Jump to content
IGNORERAD

papper som visar att tjejen är ogift?


chiangmaithai

Recommended Posts

hej!

Tjejen ska söka uppehållstillstånd, hon har inga barn, har aldrig varit gift tidigare. Måste hon ändå ha ett intyg från amphur om att hon är ogift eller gäller det bara om hon varit gift tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon behöver inget intyg om detta

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår från ambassadens hemsida så behöver man ett sådant papper. Men visst jag kan ju ha fel. Fast kanske bättre att ha ett papper för mycket..

Ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

hon behöver inte detta för att komma på besöksvisa endast om ni tänker gifta er här i sverige men det är inget som

ambassaden har med att göra.

lycka till!

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

såg nu att det var uppehållstillstånd det gällde, detta är vad abassadens hemsida säger.

Obligatoriska handlingar (vuxen person):

Handlingarna ska lämnas in i 2 ex och dokument som är på thai ska översättas till engelska eller svenska av auktoriserad översättare.

Ansökningsblankett (ifylld på engelska eller svenska)

Två nytagna (ej äldre än 6 månader) passfoton i färg storlek 45 mm x 35 mm. Fotona ska vara tagna rakt framifrån mot ljus bakgrund.

Giltigt pass samt kopior av följande sidor:

– passnummer

– personuppgifter

– förlängning av giltighetstid

– namnändring

– in- och utresestämplar samt

– eventuellt uppehållstillstånd för besök i Sverige.

ID-kort.

Husregister (en lista över alla personer som finns registrerade på en viss adress). Endast uppgifter om den närmaste familjen behöver översättas (sökanden, sökandens make/maka, föräldrar, syskon och barn).

Personbevis för referenten.

[glow=red,2,300]Handlingar i förekommande fall:[/glow]

Handlingarna ska lämnas in i två ex och dokument som är på thai översättas till engelska eller svenska av auktoriserad översättare.

Namnändringsintyg.

Vigselbevis.

Skilsmässobevis.

Intyg som visar att den sökande är ogift.

Födelsebevis för barn.

Har sökande barn (kvinnliga sökanden), ska domstolsbeslut avseende faderskap bifogas ansökan.

Graviditetsintyg från ett sjukhus.

Ansökningsavgifter:

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju en fördel om ni tänker gifta er i sverige

annars kan ni ju gifta er i Thailand innan hon kommer hit, det gorde jag och min tjej.

då behöver du ta med dig ett visel-certifikat som visar att du får gifta dig, fås av skatteverket.

detta underlättar sökandet men är ingen garanti.

lycka till ännu en gång

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej och tack för svaren men frågan kvarstår.

tjejen ska söka uppehållstillstånd, hon har aldrig varit gift och jag undrar bara om hon ändå behöver detta intyg eller inte.

karlarpsmetz. vad är det för papper du pratar om från skatteverket, går det snabbare att få uppehållstillstånd om hon har med sig det papperet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följande MÅSTE med:

Papper från Amphur som visar att hon är ogift.

Papper från dig (kallas familjebevis, gå in på skatteverkets hemsida och beställ)

Finns fler trådar i ämnet, använd sökfunktionen

Min dam har precis varit på ambassaden (intervjun). Behöver ni hjälp med översättningar och annat så vänd er till Ying på 17 vån i ambassadhuset. Hon jobbar på Europe Visa. Hon hjälpte oss för en spottstyver, sedan var allt i hamn.

Intervjutid (när alla papper var ok) blev runt 40 min.

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej chiangmaithai,

Vad karlarpsmetz menar är antagligen att UT-processen går snabbare om ni är gifta. Så om ni gifter er ska ni givetvis bifoga papper på det.

Tidigare var det ingen gräddfil för gifta eftersom det förekom en del skenäktenskap, men numera går det snabbare för gifta, även om det förvisso inte är någon gräddfil. Ändrade direktiv till Migrationsverket.

Men man måste förstås inte vara gift för att få UT.

Bucknut,

"Följande MÅSTE med: Papper från Amphur som visar att hon är ogift."

Alternativt papper på att hon är skild. Vilket i och för sig är nästan samma sak. Dock ej enligt Skatteverket!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag bor i Sverige under 2 år ,min svenska inte så bra , jag vill skriva på engska. ;)

I live here not long and about your question , it impostan about take this paper when your wife make UT visar becoase they want to  know she is marrie or singel , anythink about UT visar it very impostan about paper for thai women.

www.thaiforeningeskilstuna.webs.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Förutom denna så glöm inte att beställa ett PersonBevis för dig från skatteverket.

