Jump to content
IGNORERAD

Att ge något till någon


Phom Lasse

Recommended Posts

Brukar ni ge något till någon när ni är i Thailand ? Vi ger varje år när vi är där till ett barnhem med sjuka barn, och det känns bara bra.

Det du gör i dag, kommer tillbaks i framtiden

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Inaktiv Medlem

    5

  • Baa

    2

  • L200

    2

  • clas391

    2

Mest aktiva i denna tråd

Jag är tyvärr allt för givmild för mitt eget bästa.

/Tom peng pung

(Bedövar mitt samhällsansvariga samvete minst 12 gånger om året genom att drar mitt strå till stacken genom ett måntagligt bidrag till SOS barnbyar http://www.sos-barnb...=SOS%20barnbyar i Chiang Rai.)

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skänkte en del till en frivilligorganisation som hjälpte översvämningsdrabbade i oktober när vi var på plats. Dom jobbar normalt med att sanera bort kroppsdelar på trafikolycksplatser när ambulansen tagit sitt och vi ger dom en slant var gång vi kommer till Rayong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frun brukar donera pengar (500-1000 THB/gång) till kistor och annat på ett ställe mellan Krasang och Surin där man tar hand om folk som dött i trafiken, pga att många av de avlidna eller deras anhöriga är för fattiga för att kunna betala själva. Det är ett sätt för henne att göra en god gärning ("make merit"), vilket är viktigt för många Buddhister. När jag är med brukar jag också hjälpa till med donationen.

Ändrades av mikedo58
Link to comment
Dela på andra sajter

Åren från 1988 till 1996 var jag bidragsgivare till Thailändska mödrar med barn men sedan träffade jag frugan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har passerat en tiggare i något land utan att bidra med något. Även om det t.ex. bara är 20 bath kan det vara till nytta. Ger även alltid något till insamlingar i samband med karastrofer. Snålhet för egen vinnings skull på bekostnad av andra är en av de få saker som retar upp mig rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Skänker aldrig till nån organisation. Men jag ger oftast till tiggare och människor som inte ha det så bra ställt. Oftast genom mat och en slant.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

När grann-ungen spöka ut sig till påsk-kärring fick han en bit hårt bröd med ost på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Som vanligt ska man inte ge pengar.

Ge mat och vatten till tiggare.

Varför inte? Om en tiggare får 20 spänn som räcker till en måltid eller väljer att köpa öl för att han önskar det, varför ska man inte ge pengar till de som har det svårt? Att du väljer att inte göra det är förstås helt OK för det har ingen annan med att göra.

Inser förstås att man inte bör ge pengar till barn som svärmar i klasar om man vet att det inte kommer dem tillgodo utan bara dem som utnyttjar barnen. Men människor som tigger för eget behov för att de har svårt att överleva på annat sätt ger jag gärna pengar oavsett varför de tigger. Jag inser att det inte löser några sammhällsproblem att ge pengar till tiggare men så mycket pengar tror jag inte skänks till enskilda tiggare att det skapar samhällsproblem (annat än i exemplet barntiggeri och liknande). Risken finns förstås att man blir lurad av en tiggare som har maskerat sig som krympling och sedan lever loppan för tiggda pengar men om det händer får personen snudd på stilpoäng av mig för kreativitet och det är inget skäl att aldrig dela med sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte? Om en tiggare får 20 spänn som räcker till en måltid eller väljer att köpa öl för att han önskar det, varför ska man inte ge pengar till de som har det svårt? Att du väljer att inte göra det är förstås helt OK för det har ingen annan med att göra.

Inser förstås att man inte bör ge pengar till barn som svärmar i klasar om man vet att det inte kommer dem tillgodo utan bara dem som utnyttjar barnen. Men människor som tigger för eget behov för att de har svårt att överleva på annat sätt ger jag gärna pengar oavsett varför de tigger. Jag inser att det inte löser några sammhällsproblem att ge pengar till tiggare men så mycket pengar tror jag inte skänks till enskilda tiggare att det skapar samhällsproblem (annat än i exemplet barntiggeri och liknande). Risken finns förstås att man blir lurad av en tiggare som har maskerat sig som krympling och sedan lever loppan för tiggda pengar men om det händer får personen snudd på stilpoäng av mig för kreativitet och det är inget skäl att aldrig dela med sig.

Hej.Vill du bara provisera med ditt inagg,ar vell battre att ge mat istallet for laokhao.

