Jump to content
IGNORERAD

Tips på städer i Isaan...


Tujtuj

Recommended Posts

Jag har varit i Thailand ett antal gånger men aldrig i Isaan. Tänkte därför be om lite tips om vilken stad som rekommenderas om man har följande önskemål.

  • "Isaan känsla" - Jag inbillar mig att det finns en mer genuin känsla av Thailand än vad man får i exempelvis Pattaya. Kan man få denna tillsammans med önskemålen nedan?

  • Fest - Gärna något område dit man kan gå när festsuget faller på. Behöver inte vara stora komplex, typ Bangla road, men ändå möjligheter att tillbringa en kväll tillsammans med kompisarna.

  • Shopping - Typ Big C och liknande kan vara skönt att strosa omkring i.

  • Närhet - Orkar inte med mer än ca 4-5 timmars resande från Bangkok med buss eller liknande då det bara handlar om 3-4 dagar.

Var, när och hur ska vi åka? Ös på med tips tack!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • B747

    10

  • Tujtuj

    4

  • svampen

    3

  • andrejsdenruskige

    2

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Korat har väl det mesta.

Största problemet är att allt är så utspritt så fyllechaffis behövs och helst en lokal guide som känner till nöjeslivet

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på dina begränsningar i restid, kan nog Korat (Nakorn Rajsima) vara bra!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Ta ett flyg upp till Udon Thani,tror att du hittar precis det du söker där. Jag har även besökt KhonKaen,Korat,Surin,SiSaket mm men tycker helt klart bäst om Udon.Surin är oxå helt okej men då blir restiden dit längre. Till Udon flyger Thai,Airasia och Nokair flera avgångar per dag och det tar ca 50min att flyga dit.

Mvh Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrejsdenruskige kan vara guide gratis,bara han får chang!Tuktuk killarna är bra fyllchaffisar. :crazy::nyam:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fri Chang utlovas till frivillig guide! :nyam:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm när åker herr Tujtuj?intresse saknas inte!!!!!

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Guide kan jag vara om det bjuds på bira.

Men det måste bjudas på bira till min medhjälparguide också. För själv hittar jag ingenstans i Korat

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.tror erbjudandet om fri Chang hela kvällen endast gäller förste guide. Kan dock även utlova en och annan fri Chang även till medföljande assistent!

Resan är inte förrens i november-december i år, så god tid för planerande kring lämplig guidad tur finns! :crazy:

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Udon så klart !!! Nära till allt + att det bor några bra lokalguider där :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hatar Korat? ????

Intresseklubben noterar..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde säga en sak Tujtuj.Du är mer en välkommen till vårat Koratforum,där finns mycket bra tips. :nyam:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta ett flyg upp till Udon Thani,tror att du hittar precis det du söker där. Jag har även besökt KhonKaen,Korat,Surin,SiSaket mm men tycker helt klart bäst om Udon.Surin är oxå helt okej men då blir restiden dit längre. Till Udon flyger Thai,Airasia och Nokair flera avgångar per dag och det tar ca 50min att flyga dit.

Mvh Jocke

1 = Udon

2 = Korat

3 = Surin

4

5

6

7

8

9

10

11= Kohn Kaen

Trevilga dagar då dom kommer

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

falukorven

Har du ingen särring så åker till Udon. Går ut å super dig lite och hämtar en guide första kvällen och ber henne ta dig ut till hennes by dagen efter. Lätt som en plätt! Glöm inte käka tysk körv på Nobis när du är i Udon!!

Skickat från en halvfet helgalkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intresseklubben noterar..

Inte hatar men rätt avaktande????? :crazy:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Har varit i Korat och en handfull städer i Isaan och det finns både bra och dåligt att säga om dem. Själv skulle jag inte komma på idén att besöka någon av dem om man inte har anknytning till den staden i någon form. Är relativt svårt att klara sig själv utan Thai eller någon som pratar hygglig Thai.

Sedan blir jag lite nyfiken vad folk förväntar sig när de säger "genuint thai"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit i Korat och en handfull städer i Isaan och det finns både bra och dåligt att säga om dem. Själv skulle jag inte komma på idén att besöka någon av dem om man inte har anknytning till den staden i någon form. Är relativt svårt att klara sig själv utan Thai eller någon som pratar hygglig Thai.

Sedan blir jag lite nyfiken vad folk förväntar sig när de säger "genuint thai"?

Ja, först ska väl sägas att jag varit i Thailand ganska många ggr, har en thailändsk fru och vet vad det innebär att besöka ställen som man "har anknytning till".

Tänkte vi skulle slippa allt detta denna gången då jag reser med en kompis.

Vad gäller "genuint thai" menar jag väl ett ställe där man, i första hand, inte tittar på mig som en vandrande plånbok och där skräddare, matförsäljare osv, i främst är thailändare snarare än indier, ryssar, turkar osv. dvs ett någorlunda, icke exploaterat ställe.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Har varit i Korat och en handfull städer i Isaan och det finns både bra och dåligt att säga om dem. Själv skulle jag inte komma på idén att besöka någon av dem om man inte har anknytning till den staden i någon form. Är relativt svårt att klara sig själv utan Thai eller någon som pratar hygglig Thai.

Sedan blir jag lite nyfiken vad folk förväntar sig när de säger "genuint thai"?

Jo det beror ju självklart på vilken stad man åker till angående språket. Men som i tex centrala Udon klarar man sig bra utan o kunna thai. Okej det kan ju vara bra o kunna lite om man ska åka tuktuk,men för det mesta funkar det med engelska. Kan ju bli värre om man åker till ställen som är lite mindre besökta av turister. När jag var i Kantharalak(SiSaket) tex blev det lite fel pga av språket. Jag hade ont i knät och hade med naproxen för att lindra värken,men dom tog slut och jag gick in på ett ställe som jag trodde var ett apotek. Huromhelst lyckades jag förklara för dom på stället vad jag ville och fick då köpa en variant av Naproxen. När jag nästa dag gick förbi stället med en tjejkompis som bor där sa jag till henne att det var där jag var igår o köpte medicin. Då skrattade hon och undrade om jag visste vad det var för ställe?.Det var tydligen en klinik för kvinnor :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...