Jump to content
IGNORERAD

Kostnad för elinstallation?


fredda

Recommended Posts

Hejsan.

Tänkte hjälpa frugan med att få in el i huset istället för som nu,tjuvkopplat in på systerns hus ;-).

Har sökt runt lite på forumet och blir lite smårädd när man läser om just elinstallation.När thaiarna tar till alla omöjliga hjälpredor inom släkten.

Känns väl så där säkert .

Frugans hus har 3 sovrum,kök,vardagsrum,separat toalett och dusch.

Jag förutsätter att det då blir nya uttag i alla rum. Och uttag för kyl och frys och kanske även för tvättmaskin kan jag tänka mig,dom vanliga standard sakerna. Och givetvis ett riktigt elskåp.

Har ingen kunskap om elinstallation alls så har säkert missat nåt.

Så ni som har någorlunda koll mellan tumme och pekfinger. Att ha en seriös elfirma som fixar allt vad kan det landa på för kostnad??

Freddan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Stickan

    5

  • fredda

    5

  • Wangthong

    3

  • smilet

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Beror väl också på vilket utförade man vill ha. Det som finns nu antar jag är ett utanpåliggande montage.

Nöjer man sig med ett utanpåliggande montage blir det billigare. Men inte så fint. Vill man ha ett infällt montage på ställen där det inte finns måste man bila in i cementväggen och sedan spackla och måla över, De gör ju jobbet ganska mycket större om man vill ha sådana saker utförda. Så mera uppgifter är nog på sin plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har väl inte tänkt att satsa för mycket pengar i detta huset så är ganska säker på att det blir ett utanpåliggande montage.

Har inte så mycket mer info att ge egentligen. Vad kan det bli ca 2-4 uttag per rum,elcentral, kanske för varmvatten i duschen och det jag skrev ovan.

Har kollat i lite bygga hus trådar här men då varierar priserna allt ifrån 5000B till kanske ca 30-40 tusen bath och vissa kanske ännu mer och då givetvis alltid i anslutning till nybygget. Och då är nog priserna bättre kan jag tänka mig.

Och i bath är det inte några jätte pengar ändå. Ja om det inte sticker iväg alldeles då såklart :)

Har du/nån lite priser på både infällda och utanpåliggande så vore det fint ändå. Är inte så jätte exakt. Det är mer så att man har ett hum på ett ungefär vad som kan vänta en.

Eller om det finns länkar till thaisidor så kan frugan kolla runt lite själv.

Freddan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tippa på under 10 000 baht inklusive material för all installation i ett standard thaihus. Finns inte själva matningen från stolpen så tillkommer kostnaden för den + mätare. Men det är nog inte speciellt dyrt det heller.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tippa på under 10 000 baht inklusive material för all installation i ett standard thaihus. Finns inte själva matningen från stolpen så tillkommer kostnaden för den + mätare. Men det är nog inte speciellt dyrt det heller.

Satt och funderade, letade efter kvitton. Hittade en del, även om vi tidigare satt upp en ny stolpe.

Har valt utanpåliggande ledningar, ny mätare, dock ej säkringscentral. Denna tillkom vid senaste resan, installera en sådan ! Ej kostsamt, men ganska bra att ha.

Men som Kim säger, runt 10 000 B, dock 2 år sedan, i Isaan.

Vi pratar om en liten stuga ca. 65kmv, plus altan.

Hoppas du blir hjälpt av detta.

Mvh, borje222

Ändrades av borje222
Link to comment
Dela på andra sajter

Priset ni nämner är runt det jag trodde efter ha läst husbyggartrådarna +- några tusen.Frugan hade ingen aning alls så det var gott att få lite bra svar från er.

Får tacka för hjälpen.

Freddan

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset ni nämner är runt det jag trodde efter ha läst husbyggartrådarna +- några tusen.Frugan hade ingen aning alls så det var gott att få lite bra svar från er.

Får tacka för hjälpen.

Freddan

Arbetet är nästan gratis.

500b för en dag.

Material finns både vanligt thai uttag för 50baht eller lite kvalite' för 150baht sen tillkommer kapsling.

Men i Thailand finns bara 2 ledare (fas o nolla) i den utanpå liggande avsedda kabeln, så jag vet inte var de hitta jordledare till varje uttag.

Mycket bättre med infällda elrör i väggarna.

Arbetskostnaden blir kanske dubbelt så dyr c:a 5000baht

Material c:a 15.000baht

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Har nyligen dragit in en ny matar-ledning i marken till huset på grund av kortslutning i den gamla.

