Jump to content
IGNORERAD

Våldsamt rånförsök på fru Singhas guldkedja


Singha711

Recommended Posts

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • swedenfarang

    6

  • zwa

    6

  • Singha711

    5

  • SatanG

    3

Mest aktiva i denna tråd

Priset på guldet är väl ganska ointressant , eller . Det som var intressant är väl att dom klarade sig

Tjena!

Jag var varken med eller vet allt. Det jag vet är att en Thailändsk halslänk värd ca 10-15.000Baht är tunn som en tråd.

Plus att låset gärna öppnar sig självt. Thailändskt äkta guld är nästan 24 Carat och mjukt som fan.

Inte som vårat 18 Carat i Svedala. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går en försäkringsbedrägeri våg i Sverige just nu, Gangsters med 4-500 grams kjedjor som blir "rånade" på sin kedja, sedan kasserar de ut pengarna ifrån försäkringsbolaget och har kjedjan kvar.

Själv glider jag inte runt med några tunga kedjor, känns lite väl 90-tal över det fenomenet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,detta hander flera ganger dagligen i Pattaya oftast med mer eller mindre person skador som foljd,skont det gick bra mycket pga ditt handlande,detta har pagatt i manga ar,tyvarr drar Pattaya till sig en massa lycksokare och daligt folk som ar ute efter enkla och snabba pengar,detta hander sallan eller aldrig i stader med fa turister.

mvh

Chan2011

Helt rätt gå ut som en Julgran säkert sätt att bli Mob!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att ni klarade er från den ruskiga händelsen Singha :14:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Först och främst grattis till att det slutade relativt lyckligt, och kanske en varning om att bära guld, värdesaker och mycket kontanter på sig är på sin plats, själv bär jag sedan många år varken ringar eller kedjor som drar blickarna till sig, och har heller aldrig råkat ut för något rånförsök, frugan bär inte heller örhängen, ringar eller kedjor av guld till vardags, hon tar på sig det vid bjudningar och tillfällen när hon klär upp sig.

Själv blir jag förskräckt när jag ser alla utlänningar med tjocka guldkedjor som vandrar runt i Thailand, dom försttår nog inte vilka risker dom utsätter sig för, man riskerar nog faktiskt sitt liv om man vistas i länder med så stora klyftor i samhället och vandrar runt med månads och årslöner hängande synligt på kroppen, och det finns värre länder än Thailand att göra detta på, men även här är en varning på sin plats.

Mvh isan lover

Klart f-n du inte bär några juveler på dig,du äger ju inget mer skorna och kläderna du har på dig :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Kan bara säga vad min fru sa nu när jag berättade vad som hade hänt. Hon lindade inte in orden precis:

"Så jävla dum i huvudet, man har inte guld på sig där nere. Som nam na."

Hon sa också som många av er andra har nämnt att just Jomtien har ofta problem med dessa typer.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagspriset 24.100 Bath/bath

Ja jag misstänker att du har koll på guldpriset, du har ju halva Thailands guldreserv runt halsen.. Hehe

Tack för senast förresten, det va jäkligt kul att träffa dej.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

När vi pratade om det här på jobbet idag berättade en kvinna i 60 års åldern att hon blev av med en guldkedja som rycktes av ifrån hennes hals i Barcelona i vintras så det här är ju inget som är unikt för Thailand.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är baksidan med Pattaya. Pattaya och andra turistorter drar rackelThaiare samt mindre seriösa turister till stället som flugor till en sockerbit.

Där har vi en grej varför jag ruttnade på Pattaya.

Sen med det inte menat att det även finns trevligt folk i Pattaya. Men procentsatsen slödder är klart högre där än på andra ställen!

Förr om åren var det inte lika vanligt att dom tog kedjor med våld från motoryklister. Utan desto vanligare att dom likt ficktjuvar smög av guldet så ingen vart skadad.

Det verkar som om våldet eskalerar? Då dessa historier blir vanligare och vanligare.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart f-n du inte bär några juveler på dig,du äger ju inget mer skorna och kläderna du har på dig :crazy:

Så jävla moget,du är fantastisk all karma till dig,jag ger dig ett nytt nick,Dorak,,

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Klart f-n du inte bär några juveler på dig,du äger ju inget mer skorna och kläderna du har på dig :crazy:

Kan du låta IL få skriva nånting utan att du ska komma med dina billiga påhopp? Räcker väl att du kör ditt upprepande mantra i politikertrådarna mot IL. Give the man a fucking break!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ruskig upplevelse!

Samtliga rån av den här typen som jag själv bevittnat (bl a rånet på min fru) eller som mina vänner/bekanta har råkat ut för, har skett i eller nära Jomtien.

Ett kärt tillhåll för detta slödder.

Jive

Tyvärr så är det inte bara där det händer. Har varit en hel del rån på Soi Khao Talo också. I alla fall för några år sedan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga vad min fru sa nu när jag berättade vad som hade hänt. Hon lindade inte in orden precis:

"Så jävla dum i huvudet, man har inte guld på sig där nere. Som nam na."

Hon sa också som många av er andra har nämnt att just Jomtien har ofta problem med dessa typer.

Det är väl bara att hoppas hon hade en dålig dag.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Är fortfarande lite omtumlad av de våldsamma händelser igår kväll. Så här gick det till:

Fru Singha och jag är på väg med motorbike till ’onsdagsmarknaden’ på ThepPrasit Road (Jomtien/Pattaya). Jag kör motorcykeln och fru Singha sitter bakom mig med en ganska kraftig och mycket väl synlig guldkedja runt halsen. Kommande från ThapPraya Road i Jomtien väntar vi en lång stund för att få grönt ljus för att svänga mot höger in till ThepPrasit Road. Ett gäng motorcyklar finns runt oss och jag misstänker att en liten grupp på 3-4 motorcyklister redan här (kraftig belysning) ’rekognoserar’ och väljer ut fru Singhas guldkedja som nästa rånobjekt.

