Jump to content
IGNORERAD

Stor eller liten, hur tänker Thaitjejerna ?


smilet

Recommended Posts

stefan5300

Om du vänder på de storlekarna,,,,,så lär du få ett jäkla bra tryck in i huset.

Dessa Storlekar använde jag när jag jobbade som rörmokare i Sverige för 13 år sedan, i huset här i Isaan har jag dragit 50 mm's rör från pumpen till första tappstället och därefter gott ner i dimension.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    7

  • zwa

    7

  • leifen

    7

  • Highlander

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Varför ta en liten thaitjej med små bröst När man kan ta en stor ryska med stora bröst??? :wink:

Varför tar Taitjejer en stor gammal falang-gubbe med stor mage och bröst, när de kan få en liten smal och vältränad ung kille?

PeeBee

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Varför tar Taitjejer en stor gammal falang-gubbe med stor mage och bröst, när de kan få en liten smal och vältränad ung kille?

PeeBee

Därför att dom känner sig tryggare med en gubbe än ett kravallknott. :thumbsup:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att dom känner sig tryggare med en gubbe än ett kravallknott. :thumbsup:

Jo jag vet...och sedan är de rädda för unga butterflyare.

PeeBee

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de köper t.ex. en liten flaska med matolja som innehåller 0,25liter för 20baht, istället köpa en flaska som innehåller 1 liter för 40baht.

Ok, den kostar dubbelt så mycket, men innehåller 4 gng mer.

Smilet

Gäller det plånboken eller storleken????? :crazy:

Thaitjejer vill handla ofta & länge varav mindre förpackningar tror jag??????

Mvh Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tar Taitjejer en stor gammal falang-gubbe med stor mage och bröst, när de kan få en liten smal och vältränad ung kille?

PeeBee

pengar på banken en arbetslös tonåring backpacker tillför inte det ekonomiska stödet till familjen??????

trolig sanning???????

Men vet ej :crazy::nono::crazy:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailogiken är som bekant inte lätt att förstå, numer är man ju "expert" på blöj o mjölkersättning, och där är det så att om man köper ett STORT pkt kostar blöjorna mellan 0,5 o 1,5 bath mer per styck, samma sak med mjölkersättningen, Stor förpackning dyrare per portion, hustrun hade en förklaring " förpackningen är ju större och därför dyrare"!

Kanske har hon en framtid som affärskvinna?

Detta med mängdrabatt är inte så självklart i Thailand och andra U-länder. Jag har sett massor exempel där det är billigare att köpa små förpackningar eller en och en istället för t.ex. ett 6-pack.

The economist hade en artikel om Rwanda (tror jag det var) för någon vecka sedan. Där skrev de att det berodde på att de som satte priserna ansåg att de som köpte mycket hade mer pengar och kunde då gärna få betala lite extra.

Jag tror att det förutom ologiskt tänkande beror på att arbetskostnaden ofta är försumbar i U-länder. I Sverige är det mycket dyrare att förpacka, distribuera och sälja små/styckvisa förpackningar. I Thailand är så inte fallet och det är därför priserna på 7eleven är i princip samma som på Big C där medan det är stor skillnad mellan jourbutiker och ICA-maxi i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Att de köper t.ex. en liten flaska med matolja som innehåller 0,25liter för 20baht,

istället köpa en flaska som innehåller 1 liter för 40baht.

Ok, den kostar dubbelt så mycket, men innehåller 4 gng mer.

Smilet

"Stor eller liten, hur tänker Thaitjejerna ? "

Sorry smilet - sanningen är den att det inte finns något specifikt tankesätt eller något

unikt översättningsbart beteendemönster hos "Thaitjejer" i förhållande till andra nationalitetet.

På samma vis som svenska brudar inte tänker eller agerar på ett unikt vis i förhållande till fransyskor, malaysiskor eller finskor.

Alla brudar oavsett geografiskt ursprung är individer med olika individuella tankemönster.

Det enda en "Man" kan vara säker på - Det är att det på förhand är svårt att gissa hur en kvinna ska reagera,

och än värre blir det om en Karl i efterhand ska försöka begripa hur de eventuellt tänkte i samband med att de agerade . . . :crazy:

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

När vi var ute och bilade i Thailand, såg jag att dieselpriset gått ned till 27,80 bath per liter, från att stabilt legat på 30 bath.

