Jump to content
IGNORERAD

Njurstensattack i Bangkok


Blueday

Recommended Posts

[size=4]Då var det dags igen, njurstensattack.

Har drabbats av njursten sedan 20 års åldern i jämna mellanrum och har opererat bort stenar vid två tillfällen i Sverige, gallsten har det också blivit men den är dock ett minne blott.

Har dock klarat mig från njurstensattacker i 6 år fram tills igår, den som har haft en riktig njurstensattack vet vilken smekning det är. [/size]

[size=4]Blev taxi mitt natta till ett mindre sjukhus nära hemmet och det var lite bananas kan man säga, vid det tillståndet ropar jag på morfin morfin, men farbror doktorn vill inte ge mig morfin, efter att ha lyckats klämma ut lite urin för annalys så kommer sköterska efter en stund tillbaka och säger ”där fanns ju inga stenar i urinen” , då förstod jag vilken nivå sjukhuset höll.[/size]

[size=4]Jag la snabbt beslag på papper och en penna och skissade upp en stor penis kopplad till en urinblåsa och med ledningar från blåsa till njurar, därefter blev det pilar och blixtrar hit och dit på min ritning, den funkade i alla fall då farbror doktorn genast slog i sitt lexikon.

Sedan föreslog jag en röntgen, det gick ju bra, in i rummet och upp på britsen, inget snack om blybälten här inte, nejdå där sköt man villt både till höger och väster med kanonen utan några som helst skydd på varken patient eller sig själva, men en bild blev det, från hakan ner till knäna.[/size]

[size=4]Bilderna visade fyra stenar, tre på höger och en på vänster.

Som tur är så uppskattade man dem till ca 4-5mm, så chansen finns nu att de kommer ut av sig själv.

Efter konstaterade stenar så blev det äntligen två smärtstillande injektioner som var som en himmelsfärd med ett möte med 17 lustfyllda frodiga zornbrudar :nyam:

Rutinerna var väl inte de bästa på detta sjukhus, men personalen var trevliga och vänliga på alla sätt. Doktorn var en märklig figur på många sett, dessutom var det den första doktorn jag sett i något som liknade ett blåställ i Thailand,

trodde först att han var vaktmästare.

Smärtan är ju fööör jävlig, har många gånger tänkt vad man skulle göra om man befann sig på en öde ö utan tillgång till något smärtstillande men tillgång till en pistol?[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack gode gud att man sluppit den smärtan men minns ett ex som blev tvungen mitt i natten åka in Skellefteå sjukhus och mötte en seg oförstående sjuksyrra.

Hade exet haft kraft att hoppa ur sängen så hade hon slagit ihjäl människan rätt upp och ned. . :13:

Krya på dig :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte själv råkat ut för åkomman, men flera bekanta har berättat vilken ohygglig smärta det handlar om. Hoppas det löser sig den naturliga vägen.

Måste ge dig plus och karma för den målande och skojfriska beskrivningen - härligt!

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv råkat ut för det dock hemma i Sverige. I mitt fall hade en sten fastnat på vägen mellan njuren och urinblåsan.

Det innebar att njuren höll på att säga upp sig och jag fick ett slang från njuren på utsida till en påse på benet. Efter en månad sköt de sönder den med ultraljud.

Jag är glad att det inte hände i Thailand.

Kan berätta att läkaren som undersökte mig sa att det finns kvinnor som råkat ut för samma sak och den smärtan är betydligt högre än den att föda barn. ???

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njursten= stenar i njuren

Galsten= stenar i galan

Men vad har man om man har stenar på hakan någon som vet annars kommer svaret om en stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njursten= stenar i njuren

Galsten= stenar i galan

Men vad har man om man har stenar på hakan någon som vet annars kommer svaret om en stund.

vart på en längdhopperska.De har ju blästrad muff

Link to comment
Dela på andra sajter

Har som tur är har jag bara haft det en gång men håller med, det gör fruktansvärt ont

Han med blåställ var nog rörmokarn ^_^

Tur att du inte råka ut för dessa läkare

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig läsning att det slutade gott för TS i alla fall. Nu blir jag lite OT men kan inte låta bli att ställa frågan om reseförsäkringen täcker sjukdomar som man behandlats för tidigare i Sverige. Jag gissar att kostnaden för njurstensbehandlingen på bysjukhuset inte var i närheten av vad självrisken var i detta fall men vad gäller egentligen ?

