Jump to content
IGNORERAD

Din son ser äldre ut än dig!


Herr Chang

Recommended Posts

Ibland förbluffas jag av uttalanden från thaidamer.

Min kära mor kommer på besök, och vi tar en fika tillsammans med en av fru Changs thailändska vänninor. Efter att ha observerat mig och min mor ett tag utbrister väninnan plötsligt till mor Chang:

"Din son ser äldre ut än dig!"

Detta sägs på thailändska, och fru Chang översätter något motvilligt. Vad är detta? Är det smicker till min mor? Är det hån av mig? Jag ser väl för all del inte så fräsch ut vid 49 års ålder, men mor Chang är trots allt 78 år gammal. Och det syns. Men jag är som sagt inte upprörd över detta, endast förbluffad...

Jag kan inte undgå att minnas en gång i Thailand när fru Chang introducerar sin kusin för mig med dessa ord:

"Detta är XXX. Hon är fet."

Vilket hon för all del var. Men man börjar ju undra över skillnaderna mellan vad svenskar och thailändare finner det lämpligt att säga.

Har ni upplevt något liknande?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    7

  • ban99arne

    3

  • Magrood

    3

  • andrejsdenruskige

    3

Mest aktiva i denna tråd

Får väl säga att man har stött på det ett antal ggr.

Tycker det känns så där roligt när dom plumpar sig.

Men som tur var har det aldrig kommit, när vi har haft allt för stora sammanslagningar.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

He he he

Det där friheten att kommenterar folks utseende är nog en svärd med två vassa sidor. Finns nog bättre ord för det. Ni får hjälpa mig.

Både något kul och pinsamt ibland.

---

I vår grupp har vi två grodor som vi kallar varandra för eftersom de har lite utstående ögon.

Vi har en Gob Noi och Gob.

Vi har en apa eftersom hennes öron sticker ut.

Vi har systrarna storläppar - he he he jag säger inte vem det är.  :lol:

Vi har en Oan

osv osv

Vi tar inte illa upp.

---

Hade en lärare på gymnasiet som verkligen såg ut som en groda och han skaffade till och med runda solglasögon så han såg ännu mer ut som en riktig Kero (ett märke från Japan som framställer sen groda med runda ögon).

Han presenterade sig som Ajarn Gob.  :glasses:

---

Men när jag var liten blev jag kallad för något jag alltid undrade - hur f--n vet de det? De har väl inte sett det, eller har de? Det gillade jag inte.

---

När min mor var här på besök och jag ringde flygbolag för något.. minns inte.

Men jag sa "kan man boka en plats vid gången åt henne nu, hon är lite tjock"...

Han bara skrattade och frågade om modern min hörde det där.

"Ja, ja. Hon sitter här bredvid mig"

När jag berättade för mamma om vårt samtal gapskrattade hon över hur känsliga svenskar var.  :D:D:D

---

Men när en kompis till mig alltid kommenterade att jag fått fler finnar blev jag irriterad.

"Tror inte människan att jag upptäckt dem själv förre henne, eller?"

:mdr::mdr::mdr:

---

Ha det!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det där har man stött på, och drabbats av,  ett antal ggr och förvånas väl inte desto mer över det längre. Tvärtom så kan det faktiskt kännas ganska skönt att det snackas helt öppet om diverse lyten istället för bakom ryggen på folk som det ofta görs i Sverige.

Men jag kommer ihåg hur obekväm jag kände mig första gången min dåvarande thaiflickvän (flera år innan jag träffade min fru) presenterade sin tjocka tjejkompis hemma i byn som "grisen". Smått chockad så replikerade jag med att fråga varför hon sa "grisen" och då fräste hon bara till svar - Det ser du väl.

Och visst tusan såg jag väl det, men med tanke på att den tjocka kompisen stod alldeles intill oss och det dessutom var första gången hon presenterades för mig så tyckte jag att det var förskräckligt ofint sagt.

Men som sagt, man vänjer sig. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Haha, roliga skilnader mellan Sverige och Thailand.

En annan sak ær nær dom sitter och tittar på bonn komiken.

