Jump to content
IGNORERAD

Vägen mot ökade politiska våldsamheter fortsätter..


noBuzz

Recommended Posts

Så när demonstranter ockuperar stora städer runt om i världen, bränner, skadar och dödar i samband med stora världskonferenser är det inte terrorism heller utan kamp för demokrati ?

Göteborg, Genua, Rom är några exempel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    20

  • Tallviking

    20

  • MaiChai

    12

  • andersbangkok

    8

Mest aktiva i denna tråd

andersbangkok

Hej

Själv känner jag inte till att några terrordåd har begåtts i Bangkok vid aktuella tidpunkt, men däremot tog en del demonstranter till denna drastiska metod när dom attackerades av landets militär och inte såg någon annan utväg, det är en ganska vanlig företeelse i länder med odemokratiska styren och där militären använder sina vapen mot civilbefolkningen.

Vi ser väl nästan exempel på detta dagligen ifrån jordens alla hörn i våra nyhetssändningar och inte minst under den arabiska våren, och du har helt rätt i att dessa länders odemokratiska ledare undantagslöst kallar sina egna befolkningar för terrorister när dessa vill ha demokrati, reformer och jämlikare samhälle, men själv ställer jag mig väldigt sällan på militärens sida när dessa dödar mer eller mindre obeväpnade civila eftersom dom vill behålla makten och detta även om demonstranterna tänder eld på några byggnader.

Mvh Isan lover

Trams-snack och lögner som vanligt

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så när demonstranter ockuperar stora städer runt om i världen, bränner, skadar och dödar i samband med stora världskonferenser är det inte terrorism heller utan kamp för demokrati ?

Göteborg, Genua, Rom är några exempel

Hej

Att det inträffar skadegörelse vid demonstrationer som i Göteborg, Genua och rom har du ju rätt i, men själv kategoriserar jvarken jag eller världssamfundet det inte som terrorism utan mer som just skadegörelse och upplopp, och dödandet och skottlossningen vid såna här tillfällen brukar ju inte demonstranterna stå för.

Jag tror att man ska vara försiktig med att använda ordet terrorist för att stämpla grupper som arbetar för bättre miljö, demokrati, solidaritet med tredje världen eller mot kapitalism, många använder den stämpeln för att kunna sanvända grovt våld och sätta in militär mot oppositionella som hotar deras maktposition.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att det inträffar skadegörelse vid demonstrationer som i Göteborg, Genua och rom har du ju rätt i, men själv kategoriserar jvarken jag eller världssamfundet det inte som terrorism utan mer som just skadegörelse och upplopp, och dödandet och skottlossningen vid såna här tillfällen brukar ju inte demonstranterna stå för.

Jag tror att man ska vara försiktig med att använda ordet terrorist för att stämpla grupper som arbetar för bättre miljö, demokrati, solidaritet med tredje världen eller mot kapitalism, många använder den stämpeln för att kunna sanvända grovt våld och sätta in militär mot oppositionella som hotar deras maktposition.

Mvh isan Lover

Peka gärna på någon text eller uttalande från världssamfundet (vilket världssamfund du nu menar) där dom sagt att det INTE är terrorism.

Jag håller med dig om att man skall använda rätt benämning på saker. Som så ofta slår det du skriver tillbaka på dig själv. Fundera på det ett tag.

Om du sett något från t.ex. Göteborgskravallerna, Rom, Köpenhamn, Bangkok mfl så är det oftast så att demonstranterna börjar genom stenkastning etc. Våldet stegras fortlöpande.

I fallet Bangkok så är nog de flesta överens om att våldsamheterna startade av de röda. Sedan, som så ofta eskalerar det.

Det var nog Arisaman och gängets avsikt och dom lyckades ju uppvigla folk till våldsamheter.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja vi tycker definitivt olika, själv ser jag det som mer eller mindre självklart att befolkningar har rätt att demonstrera sitt missnöje och kanske t.o.m göra uppror när demokratin sätts ur spel t.ex genom militärkupper.

