Jump to content
IGNORERAD

33 svenskar har dött i Thailand under 2012


Sam sip sam

Recommended Posts

33 svenskar har dött i Thailand under 2012

Antalet svenskar som dött i Thailand:

2006: 52

2007: 55

2008: 75

2009: 91

2010: 82

2011: 99

2012: 33

Källa: P4 Extra.

Två svenskar omkom i två dödsolyckor i Thailand under helgen.

Under årets två första månader har totalt 33 svenskar dött i semesterparadiset.

– Det är ganska mycket, säger Pär Kågeby vid Svenska ambassaden i Bangkok till P4 Extra.

Sex män och tre kvinnor har förolyckats i dödsolyckor under sin semester i Thauiland – bara i år.

Utöver olyckorna finns ett stort antal naturliga dödsfall.

Fördubbling

Svenska utrikesdepartementet för inte statistik över skadade och förolyckade svenskar utomlands, och kan därför inte beskriva om siffran är en ökning eller ej.

– Ökat resande gör dessvärre att fler personer skadas eller förolyckas utomlands, säger Teo Zetterman vid UD:s presstjänst till Aftonbladet.

Men enligt en kartläggning P4 Extra genomfört har 33 dödsfall inträffat i Thailand i år. Förra året dog 99 svenskar, både naturligt och i olyckor. Antalet är en fördubbling jämfört med 2006, då 52 personer dog i landet enligt P4 Extra.

Drunkning vanligt

I en intervju med Lotta Bromé berättar Pär Kågeby, handläggare vi Svenska ambassaden i Thailand att den vanligaste dödsorsaken är hjärtinfarkter, drunkningstillbud och olyckor.

– Det är också naturliga dödsfall, de bor här en längre stund och så dör de av naturliga skäl, säger Pär Kågeby till P4 Extra.

Aftonbladet har sammanställt de nio dödsolyckor som inträffat i semesterparadiset sedan årsskiftet:

Motorcykelolycka - 26 februari:

En svensk man i 45-årsåldern omkom i en trafikolycka på semesterön Phuket. Svensken skulle ta en skarp kurva med motorcykeln vid Karon Beach på öns västkust, men fick möte och frontalkrockade. Det blev en våldsam kollision, bilen fortsatte sedan åt sidan och kraschade in en parkerad bil.

Fallolycka - 25 februari:

En svensk man i 30-årsåldern föll tre våningar från sin hotellbalkong i Karon beach, Phuket. Enligt lokala medier ska mannen ha kraschat genom ett plåttak i fallet, innan han landade på marken. Mannen avled senare på sjukhus på grund av de allvarliga skallskador han drabbats av i fallet.

Drunkningsolycka – 6 februari

En 68-årig kvinna drunknade i thailändska Krabi. Hon hittades på flera meters djup utanför stranden Long Beach i Ao Nang. En turist hittade kvinnan, drog upp henne på land och gav henne hjärtmassage. Men det var försent. Den lokala polisen misstänkte vid olyckstillfället att kvinnan fått en hjärtattack under simturen.

Trafikolycka - 2 februari

Fyra ungdomar från Varberg färdades i en Toyota när en lastbil kom över i fel fil. Toyotan blev totalförstörd vid krocken, svenskarna och deras chaufför omkom omedelbart. Olyckan skedde i Phangnga, norr om Phuket. Lastbilschauffören av smet från platsen, men kunde gripas några dagar senare.

Ungdomarna, som var i 20-årsåldern, var på väg till Koh Tao för att dyka när olyckan inträffade.

Elolycka - 5 januari

En 47-årig man från Växjö omkom när han försökte rädda sin kamrat i den lilla byn Ban Nhonshoug i norra Thailand. Svensken och hans vän var på väg hem när de såg en hund som fastnat i ett stängsel. Svenskens vän sprang fram för att rädda hunden, men stängslet var strömförande. Svensken försökte komma till undsättning, men fick även han ström i sig. De två männen och hunden omkom i den tragiska olyckan.

Motorcykelolycka - 5 januari

En 48-årig svensk militär hittades vid 02.30 på gatan i Phuket, bredvid en röd motorcykel. Polisen tror att mannen tappade kontrollen över fordonet i en kurva, och fortsatte in i ett hus. Han var död när polisen kom till platsen.