Var bara ett litet Ex vad man kan ge behovande.

//

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Nej det var inte meningen att provocera utan jag undrade helt enkelt om det fanns skäl att inte ge pengar som jag inte har förstått men kunde vara bra att känna till. Hoppas du inte tog illa upp för det var absolut inte meningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Phom Lasse Aka Khun Lasse.Jag förstår efter att du har gett upp alkoholen och funnit meningen med livet och att du väldigt gärna vill dela med dig av din nyfunna lycka,men på något sätt känns det det som att det vill är lite väl mycket och du lixom försöker att tvinga oss att ta din nyfunna visdom till oss .Jag för min egen del är mer inne på att var och en finner sin egen lycka på sitt håll utan utstakade pekpinnar. Men tack för omtanken :wink: Jag är 45år och vet redan vilken väg jag ska gå :)

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Stötte på en liten tjej, 4-5 år häromdan här i Manila.Skakade på huvudet och sa no money, fick ett "fuck you" till svar. :(

Frugan har sagt till mig att aldrig skänka pengar, åtminstone här i Filippinerna är många utsända av ligor som tar det mesta

av pengarna.

Hon berättade en historia om en gammal dam som hon passerade på väg till jobbet och som hon tyckte vädigt synd om, hon kunde knappt stå på benen. Frugan satte sig ned en dag och pratade med damen som berättade om sin situation. Tiggarna behandlas

som ohyra av ligorna, dom som inte tigger ihop tillräckligt blir brutalt misshandlade.

Tydligen finns någon organisation eller myndighet som hjälper gamla här så hon kontaktade dem så efter ett tag var hon borta från gatan.

Vet inte hur är i Thailand, kanske det finns något liknande, nån frivilligorganisation eller så?

Hur som helst så skänker jag aldrig pengar till tiggare längre, litar inte på att dom får behålla pengarna.

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det var inte meningen att provocera utan jag undrade helt enkelt om det fanns skäl att inte ge pengar som jag inte har förstått men kunde vara bra att känna till. Hoppas du inte tog illa upp för det var absolut inte meningen.

Jag gav pengar i början också men nu kan jag skänka mat om jag ser någon tiggare med ett litet barn, problemet är bara att det är samma barn men olika mödrar oftast. Jag såg på Immigtarion i Jomtien förra veckan att polisen/immigration hade gjort rn razzia mot tiggare och andra för det var fullpackat både i bussen och på hela parkeringen, de blir väl körda till Kambodjagränsen kan jag tänka mig.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det var inte meningen att provocera utan jag undrade helt enkelt om det fanns skäl att inte ge pengar som jag inte har förstått men kunde vara bra att känna till. Hoppas du inte tog illa upp för det var absolut inte meningen.

Ja som Bosse 15 är inne på så är tiggarna, iaf där turisterna flockas, bara ett redskap för poliser / kriminella.

Det är alldeles för lukrativt när turisterna slänger hundrabattingar på alla som ser ut att ha det sämre än medelsvensson för att

låta alla dessa lätta pengar försvinna.

Så kort sagt så underhåller du trafficking när du dövar ditt dåliga samvete och ger pengar som inte kommer den fattige till del.

Vill du hjälpa så finns det bättre sätt, ex

http://www.mercycentre.org/

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det var inte meningen att provocera utan jag undrade helt enkelt om det fanns skäl att inte ge pengar som jag inte har förstått men kunde vara bra att känna till. Hoppas du inte tog illa upp för det var absolut inte meningen.

Jag har hört från olika håll att det är Maffian som kontrollerar gatutiggeriet, åtminstonde här i Pattaya. Är det på det viset lär nog det mesta av pengarna som skänks hamna i fel fickor. :(

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Storstads/turistorters tiggare går knappast att jmf med småstäderna/orterna, nu är förvisso inte Udon en småstad i bemärkelsen "liten" men småstadskänslan är bytydande och de tiggare som frekventerar "turiststråken" har naturligtvis lärt sig slå an på känslosträngarna för de i förhållande till stora turistorter fåtal faranger som besöker staden och där det är , förmodar jag, lättare att få ihop till mat o husrum.

Någon "maffia" styrd tiggarkår lär näppeligen lägga intresse för en ort i denna storleksordning där det dessutom finns fler "rika" inhemska än faranger, och dessa är inte lätta att pungslå!