Demokratin är mer eller mindre helig för mig och jag ogillar starkt att militärer, domstolar och kungliga rådgivare ogiltigförklarar folks röster i valen och avsätter demokratiskt tillsatta regeringar, byter regeringar gör man vid fria och godkända val och vid ev. misstroende förklaringar om det finns en majoritet som är för detta i parlamentet.

Mvh isan lover

Ifall demokratin är mer eller mindre helig för dig, varför stödde du inte de gula under 2006 när de från januari till september demonstrerade emot Shinawatraklanens sätt att sätta demokratin ur spel? Var demokratin mindre helig för dig just då?

Eller skulle de bara gått hem och hållit käften till nästa val, medan de såg den demokrati de en gång hade sakta monteras ner av en korrupt klan?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att det inträffar skadegörelse vid demonstrationer som i Göteborg, Genua och rom har du ju rätt i, men själv kategoriserar jvarken jag eller världssamfundet det inte som terrorism utan mer som just skadegörelse och upplopp, och dödandet och skottlossningen vid såna här tillfällen brukar ju inte demonstranterna stå för.

Jag tror att man ska vara försiktig med att använda ordet terrorist för att stämpla grupper som arbetar för bättre miljö, demokrati, solidaritet med tredje världen eller mot kapitalism, många använder den stämpeln för att kunna sanvända grovt våld och sätta in militär mot oppositionella som hotar deras maktposition.

Mvh isan Lover

Majority of Canadians want G20 thugs to be charged under terrorism laws

http://www.vancouverite.com/2010/07/08/majority-of-canadians-want-g20-thugs-to-be-charged-under-terrorism-laws/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ifall demokratin är mer eller mindre helig för dig, varför stödde du inte de gula under 2006 när de från januari till september demonstrerade emot Shinawatraklanens sätt att sätta demokratin ur spel? Var demokratin mindre helig för dig just då?

Eller skulle de bara gått hem och hållit käften till nästa val, medan de såg den demokrati de en gång hade sakta monteras ner av en korrupt klan?

Hej

Själv tyckte jag bara att PAD och överklassens minoritets demonstration bara var pinsam, att se rika äldre damer dignade av guld sitta och svettas på marken med sin dyra franska mascara rinnande i ansiktet, det var första gången i mitt liv som jag såg en demonstration ifrån överklassen och rojalisterna av denna typen, dom har givetvis samma rätt som andra i samhället att demonstrera sitt missnöje mot den förda politiken, men när det övergick i vandalisering av TV stationer och ockupation av landets största flygplatser gick man över en gräns som borde ha varit straffbar, men förmodligen gör deras klasstillhörighet att dom har åtalsimmunitet och kan bete sig i princip hur dom vill och bryta vilka lagar om helst.

Att PAD och rojalisterna skulle ha väntat tills nästa val om dom ville byta regering är ju egentligen självklart, det är ju på det sättet som man byter regeringar i demokratiska länder, och var Thaksin verkligen så impopulär som dom gula påstod så hade ju nästa val blivit hans garanterade avgång.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Majority of Canadians want G20 thugs to be charged under terrorism laws

http://www.vancouver...terrorism-laws/

Hej

Visst finns det folk i olika länder som vill använda terroristlagar mot grupper som arbetar för internationell solidaritet, demokrati, bättre miljö, och en jämlikare värld, men som tur är så har mig veterligen inga demokratiska länder gjort det, utan det är väl mest i diktaturer och länder där militären har makten som man gör på detta sätt än så länge, men vem vet vad som händer i framtiden, klimatet hårdnar ju hela tiden i.o.m att antalet fattiga ökar liksom klyftorna mellan dom som har och dom som inte har, och häromdagen hörde jag att mer folk är slavar som säljs och köps nu än innan slaveriet avskaffades, men frågan är om terrorist stämpling och militärt våld är lösningen på jordens problem eller om man skulle prova andra fredligare vägar när det gäller att lösa dessa globala problem.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tyckte jag bara att PAD och överklassens minoritets demonstration bara var pinsam, att se rika äldre damer dignade av guld sitta och svettas på marken med sin dyra franska mascara rinnande i ansiktet, det var första gången i mitt liv som jag såg en demonstration ifrån överklassen och rojalisterna av denna typen, dom har givetvis samma rätt som andra i samhället att demonstrera sitt missnöje mot den förda politiken, men när det övergick i vandalisering av TV stationer och ockupation av landets största flygplatser gick man över en gräns som borde ha varit straffbar, men förmodligen gör deras klasstillhörighet att dom har åtalsimmunitet och kan bete sig i princip hur dom vill och bryta vilka lagar om helst.