Enligt UD har mannen tidigare arbetat vid Natos styrka i Afghanistan. Vid olyckan ska han ha varit på semester

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • FemmeDeFatale

    7

  • Tallviking

    3

  • Baa

    3

  • Changnoi

    2

Mest aktiva i denna tråd

Tragiskt förstås när svenskar går bort i Thailand.

Kanske skulle EN DEL av olyckorna kunna undvikas genom att man kan vara mer påläst om vissa olycksrisker som vi inte har i Sverige, att inte i trafiken där göra sådant man inte skulle göra i Sverige och att försöka leva lite efter devisen "att ta det säkra för det osäkra", även om det kan te sig löjligt för en betraktare.

Mina tankar går till de förolyckade och deras anhöriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

dubbelpost

Ändrades av HajKaj

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

med tanke på hur många Svenskar som reser till Thailand varje år ( ca 400 000 har jag för mig)

så tycker jag inte det så många Svenskar som dör.

om man jämför med

En stad som har 400 000 invånare

så är det nog fler olycksfall än 99 om året.

Eller e jag helt fel ute nu?

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev väl dessvärre 34 nu då Anders "kula" Kulläng avled i en drunkningsolycka!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 stycken skrev Metro idag..märkligt.

Nä, det är inte så märkligt om man bara tar olycksfall, sedan tillkommer 24 "naturliga" dödsfall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att antalet naturliga dödsfall ökar i Thailand är väl heller inte så konstigt. Många flyttar ju idag till Thailand då de går i pension. Andelen svenska i hög ålder ökar således i Thailand. Även jag har så småningom tänkt dö i Thailand, helst naturlig väg :), och helst inte så snart dock.

/Gusten

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det är inte så märkligt om man bara tar olycksfall, sedan tillkommer 24 "naturliga" dödsfall!

Typisk sensationsjournalistik från Aftonbladet då med andra ord. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typisk sensationsjournalistik från Aftonbladet då med andra ord. :)

Det var dom som uppfann termen !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

med tanke på hur många Svenskar som reser till Thailand varje år ( ca 400 000 har jag för mig)

så tycker jag inte det så många Svenskar som dör.

om man jämför med

En stad som har 400 000 invånare

så är det nog fler olycksfall än 99 om året.

Eller e jag helt fel ute nu?

Det är ju inte 400 000 svenskar där hela året. Men räknar man med ett snitt på 2 veckor (är säkert mycket mera med tanke på alla som bor mer eller mindre permanent) så motsvarar det en liten stad med 16000 inv och det är nog även där hundratals dödsfall (olycksfall+naturliga) varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Fast helt seriöst, hur många kommer hit utan hojvana och tror att de är kungar på vägen så fort de hyr 2-hjuligt? Har sett så många exempel att jag inte räkna dem på min fingrar...vad kan man räkna med då? Att ta skarpa kurvor utan att drifta över på mötande filen? Många tror att de kan mer, men de får betala ett högt pris för sin övermodighet.

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast helt seriöst, hur många kommer hit utan hojvana och tror att de är kungar på vägen så fort de hyr 2-hjuligt? Har sett så många exempel att jag inte räkna dem på min fingrar...vad kan man räkna med då? Att ta skarpa kurvor utan att drifta över på mötande filen? Många tror att de kan mer, men de får betala ett högt pris för sin övermodighet.

Själv är jag mer rädd för medtrafikanterna än jag är om min egna säkerhet när det kommer till trafikvett. Hur andra kör är ganska svårt att påverka oavsett hur mycket erfarenhet man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Själv är jag mer rädd för medtrafikanterna än jag är om min egna säkerhet när det kommer till trafikvett. Hur andra kör är ganska svårt att påverka oavsett hur mycket erfarenhet man har.

Jag känner också att jag är mer rädd för andras trafiksäkerhet än min egen, då jag tycker att jag har bättre koll på bitarna än de flesta "turister" har, men dessa olyckor tror jag beror ändå på ovana på 2-hjuligt och att man kommer över på fel sida i en kurva och då kolliderar med mötande trafik.

