Jump to content
IGNORERAD

Jobb för min Tirac.


Jompa

Recommended Posts

Hej Alla på Mpr.

Har en fråga bara, Min fru har nu varit i sverige i ca 1 vecka och nu vill hon hitta ett jobb.

Vårat kontaktnät är inte så bra som önskat.

Hon skall börja med sfi nu i slutet på mars men hon är rastlös nu på dagarna då jag jobbar.

Hon pratar god engelska så hon kan tala för sig, så om ni har förslag så tar jag gärna emot dom.

Mvh Jompa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väll bli svårt att hitta något på rak arm sådär på en vecka eller två, vi har ju redan grym arbetslöshet i Sverige, Svenskar som har gått i skola i 15+ år får ju inte ens jobb.

Många med Thai respektive tänker väll per automatik på jobb på Thairestaurang, iom detta så lär väll personal behovet vara ganska mättat på Thai restaurangerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla platsannonserna på arbetsførmedlingen och i er lokaltidning, ser du något du tror passar så slå du en signal till dem och førklara læget angående din fru/sambo.Testa också att kontakta føretagen direkt angående jobb du tror hon kan jobba med, æven om de inte søker folk...

Var inne i en skoaffær i Oslo dær en dam från antar Filipinerna jobbade, hon kunde inte ett ord Norska men flytande engelska... så det går att få jobb utan att kunna språket ( i norge iallafall...)saken blev nog inte sæmre av att hon var otroligt charmerande och vacker...

Lycka till

/bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Den Svenska Vs Norska arbetsmarknaden går ju inte att jämnföra med varandra, högkonjuktur vs lågkonjuktur. Rikt land Vs Fattigt land.

Dock så tycker jag dina övriga råd är bra.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju lite lättare om man vet i vilken stad ni söker jobb för henne? :)

Mvh Hn :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Skriv in henne som arbetslös, sen är det väl till 99% upp till dig ifall du vill hjälpa henne till ett jobb.

Ring kompisar, restauranger, städfirmor etc. etc.

Har man tur kan arbetsförmedlingen hjälpa med ett instegsjobb, men det är upp till dig att hjälpa din fru att få sina första kontakter.

ps. Bor Ni i Boden, så skicka ett PM

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som Erkki säger och skriv in henne på arbetsförmedligen. Hon kan nämligen vara inskriven där fast hon går på SFI.

Men gör klart för damen att SFI är en heltidssysselsättning och att lära sig svenska är det absolut viktigaste för henne nu.

När hon sedan är färdig med SFI så har hon varit inskriven på arbetsförmedlingen så länge att hon kan vara berättigad till extra resurser för att komma ut i arbetslivet.

Personligen anser jag att SFI är viktigare än jobb. Utan bra kunskaper i språket har hon svårt i framtiden.

Ett jobb nu skulle sannorlikt få din dam att prioritera jobbet och pengarna som rullar in och inte språket.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Gör som Erkki säger och skriv in henne på arbetsförmedligen. Hon kan nämligen vara inskriven där fast hon går på SFI.

Men gör klart för damen att SFI är en heltidssysselsättning och att lära sig svenska är det absolut viktigaste för henne nu.

När hon sedan är färdig med SFI så har hon varit inskriven på arbetsförmedlingen så länge att hon kan vara berättigad till extra resurser för att komma ut i arbetslivet.

Personligen anser jag att SFI är viktigare än jobb. Utan bra kunskaper i språken har hon svårt i framtiden.

Ett jobb nu skulle sannorlikt få din dam att prioritera jobbet och pengarna som rullar in och inte språket.

Kloka ord, om kassakistan inte är helt tom så låt henne gå på SFI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

SFI erbjuder nu möjligheten att studera både förmiddag och eftermiddag i de flesta kommuner, detta för att SFi ej är en heltidssyssla.

Man vill att de ska kombinera studierna med arbete.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

SFI erbjuder nu möjligheten att studera både förmiddag och eftermiddag i de flesta kommuner, detta för att SFi ej är en heltidssyssla.