Bara kabeln kostade 200Thb/met. Så 65m. kabel +PVC rör till denna 3st. kopplingsdosor och arb.

Summa 13000Thb för kabel, 3000Thb övrigt mtrl. +arb. nästan hela dan. 16500Thb.

Mvh Kent

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att gjort en del renoveringar ock uppgradering av inkommande el. Så betalade vi 10 000 till el verket samt 10 000 till el killen.

Med detta som grund tror jag att din kostnad hamnar på ca 25 30tusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nu är det ju en del år sedan men förutom att vi fick köpa kabeln mellan stolpen och huset kostade själva anslutningen nog inte mer än 600 baht och då ingick elmätare och installation av denna, sedan köpte vi kabel, uttag, armaturer o.s.v och jag tror elektrikern tog 50 baht per enhet oavsett om det var armatur eller uttag, mycket billigt var det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i Thailand finns bara 2 ledare (fas o nolla) i den utanpå liggande avsedda kabeln, så jag vet inte var de hitta jordledare till varje uttag.

Smilet

Där har du dessbättre fel. Det finns vist treledad kabel med jordledning för utanpåliggande montage. Finns bland annat att köpa på HomePro och jag har själv dragit sådan i vårt hus.

Men många elektriker har av någon anledning aldrig sådan kabel med sig inte ens när dom är lejda via HomePro för att instalera något.

Så var alltså väldigt tydlig med vad du vill ha och nöj dig inte med mindre.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att det blev smått i huset har vi flyttat upp de lägre placerade elurtagen och dessutom bytt en del kablar som var i taskigt skick, köpte lite kabel o armature, fläkt för väggmontage (inga småbarnsfingrar i propellern)m.m. för 6000 bath, sedan kom elektrikern och ville ha 700, tyckte det var lite saftigt men OK, då visade det sig att han hade en hantis med som ingick i 700:ringen, det blev lite dricks i form av varsin Chang!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du dessbättre fel. Det finns vist treledad kabel med jordledning för utanpåliggande montage. Finns bland annat att köpa på HomePro och jag har själv dragit sådan i vårt hus.

Men många elektriker har av någon anledning aldrig sådan kabel med sig inte ens när dom är lejda via HomePro för att instalera något.

Så var alltså väldigt tydlig med vad du vill ha och nöj dig inte med mindre.

HomePro finns tyvärr inte i byn bara lokala el-handlare, som ej hade 3 ledare.

Men pratade flytande English.

Då borde det finnas stickontakter med jord också hos HomePro ?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

HomePro finns tyvärr inte i byn bara lokala el-handlare, som ej hade 3 ledare.

Men pratade flytande English.

Då borde det finnas stickontakter med jord också hos HomePro ?

Smilet

Absolut finns det stickkontakter med jord. Både thaivarianten och vår svenska modell.

Kommer dock inte ihåg om den svenska modellen var petskyddad eller ej. Thaivarianten var det inte.

Jag hade med en hel del grejor från Sverige som jag använde i vårt hus. Så vi har lite blandade utag och en svensk jordfelsbrytare.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut finns det stickkontakter med jord. Både thaivarianten och vår svenska modell.

Kommer dock inte ihåg om den svenska modellen var petskyddad eller ej. Thaivarianten var det inte.

Jag hade med en hel del grejor från Sverige som jag använde i vårt hus. Så vi har lite blandade utag och en svensk jordfelsbrytare.

Hur ser en petskyddad stickkontakte ut !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser en petskyddad stickkontakte ut !!!

En petskyddad stickkontakt är standard i Sverige nu för tiden. Den har ett litet lock innanför hålen där du stoppar in kontakten. Om du försöker sticka in en mejsel i det ena hålet som barn gör så går det inte. Man måste nämligen trycka in något i båda hålen samtidigt för att locken skall flytta på sig precis som med en stickproppt.

På många äldre svenska utag saknas petskydd men i dag finns det på även skarvsladdar.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj här blev det bra fart på tråden och många bra tips.Är ju "lysande" :).

Har en fråga om själva matarledningen.

Vid frugans hus finns det en granne till vänster som har el,sen till höger finns en syster som har el i huset.Vi pratar 15m mellan husen. Alltså matar vi oss via dom på nåt sätt eller måste vi ha en egen ledning+ stolpe ifrån vägen ?