Att PAD och rojalisterna skulle ha väntat tills nästa val om dom ville byta regering är ju egentligen självklart, det är ju på det sättet som man byter regeringar i demokratiska länder, och var Thaksin verkligen så impopulär som dom gula påstod så hade ju nästa val blivit hans garanterade avgång.

Mvh Isan lover

Ang.Bangkok 2010.De röda fick ju igenom sina krav de ställt men då ändrade de sig och ville ha mer,är det rätt förhandlingsmetod anser du som fackboss?Och hur i hel..te kan du tycka att det är OK att bränna ner hus mitt istan "för sin sak" det är ju att utsätta 100000-tals människor för fara.Eller ser du det som ett offer för demokratin?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ang.Bangkok 2010.De röda fick ju igenom sina krav de ställt men då ändrade de sig och ville ha mer,är det rätt förhandlingsmetod anser du som fackboss?Och hur i hel..te kan du tycka att det är OK att bränna ner hus mitt istan "för sin sak" det är ju att utsätta 100000-tals människor för fara.Eller ser du det som ett offer för demokratin?

Hej

Jag anser alltid att en förhandlingslösning och dialog är ett bättre alternativ än våld och detta oavsett om man får sätta sig vid förhandlingsbordet en gång till eller två, den personliga prestigen får inte leda till vilka konekvenser som helst.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst finns det folk i olika länder som vill använda terroristlagar mot grupper som arbetar för internationell solidaritet, demokrati, bättre miljö, och en jämlikare värld, men som tur är så har mig veterligen inga demokratiska länder gjort det, utan det är väl mest i diktaturer och länder där militären har makten som man gör på detta sätt än så länge, men vem vet vad som händer i framtiden, klimatet hårdnar ju hela tiden i.o.m att antalet fattiga ökar liksom klyftorna mellan dom som har och dom som inte har, och häromdagen hörde jag att mer folk är slavar som säljs och köps nu än innan slaveriet avskaffades, men frågan är om terrorist stämpling och militärt våld är lösningen på jordens problem eller om man skulle prova andra fredligare vägar när det gäller att lösa dessa globala problem.

Mvh Isan Lover

Är inte Kanada ett demokratiskt land ?

Är inte mer än 70 % av folkets vilja att anse som intressant att bry sig om ?

Dina teorier om att klyftorna ökas får du gärna försöka härleda för statistik som bl.a presenteras av den kända Hans Rosling här säger annat

PS. Såg du inte likheterna mellan "de svarta blocket" i Kanada och "black warriors" i Bangkok ? DS.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tyckte jag bara att PAD och överklassens minoritets demonstration bara var pinsam, att se rika äldre damer dignade av guld sitta och svettas på marken med sin dyra franska mascara rinnande i ansiktet, det var första gången i mitt liv som jag såg en demonstration ifrån överklassen och rojalisterna av denna typen, dom har givetvis samma rätt som andra i samhället att demonstrera sitt missnöje mot den förda politiken, men när det övergick i vandalisering av TV stationer och ockupation av landets största flygplatser gick man över en gräns som borde ha varit straffbar, men förmodligen gör deras klasstillhörighet att dom har åtalsimmunitet och kan bete sig i princip hur dom vill och bryta vilka lagar om helst.

