Jump to content
IGNORERAD

Våldsamt rånförsök på fru Singhas guldkedja


Singha711

Recommended Posts

Är fortfarande lite omtumlad av de våldsamma händelser igår kväll. Så här gick det till:

Fru Singha och jag är på väg med motorbike till ’onsdagsmarknaden’ på ThepPrasit Road (Jomtien/Pattaya). Jag kör motorcykeln och fru Singha sitter bakom mig med en ganska kraftig och mycket väl synlig guldkedja runt halsen. Kommande från ThapPraya Road i Jomtien väntar vi en lång stund för att få grönt ljus för att svänga mot höger in till ThepPrasit Road. Ett gäng motorcyklar finns runt oss och jag misstänker att en liten grupp på 3-4 motorcyklister redan här (kraftig belysning) ’rekognoserar’ och väljer ut fru Singhas guldkedja som nästa rånobjekt.

När vi sedan svänger in mot ThepPrasit Road minskar ’gänget’ hastigheten för att låta oss köra om dem. Jag uppfattar detta som ovanligt eftersom de flesta thailändare brukar gasa på för fullt när det blir grönt ljus. Eftersom jag kan då se ’ledarens’ ansikte som jag pga av den ljusa hyn och asiatisk skäggväxt bedömer som korean/japan utgår jag ifrån att det rör sig om ett gäng turister som vill ta det lugnt i det thailändska trafikkaoset.

Efter några hundra meter hör jag ett gällt skrik från fru Singha och ser en motorcyklist alldeles intill henne på höger sida. Först vet jag inte om vi har blivit påkörda men när jag ser att motorcyklisten närmar sig igen med utsträckt fot drar jag på gasen för fullt. Fru Singha skriker då något om guldkedjan och då förstår jag att vi har blivit utsatta för ett rån. Tydligen misslyckades första försöket och gänget byte till en annan taktik, att få oss att störta och ta hand om guldet under ’första hjälpen’.

Där detta hände finns en öde tomt på vänster sida av vägen. Min ide var alltså undkomma genom att så snabbt som möjligt nå ett område med belysning och många människor/vittnen för att kraftigt öka upptäcktsrisken för gänget och på så sätt tvinga dem att ge upp sina förnyade försök. Men det var inte det lättaste i detta läge. Jag såg att hela gänget var kvar bakom oss och försökte köra ikapp oss och det var nog bara genom att fru Singha sparkade med fötterna till höger och vänster som en vild furie att vi kunde hålla gänget på avstånd i den relativt höga hastigheten (60-70 km/h).

Lyckligtvis nådde vi ganska snart ett belyst område med många människor. Jag vill minnas att jag skrek högt ’police, police..’ för att uppmärksamma människorna runt omkring. Det var nog inte så dumt eftersom gänget faktiskt gav sig iväg i hög fart då.

Därefter åkte vi in till en bensinstation för att kolla hur det var med guldkedjan. Den hade gått i tre bitar och fru Singha höll kvar den största biten i handen. De övriga bitarna hade lyckligtvis åkt ner i hennes bh och var kvar där. Kedjan är ganska kraftig och har ett (guld)värde på ca 10,000 THB. Tyvärr går den inte enkelt att reparera utan vi få väl köpa en ny från de pengar vi får för guldvärdet.

Nu i efterhand kan vi se att vi hade en himla massa tur samt sinnesnärvaro i en mycket kritisk situation. Det känns betryggande att konstatera att hjärnan tydligen förfogar över en ’överväxel’ i farliga situationer och fattar omedelbara och oftast riktiga beslut inom en bråkdel av en sekund innan vi hinner tänka medvetet överhuvud taget.

Fru Singha har nu bestämt sig för att inte bära guldsmycken runt hals och armar i onödan och jag har redan tidigare lagt av med att bära mindre ’turistbag’ som lätt kan ryckas undan. Och det har faktiskt skett en dramatisk ökning av sådana eller liknande rån på senare tid. Inte bara i Phuket utan just här i Pattaya/Jomtien.

Jag hoppas därför att vi genom att berätta om denna ruskiga händelsen kan bidra till att vara uppmärksam på problem som i synnerhet farang med deras thailändska fruar/flickvänner är utsatta för.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • swedenfarang

    6

  • zwa

    6

  • Singha711

    5

  • SatanG

    3

Mest aktiva i denna tråd

Huja

vilken tur det gick bra för er.

När du skriver :

Eftersom jag kan då se ’ledarens’ ansikte som jag pga av den ljusa hyn och asiatisk skäggväxt bedömer som korean/japan utgår jag ifrån att det

Kan det inte var Ryssar som är i farten?