Om jag inte missminner mig så skall detta personbevis innehålla information att även du är ogift.

Den kan inte skrivas ut via internet utan måste skickas via post så gör inte detta i sista minuten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förutom denna så glöm inte att beställa ett PersonBevis för dig från skatteverket.

Om jag inte missminner mig så skall detta personbevis innehålla information att även du är ogift.

Den kan inte skrivas ut via internet utan måste skickas via post så gör inte detta i sista minuten.

Du kan ju iaf beställa på Internet, gå in på deras sida:  http://www.skattever...e8bc800039.html

Om du inte har e-legitimation  för då kan du skriva ut själv, annars

kommer det med snigelposten.  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om du inte har e-legitimation  för då kan du skriva ut själv, annars

kommer det med snigelposten.  ;)

Nej, man kan INTE skriva ut personbevis för familjeanknytning (behövs för UT) om man har e-legitimation.

Man måste beställa ett sånt alternativt uppsöka skattemyndigheten och få ett, det får man på en minut.

Dom personbevis man kan skriva ut själv innehåller inte många uppgifter. Men ska man söka visum för besök till tjejen, då duger det med ett enklare personbevis.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om man redan är i Sverige och vill ha detta mirakel papper ifrån Amphur och dom sätter sig på tvären hur gör man då?

Min tjejs mamma var på amphur och ville få ut ett papper men där var det tydligen stopp.

Amphur knasar sig och säger att min tjej personligen måste till ministry of foreign affairs där hon ska hämta något papper som visar att hon

ska åka till svedala. Detta papper ska hon i sin tur ta med sig till sitt lokala Amphur kontor tillsammans med två vittnen. Allt detta för att få

ut ett civilståndsintyg.

I min lilla antibyråkratiska värld rimmar det här väldigt illa.

Ett civilståndsintyg är ju bara en handling som talar om om man är gift eller ej. Det är ju inte något superhemligt dokument som kan användas

av obehöriga och rasera hela världen med.

Ursäkta att jag spårar ur lite här men jag börjar bli irriterad på myndigheter.

I sverige har jag fått olika bud och blivit skickad till höger och vänster.

Skattemyndigheten sa att det borde räcka med att hon intygar på heder och samvete. Men när ärendet hamnade hos handläggare så var det

tydligen jätteviktigt med det här trams pappret.

Finns det någon här som har haft samma problem och löst det utan att behöva skicka tillbaka tjejen till Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tjejen tänkte till innan hon åkte,  :whistle: , och skaffade pappret (att hon är ogift) på den lokala

skattemyndighet eller folkbokföring eller vad det nu kan heta. (Pak Chong District Office)

Hon fick det även översatt till engelska men det visade sig vara onödigt.

Folkbokföringskontoret här översätter själva.

Onödigt var även mitt personbevis, för, som dom sa, "det har du ju fått från oss" :-)

Pappret ifråga är endast aktuellt om ni ska gifta er, ambassaden har inget med det att göra,

men olika handläggare där kan ha olika uppfattningar om vad som är nödvändigt eller inte.

Ingen här i Sverige kan antagligen intyga att hon är skild / ogift men om ni kan ringa och be

dom skicka är ytterst osannolikt, tror jag.

Det är väl trevligt med en extra resa till Thailand, eller hur :-)

GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo förvisso så är det ju underbart att åka tillbaka men jag har varken tid eller pengar att lägga på ytterligare en resa just nu :(

Finns det någon som har "efterbeställt" ett civilståndsintyg från Thailand utan att personligen varit där och bökat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Om man redan är i Sverige och vill ha detta mirakel papper ifrån Amphur och dom sätter sig på tvären hur gör man då?

Min tjejs mamma var på amphur och ville få ut ett papper men där var det tydligen stopp.

Amphur knasar sig och säger att min tjej personligen måste till ministry of foreign affairs där hon ska hämta något papper som visar att hon ska åka till svedala. Detta papper ska hon i sin tur ta med sig till sitt lokala Amphur kontor tillsammans med två vittnen. Allt detta för att få ut ett civilståndsintyg.

I min lilla antibyråkratiska värld rimmar det här väldigt illa.

Ett civilståndsintyg är ju bara en handling som talar om om man är gift eller ej. Det är ju inte något superhemligt dokument som kan användas av obehöriga och rasera hela världen med.