När vi sedan svänger in mot ThepPrasit Road minskar ’gänget’ hastigheten för att låta oss köra om dem. Jag uppfattar detta som ovanligt eftersom de flesta thailändare brukar gasa på för fullt när det blir grönt ljus. Eftersom jag kan då se ’ledarens’ ansikte som jag pga av den ljusa hyn och asiatisk skäggväxt bedömer som korean/japan utgår jag ifrån att det rör sig om ett gäng turister som vill ta det lugnt i det thailändska trafikkaoset.

Efter några hundra meter hör jag ett gällt skrik från fru Singha och ser en motorcyklist alldeles intill henne på höger sida. Först vet jag inte om vi har blivit påkörda men när jag ser att motorcyklisten närmar sig igen med utsträckt fot drar jag på gasen för fullt. Fru Singha skriker då något om guldkedjan och då förstår jag att vi har blivit utsatta för ett rån. Tydligen misslyckades första försöket och gänget byte till en annan taktik, att få oss att störta och ta hand om guldet under ’första hjälpen’.

Där detta hände finns en öde tomt på vänster sida av vägen. Min ide var alltså undkomma genom att så snabbt som möjligt nå ett område med belysning och många människor/vittnen för att kraftigt öka upptäcktsrisken för gänget och på så sätt tvinga dem att ge upp sina förnyade försök. Men det var inte det lättaste i detta läge. Jag såg att hela gänget var kvar bakom oss och försökte köra ikapp oss och det var nog bara genom att fru Singha sparkade med fötterna till höger och vänster som en vild furie att vi kunde hålla gänget på avstånd i den relativt höga hastigheten (60-70 km/h).

Lyckligtvis nådde vi ganska snart ett belyst område med många människor. Jag vill minnas att jag skrek högt ’police, police..’ för att uppmärksamma människorna runt omkring. Det var nog inte så dumt eftersom gänget faktiskt gav sig iväg i hög fart då.

Därefter åkte vi in till en bensinstation för att kolla hur det var med guldkedjan. Den hade gått i tre bitar och fru Singha höll kvar den största biten i handen. De övriga bitarna hade lyckligtvis åkt ner i hennes bh och var kvar där. Kedjan är ganska kraftig och har ett (guld)värde på ca 10,000 THB. Tyvärr går den inte enkelt att reparera utan vi få väl köpa en ny från de pengar vi får för guldvärdet.

Nu i efterhand kan vi se att vi hade en himla massa tur samt sinnesnärvaro i en mycket kritisk situation. Det känns betryggande att konstatera att hjärnan tydligen förfogar över en ’överväxel’ i farliga situationer och fattar omedelbara och oftast riktiga beslut inom en bråkdel av en sekund innan vi hinner tänka medvetet överhuvud taget.

Fru Singha har nu bestämt sig för att inte bära guldsmycken runt hals och armar i onödan och jag har redan tidigare lagt av med att bära mindre ’turistbag’ som lätt kan ryckas undan. Och det har faktiskt skett en dramatisk ökning av sådana eller liknande rån på senare tid. Inte bara i Phuket utan just här i Pattaya/Jomtien.

Jag hoppas därför att vi genom att berätta om denna ruskiga händelsen kan bidra till att vara uppmärksam på problem som i synnerhet farang med deras thailändska fruar/flickvänner är utsatta för.

Mvh

//Singha711

Kan det vara någon av dessa r**hål?I så fall e rättvisan/hämden ljuv och det kanske blir lättare att gå vidare http://www.pattayaone.net/Pattaya-news/51095/Pattaya-necklace-snatch-gang-members-caught-police/

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja vägarna runt jomtien är välkända rånarställen av mc burna så ni ska vara glada att dom inte lyckades sparka omkull hojen för er

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Kan bara säga vad min fru sa nu när jag berättade vad som hade hänt. Hon lindade inte in orden precis:

"Så jävla dum i huvudet, man har inte guld på sig där nere. Som nam na."

Hon sa också som många av er andra har nämnt att just Jomtien har ofta problem med dessa typer.

Tycker det var en taskig kommentar från din fru. Ungefär samma resonemang som att kvinnor som klär sig sexigt får skylla sig själva om de blir våldtagna.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Tycker det var en taskig kommentar från din fru. Ungefär samma resonemang som att kvinnor som klär sig sexigt får skylla sig själva om de blir våldtagna.

Ja, så skulle hon nog också säga.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Det är väl bara att hoppas hon hade en dålig dag.

/ SatanG

Nja, en ganska halvbra dag faktiskt.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, en ganska halvbra dag faktiskt.

Det var tråkigt att höra.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så skulle hon nog också säga.

Jisses, håller du med din hustru i hennes åsikt att tjejer som klär sig sexigt får skylla sig själv om dom blir våldtagna ?

Fitz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Tråkig händelse Singha glad att det inte blev värre och att ni klarade er helskinnade :preved:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jisses, håller du med din hustru i hennes åsikt att tjejer som klär sig sexigt får skylla sig själv om dom blir våldtagna ?

Fitz..

Kunde du utläsa det av hans inlägg? Jag kunde då inte det utan vad jag förstod var det bara ett konstaterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde du utläsa det av hans inlägg? Jag kunde då inte det utan vad jag förstod var det bara ett konstaterande.

Men snälla du. Mitt inlägg var riktat till swedenfarang och ingen annan. Han tillhör vad jag förstår moderatorerna på MPR och kan säkert tala för sig själv. Om du inte förstår en sån enkel sak så kan jag bara konstatera att du inte förstår det. Punkt.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...