Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Immigrationen på Suvarnabhumi kritiseras


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands Immigrationsmyndighet försvarar sig mot en våg av kritik

mot deras hantering av anländande och avresande passagerare på

Bangkoks flygplats Suvarnabhumi, genom att säga att det är på grund

av en kombination av underbemanning och ett ständigt ökande antal

resenärer.

Natthorn Phrosuwan, chef för immigrationsdivision 2 som är ansvarig

för Suvarnabhumi, säger att man arrangerades för att ta emot max

80,000 passagerare om dagen när flygplatsen öppnade 2006, men att

man nu tvingas ta hand om 160,000 till 180,000 om dagen.

Man uppskattar dessutom att antalet resenärer kommer att öka med

nästan 14,000 om dagen inom de kommande fem åren.

Många anställda hos immigrationen på Suvarnabhumi uppger att det är

en dålig arbetsplats som de flesta försöker att undvika eftersom det är

stressigt, dyrt att äta, och dåligt betalt för övertid.

Källa: http://www.bangkokpo...lects-criticism

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    4

  • MaiChai

    3

  • Tommy

    3

  • jack26

    2

Mest aktiva i denna tråd

andersbangkok

Jag kan bara hålla med i kritiken! När vi landade i onsdags, mitt på dagen, så var det mer än 3 timmar väntetid till immigration!

Jag höll på att bli galen! Skall man behöva vänta så lång tid för att få komma in i landet.

Det är skitsnack att det inte är dimensionerat.

Vid varje bås så finns det plast för 2 personer. Inte ens alla bås var öppna och de som var öppna, de hade bara en person.

Det är helt omöjligt att det kan få fortsätta på det sättet. Förbannat!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Det går nog i vågor med köerna.

När jag kom till Bkk 27dec tog det nog inte mer än 10min.

Men när jag skulle hem i febr var det enorm kö, kl3 på morgonen.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi åkte tillbaka till Sverige för en månad sedan åkte vi i vanlig ordning till flygplatsen 4 timmar innnan planets avgång

men höll ändå på att missa avgången. Började med att frugan fått nytt pass och hade inget PUT instämplat i det,

uppehållskort hade dom varken sett eller hört talas om inte förrän dom tillkallat en högre tjänsteman fick vi lämna

väskorna och ställa oss i passkön som var ca. en kilometer lång och fyra personer bred.

Blev lite nervös då tiden gick medan vi sakta förflyttade oss framåt, men planet blev en halvtimme sen antagligen för att

vi fick vänta på de som kommit senare än oss till flygplatsen. När ni ska åka, se till att ha mycket god tid på er på flygplatsen.

MVH. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GlobalWalker

Vi får inte glömma att Thailand är fortfarand i mångt och mycket ett "ungt" land åtminstone när det gäller teknik och teknisk utveckling. Dessutom har dom ett nästan feodalt samhällssystem. Där överklassen sitter på de flesta stolarna åtminstone de som betraktas som viktiga. Dessutom är hela det parlamentariska systemet uppbyggt på ett nästan militäriskt hirakiskt sätt. Så att de som sitter på toppen inom de hierarkiskt uppbyggda systemen har näst intill oinskränkt makt. Sen har vi den infekterade frågan om svågerpolitik och korruption som genomsyrar systemet.

För bara 10 år sedan (2002) fanns det bara ett enda interntcafé i ChiangMais innerstad. Nästan inga hotell/guesthouse hade hemsidor, nästan inga "vanliga" människor hade datorer eller ens mobiltelefoner. Den tekniska utvecklingen har gått oerhört fort, likaså har den affärsdrivande utvecklingen (som varuhus, hotell, tunnelbana, skytrain, etc) rasat på och fortsätter i en otrolig takt. Vilket lockar oss att tro att hela Thailand utvecklas i samma snabba takt. Det finns inget trögare system än ett totalitärt hierarkiskt styrelsesystem där dessutom åldern på de "styrande" är ganska hög och motståndet mot den snabba takten är stor.

För övrigt håller jag med, som en gammal databasprogrammerare så vet jag att det skulle gå väldigt lätt och snabbt att snabbehandla merparten av passkontrollerna,

Jag var lite imponerad att tex Cambodia hade helt datoriserade passkontroller för Cambodianer men samma tröga system som Thailand för fallanger...

