Jump to content
IGNORERAD

Att ge något till någon


Phom Lasse

Recommended Posts

Hmm, jag undrar jag.

Kommer du på klangen från strandhållet, passerar gamla Carrefour(numera Big C) och tar första vänster så efter ca 300 meter ligger "Father Ray Foundation" på höger sida. Det här är ett stort område sträcker sig hela vägen upp till Sukhumvit där huvudentren finns men man kan alltså komma in,och UT, "bakvägen" . Jag var där för några dagar sedan,och då var det många rullstolsbundna (ca100 pers) i en gemensam samling vid basket/tennisplanen. Området har också bl.a.swimmingpool.

Varje eftermiddag är det faktiskt rena rullstolsrallyt ner mot Big C. Välklädda och rena är de också.Kanske de byter om till "arbetsklädsel" senare.

Bäst att påpeka att jag inte vet ngt om "Father Ray" Enligt egen uppgift tar man hand om totalt 850 barn med olika funktionshinder på 5 ställen i Pattaya och 1 i Nong Khai.

Mvh/Toi

Jag har skrivit detta förut, men ska gärna påpeka om det igen.

Förra året i Maj när jag var på väg hem efter en tid nere hos Maitan, så stannade jag till på dåvarande Carrefour vi klangen. Satt inne på restaurangen och åt, in kommer ett antal mer eller mindre handikappade Thai. Hela rena och välvårdad KLädsel, satt och funderade på var jag hade sett dessa förut när jag kom på att det var dessa som brukar sitta på trottoarerna inne i pattis om kvällarna skitiga trasiga och med en plastmugg bugande och tiggande lurar godhjärtade personer att stoppa pengar i deras och kaske även deras snikna familjers börsar. Om du lämnar Pattis, Huahin, Phuket eller någon annan av de stora turist orterna så är det ytterst sällan du ser några tiggare och om du gör det så handlar det oftast om äkta misär.

Ändrades av toi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Inaktiv Medlem

    5

  • toi

    2

  • L200

    2

  • clas391

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hmm, jag undrar jag.

Kommer du på klangen från strandhållet, passerar gamla Carrefour(numera Big C) och tar första vänster så efter ca 300 meter ligger "Father Ray Foundation" på höger sida. Det här är ett stort område sträcker sig hela vägen upp till Sukhumvit där huvudentren finns men man kan alltså komma in,och UT, "bakvägen" . Jag var där för några dagar sedan,och då var det många rullstolsbundna (ca100 pers) i en gemensam samling vid basket/tennisplanen. Området har också bl.a.swimmingpool.

Varje eftermiddag är det faktiskt rena rullstolsrallyt ner mot Big C. Välklädda och rena är de också.Kanske de byter om till "arbetsklädsel" senare.

Bäst att påpeka att jag inte vet ngt om "Father Ray" Enligt egen uppgift tar man hand om totalt 850 barn med olika funktionshinder på 5 ställen i Pattaya och 1 i Nong Khai.

Mvh/Toi

Det står dej fritt att undra, naturligtvis

Detta var definitivt inga barn. Kanske från c:a 25 till två grånade äldre damer i en ålder när många kvinnor har blivit både mormor och farmor.

Den jag först reagerade på var en person med en något dysfunktionell sida och svagt hängande ansiktshalva, en skada som är ganska typisk efter en stroke, varefter jag började att noggrannare betrakta de andra, därför så kan jag med hundra % säkerhet säga att de återfinns i centrala delarna av stan efter att nöjesetablissemangen har öppnat.

Om de har någon samröre med Father Ray varken kan eller vill jag uttala mej om eftersom jag inte känner till instutionen och anser det fel att eventuellt anklaga en oskyldig.

Att tiggeri på de större turist orterna är en väl organiserad business tror jag dock att vi kan vara överens om.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt själv på en bar soi made in Thailand när en kille som drog sig fram med armarna(ett ben) kom dit och ville ha pengar. Kompisen sa åt han att han skulle få en öl om han satte sig och drack med oss. Efter mycket kort övertalning reste han sig och tog nån öl med oss. Sedan fortsatte det med lite biljard där han hoppade runt bordet utan större problem :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står dej fritt att undra, naturligtvis

Detta var definitivt inga barn. Kanske från c:a 25 till två grånade äldre damer i en ålder när många kvinnor har blivit både mormor och farmor.

Den jag först reagerade på var en person med en något dysfunktionell sida och svagt hängande ansiktshalva, en skada som är ganska typisk efter en stroke, varefter jag började att noggrannare betrakta de andra, därför så kan jag med hundra % säkerhet säga att de återfinns i centrala delarna av stan efter att nöjesetablissemangen har öppnat.

Om de har någon samröre med Father Ray varken kan eller vill jag uttala mej om eftersom jag inte känner till instutionen och anser det fel att eventuellt anklaga en oskyldig.

Att tiggeri på de större turist orterna är en väl organiserad business tror jag dock att vi kan vara överens om.

Jag förutsatte när jag läste ditt inlägg att det handlade om just de som kom från "Father Ray" eftersom man ser dem ganska ofta på Big C. Så behöver det naturligtvis inte vara utan det var tydligen en förhastad slutsats. Just den gruppen tror jag inte ägnar sig åt tiggeri på kvällstid, men säker kan man aldrig vara.

Visst är tiggeri big business,inte bara i Thailand utan också andra länder. Det är säkert så att bara en del av det som hamnar i koppen i slutändan kommer fram till den som verkligen behöver det och rent bedrägeri förekommer naturligtvis också.

Av den anledningen ger jag nästan aldrig pengar till gatutiggare eller för den delen numera inte heller till stora organistioner. Minns med olust härvan i Röda Korset där Johan af Donner senare dömdes för bedrägeri och Bengt Westerbergs märkliga förklaring att det höga styrelsearvode han hade inte kom från insamlingsbössorna utan från en annan kassa i samma organisation och därmed inte påverkade verksamheten.

Nu inser jag att det ibland finns ett verkligt behov, alla som vill ha ett bidrag är inte skumma figurer/organisationer. Dessutom måste jag erkänna att jag själv mår bra av att hjälpa till lite ibland. Det löser jag på följande ngt irrationella sätt. En av min tjejs favoritgrenar är att "do merit" Eftersom en del av de kostnaderna faller på mig så känner jag mig så där lite i smyg delaktig.

Det kan också hända att jag bidrar med en slant till något när jag är övertygad om att pengarna når målet.

Följande historia kan kanske vara ett exempel på ett mer sublimt "tiggeri"

Tjejen kom hem efter ett besök i templet och var orolig. Hon hade pratat med en ganska viktig munk och han hade sagt att det här året inte var ett bra år för henne. Hur visste han det då frågade jag och ångrade mig i samma sekund. Svaret på den här typen av frågor brukar nämligen vara en blick som starkt ifrågasätter mitt mentala tillstånd. Den här gången blev det ett annorlunda svar. Han visste "allt" om dig sa hon( då måste ju också det vara sant att det blir ett dåligt år) Det enda jag berättade var att du var falang.

-du dricker för mycket (sant)

-du väger för mycket (sant,lite överviktig är jag allt)

-du har inte så mycket hår kvar på huvudet (sant)

Nu kunde det hela turligt nog korrigeras med en liten gåva. 10 kilo ris, 40 ägg samt en kontantsumma som skulle baseras på den sammanlagda åldern på olika familjemedlemmar. Inte mindre men gärna mer.Det har inte hänt något oturligt sista månaden så munken kanske hade rätt..

Mvh/Toi

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...