Att PAD och rojalisterna skulle ha väntat tills nästa val om dom ville byta regering är ju egentligen självklart, det är ju på det sättet som man byter regeringar i demokratiska länder, och var Thaksin verkligen så impopulär som dom gula påstod så hade ju nästa val blivit hans garanterade avgång.

Mvh Isan lover

Vad anser du om att vandalisera centrum i Bangkok, bränna ner stora butiker och andra stora byggnader, ockupera centrala stan i 2 månader, orsaka att massor av oskyldiga direkt eller indirekt drabbas ekonomiskt är då. Är inte det "att gå över gränsen och göra något straffbart" ?

Får man som röd i demokratins namn "bete sig i princip hur man vill och bryta vilka lagar man vill" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är inte Kanada ett demokratiskt land ?

Är inte mer än 70 % av folkets vilja att anse som intressant att bry sig om ?

Dina teorier om att klyftorna ökas får du gärna försöka härleda för statistik som bl.a presenteras av den kända Hans Rosling här säger annat

PS. Såg du inte likheterna mellan "de svarta blocket" i Kanada och "black warriors" i Bangkok ? DS.

Hej

Själv hoppas jag att Canadas demokratiskt valda regering har mod att gå emot majoriteten i en sån här fråga.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag anser alltid att en förhandlingslösning och dialog är ett bättre alternativ än våld och detta oavsett om man får sätta sig vid förhandlingsbordet en gång till eller två, den personliga prestigen får inte leda till vilka konekvenser som helst.

Mvh Isan lover

Så när regeringen beviljar alla krav och man ändå vägrar ge sig och dessutom lägger till flera krav. Är det ditt sätt att komma till en "förhandlingslösning" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad anser du om att vandalisera centrum i Bangkok, bränna ner stora butiker och andra stora byggnader, ockupera centrala stan i 2 månader, orsaka att massor av oskyldiga direkt eller indirekt drabbas ekonomiskt är då. Är inte det "att gå över gränsen och göra något straffbart" ?

Får man som röd i demokratins namn "bete sig i princip hur man vill och bryta vilka lagar man vill" ?

Hej

Dom röda som begick dessa handlingar är redan dömda, men dom gula är fortfarande inte dömda.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom röda som begick dessa handlingar är redan dömda, men dom gula är fortfarande inte dömda.

Mvh isan Lover

Men du anser att de väldigt få som dömts är oskyldiga eller ?

De flesta är inte dömda ännu. En del sitter häktade och många har bara delgivits misstanke i väntan på fortsatta utredningar som kommer fortgå ganska lång tid till innan tillräckliga ubnderlag för åtal finns.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tyckte jag bara att PAD och överklassens minoritets demonstration bara var pinsam, att se rika äldre damer dignade av guld sitta och svettas på marken med sin dyra franska mascara rinnande i ansiktet, det var första gången i mitt liv som jag såg en demonstration ifrån överklassen och rojalisterna av denna typen, dom har givetvis samma rätt som andra i samhället att demonstrera sitt missnöje mot den förda politiken, men när det övergick i vandalisering av TV stationer och ockupation av landets största flygplatser gick man över en gräns som borde ha varit straffbar, men förmodligen gör deras klasstillhörighet att dom har åtalsimmunitet och kan bete sig i princip hur dom vill och bryta vilka lagar om helst.

Att PAD och rojalisterna skulle ha väntat tills nästa val om dom ville byta regering är ju egentligen självklart, det är ju på det sättet som man byter regeringar i demokratiska länder, och var Thaksin verkligen så impopulär som dom gula påstod så hade ju nästa val blivit hans garanterade avgång.

Mvh Isan lover

Vilket oväntat svar av dig...

Säg mig, när under demonstrationerna mellan januari och september 2006 vandaliserades TV stationen och ockuperades flygplatsen.

Nu hade du fel igen kan jag upplysa dig om.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag anser alltid att en förhandlingslösning och dialog är ett bättre alternativ än våld och detta oavsett om man får sätta sig vid förhandlingsbordet en gång till eller två, den personliga prestigen får inte leda till vilka konekvenser som helst.