Man vill att de ska kombinera studierna med arbete.

Erkki

Jag vet inte om min fru skulle klara Sfi och jobb samtidigt. Hon läser nu c kursen och hon är först i skolan ca 4 timmar och sen har hon en jäkla massa läxor som brukar ta mellan 3 och 5 timmar varje dag.

Det är tufft som det är för henne iallafall. Sen vill hon ju självklart jobba och bidra hon också. Men då jag klarar det ekonomiskt själv så vill jag inte stressa henne.

Jag förstår inte hur hon orkar med alla dessa läxor. Jag själv skulle nog lagt ner för länge sen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det går att jobba och gå på SFI samtidigt, sen lär man sig ju svenska på jobbet med, fast hittar hon inget lämpligt jobb så är det ju bra att plugga stenhårt i stället.

Vad har hon för kunskaper/utbildningar? Vad vill hon jobba med? Det är ju kanske bättre att sätta ett långsiktigt mål som leder till en trivsam/lukrativ karriär än att springa efter första bästa jobb.Säg åt din flickvän att sikta högt och inte nöja sig med det lilla. Kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kanske har något universitet på orten? Det brukar ges lite småkurser på deltid på Engelska inom en lång rad olika ämnen på de flesta universitet. Men det beror ju lite på omständigheter om det passar eller inte för olika personer. Dock kan det verkligen vara en mycket rolig och lärorik erfarenhet i kombination med SFI.

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej som en del andra har skrivit redan SFI´n är det viktigaste att kunna prata och läsa svenska är viktigt jobb måste få komma i andra hand om ekonomin tillåter

efter avklarad SFI kanon om det finns ett jobb men svenska i Sverige ÄR det viktigaste

jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Det måste skilja sig mycket från var vi bor eftersom jag inte känner någon thailändska som umgås med svenskar förutom sin man på sin fritid.

Där dom däremot umgås med svenskar och måste integrera både språkmässigt och arbetsmässigt är på jobbet.

Mina erfarenheter är att de som gått SFi 2 år pratar "renare", de som har arbetat pratar och förstår mer. Så jag anser att en kombination är det bästa.

Att tro att man "missar" något genom att arbeta är så klart fel, om man missar några ord så lär man sig förmodligen något viktigare.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om damen lägger manken till och studerar svenska på heltid så snackar vi inte om SFI i två år.

Min fru började SFI i mars -05 och ägnade i stort sett all vaken tid till att lära sig svenska.

I december samma år skrev hon slutprovet på SFI.

Visst kan man kombinera SFI med jobb men det finns väldigt många som prioriterat bort SFI när dom jobbar och därför aldrig lär sig språket ordentligt.

Att jobba med Thai och bara umgås med Thai gagnar ingalunda lärandet i svenska språket.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Det måste skilja sig mycket från var vi bor eftersom jag inte känner någon thailändska som umgås med svenskar förutom sin man på sin fritid.

Där dom däremot umgås med svenskar och måste integrera både språkmässigt och arbetsmässigt är på jobbet.

Mina erfarenheter är att de som gått SFi 2 år pratar "renare", de som har arbetat pratar och förstår mer. Så jag anser att en kombination är det bästa.

Att tro att man "missar" något genom att arbeta är så klart fel, om man missar några ord så lär man sig förmodligen något viktigare.

Puss Erkki

Det finns Thai som umgås med svenskar förutom sin man. Dessa pratar i regel väldigt bra svenska. Min fru har väldigt svårt för svenskan, om hon inte jobbat så tror jag nog att hon blivit kvar på SFI för evigt. Hon lärde nog sig lika mycket på jobbet som på SFI. Kombinationen var helt klart bra för henne.

Men om damen lägger manken till och studerar svenska på heltid så snackar vi inte om SFI i två år.

Min fru började SFI i mars -05 och ägnade i stort sett all vaken tid till att lära sig svenska.

I december samma år skrev hon slutprovet på SFI.