Jag har sett det allt för många gånger över Patong Hill att folk kört in i betonggrisar och kommit över på fel sida och krockat med mötande fordon mm och det gör inte en rutinerad förare, för då kan man bedöma avstånd och hastighet samt kurv "böjning"...så att påstå att de som kör ihjäl sig i trafiken är rutinerade hojåkare är enbart befängt!!!

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Senast för ett par dagar sen så såg jag en brutta som skulle köra iväg på en hyrmoppe och hon visste inte vad som var gas och broms...så där var jag lycklig som satt i en fet Cheva, för då slapp jag bli ett offer för hennes dumdristighet...det finns alldeles för många av den sorten ute på vägarna här, det är så billigt att ta moppetaxi eller tuktuk för att slippa vara en fara i trafiken och riskera andra folks liv...

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner också att jag är mer rädd för andras trafiksäkerhet än min egen, då jag tycker att jag har bättre koll på bitarna än de flesta "turister" har, men dessa olyckor tror jag beror ändå på ovana på 2-hjuligt och att man kommer över på fel sida i en kurva och då kolliderar med mötande trafik.

Jag har sett det allt för många gånger över Patong Hill att folk kört in i betonggrisar och kommit över på fel sida och krockat med mötande fordon mm och det gör inte en rutinerad förare, för då kan man bedöma avstånd och hastighet samt kurv "böjning"...så att påstå att de som kör ihjäl sig i trafiken är rutinerade hojåkare är enbart befängt!!!

Jag tror nog alkoholen är den största orsaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner också att jag är mer rädd för andras trafiksäkerhet än min egen, då jag tycker att jag har bättre koll på bitarna än de flesta "turister" har, men dessa olyckor tror jag beror ändå på ovana på 2-hjuligt och att man kommer över på fel sida i en kurva och då kolliderar med mötande trafik.

Jag har sett det allt för många gånger över Patong Hill att folk kört in i betonggrisar och kommit över på fel sida och krockat med mötande fordon mm och det gör inte en rutinerad förare, för då kan man bedöma avstånd och hastighet samt kurv "böjning"...så att påstå att de som kör ihjäl sig i trafiken är rutinerade hojåkare är enbart befängt!!!

Håller absolut med, alldeles för mycket av dessa orutinerade helt ovana utan körkort som sätter sig på tvåhjulingar i Thailand, och jag skulle tro att på en charterort som Phuket är dessa självmordskandidater mer vanliga.

Man ser lätt vilka de är pga deras osäkerhet och fotskrapande vid start/stopp.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Håller absolut med, alldeles för mycket av dessa orutinerade helt ovana utan körkort som sätter sig på tvåhjulingar i Thailand, och jag skulle tro att på en charterort som Phuket är dessa självmordskandidater mer vanliga.

Man ser lätt vilka de är pga deras osäkerhet och fotskrapande vid start/stopp.

Ja och sen kan man urskilja dem på att det är tvunget att gå mycket fortare än lämpligt...har själv hållit på att krocka med dessa machomans...inge kul alls, så nu tar jag alltid bilen, för åker dom in den är det synd om dom.jag såg häromdagen 2st "faranger" som i en korsning körde in i en thaitjejs moppe som hade sitt lilla barn med sig och den enda anledningen var att de körde alldeles för fort, enbart för att vara macho...och inte stannade de heller...det finns racerbanor för att kunna köra av sig, man behöver inte köra av sig och vara macho på vägarna, för man riskrerar faktiskt andras liv.

Ska sägas att jag är ingen moralkaka, jag kör utan hjälm ibland mm, men jag tänker längre än vad näsan räcker...vill jag köra fort, gör jag det på bana :)

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför jag alltid kör själv, nykter och i en så stor bil som möjligt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan alltså inte i många fall bero på att Thailand har vänstertrafik ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan alltså inte i många fall bero på att Thailand har vänstertrafik ?

Beror på förarna som ger sig ut i vänstertrafiken, promillehalt, kompetens etc etc

Försöker man köra högertrafik i ett land med vänstertrafik så är man antingen full, korkad eller ovanligt klantig och bör nog inte sitta bakom ratten/styret från början

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...