Jump to content
IGNORERAD

Går fastighetspriserna ner nu?


Burken

Recommended Posts

Stor kris i USA... nu kommer även Sverige att få kännbara prisfall på fastigheter...

Vad tror ni händer i Thailand, där det bara går spikrakt uppåt.

Skall man vänta på att priserna skall sjunka om man går i köptankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    6

  • Odin

    5

  • noBuzz

    4

  • Tommy

    4

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Quote

Stor kris i USA... nu kommer även Sverige att få kännbara prisfall på fastigheter...

Vad tror ni händer i Thailand, där det bara går spikrakt uppåt.

Skall man vänta på att priserna skall sjunka om man går i köptankar?

Har haft det i tankarna några månader.

Det finns vældigt många i Thailand som har alldeles før stora lån i førhållande till inkomst.

hus med 6mån - 1år på nacken i 3-4 miljoners klassen kan snart gå før en billig peng.

Den enes død, den andres brød.

Det ær nu det gæller att ha pengar på kontot :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att flertaöverlet av de som investerat i ett hus i Thailand inte har lånade pengar vilket innebär att de inte behöver tvångssälja sina hus. Husen är redan idag billiga jämfört med här hemma så fallrisken här är nog ganska liten däremot kanske inflationen kan hållas nere på en lägre nivå vilket medför mindre prisökningar än tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Tror att flertaöverlet av de som investerat i ett hus i Thailand inte har lånade pengar vilket innebär att de inte behöver tvångssälja sina hus. Husen är redan idag billiga jämfört med här hemma så fallrisken här är nog ganska liten däremot kanske inflationen kan hållas nere på en lägre nivå vilket medför mindre prisökningar än tidigare.

Tænkte mest på thailændarna sjælv.

Runt om i Korat finns vældigt många och fina hus som ær nybyggda, kostar oftast mellan 2 och 4 miljoner.

Dom thailændarna som har lånat pengar kommer nog att ligga halv risigt till

Link to comment
Dela på andra sajter

De Thailändare som har lånat till sina hus kan få det svårt om de mister sina arbeten men annars tror jag inte det påverkar dem i någon större grad m inte värdena sjunker kraftigt och de blir tvingade att lösa in topplån.

Link to comment
Dela på andra sajter

- En nedåtgående trend i turisttillströmningen och inga tecken på nya

  grepp för att vända trenden eller att trenden skall självvända.

- Nybyggandet fortsätter i obruten takt (Pattayaområdet).

- Överbelåningen (som nämnts tidigare) på både hus och bil.

- Den nyvakna insikten om den thailändska aningslösheten och

  nonchalansen över farangfamiljens behov och preferenser, samt

  att många nybyggare befinner sej i fas 2 (ref. till annan tråd),

  bidrar ryktesvägen till att presumtiva köpare backar.

Det är, enl. min mening, rimligt att spekulera i en sättning av prisbilden

både på condos och hus, iaf i turistområdena.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

- En nedåtgående trend i turisttillströmningen och inga tecken på nya

  grepp för att vända trenden eller att trenden skall självvända.

- Nybyggandet fortsätter i obruten takt (Pattayaområdet).

- Överbelåningen (som nämnts tidigare) på både hus och bil.

- Den nyvakna insikten om den thailändska aningslösheten och

  nonchalansen över farangfamiljens behov och preferenser, samt

  att många nybyggare befinner sej i fas 2 (ref. till annan tråd),

  bidrar ryktesvägen till att presumtiva köpare backar.

Det är, enl. min mening, rimligt att spekulera i en sättning av prisbilden

både på condos och hus, iaf i turistområdena.

Det ær æven en massa nybyggande som pågår i Korat.

Om ræntan stiger i Thailand så tror jag att många kan få problem, dom problemen får æven många i sverige.

Nybygen som ær færdiga kommer inte att bli sålda p.g.a sæmre privat ekonomi, orolig marknad.

Byggføretagen ligger ute med aldeles før mycket pengar och kan få till føljd att dom måste sænka huspriserna på nybyggen.

Som sagt 3 eller 4 miljoner THB kan inte så många betala cash. Och med en rænte uppgång så ...

Link to comment
Dela på andra sajter

I Cha Am och Hua Hin är det många rika thailändare som placerar sina pengar i condos. Sen står de tomma några år tills de säljer med 20 - 40 % vinst.

Eftersom dessa investerare har pengarna och säkert har råd att vänta något år till på avkastning så är frågan om priserna faktiskt kommer att falla.

Men det finns säkert många ägare som lånat till sina fastigheter. Trots allt uppfattas ju fastigheter i Thailand som billiga med våra mått så det kanske inte händer så mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

I Cha Am och Hua Hin är det många rika thailändare som placerar sina pengar i condos. Sen står de tomma några år tills de säljer med 20 - 40 % vinst.

Eftersom dessa investerare har pengarna och säkert har råd att vänta något år till på avkastning så är frågan om priserna faktiskt kommer att falla.