Behovet av hjälp till utsatta är enormt i Thailand på grund av den eftersatta sociala situation landet befinner sig i där kollisionen mellan "gamla" seder där familjen tar hand om de sina och den moderna urbaniserade samhällsstruktur som eskalerar snabbare än vad människorna hinner med att ändra sitt familjenätverk till att efterleva, och där stat/kommun inte har resurser utan det blir till frivilligorganisationer att dra sitt strå till stacken.

Det är där jag ser att behovet är som störst, kan man påvisa att den sociala misären minskar i takt med att dessa institutioner ökar i antal så tror inte jag Thailands styrande är dummare än att dom fattar nödvändigheten av dessa och förhoppningsvis avsätter några fler bathingar för dessa ändamål, om icke i dag så kanske i morgon!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det var inte meningen att provocera utan jag undrade helt enkelt om det fanns skäl att inte ge pengar som jag inte har förstått men kunde vara bra att känna till. Hoppas du inte tog illa upp för det var absolut inte meningen.

Jag har skrivit detta förut, men ska gärna påpeka om det igen.

Förra året i Maj när jag var på väg hem efter en tid nere hos Maitan, så stannade jag till på dåvarande Carrefour vi klangen. Satt inne på restaurangen och åt, in kommer ett antal mer eller mindre handikappade Thai. Hela rena och välvårdad klädsel, satt och funderade på var jag hade sett dessa förut när jag kom på att det var dessa som brukar sitta på trottoarerna inne i pattis om kvällarna skitiga trasiga och med en plastmugg bugande och tiggande lurar godhjärtade personer att stoppa pengar i deras och kaske även deras snikna familjers börsar. Om du lämnar Pattis, Huahin, Phuket eller någon annan av de stora turist orterna så är det ytterst sällan du ser några tiggare och om du gör det så handlar det oftast om äkta misär.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Det var många och bra inlägg om tiggeri som ger mig ett annat perspektiv och förståelse för varför många av er är restriktiva med pengar till tiggare. Jag brukar inte vistas mycket i turistområden och har t.ex. (tyvärr) aldrig besökt Pattaya och har därför inte sett "tiggarindustrin". När jag skrev att jag mer eller inte kan låta bli att ge tiggare ett bidrag är det t.ex. till en äldre person som sitter mot en vägg varje dag jag passerar och det är helt klart att det handlar om en människa som har det svårt oavsett den är handikappad, sjuk eller har dukat under för droger. Den typen av tiggeri som jag gärna stödjer har jag mött även i Thailand, Tyskland, Australien och på andra platser. Varianten att kvinnor med barn kommer fram och tigger betyder ofta bara att det är ficktjuveri på gång och det gäller att hålla i plånboken och vifta bort dem på samma sätt som om en klunga barn börjar dansa runt äldre turister i t.ex. centrala Paris eller Rom och plockar rent i fickorna på offret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Frugan brukar skänka pengar och grejer typ kristallkronor till vissa tempel.sen brukar vi besvära släktingarna med litta våldgästeri emellanåt.tycker att dom e förtjänta av våra surt förvärvade slantar ,fast man får sova på golvet ibland.hellre det än bli lurade av vilt främmande personer.-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört från olika håll att det är Maffian som kontrollerar gatutiggeriet, åtminstonde här i Pattaya. Är det på det viset lär nog det mesta av pengarna som skänks hamna i fel fickor. :(

Fritz..

Hej, har du några tips var vi kan skänka? Vi som bara har några veckors semester då och då?

Av dom som tigger i barmiljön runt soi diana inte gör det av egen drivkraft, det kan jag ana. Förjävligt att skithögar utnyttjar handikappade.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har du några tips var vi kan skänka? Vi som bara har några veckors semester då och då?

Av dom som tigger i barmiljön runt soi diana inte gör det av egen drivkraft, det kan jag ana. Förjävligt att skithögar utnyttjar handikappade.

Finns ju ett par möjligheter till detta genom MPR medlemmar som startat insamlingar till olika institutioner," Maitans" hem för handikappade barn i Pattis och "Sarnes" för övergivna barn och unga flickor i Udon.

Båda dessa har givit bra med slantar till respektive och jag kan lova att dom kom i rätta händer utan mallanlandning i någons ficka!

Vill Du eller någon annan bidraga så har Master Mait lovat sköta bankingen i sitt kassaskåp tills det är dags för överlämnande eller inköp!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...