Att jag frågar är att vi har pratat om avstånd ifrån vägen till huset och vi är väl inte riktigt överens om hur långt det kan vara.(hon säger 200m)Jag vill ha det till max 100m. Knappt varit där så jag har ingen koll alls på avståndet.

Priset lär bli ganska mycket högre vid egen matning ifrån vägen misstänker jag.

freddan

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Om du kan ansluta via annat hus eller ej beror på om ledningen till deras hus har överkapacitet eller ej (area kontra storlek på husens huvudsäkringar) Om kabelarean är tillräcklig för att försörja även ditt hus så är det klart mycket billigare att dra 15 isf 150 meter. Normal brukar kabeln till ett hus inte vara så pass överdimensionerad att det går att koppla vidare till ett hus till men det är värt att kolla.

Ändrades av r1000
Link to comment
Dela på andra sajter

Elmätarna sitter ju oftast på stolparna och då är det lätt att läsa ev dom för elverket.

Jag tror inte dom gillar att koppla vidare från någon annans hus.

Skulle i så fall vara att ni gör det och kör på samma elmätare och du betalar hela räkningen.

Andra lösningar är nog dyrare än att dra ledning från stolpen.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan ansluta via annat hus eller ej beror på om ledningen till deras hus har överkapacitet eller ej (area kontra storlek på husens huvudsäkringar) Om kabelarean är tillräcklig för att försörja även ditt hus så är det klart mycket billigare att dra 15 isf 150 meter. Normal brukar kabeln till ett hus inte vara så pass överdimensionerad att det går att koppla vidare till ett hus till men det är värt att kolla.

Absolut billigast blir det att koppla in sig efter deras mätare! Gör det medan det är riktigt mörkt och dölj ledningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

En petskyddad stickkontakt är standard i Sverige nu för tiden. Den har ett litet lock innanför hålen där du stoppar in kontakten. Om du försöker sticka in en mejsel i det ena hålet som barn gör så går det inte. Man måste nämligen trycka in något i båda hålen samtidigt för att locken skall flytta på sig precis som med en stickproppt.

På många äldre svenska utag saknas petskydd men i dag finns det på även skarvsladdar.

Vet nog vad en petskyddat vägguttag är men stickkontakten är väl den man stoppar in i vägguttaget

post-4902-0-69171200-1331344654.jpg

post-4902-0-08075100-1331344678.jpg

post-4902-0-69171200-1331344654.jpg

post-4902-0-08075100-1331344678.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest piipe

Har tyvärr inga prisuppgifter att komma med, men se för sjutton till att gubbarna gör ett någorlunda riktigt jobb till er, det jag sett hittills vad gäller elinstallationer i Thailand, (gäller mitt eget hus också) är rena mardrömmen.

Här finns bra matriel att köpa, men kunskapen att utföra jobbet är katastrof många gånger, kommer att installera om allting i mitt eget hus när tid och ork finnes.

Lycka till !

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

En petskyddad stickkontakt är standard i Sverige nu för tiden. Den har ett litet lock innanför hålen där du stoppar in kontakten. Om du försöker sticka in en mejsel i det ena hålet som barn gör så går det inte. Man måste nämligen trycka in något i båda hålen samtidigt för att locken skall flytta på sig precis som med en stickproppt.

På många äldre svenska utag saknas petskydd men i dag finns det på även skarvsladdar.

Nu blandar du ihop dessa el-termer.

Stickkontakt sitter på sladden till t.ex. dammsugaren, kylen

Det var en thai stickkontakt jag frågade efter om det finns hos HomePro.

Vägguttag sitter på väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut billigast blir det att koppla in sig efter deras mätare! Gör det medan det är riktigt mörkt och dölj ledningen!

Billigaste är nog att strunta i installationen helt ;-)

Jag får återkomma med hur det gått efter resan,åker ner 2 april och är borta några månader.

freddan

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigaste är nog att strunta i installationen helt ;-)

Jag får återkomma med hur det gått efter resan,åker ner 2 april och är borta några månader.

freddan

Vad jag tycker är viktigast, är att se till att ni får in en jordfelsbrytare eller två. Det är det absolut bästa skyddet mot elskador. Du måste då se till att det blir riktigt jordat också. Gör rätt från början och se till att det blir en riktgt jordad anläggning. Många påstår att jordfelsbrytarna som finns iThailand inte är av så god kvalite så de köper i Sverige. Hur som helst är det väl värt pengarna att se till att man inte köper nå skräp i det avseendet, och testa dom åtminstonne en gång per år. Det är bara att trycka på en knapp så det är ingen svår sak att utföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...