Jump to content
IGNORERAD

Ekonomi, bidrag för frun


medusa3604

Recommended Posts

Ja nu har frun min fått UT.

Hon är gravid i femte månaden och snart åker vi till Sverige.

När barnet föds så blir hon ju mamma ledig. Men innan det, finns det något stöd hon kan få?

Kort fråga men jag vet inte riktigt vart jag ska leta efter svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu har frun min fått UT.

Hon är gravid i femte månaden och snart åker vi till Sverige.

När barnet föds så blir hon ju mamma ledig. Men innan det, finns det något stöd hon kan få?

Kort fråga men jag vet inte riktigt vart jag ska leta efter svar.

Antagligen inte, ingen får det i Sverige.

Efter födsel kan hon vara föräldraledig, före(7 vek) kan hon vara mammaledig om hon arbetar.

Försäkringskassan har svaren på dina frågor.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

160:- om dagen var det för 5års sen i 2år,nu vet jag inte.Hade ni bott i Norge,40000:- engångssumma + barnbidrag

Link to comment
Dela på andra sajter

160:- om dagen var det för 5års sen i 2år,nu vet jag inte.Hade ni bott i Norge,40000:- engångssumma + barnbidrag

Varför skulle de få 160 kr om dagen före en födsel.?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis efter födelsen.

TS sökte info ang stöd före födsel :wink:

Och föräldrapenning har man nog aldrig fått i hela två år mig veterligen varit, 480 dagar är nog vad som gäller!

Om modern arbetar så kan hon vara mammaledig 7 vek före den planerade födseln, mammaledighet har inget att göra med föräldraledighet och påverkar inte de 480 dagarna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

TS sökte info ang stöd före födsel :wink:

Och föräldrapenning har man nog aldrig fått i hela två år mig veterligen varit, 480 dagar är nog vad som gäller!

Om modern arbetar så kan hon vara mammaledig 7 vek före den planerade födseln, mammaledighet har inget att göra med föräldraledighet och påverkar inte de 480 dagarna.

Hennes kille kan väl ge bidrag

Link to comment
Dela på andra sajter

skåneljungen

TS sökte info ang stöd före födsel :wink:

Och föräldrapenning har man nog aldrig fått i hela två år mig veterligen varit, 480 dagar är nog vad som gäller!

Om modern arbetar så kan hon vara mammaledig 7 vek före den planerade födseln, mammaledighet har inget att göra med föräldraledighet och påverkar inte de 480 dagarna.

Får man fler än dom 480 dagarna om man får twins ?

Mvh

Skåneljungen

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fler än dom 480 dagarna om man får twins ?

Mvh

Skåneljungen

Hm..nu är ju inte jag någon expert utan återger vad jag upplevt samt vad som går att läsa sig till på FK.

Tvillingar, här lite info från FK.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hennes kille kan väl ge bidrag

Det är så det fungerar! Han har försörjningsplikt mot henne och naturligtvis mot barnet. Att han har möjlighet att försörja henne bedöms vid ut ansökan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hoppas verkligen det inte finns något bidrag att bara få så där! Inte vill jag att mina skattepengar går som bidrag till invandrare som kommer hit innan dom gjort rätt för sig.

Skickat från en halvfet helgalkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Finns inga pengar att få gör din fru i form av bidrag tack och lov då du är skyldig att försörja henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så det fungerar! Han har försörjningsplikt mot henne och naturligtvis mot barnet. Att han har möjlighet att försörja henne bedöms vid ut ansökan.

Försörjningskravet gäller inte alla

Undantag

Försörjningskravet gäller inte dig som:

  • är medborgare i Sverige, annat EES-land eller Schweiz

  • har permanent uppehållstillstånd och vistats i Sverige i minst fyra år med uppehållstillstånd för bosättning

  • är barn under 18 år

  • fått uppehållstillstånd som flykting eller har beviljats flyktingstatusförklaring

  • fått uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande eller har beviljats status som alternativt skyddsbehövande

  • har särskilda skäl, till exempel långvarig nedsättning av arbetsförmågan på grund av sjukdom.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är så det fungerar! Han har försörjningsplikt mot henne och naturligtvis mot barnet. Att han har möjlighet att försörja henne bedöms vid ut ansökan.

Försörjningsplikt för andras barn har man ej. Endast ett moraliskt sådant.

Än så länge utgår vi bara utifrån att det är TS som gjort damen gravid. Men vem säger att det är så? Inte ens TS själv.

TS nämner bara att hon är gravid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...