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Först och främst grattis till att det slutade relativt lyckligt, och kanske en varning om att bära guld, värdesaker och mycket kontanter på sig är på sin plats, själv bär jag sedan många år varken ringar eller kedjor som drar blickarna till sig, och har heller aldrig råkat ut för något rånförsök, frugan bär inte heller örhängen, ringar eller kedjor av guld till vardags, hon tar på sig det vid bjudningar och tillfällen när hon klär upp sig.

Själv blir jag förskräckt när jag ser alla utlänningar med tjocka guldkedjor som vandrar runt i Thailand, dom försttår nog inte vilka risker dom utsätter sig för, man riskerar nog faktiskt sitt liv om man vistas i länder med så stora klyftor i samhället och vandrar runt med månads och årslöner hängande synligt på kroppen, och det finns värre länder än Thailand att göra detta på, men även här är en varning på sin plats.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man ha en massa guld hängande rund halsen i Pattaya?

Pattayas motorgäng letar ju efter sådan,som har guld rund halsen.

Min tjej tar av sig allt guld när vi ska ut i Pattaya.

Men skönt att det gick bra för er ialla fall.

Ha en bra dag alla önskar Pust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tur det gick bra. Men ett guldvärde på 10.000 Baht. Kan inte ha varit så tung.. kraftig..knappast. Om det är äkta Thailändskt guld och en halskedja(lång) värde 10.000 Baht. Ärligt...förstår inte varför dom skulle lägga ner så mycket jobb på att försöka ta den.

Om du inte menar 10 Baht guld?

1 Baht guld= ca 24.000:- Baht idag. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Tur att det gick bra. Verkligen en obehaglig upplevelse kan jag tänka mig. Guld kan man alltid ersätta men inte ett människoliv. Ponera att de hade slitit omkull henne så hon föll baklänges i vägbanan. Fy fan. Nä, nog har man förstått att man inte ska bära guld på sig. Men jag förstår att det inte alltid lätt att övertyga damerna om - antar att du tidigare har sagt det både en och två gånger till henne. En nyttig läxa fick hon nu med andra ord.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Hej,detta hander flera ganger dagligen i Pattaya oftast med mer eller mindre person skador som foljd,skont det gick bra mycket pga ditt handlande,detta har pagatt i manga ar,tyvarr drar Pattaya till sig en massa lycksokare och daligt folk som ar ute efter enkla och snabba pengar,detta hander sallan eller aldrig i stader med fa turister.

mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tjena!

Tur det gick bra. Men ett guldvärde på 10.000 Baht. Kan inte ha varit så tung.. kraftig..knappast. Om det är äkta Thailändskt guld och en halskedja(lång) värde 10.000 Baht. Ärligt...förstår inte varför dom skulle lägga ner så mycket jobb på att försöka ta den.

Om du inte menar 10 Baht guld?

1 Baht guld= ca 24.000:- Baht idag. :thumbsup:

Han menar nog 100.000Thb. En 4 eller 5 batting

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tur det gick bra. Men ett guldvärde på 10.000 Baht. Kan inte ha varit så tung.. kraftig..knappast. Om det är äkta Thailändskt guld och en halskedja(lång) värde 10.000 Baht. Ärligt...förstår inte varför dom skulle lägga ner så mycket jobb på att försöka ta den.

Om du inte menar 10 Baht guld?

1 Baht guld= ca 24.000:- Baht idag. :thumbsup:

Gått upp så jävligt ?

Köpte ett kätting till kärringens syster för 3-4 år sedan. Den betalade jag runt 15 för vill jag minnas. 60% upp alltså.. Bra avkastning..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gått upp så jävligt ?

Köpte ett kätting till kärringens syster för 3-4 år sedan. Den betalade jag runt 15 för vill jag minnas. 60% upp alltså.. Bra avkastning..

Dagspriset 24.100 Bath/bath

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tur det gick bra. Men ett guldvärde på 10.000 Baht. Kan inte ha varit så tung.. kraftig..knappast. Om det är äkta Thailändskt guld och en halskedja(lång) värde 10.000 Baht. Ärligt...förstår inte varför dom skulle lägga ner så mycket jobb på att försöka ta den.

Om du inte menar 10 Baht guld?

1 Baht guld= ca 24.000:- Baht idag. :thumbsup:

Jag förstår inte..om han skriver att det är så, varför skall du ifrågasätta detta,eller vet du alt eller vad du med??

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa affären jag gjort var i Pattis i mitten på 90-talet då jag köpte en 10-bathare för 65000 bath på fyllan.Den har ökat lite i värde.Mvh bajen

Link to comment
Dela på andra sajter

VAD ska man säga,,, som nam naa låter inte bra men dock ganska ärligt. Pattis jomtien är inte ofarligt., även om det inte ännu är samma klass som phuket så bär man inte guld synligt.- Skönt att det löste sej till det bästa och hoppas hon lärde sej läxan

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Ruskig upplevelse!

Samtliga rån av den här typen som jag själv bevittnat (bl a rånet på min fru) eller som mina vänner/bekanta har råkat ut för, har skett i eller nära Jomtien.

