Jump to content
IGNORERAD

Lite brådskande faktiskt..


Nakhon

Recommended Posts

Tjäna!

Tanten måste åka hem nästa vecka. Ett problem har dock uppstått: I hennes nuv pass, som dessutom går ut om ngn månad, har hon sitt gamla efternamn innan hon gifte sig med mig. Väl tebaks till Bkk skall ju hon då givetvis förnya sitt pass, men då blir det således en liten ändring av namnet eftersom hon numera heter samma som jag. Hur går det då med flygbiljetten... Kommer den att bli förvanskad? Ett efternamn ner och ett annat hem. Är det ok om hon visar upp sitt gamla pass med det fd efternamnet, eller är det helt stekt, och måste köpa ny stol hem?

Hoppas på ett bra svar inom kort! Tack & Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjäna!

Tanten måste åka hem nästa vecka. Ett problem har dock uppstått: I hennes nuv pass, som dessutom går ut om ngn månad, har hon sitt gamla efternamn innan hon gifte sig med mig. Väl tebaks till Bkk skall ju hon då givetvis förnya sitt pass, men då blir det således en liten ändring av namnet eftersom hon numera heter samma som jag. Hur går det då med flygbiljetten... Kommer den att bli förvanskad? Ett efternamn ner och ett annat hem. Är det ok om hon visar upp sitt gamla pass med det fd efternamnet, eller är det helt stekt, och måste köpa ny stol hem?

Hoppas på ett bra svar inom kort! Tack & Skål!

Hej Nakhon!

Vilket namn står på flygbiljetten? Om det står hennes gamla efternamn spelar det ingen roll. Ingen behöver veta att hon har bytt namn om inte ni säger något. Om det nya efternamnet däremot står på flygbiljetten hem kan det dock vara problem. I så fall skulle jag föreslå att ni kontaktar flygbolaget och ändrar på efternamnet så att det är samma som i hennes pass.

Hälsning och lycka till!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjäna Svarten!

Hon åker från Swe med sitt gamla pass och sitt gamla namn. hennes pass kommer att gå ut och hon kommer att behöva göra ett nytt i Thailand med sitt nuvarande namn dvs mitt.alltså ett annat efternamn än vad som står på biljetten hem. Kan hon visa upp det gamla, ogiltiga pass, tillsammans med sitt nya pass med sitt nya efternamn? Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta resebyrån eller flygbolaget och fråga/ tala om för dem att namn byte skall ske...

Har en tjejkompis som gifte sig (med sin svenska sambo) på dominikanskarepubliken för ett par år sedan, med namnbyte, och det var inga problem (hon var dock tvungen att få ett nytt tillfälligt pass med sitt nya efternamn.)

Var noga med att berätta för bolaget att namnbyte sker när tjejen är i Thailand, annars kanske de börjar jobba sig om att passet är felaktigt.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Varför kan hon inte behålla sitt gamla efternamn i det nya passet?I uppehållstillståndsstämpeln står ju hennes svenska efternamn.Gäller ju att du bokat i det gamla namnet.Annars åker du nog på 600spänn för ett namnbyte på biljetten.Fick betala det själv(Travelpartner).

    lel

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

        Varför byta namn när man gifter sig ?

                              mvh Repe

För att det är tradition?

Ungefär som att gifta sig förresten.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

              Men varför byta namn är det så viktigt ?

                                                                            mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
LungAlahato

Quote

              Men varför byta namn är det så viktigt ?

                                                                            mvh Repe

När vi gifte oss Tog frugan mitt efternamn men sitt gamla efternamn som mellannamn. När det var dags att förnya passet i thaiambassaden sa dom att i Thailand det är makens efternamn som gäller och inga mellannamn används inte.

Senare när hon blev svensk medborgare och fick sitt svenska pass och där står hennes båda efternamn och nu kan hon inte använda båda pass samtidigt vid in/utresa LOS. Alltså måste söka visum för längre vistelse i sitt eget land, jag anser att det är inte klokt, jag ångrar mig djupt att jag berättade om denna möjlighet. Har försökt övertala henne att ta bort mellannamnet men hon blånekar det skulle underlätta rejält..

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När vi gifte oss Tog frugan mitt efternamn men sitt gamla efternamn som mellannamn. När det var dags att förnya passet i thaiambassaden sa dom att i Thailand det är makens efternamn som gäller och inga mellannamn används inte.

Senare när hon blev svensk medborgare och fick sitt svenska pass och där står hennes båda efternamn och nu kan hon inte använda båda pass samtidigt vid in/utresa LOS. Alltså måste söka visum för längre vistelse i sitt eget land, jag anser att det är inte klokt, jag ångrar mig djupt att jag berättade om denna möjlighet. Har försökt övertala henne att ta bort mellannamnet men hon blånekar det skulle underlätta rejält..

Inga problem!

Byt tillbacka till det Thailändska namnet!!

Namnet har inte med äktenskapet att göra!!!

Är själv sambo sedan 5 år med nitt71.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Quote

Inga problem!

Byt tillbacka till det Thailändska namnet!!

Namnet har inte med äktenskapet att göra!!!

Är själv sambo sedan 5 år med nitt71.

pigge01

Vid besök i Thaiambassaden blev upplyst att enligt thailändsk lag måste hustrun använda endast makens efternamn, inga mellannamn är tillåtna i thailändska pass. Detta gäller om man är gift alltså.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vid besök i Thaiambassaden blev upplyst att enligt thailändsk lag måste hustrun använda endast makens efternamn, inga mellannamn är tillåtna i thailändska pass. Detta gäller om man är gift alltså.

Min fru har sitt gamla efternamn som mellannamn. Hon bytte Idkort på ett Amphur. Sedan lade ambassaden i UK bara till en sida men nytt namn. Hon gjorde detta för fyra år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Quote

Det är inte lag på det längre.

Quote

Min fru har sitt gamla efternamn som mellannamn. Hon bytte Idkort på ett Amphur. Sedan lade ambassaden i UK bara till en sida men nytt namn. Hon gjorde detta för fyra år sedan.

Vad bra då får även vi göra ett besök i Amphur.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...