Visst kan man kombinera SFI med jobb men det finns väldigt många som prioriterat bort SFI när dom jobbar och därför aldrig lär sig språket ordentligt.

Att jobba med Thai och bara umgås med Thai gagnar ingalunda lärandet i svenska språket.

Att bara umgås med thai är ju ett alternativ som gör att de blir kvar i Thailand, fast i Sverige. Detta är inte ett alternativ för att lära sig svenska, utan ett alternativ för att slippa lära sig svenska.

Det är nog väldigt få som kan lära sig SFI på ett år eller därunder. För de som studerat mera i Thailand är det nog möjligt, men för de som gått fyra år i skola i Thailand så är det omöjligt. Är man dessutom till åren kommen är nog att komma ut i jobb räddningen. För de som har dålig skolunderbyggnad och är van att jobba är det väldigt svårt att få sådan studievana att de klarar SFI på kort tid. Visst finns det de som har en stor motivation att klara sina studier för att det är en gammal önskan att göra så. Många äldre jag känner med dålig skolunderbyggnad i grunden upplever nog det istället som en plåga att börja läsa ett främmande språk och på nytt sätta sig på skolbänken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har väldigt svårt för svenskan, om hon inte jobbat så tror jag nog att hon blivit kvar på SFI för evigt. Hon lärde nog sig lika mycket på jobbet som på SFI. Kombinationen var helt klart bra för henne.

Det är nog väldigt få som kan lära sig SFI på ett år eller därunder. För de som studerat mera i Thailand är det nog möjligt, men för de som gått fyra år i skola i Thailand så är det omöjligt. Är man dessutom till åren kommen är nog att komma ut i jobb räddningen. För de som har dålig skolunderbyggnad och är van att jobba är det väldigt svårt att få sådan studievana att de klarar SFI på kort tid. Visst finns det de som har en stor motivation att klara sina studier för att det är en gammal önskan att göra så. Många äldre jag känner med dålig skolunderbyggnad i grunden upplever nog det istället som en plåga att börja läsa ett främmande språk och på nytt sätta sig på skolbänken.

Jag kan hålla med om att i de fall damen är till åren kommen och har bara fyra år bakom sig så fån man nog prioritera lite annorlunda för att hon inte skall fastna på SFI för evigt.

Jag antog kanske felaktigt att trådskaparens dam hade mer än fyra år i skola bakom sig.

Därför är det bäst att jag omformulerar mitt råd.

Om damen har studievana ifrån Thailand och gått mer i skola än fyra år och då även läst lite engelska,

ja då borde hon koncentrera sig på SFI och ingenting annat.

Om damen har dågig skolbakgrund bakom sig minskar chanserna betydligt att klara SFI på rimlig tid och då kan kombinationen SFI och jobb vara en bra kombination.

Att enbart umgås med andra thai är aldrig en bra idé då det inte främjar språket på minsta vis.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

I vårat umgängeskrets så städas det mycket.

Kommunalt och privat.

Leta där.

Arbetsförmedlingen ger jag inte mycket för idag men är kanske nödvändigt och anmälna sig till i vissa fall.

Kontaktnätet har gumman fixat.

Jag har haft tur..

Prova buddhatillställningar tempel mm och rör er ute bland folk.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla era förslag.

Är helt med på att hon skall konsentrera sig 100% på Sfi, men hon kom själv med förslaget att hon vill börja jobba.

Vi bor i stockholms området och hon börjar sin sfi slutet på mars, och hon är redan less på att sitta inne hela tiden. (för kalt att gå ut)

Har gett förslaget att hitta på ngt. med mina föräldrar då dom är pensionärer, men inte så intresserad.

Hon vill själv hitta runt säger hon,men min kassa är lite tom nu när jag köpte biljetten.

Hoppas allt blir bättre så fort hon börjar skolan, tänkte kolla lite runt i templet och thaibutiken i haninge.

Ett par timmar om dagen så hon träffar andra och har ngt att göra..

Mvh Jompa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...