Mvh Isan lover

De fick ju igenom sina krav och ändå var de inte nöjda utan började terrorverksamheten som senare urartade till blodbad,är det oxå okey?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men du anser att de väldigt få som dömts är oskyldiga eller ?

De flesta är inte dömda ännu. En del sitter häktade och många har bara delgivits misstanke i väntan på fortsatta utredningar som kommer fortgå ganska lång tid till innan tillräckliga ubnderlag för åtal finns.

Hej

Vad det gäller folk som har ertappats med att vandalisera och begå lagbrott så är det helt riktigt att dom döms för detta, men få vet jag inte om det är, det stora problemet är ju att gula som begår mer eller mindre exakt likadana brott fortfarande inte är varken gripna eller dömda.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du anser att de väldigt få som dömts är oskyldiga eller ?

De flesta är inte dömda ännu. En del sitter häktade och många har bara delgivits misstanke i väntan på fortsatta utredningar som kommer fortgå ganska lång tid till innan tillräckliga ubnderlag för åtal finns.

De som är dömda är de som brände ner byggnader ute på landsbygden och greps så att säga med tändstickorna i näven, bevisläget var ju som synes bättre emot dem än de som brände ner byggnader i Bangkok då väldigt få greps på bar gärning då de skyddades av kuppmakarnas svartklädda soldater som även besköt brandkåren när de försökte släcka bränderna.

Nu sitter anstiftarna till bränderna i Bangkok i regeringen och skyddas av amnestin för MP´s...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Dom röda som begick dessa handlingar är redan dömda, men dom gula är fortfarande inte dömda.

Mvh isan Lover

Nu har du igen kastat ur dig floskler flera gånger, helt utan täckning.

Hur många röda har dömts för terrordåden i BKK 2010?

de som uppviglade till dessa brott är egentligen minst lika skyldiga som de som genomförde det.

Uppviglarna sitter i regeringen och har fått fina poster. Det är ett lämpligt straff eller hur?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tyckte jag bara att PAD och överklassens minoritets demonstration bara var pinsam, att se rika äldre damer dignade av guld sitta och svettas på marken med sin dyra franska mascara rinnande i ansiktet, det var första gången i mitt liv som jag såg en demonstration ifrån överklassen och rojalisterna av denna typen, dom har givetvis samma rätt som andra i samhället att demonstrera sitt missnöje mot den förda politiken, men när det övergick i vandalisering av TV stationer och ockupation av landets största flygplatser gick man över en gräns som borde ha varit straffbar, men förmodligen gör deras klasstillhörighet att dom har åtalsimmunitet och kan bete sig i princip hur dom vill och bryta vilka lagar om helst.

Att PAD och rojalisterna skulle ha väntat tills nästa val om dom ville byta regering är ju egentligen självklart, det är ju på det sättet som man byter regeringar i demokratiska länder, och var Thaksin verkligen så impopulär som dom gula påstod så hade ju nästa val blivit hans garanterade avgång.

Mvh Isan lover

Nja jag var i Bkk då och vad jag vet så var det då bara glada dansande PAD gummor och inget annat. Hur trevligt som helst!

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nja jag var i Bkk då och vad jag vet så var det då bara glada dansande PAD gummor och inget annat. Hur trevligt som helst!

/ SatanG

Hej

Förklara det för dom 600 000 som drabbades av flygplats ockupationerna.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Förklara det för dom 600 000 som drabbades av flygplats ockupationerna.

Mvh Isan lover

Hur många tror du drabbades av att Bangkoks centrala delar ockuperades under 2 månader och alla butiker i området fick hållas stängda ?

Det var ju under den tiden det bara var en "massa glada fattiga risbönder som dansade på gatorna." som du brukar säga.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En tahi vän tog sig inte till jobbet, på flera veckor. Ingen lön, så den personen var förbannad.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...