Ett kärt tillhåll för detta slödder.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tur det gick bra. Men ett guldvärde på 10.000 Baht. Kan inte ha varit så tung.. kraftig..knappast. Om det är äkta Thailändskt guld och en halskedja(lång) värde 10.000 Baht. Ärligt...förstår inte varför dom skulle lägga ner så mycket jobb på att försöka ta den.

Om du inte menar 10 Baht guld?

1 Baht guld= ca 24.000:- Baht idag. :thumbsup:

'Kraftig halskedja' var kanske fel ord eftersom det lätt kan tolkas som 'massiv' typ värsta gangsta-kedja.

10,000 THB kommer nog från att jag minns att fru Singha lånade 10,000 THB på en kortare tid i en guldaffär med denna kedja som säkerhet. Jag har väl kritiserat henne då för att inte överväga andra finansieringsalternativ och hon tog därför något illa vid sig eftersom hon bara inte ville belasta mig med ett hastigt uppkommet problem i hennes släkt. Därför kommer jag ihåg siffran 10,000 THB.

Nu har jag åter talat med fru Singha och hon menar att kedjans guldvärd är mycket högre an 10,000 THB idag. Det är en 1-baths kedja och således värd ca 24,000 THB. Jag minns också att vi bytte upp oss till denna kedja i flera omgångar, bl.a. därför att jag ansåg att den var för tunn och lätt kunde ryckas av. Det var kanske det som gjorde att rånaren inte lyckades få kedjan med sig, vem vet.

Huvudsaken, tycker jag ändå, att vi inte kom till skada. 10,000 THB är ju ingenting i förhållande till vår hälsa och välbefinnande.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en jävla tur att det slutade förhållandevis lyckligt, både du och hustrun kunde ju dråsat i backen och varit redo för liksäckar vid det här laget efter en sådan här upplevelse.

Men om "ledaren" hade ett säreget utseende så borde han ju gå att finna, de brukar hålla sig inom "sina" områden så det borde ju vara hyfsat lätt för BIB att finna honom. Ifall de nu vill det alltså...

Guldkedjor och annat lull-lull får höra hemma i bankfacket, det går att hänga turamuletten i en silver eller läderkedja istället.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte..om han skriver att det är så, varför skall du ifrågasätta detta,eller vet du alt eller vad du med??

MVH//Jocko

Tjena!

Jag var varken med eller vet allt. Det jag vet är att en Thailändsk halslänk värd ca 10-15.000Baht är tunn som en tråd.

Plus att låset gärna öppnar sig självt. Thailändskt äkta guld är nästan 24 Carat och mjukt som fan.

Inte som vårat 18 Carat i Svedala. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Kedjor i guld finns i mängder men man har bara ett liv, tur att det gick bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga va ju ändå att ni kom helskinnade ifrån dessa jävla idi*tER.

Skulle själv ha sparkat till närmaste båge eller sett till så att han frontafe med en bil eller refug så att dom andra fattade vad det va dom gick på.

Vill med vara med och leka.

Tur man inte bor där nere utan i rätt så lugna (än så länge) Phimai

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Bra jobbat - tur att ni inte kom till skada!

Sådana här händelser ger definitivt tankeställare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huja

vilken tur det gick bra för er.

När du skriver :

Eftersom jag kan då se ’ledarens’ ansikte som jag pga av den ljusa hyn och asiatisk skäggväxt bedömer som korean/japan utgår jag ifrån att det

Kan det inte var Ryssar som är i farten?

Det tror jag inte.

Fru Singha hävdar med bestämdhet att det var thailändska röster hon hörde, bl.a. svordomar om att jag körde för nära mot vänster sida. Detta omöjliggjorde att de kunde 'klämma in' oss från bägge sidorna.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ruggigt, Singha, skönt att ni klarade er!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga va ju ändå att ni kom helskinnade ifrån dessa jävla idi*tER.

Skulle själv ha sparkat till närmaste båge eller sett till så att han frontafe med en bil eller refug så att dom andra fattade vad det va dom gick på.

Vill med vara med och leka.

Tur man inte bor där nere utan i rätt så lugna (än så länge) Phimai

Mr Phimai

Fru Singha råkar också komma från en by utanför Phimai.

Men hon berättar att detta händer tyvärr även där med jämna mellanrum och det märkliga är att vi pratade om en sådan incident bara några timmar innan vi själva blev utsatta för en rätt så ruskigt variant.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten så är sådana där rån vanliga i Bangkok också, så sent som förra veckan var det en Gubbe som blev av med en halskedja på 4 bath guld, här i vårt hyfsat lugna kvarter.

Frugan har ytterst sällan nåt guld på sig, att springa runt och skylta med en årslön (för normala Thai) om halsen är inte så smart, guldet kommer bara fram vid festliga tillfällen.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...