Simma lungt :-) //GlobalWalker

himmet

videos

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det borde ju vara ganska lätt att göra ett program där de ser hur många passagerare som anländer per timma dygnet runt och sedan anpassa bemanning efter det.

Håller med om att det är för dåligt men sist så gick jag tillsammans med frun i "Thaikön" efter tips här och det gick riktigt smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med thailändare och siffror

citat

"Natthorn Phrosuwan, chef för immigrationsdivision 2 som är ansvarig

för Suvarnabhumi, säger att man arrangerades för att ta emot max

80,000 passagerare om dagen när flygplatsen öppnade 2006, men att

man nu tvingas ta hand om 160,000 till 180,000 om dagen."

I verkligheten hade man 2007 33.297.000 internationella passagerare och 2010 32.942.000. Det har ökat lite sen dess så nu är man nog uppe i 2007 års siffror igen. Alltså ca 90.000 om dan. Men fortfarande inte uppe i de ca 92.000 om dan man hade under öppningsmånaderna hösten 2006.

De har m.a.o. på 6 år inte lyckats fixa rimliga kötider. Trots att trafiken inte ökat ett dugg. Men det vill de givetvis inte erkänna,

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla stolar är aldrig fullt ut bemannade och det retar mig med en sådan dålig service. Men undrar om det kan bero på att säkerhetskontrollen känns under- dimesionerad?.Om de bemannar alla stolar så kommer flödet stanna framför säkerhets kontrollen istället . Nu reser jag numera endast med rygga och då blir det snabbpassage för 1100B. Jag har inte tålamod att stå och trampa i en lång kö som knappt rör sig

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag har rest in och ut sedan den nya flygplatsen öppnade. Det är banne mig sämre nu är på Don Muangs tid!

3 timmar för att komma IN i Thailand!! Än värre när man skall ut!

Det första dom kan göra är väl att bemanna alla bås i immigration; det skulle hjälpa en hel del. Nu använder man bara 50 % av möjliga bås.

Förbannat!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja säga att det är de senaste 2 åren som immigration har havererat, innan dess funkade det bra tycker jag. Men precis som påpekats så det första man borde göra är att bemanna alla pulpeter innan man börjar bygga nya. När jag kom från Bali i Januari, runt 18.45 lokal tid så tog det nästan 1 timme för att ta sig igenom immigration.

Men vad jag förstått så är man i full färd med att bygga nya pulpeter för att man tror det kommer att lösa problemet med otillräcklig personalstyrka...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Thailands Immigrationsmyndighet försvarar sig mot en våg av kritik

mot deras hantering av anländande och avresande passagerare på

Bangkoks flygplats Suvarnabhumi, genom att säga att det är på grund

av en kombination av underbemanning och ett ständigt ökande antal

resenärer.

Natthorn Phrosuwan, chef för immigrationsdivision 2 som är ansvarig

för Suvarnabhumi, säger att man arrangerades för att ta emot max

80,000 passagerare om dagen när flygplatsen öppnade 2006, men att

man nu tvingas ta hand om 160,000 till 180,000 om dagen.

Man uppskattar dessutom att antalet resenärer kommer att öka med

nästan 14,000 om dagen under de kommande fem åren.

Många anställda hos immigrationen på Suvarnabhumi uppger att det är

en dålig arbetsplats som de flesta försöker att undvika eftersom det är

stressigt, dyrt att äta, och dåligt betalt för övertid.

Källa: http://www.bangkokpo...lects-criticism

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

14 000 * 365 * 5 = wow 25.5 miljoner passagerare per dygn lär bli stressigt värre ...

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag anlände lunchtid i fredags tog det dryga timmen, då var knappt hälften av båsen bemannade så lösningen med fler tomma bås är säkert en bra idé enligt Thai logiken.

/K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde ju vara ganska lätt att göra ett program där de ser hur många passagerare som anländer per timma dygnet runt och sedan anpassa bemanning efter det.

Håller med om att det är för dåligt men sist så gick jag tillsammans med frun i "Thaikön" efter tips här och det gick riktigt smidigt.

jag blev väldig förvånnad att du fick stämpla in på thaikö, de brukar vara stenhård med det. Jag stod och väntade på internationellakö som vanlig folk. Då kom det fram en personal att jag stog på fel kö på thailänska men jag berättade att jag bär svensk pass och visade honom om det går bra ändå att står thaikö, inte helskotta fick jag stod nån thaikö då even jag kan prata thai. Fick stå kvar på min internationella kö. Frågade varför, svaret som han gav mig är att de inte vill blanda inter pass och thai pass.

