Jump to content
IGNORERAD

Överföring


LingKhao

Recommended Posts

Hur mycket pengar kan man föra över till konto i Thaibank per månad utan att det skapar några ekonomiska utredningar?

Tacksam för tips och råd

LingKhao

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill minnas att det i alla fall tidigare låg på 75.000, det var den summan jag själv satte som högsta gräns på varje enskild överföring då vi byggde huset.

Det var bara ett och ett halvt år sedan, men det kanske varierar från bank till bank. Själv använder jag mig av swedbank.

Öppnade nyligen ett konto på forexbank pga av god ränta. Tidigare fanns hos dem även möjlighet till  "anonyma insättningar", men nu är de i allra högsta grad på tapeten för att de allt för lättvindigt tagit emot pengar av okänt ursprung.  :kort:

mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller själv på och bygger därnere.

Vem är det som undrar över pengarna? Kräver Thailändsk bank förklaring vart man fått pengarna ifrån?

Jag har överfört som mest 77000 kr i ett svep till byggföretaget. men Swedbank hade inga synpunkter då pengarna gick direkt från mitt konto.

Vid ett annat tillfälle skulle jag sätta in 33000 kr på mitt konto för att sedan skicka till Thailand och då blev det till å fylla i papper och det kändes inte bra då jag knäckt ihop pengarna.

Jag har öppnat konto i Thailand

Förmodar att jag är novis på området.

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

ekonomiska utredningar?

Kanske har missuppfattat frågan, men man kan väl föra ut upp till 150 000 kr utan att uppgifter skickas till skatteverket?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

I december när jag åker ner ska jag betala ca 220000 svenska till bygget ( de sista pengarna till huset)

om jag har de på mitt visa finns det då risk att skatteverket undrar vart de pengarna tog vägen?

Kanske dags att ta lånet nu och börja överföra mindre summor till kontot i Thailand?

Mycket tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Gränsen för var banken i Sverige skall rapportera till skatteverket om en utlandsöverföring går vid 150000 kr per överföring

Har ett svagt minne om att Thailand också har någon gräns för hur mycket man sätter in per gång innan dom börjar begära förklaring

Någon som kommer ihåg detta ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu är det nog dags för Forex att skärpa sig, för i dag blev dom dömda till 50 000 000 i böter för att dom inte kollat vart du fått pengarna ifrån du sätter in.

Numera skall du kunna styrka varifrån stålarna kommer om summan är över 40000:-

Den summan gäller för alla banker samt mäklare och andra som tar emot pengar.

Är inte säker men har för mej att det finns ett maxbelopp numera för införsel till Thailand, bara för att man inte vill få in allt klientel.

Kolla med ambasaden, så du ine missar dina stålar.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte Thailand bryr sig särskilt mycket om var pengar kommer från när de kommer in. Däremot om de ska ut ur Thailand ;-)

Men visst har myndigheterna i Sverige intresse av när någon privatperson skickar stora summor pengar till utlandet. Man kan misstänka ren brottslighet, typ bankrån, eller ekonomisk brottslighet, dvs man har undanhållit pengar från beskattning. Därför har banker och andra pengainrättningar skyldighet att underrätta myndigheterna när det överstiger ett visst belopp. Som jag är osäker på.

Har man rent mjöl i påsen (dvs man kan lämna acceptabel förklaring på var pengarna kommer från) finns det dock inga som helst hinder att föra ut hur mycket pengar som helst från Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en tid efter 9/11 (2001) da det var valdigt bokigt bada att fora ut och fora in pengar i Thailand. De senaste aren har

jag bara fort in pengar i Thailand och det har aldrig varit nagra fragor, ens vid ganska stora overforingar. Horde ocksa att

internationella banker i Thailand inom en snar framtid ska borja tillata privatpersoner att ha konton i utlandska valutor

(formodligen inte SEK dock) vilket kan vara bra nar ekonomin ar skakig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min pension går in på ett svenskt bankkonto.

Överföring till mitt konto i thailändsk bank sköter jag över internet.

Min svenska bank har en övre gräns på SEK 100 000.-/internetöverföring.

Vid överföring av högre belopp krävs ett pappersifyllande med min namnunderskrift. Annars inga problem.

Den svenska banken har rapporteringsskyldighet till myndighet vid överföring av belopp överstigande SEK 150 000.-.

Jag gjorde en gång en överföring av SEK 500 000.- och begärde i samband därmed ett kvitto av min thailändska bank på överföringen.

Detta för att, i framtiden, kunna föra ut samma belopp. Jag behövde då bara svara på frågan vad pengarna skulle användas till - annars inga problem.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mai pen rai...vilket jäkla bra forum! :great: (om man bortser från mitt eget luddiga minne som trodde att maxöverföringen låg på 75K) Men i övrigt finns det mången pålästa och informativa lirare på det här forumet! Världsklass!

Mitt eget husbygge blev betydligt lindrigare av all information jag tog del av på tidgare TT, även många andra frågetecken har jag kunnat reda ut med hjälp av alla hjälpsamma forummedlemmar!

mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så får man inte skicka mer en 100.000 sek!

Annars måste du ta ett snack med skattemyndigheten i Svedala.

Vet dock ej vad som gäller om man skickar pengar varje månad!

100.000 sek engångsfall.  :rules:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad jag vet så får man inte skicka mer en 100.000 sek!

Annars måste du ta ett snack med skattemyndigheten i Svedala.

Vet dock ej vad som gäller om man skickar pengar varje månad!

100.000 sek engångsfall.    :rules:

Mvh

Kimmo

Allt upp till 150000 sek får skickas utan att din bank rapporterar. Större belopp är självklart tillåtet att skicka, men då kan frågor komma i efterhand. Vill man så går det bra att skicka 149000 kr varje dag utan rapportering.

Mvh,

Anders  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skibi!

Det är väl lite onödigt att röra till det här med dina privata gissningar (som är felaktiga).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är väl lite onödigt att röra till det här med dina privata gissningar (som är felaktiga).

Jag får la be om ursäkt, min info var nog flera år gammal kanske!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Banker har normalt en maxgräns på 100.000 kr per dag i sina internatbanksystem men det har inget med lagar och regler att göra

Lagen om självdeklaration säger följande:

1 § Kontrolluppgift skall lämnas om direkta och indirekta betalningar som överstiger 150 000 kronor eller utgör delbetalningar av en summa som överstiger 150 000 kronor, om betalningarna görs

1. till utlandet från en obegränsat skattskyldig,

2. från utlandet till en obegränsat skattskyldig, eller

3. inom landet mellan en obegränsat och en begränsat skattskyldig.

  Kontrolluppgift skall lämnas för fysiska och juridiska personer av den som har förmedlat betalningen.

  I kontrolluppgiften skall uppgift lämnas om

1. betalningens belopp,

2. vad betalningen avser,

3. vilket land som betalningen gjorts till eller kommer från, och

4. vid betalning till utlandet, betalningsmottagarens namn. Lag (2003:750).

Det innebär att om du överför mer än 150.000 kr vid en och samma överföring är banken enligt lag skyldig att rapportera detta till skatteverket

Hoppas det reder ut en del olika åsikter och frågetecken här

Skulle gärna veta lite mer om vad som gäller enligt regler i Thailand dock !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var denna info jag hade.

Quote

Banker har normalt en maxgräns på 100.000 kr per dag i sina internatbanksystem men det har inget med lagar och regler att göra

Ursäkta mig, en gång till!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...