Sa då till frun att nu passar vi på att tanka fullt, med tanke på det låga priset.

-Varför då, det spelar ingen roll för jag tankar alltid för 500 bath per gång.

Det kostar ju alltid lika mycket blev svaret.

Svarslös blev man...

Vad skall man begära att dom förstår med de utbildningar dom får i matamatik i skolan.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaiare anväder 15 mm rör till alla sina vattenrör, om dom använde grövre rör, kunde dom minska på trycket och spara pumpen lite, men inte då :not_i:

Nu jobbar jag ju med sånt. Så därför vore det extra intressant att ta del av nya forskningsrön i frågan.

Du kanske kan utveckla varför detta skulle slita mer på pumpen? :wink:

Dimensioneringen av rören har med antal tappställen samt hur lång sträcka som vattnet dras.

Ju längre sträcka med låg dimension försämrar trycket vid tappstället.

Då pumpen bör vara kopplad till en hydropress så drar ju ett mindre rör ur vattnet långsammare ur hydropressen och pumpen går mindre och slits därför mindre.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

"Stor eller liten, hur tänker Thaitjejerna ? "

Sorry smilet - sanningen är den att det inte finns något specifikt tankesätt eller något

unikt översättningsbart beteendemönster hos "Thaitjejer" i förhållande till andra nationalitetet.

På samma vis som svenska brudar inte tänker eller agerar på ett unikt vis i förhållande till fransyskor, malaysiskor eller finskor.

Alla brudar oavsett geografiskt ursprung är individer med olika individuella tankemönster.

Det enda en "Man" kan vara säker på - Det är att det på förhand är svårt att gissa hur en kvinna ska reagera,

och än värre blir det om en Karl i efterhand ska försöka begripa hur de eventuellt tänkte i samband med att de agerade . . . :crazy:

SN

sant, men dock finns det ju även helt klart generella tankemöster och tendenser att tolka och ha ett perspektiv som är beroende på kultur. Dock är ju dessa ofta väldigt generella så man verkligen bör vara försiktig på att tillämpa dem på individer, även om det ofta även finns väldigt tydliga exempel på det.

jag tror tex att en person som är född och uppvuxen i Thailand tenderar tänka och tolka saker ganska mycket ganska olika från tex någon som växt upp i Sverige.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte igen mig i att thaiare skulle köpa efter den lägsta prislappen, istället för efter det lägsta priset per kg/liter osv.

När sambon behöver en ny hela fisksås, kalkylerar hon tom in bussbiljetten i prisjämförelsen mellan att köpa en liten "här" eller en hela i storstan (blir ändå billigare i storstan). Hon är hellre utan något än att betala för mycket.

Nä, jag tycker nog att de flesta thailändare är ganska luttrade i att få lägsta pris per kg/l/g - iaf när det gäller mat. Jag själv är betydligt mer lättlurad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur Thailändskorna tänker kring stor eller liten vet jag faktiskt inte..hm...

Men, däremot ser man ju ibland fantastiskt upplysande skyltar som säger 1 för 35 Bath eller 2 för 70 Bath och liknande, det är häftigt.

Det lockar kanske till att köpa fler - om det är skriver med stora röda bokstäver.

Who knows - up to you

Det har jag också funderat över.

Kan det vara för att visa att man är rättvis. Man behöver inte köpa fler för att få bra pris.

Annars är det väl bara till för att hjälpa konsumenten räkna vad två kostar.

Ibland får man liksom ge upp i sina funderingar. Min logik räcker inte alltid till, man får anse sig ofullkomlig ibland!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte igen mig i att thaiare skulle köpa efter den lägsta prislappen, istället för efter det lägsta priset per kg/liter osv.

När sambon behöver en ny hela fisksås, kalkylerar hon tom in bussbiljetten i prisjämförelsen mellan att köpa en liten "här" eller en hela i storstan (blir ändå billigare i storstan). Hon är hellre utan något än att betala för mycket.