Det ær alltid dværgar med, det tycker dom ær skitroligt..av samma anledning tycker jag att det ær skitroligt att vara iThailand :he:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jepp, jag skall börja presenter och kalla alla thailändare för "gulingen". Varför inte, jag kallas för "vitingen" i Thailand. Magrood, tar ett extremt exempel nu... men varför kallar du inte kvinnorna i din bekantskap som har arbetat i baren för "horan" eller annat liknande? Om de skulle ta illa upp så är det väl endast för att hon är såååå känslig, eller hur?

Visst, fria ordet är det viktigast som vi har. Tycker att man skall kunna säga precis vad som helst (nästan) men med det kommer ansvaret att det som kommer ut från din mun inte är helt idi*tiskt.

Jag vet inte vart du vill komma.

För det första så har vi bara pratat om att vi i Thailand kallar varandra efter "utseende".

För det andra så vet alla även thailändare att "h-ra" är ett skällsord. Och att kalla varandra med skällsord trots att man vet att det ordet är skällsord i det landet man befinner sig i - ja, då är det att snacka om otrevlighet.

Även om vi thailändare kallar varandra för grodor, elefanter eller gris så är dem här orden inte skällsord i Thailand. Men man kan inte kalla någon för hund, buffel och orm eftersom dessa anses nedvärderande.

Så det är två ingredienser i det hela:

1. Avsikt av talaren.

2. Hur det uppfattas av lyssnaren.

Man får väga samman de två sakerna.

Kort kan man säga "det är tanken som räknas", både tanken hos talaren och den hos lyssnaren.

Jag skulle aldrig kalla någon svensk för en tjockis eftersom jag vet att det faller under nr 2. Att lyssnaren tar illa upp. Att kalla någon för en tjockis är inte elek avsikt i sig, men att vilja säga det trots att man vet att den andra tar illa upp - ja, då är man elak.

Det kan hända att thailändare kallar en tjock farang för Pappa Chang. Men jag tror inte de har inte för avsikt att såra. De kanske inte vet att farangen tar illa upp. Men då får han eller hans tjej tala om för dem att så säger man inte i Sverige och svenskar tar illa upp. Vet de om det så tror jag inte att de fortsätter. Gör de det då är det bara att säga upp bekantskapet. Man umgås med sådana som är värda att umgås med.

---

Jag och min familj kallar mina svenska föräldrar för Farang Pappa och Farang Mamma när vi pratar om dem eftersom deras namn är så svårt att uttala för thailändare. Men mina svenska bröder kan vi kalla dem vid namn eftersom deras namn är lätta.

Det är inget illa ment med det. De tar inte illa upp och vi menar inget illa. Vi älskar dem och respekterar dem.

---

Sen att bli kallad för en guling.

Det skulle inte göra mig något alls.

Men om du som du uttryckt dig i ditt inlägg skulle börja kalla mig för en guling - ja, då skulle jag undra om det inte faller under ingrediens nr 1. Avsikten av talaren...

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajamen, och nästa år blir det 50-årskalas i bergen utanför Chiang Mai. 5 maj närmare bestämt.

Alla, inklusive Arne, är välkomna!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det kan hända att thailändare kallar en tjock farang för Pappa Chang. Men jag tror inte de har inte för avsikt att såra. De kanske inte vet att farangen tar illa upp.

Mvh

Magrood

Fan också, det var alltså magen dom tänkte på...

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade ut för en absurd händelse i Patpong för massa år sen, knatade runt och hade fått en kvinnlig "stalker" efter mig.

Vi går förbi en smutsig man som varken hade armar eller ben och liksom ålade sig fram, en så otroligt tragisk syn.

Damen stannar upp, pekar på mannen och proklamerar högljutt nästan demonstraivt CROCODILE! och börjar gapskratta  :surprised: dessutom börjar massa folk runt om skratta.

Tror jag gick igenom varenda känsla i registret på 30 sekunder tills jag inte heller kan hålla mig och börjar själv tokgarva, var en så för mig otroligt vansinnig och absurd händelse.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Råkade ut för en absurd händelse i Patpong för massa år sen, knatade runt och hade fått en kvinnlig "stalker" efter mig.

Vi går förbi en smutsig man som varken hade armar eller ben och liksom ålade sig fram, en så otroligt tragisk syn.

Damen stannar upp, pekar på mannen och proklamerar högljutt nästan demonstraivt CROCODILE! och börjar gapskratta  :surprised: dessutom börjar massa folk runt om skratta.