Säg att man haft en hjärtinfarkt i Sverige för ett år sen och sen drabbas av hjärtproblem på sin Thailandssemester, täcker reseförsäkringen dom stora kostnader som det kan innebära ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig läsning att det slutade gott för TS i alla fall. Nu blir jag lite OT men kan inte låta bli att ställa frågan om reseförsäkringen täcker sjukdomar som man behandlats för tidigare i Sverige. Jag gissar att kostnaden för njurstensbehandlingen på bysjukhuset inte var i närheten av vad självrisken var i detta fall men vad gäller egentligen ?

Säg att man haft en hjärtinfarkt i Sverige för ett år sen och sen drabbas av hjärtproblem på sin Thailandssemester, täcker reseförsäkringen dom stora kostnader som det kan innebära ?

Fritz..

Problemet är inte bara kostnaden utan du får ingen eller dålig hjälp och då dör du av infarkt om råkar bo isaan.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

[size=4]Då var det dags igen, njurstensattack.

Har drabbats av njursten sedan 20 års åldern i jämna mellanrum och har opererat bort stenar vid två tillfällen i Sverige, gallsten har det också blivit men den är dock ett minne blott.

Har dock klarat mig från njurstensattacker i 6 år fram tills igår, den som har haft en riktig njurstensattack vet vilken smekning det är. [/size]

[size=4]Blev taxi mitt natta till ett mindre sjukhus nära hemmet och det var lite bananas kan man säga, vid det tillståndet ropar jag på morfin morfin, men farbror doktorn vill inte ge mig morfin, efter att ha lyckats klämma ut lite urin för annalys så kommer sköterska efter en stund tillbaka och säger ”där fanns ju inga stenar i urinen” , då förstod jag vilken nivå sjukhuset höll.[/size]

[size=4]Jag la snabbt beslag på papper och en penna och skissade upp en stor penis kopplad till en urinblåsa och med ledningar från blåsa till njurar, därefter blev det pilar och blixtrar hit och dit på min ritning, den funkade i alla fall då farbror doktorn genast slog i sitt lexikon.

Sedan föreslog jag en röntgen, det gick ju bra, in i rummet och upp på britsen, inget snack om blybälten här inte, nejdå där sköt man villt både till höger och väster med kanonen utan några som helst skydd på varken patient eller sig själva, men en bild blev det, från hakan ner till knäna.[/size]

[size=4]Bilderna visade fyra stenar, tre på höger och en på vänster.

Som tur är så uppskattade man dem till ca 4-5mm, så chansen finns nu att de kommer ut av sig själv.

Efter konstaterade stenar så blev det äntligen två smärtstillande injektioner som var som en himmelsfärd med ett möte med 17 lustfyllda frodiga zornbrudar :nyam:

Rutinerna var väl inte de bästa på detta sjukhus, men personalen var trevliga och vänliga på alla sätt. Doktorn var en märklig figur på många sett, dessutom var det den första doktorn jag sett i något som liknade ett blåställ i Thailand,

trodde först att han var vaktmästare.

Smärtan är ju fööör jävlig, har många gånger tänkt vad man skulle göra om man befann sig på en öde ö utan tillgång till något smärtstillande men tillgång till en pistol?[/size]

Ett galghumoristiskt inlägg.

Dessvärre med mycket sanning i.

Det skrivs friskt ut olika mediciner ibland utan någon som helst koll på div interaktioner med andra mediciner.

Så det gäller att vara påläst innan man går till doktorn i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...