Nä, jag tycker nog att de flesta thailändare är ganska luttrade i att få lägsta pris per kg/l/g - iaf när det gäller mat. Jag själv är betydligt mer lättlurad.

Beror nog på om dom betalar själv eller om jag betalar.

Dom är väldigt ekonomiska och prismedvetna, och slösar aldrig med sina egna pengar.

Men med mina är det lite mera status att köpa "dyrare".

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Varför köper svenska män sex av tjocka kvinnor när det finns smala?

För att de får dubbelt så mycket till halva priset? :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kamrats fru skickades att köpa 5 kg potatis till en stor köttgryta.

Hon kommer hem med 6 kilo.

Han frågar varför hon köpte 6 kilo istället för 5 kilo.

Jo, de var så små.

Klok kvinna. När man skalar små potatisar försvinner mera potatis, om man inte har en skalare med exakt anpassning till skaltjockleken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de köper t.ex. en liten flaska med matolja som innehåller 0,25liter för 20baht, istället köpa en flaska som innehåller 1 liter för 40baht.

Ok, den kostar dubbelt så mycket, men innehåller 4 gng mer.

Smilet

Om systern i grannhuset är utan matolja och hämtar den lilla flaskan förlorar hon bara 20 bath!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får jag nog drista mig att vara så fräck att jag förstör den så fina enigheten som råder i tråden.

Vid tillfälle på plats i Thailand så ta en tur till närmsta marknad och ser om ni får rabatt om ni köper tre par byxor istället för ett.

Eller varför inte besöka 7/11 här som verkar köra kampanjer mest hela tiden på att köpa två ex. av en vara för lägre pris.

Idag fyndade jag t.ex. 10 par nya kallingar a`40 baht styck mot utgångspriset 50.

Link to comment
Dela på andra sajter

man ju dock fråga sig hur snygga och hur bra kvalitet kallingar som kostar 40 bath för 10 st är och har? Du kommer troligen fisa sönder dem på typ 10 minuter :14:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får jag nog drista mig att vara så fräck att jag förstör den så fina enigheten som råder i tråden.

Vid tillfälle på plats i Thailand så ta en tur till närmsta marknad och ser om ni får rabatt om ni köper tre par byxor istället för ett.

Eller varför inte besöka 7/11 här som verkar köra kampanjer mest hela tiden på att köpa två ex. av en vara för lägre pris.

Idag fyndade jag t.ex. 10 par nya kallingar a`40 baht styck mot utgångspriset 50.

Utgångspriset får thai alltid 20% på, så för ett par så hade en thai betalt 40 bath.

10 par a´40 bath styck blev ingen mängdrabatt, bara ordinarie thaipris.

Inte lätt, men jag är säker på att min dam fått 10 par för 320 bath.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

man ju dock fråga sig hur snygga och hur bra kvalitet kallingar som kostar 40 bath för 10 st är och har? Du kommer troligen fisa sönder dem på typ 10 minuter :14:

40 bath styck var det, inte för 10 par

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 bath styck var det, inte för 10 par

aha, ja det ändrade ju hela situationen på ett radikalt sätt :giggle:

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är likadana de tar 80-100 baht för utanför Pratunam, free size utan vassa sömmar i diverse märkeskopior (men dem får ju ingen se ändå), köpte nämligen ett gäng där med när vi passerade förbi.

Köper alltid ett gäng sådana varje resa, den enda typen jag använder sedan många år tillbaka så nog vet jag vad ja har köpt (2 av tio brukar få kastas relativt fort).

Men i vilket fall som helst, din fru hade garanterat inte fött köpa ett par kalsonger för 32 baht. Hon hade nog också fått smälla till med 10 par (va ju inte jag som prisförhandlade om dem om man säger så) - ergo så får du mängdrabatt lite varstans i Thailand, bara inte på alla varor som vi är vana vid hemma.

Såklart att du får billigare pris om du köper en container av en vara istället för en. Det är ju så det fungerar med markandsekonomi.

Högre omsättning = högre vinst sålänge du inte handlar med bristvaror. Det är elementärt även i Thailand.

Ändrades av zwa
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev 10 par för 320 bath, så vi är helt överens.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...