Tror jag gick igenom varenda känsla i registret på 30 sekunder tills jag inte heller kan hålla mig och börjar själv tokgarva, var en så för mig otroligt vansinnig och absurd händelse.  :crazy:

Uchhh... Vilken hemsk kvinna.

Tror inte hon har ett bättre liv själv när hon har ett sånt svart och kallt hjärta.

Så gör man bara inte!!!

:diablo::diablo::diablo:

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna understryka att jag i stort sett anser att thailändare har mycket gott hjärta. Dom flesta i varje fall.

Vilket kommer att framgå av min nästa tråd. Om jag får tummen ur och skriver den ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Jag vill gärna understryka att jag i stort sett anser att thailändare har mycket gott hjärta. Dom flesta i varje fall.

Vilket kommer att framgå av min nästa tråd. Om jag får tummen ur och skriver den ;-)

Herr Chang har talat.

Som sagt finns det svarta får och idi*ter i alla lænder :grrrrrr:

Undrar hur man sjælv skulle reagera??? Som det kænns nu så skulle jag nog bli jævligt førbannad, men med "chocken" man skulle få nær man ær på plats så vet jag inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

På tal om mannen utan armar och ben: Vi nordbor e nog lika grymma, vi kan passera människor som blir våldtagna eller ihjälslagna utan att se eller reagera.-  :cry:   Det för ju bara med sig en massa besvär om man e vittne till något kriminellt  :neutral:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså ollas-viktor...

Själv skulle jag nog försöka ingripa om jag såg något sådant. Visst är det besvär att vittna, men jag tycker vi har ett hyfsat rättsväsende i Sverige.

Däremot skulle jag nog tänka mig för ordentligt innan jag blandade in mig i något i Thailand...

Inte för att jag sett det själv, men det finns ju massor av historier om faranger som får skulden (dvs får betala allt) när han försöker hjälpa till efter en trafikolycka som han inte alls var inblandad i.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nu har jag aldrig själv råkat ut för tidigarenämnda situationer, bara som jag sett på tv och läst i massmedia.- Hur jag själv skulle reagerat vet jag faktiskt inte, man reagerar ju olika från gång till gång.beror på sinnesstämning + många andra faktorer.- I yngre dar tvekade jag aldrig att klippa til där det behövdes  :bad:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Jag har varit i den situationen att jag har förhindrat en misshandel i en restaurang.Även i mitt tidigare jobb har jag gjort ingripanden.Två personer råkade i gräl och den ene slår ner den andre och sätter sig på denne och fortsätter att slå.Jag satt med ryggen mot  det hela och uppfattade inte  situationen förrän flera skriker kan inte någon stoppa det hela.Matstället är fullsatt ingen ingriper,jag reser mej snabbt upp och låser armarna på den som slår och får honom att lugna ner sej. De andra i sällskapet frågar : Hur fan vågade du? Ja vad ska man svara? Jag vill absolut inte framställa mej i någon hjälteroll, men kan man hjälpa till måste man. Sen har ju Ollas-Viktor rätt att det beror på situationen hur man ska kunna hjälpa . Men att hjälpa till och visa civilkurage är oerhört viktigt. Att bara smita undan är inte bara fegt utan en ren katastrof för hela samhällsmoralen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju sant att man inte alltid kan ingripa... inte så frestande att försöka skilja på två MC-gubbar som slåss ;-)

Men vid våldtäkt skulle jag definitivt försöka avbryta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Herr Chang! Ursäkta att jag frågar,men om 5-6 mc gubbar står för våldtäkten,hur gör du? Dum fråga egentligen,men det finns många dimensioner,huvudsaken att man gör det man kan efter de möjligheter man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Larbejo, jäkligt korkad fråga.

Tror du på allvar att någon ska kunna svara på din fråga seriöst?

Spekulera är ju en sak, men hur man agerar om det är verklighet kan ingen svara på.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Ja, Men ganska intressant! Hör du till den fega eller till den med civilkurage? Törs du ingripa? Eller hör du till den fega varianten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Labero, i teorin så har jag oxå väldigt mycket civilkurage. Jag är nog en av de modigaste som jag känner.

[move]ModeteoRetikern Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Förstår inte det intressanta med det.

Blir du kåt av att läsa löpet oxå?

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...