Ursäkta att jag spårar ur lite här men jag börjar bli irriterad på myndigheter.

I sverige har jag fått olika bud och blivit skickad till höger och vänster.

Skattemyndigheten sa att det borde räcka med att hon intygar på heder och samvete. Men när ärendet hamnade hos handläggare så var det

tydligen jätteviktigt med det här trams pappret.

Finns det någon här som har haft samma problem och löst det utan att behöva skicka tillbaka tjejen till Thailand?

Hej,

Det verkar lite konstigt att din flickvän skulle behöva åka till "ministry of foreign affairs" för att där få ett dokument som visar att hon ska åka till Sverige, och att hon sedan ska ta med sig detta dokument till Ampour-kontoret för att där få ut ett "Bai Trabean Sååt" (ogift-intyg). Det låter som om svärmor har krånglat till det och blandat in både utlandsresa, ogifts-intyg och kommande bröllop med farangmannen när hon har förklarat ärendet på det lokala Ampour-kontoret.

Möjligen kan det där med två vittnen stämma om det är så att din flickvän inte är skriven på samma adress som hennes mor.

Den Thailändska lagstiftningen har tydligen ändrats så att en kvinna numera inte behöver anta hennes mans efternamn om de gifter sig, och om de skiljer sig så har kvinnan rätt att byta tillbaka till sitt flicknamn igen. Efter skilsmässan behöver det inte stå Mrs (Nang) före hennes namn i pass och ID-kort. Det kan efter skilsmässan ändras till Ms (Nang Sao) i hennes ID-handlingarna.

Migrationsmyndigheterna har ju ingen aning om det är så att en thai-tjej som vill flytta hit till en svensk man kanske fortfarande är gift med en thailändsk man, det är väl därför som de vill ha ett färskt dokument som visar att hon är o-gift.

En thai-tjej kan ju eventuellt som ogift först ha skaffat sig ett pass och id-kort och därefter gift sig med en thaiman, därefter så ångrar hon sig eftersom hon träffar en charmig farang som verkar bättre.  Sedan vill hon söka uppehållstillstånd och då vill ju Migrationsmyndigheten veta om hon verkligen är o-gift som det står i hennes några år gamla ID-kort.

Lycka till med alla dokument och kärleken,

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det låter som om svärmor har krånglat till det och blandat in både utlandsresa, ogifts-intyg och kommande bröllop med farangmannen när hon har förklarat ärendet på det lokala Ampour-kontoret.

Ja det är här jag tror skon klämmer

Quote

Migrationsmyndigheterna har ju ingen aning om det är så att en thai-tjej som vill flytta hit till en svensk man kanske fortfarande är gift med en thailändsk man, det är väl därför som de vill ha ett färskt dokument som visar att hon är o-gift.

Undrar om dom godtar ett faxat dokument eller enbart original i 2 uppsättningar?

Quote

Lycka till med alla dokument och kärleken,

Tack så mycket för att ni tar er tid att förklara...för mig är det en j*vla djungel men det får väl reda ut sig.

Ska be tjejen ringa till sitt myndighetskontor och reda ut begreppen.

Däremot undrar jag fortfarande om det är någon här som  har fixat papper från Svedala men jag misstänker att vi får gå den långa bökiga vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När frugan och jag skulle gifta oss i fjor, så åkte vi till thailands ambassad i danmark. Där fick hon en fullmakt att skicka till Thailand så att hennes granne kunde fixa papperen till henne. Frugan behövde sitt pass och sitt thailändska id-kort + att hon var tvungen att uppge fullständigt namn på personen som skulle ha fullmakten, sen intygade ambassaden att hon bodde i sverige och det var inga problem att få papperen.

m.v.h. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När frugan och jag skulle gifta oss i fjor, så åkte vi till thailands ambassad i danmark. Där fick hon en fullmakt att skicka till Thailand så att hennes granne kunde fixa papperen till henne. Frugan behövde sitt pass och sitt thailändska id-kort + att hon var tvungen att uppge fullständigt namn på personen som skulle ha fullmakten, sen intygade ambassaden att hon bodde i sverige och det var inga problem att få papperen.

m.v.h. Lars

Låter inte omöjligt även om det är tråkigt att det ska behöva vara så omständigt med tanke på att vi bor 55 mil ifrån Thailands ambassad som inte heller svarar i telefon.

Tack för tipset, ska ta mig en funderare på hur vi ska gå tillväga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...