Hurru! :ahh:

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

jag blev väldig förvånnad att du fick stämpla in på thaikö, de brukar vara stenhård med det. Jag stod och väntade på internationellakö som vanlig folk. Då kom det fram en personal att jag stog på fel kö på thailänska men jag berättade att jag bär svensk pass och visade honom om det går bra ändå att står thaikö, inte helskotta fick jag stod nån thaikö då even jag kan prata thai. Fick stå kvar på min internationella kö. Frågade varför, svaret som han gav mig är att de inte vill blanda inter pass och thai pass.

Hurru! :ahh:

// Jack

Jag hade min sambo med mig som är Thai och då har jag läst om flera här på forumet som har fått ta "thaifilen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade min sambo med mig som är Thai och då har jag läst om flera här på forumet som har fått ta "thaifilen".

jag hade med min fru då som är thai. Men ska prova nästa gång jag åker ner dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Går alltid i kön för thaipass när frugan är med

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig upplevt något liknande under 20 thairesor.

Trodde aldrig jag skulle komma fram.

Rena helvetet att stå i en väntkö i hettan efter 13 timmars flyg och det satt en snubbe i luckan och varje passagerare tog 5 minuter.

Stäng skiten!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske fel ställe att fåga på, men är det någon som vet vad rullstolservice kostar?

Misstänker att min käpp inte får följa med i kabinen, och då kommer jag att behöva rullstol.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanWarrior

Blivit Thaikön här med sedan vi fick tillökning...första gången med ungen så var det dom som jobbar där som vinkade in oss och efter det har vi fortsatt utan några som helst problem.

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att komma in i Thailand gick smidigt för oss som gick i "Thaikön" i samma kö vinkade de även in Farrangfamiljer med småbarn.

Tror det tog ca 10 minuter för oss att passera passkontrollen.

Köerna på "andra sidan" såg inte så roliga ut.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa köer har tillkommit någon gång under det senaste året, förra vintern fanns inte dessa bisarra köer..varför vill dom inte anställa fler ?

Dom i kontrollen verkar ju snarare jobba långsammare ju längre kön blir...

Med en såpass jämn ström av folk till immigration borde det vara skitsimpelt.tycker man.

SUGER

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det finns för få sökande som är villiga att ge 30% av lönen till den som anställt dem i all framtid...

TiT

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

AHAAA!!! Thai har en lösning!! :crazy::ahh:

http://www.bangkokpo...eadaches-at-bkk

Bl.a.

" A number of short-term solutions to the long immigration lines are also being introduced.

After resisting the idea for some time, the Immigration Bureau's Suvarnabhumi branch this week finally adopted a new "snake line" queueing system for checking passports.

Used widely in many airports around the world, the snake line _ formed by a small line passing around or between two ropes in a spiral or zigzag _ is regarded as a more efficient and fair way to run a queue.

Each passenger in the snake line is directed to the available counter by an usher."

På vilket sätt kan "snake lines" komma att medföra högre genomströmning?? Grundproblemet är ju att det finns för få immigration officers. Antalet officerare som ska titta på passen blir ju detsamma.

Thai i ett nötskal...nötter!! :13:

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

En "snake line" löser förmodligen inte hela problemet, men för de som INTE har förmånen att ställa sig i gräddfilen(thaikön) åtminstone när fru thai är med, eller alltid råkar hamna i fel kö där den trötte eller oerfarne immigration officeren sitter, kommer det förstås att göra en viss skillnad i kötid.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

En "snake line" löser förmodligen inte hela problemet, men för de som INTE har förmånen att ställa sig i gräddfilen(thaikön) åtminstone när fru thai är med, eller alltid råkar hamna i fel kö där den trötte eller oerfarne immigration officeren sitter, kommer det förstås att göra en viss skillnad i kötid.

Haha, jag lyckas alltid ställa mig i fel kö där.. Man ser alltid dom som går bredvid en på väg till kön vara innanför kontrollen när en annan fortfarande har halva kön kvar :sFduh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...