Men det finns säkert många ägare som lånat till sina fastigheter. Trots allt uppfattas ju fastigheter i Thailand som billiga med våra mått så det kanske inte händer så mycket...

Før oss ær det billigt, men dyrt før Thailændarna.

Visst finns det dom rika Thailændarna som har bra affærssinne. Och ofta har dom bættre koll på marknaden æn vad jag har och kan i sin tur både med kunnskap och pengar gøra bættre klipp.

Som en vis man sade "Nær det regnar manna har den fattige ingen sked" :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Måste nog hålla me den ruskige där!!

I byn som gumman kommer från

är det ettgjäng som har lånat ca

3-5000000 för att bygga !

Då sa hon att kanske snart vi

kan köpa dom för en billig peng!

  Mvh

      Highlander

Ps . Jäkligt snygga kåkar

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Har i Pattaya byggs det som bara den och pa ren spekulation i manga fall, skulle jag tro, dock har det gigantiska jatteprojektet Ocean One Tower ( http://www.ocean1tower.com/#home) inte kommit igang annu, efter tva ar. Nagon stor finansiar lar ha backat ur sags det, sa det verkar som det inte blir nagot av over huvudtaget, det enda som byggts ar byggbarackerna. I blaskorna har i Pattaya ar det en tre-fyra A3 sidor fulla med condos och hus till salu, till helt hutlosa priser enligt min mening. Sa den som lagger ner lite tid och arbete pa att aka runt och kolla in objekt och pruta lar inte gora en dalig affar. Hur laget ar pa andra hall vet jag inte men den som ar lite kall  hittar definitivt bra objekt till bra priser i Pattaya, den saken ar klar.

/Buxen

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Har i Pattaya byggs det som bara den och pa ren spekulation i manga fall, skulle jag tro, dock har det gigantiska jatteprojektet Ocean One Tower ( http://www.ocean1tower.com/#home) inte kommit igang annu, efter tva ar. Nagon stor finansiar lar ha backat ur sags det, sa det verkar som det inte blir nagot av over huvudtaget, det enda som byggts ar byggbarackerna. I blaskorna har i Pattaya ar det en tre-fyra A3 sidor fulla med condos och hus till salu, till helt hutlosa priser enligt min mening. Sa den som lagger ner lite tid och arbete pa att aka runt och kolla in objekt och pruta lar inte gora en dalig affar. Hur laget ar pa andra hall vet jag inte men den som ar lite kall  hittar definitivt bra objekt till bra priser i Pattaya, den saken ar klar.

/Buxen

Eller så lägger vi ner tid på att inte köpa och sparar pengarna i ca 8månader till. Thailands eko-hjul reagerar inte så mycket ännu, men kommer att rasa (kanske inte totalt, men ändå).

Tror att dom "svaga" ekonomierna får vänta längre på vågen, än dom "stora".

Min amatör tippning är att Thailand går på "konstgjord andning" och får ta en större smäll senare.

Ta inte det här som något expert tips. Gör ni det kan ni lika gärna fråga mig om nästa veckas lottorad

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar på att Norsk tipping

ska ringa!! :crazy:

Kom me raden no!!

 

  Mvh

      Highlander :whistle:

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

När charterbolagen drar in flyg till Thailand eftersom efterfrågan inte finns i samma utsträckning längre så kommer huspriserna rasa. TV serien om semestersvenskar gör inte saken bättre, Thailand framstår som ett sämre alternativ än Kanarieöarna, det är synd. Gör man allt försvenskat går det snabbt utför. Hoppas att resten av Sydostasien lär av Thailands misstag.

Nu säljer jag mitt hus innan det fullständigt går åt pipan. :shout:

Link to comment
Dela på andra sajter

I Phuket har mark priserna fortsatt att stiga. Ska man köpa fastighet som investering gäller det att köpa på rätt plats. Phuket kommer alltid att vara en bra investering

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har nu på morgonen varit inne på diverse bankers hem sidor och kollat utbudet på hus till salu.

DET ÄR ENORMT,

Och som sagt läget är A och O när det gäller pris sättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har nu på morgonen varit inne på diverse bankers hem sidor och kollat utbudet på hus till salu.

DET ÄR ENORMT,

Och som sagt läget är A och O när det gäller pris sättningen.

Kan man tolka på olika sätt dvs. alla säljer nu för att värdet  har gått upp så pass bra så det är läge att sälja dvs. taskig utveckling för mig som köpare eller att folk måste sälja för de inte har råd vilket bara är bra för mig som köpare men jag tror på det förstnämnda.

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på utbudet tror jag att det är köparens marknad,

Om man nu inte vill ha ett speciellt hus.

För är det flera som e intresserade av samma objekt blir ju priset så att säga till högst bjudande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl samma som överallt i världen. Standard, läge och boyta som bestämmer värdet på fastighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är väl samma som överallt i världen. Standard, läge och boyta som bestämmer värdet på fastighet.

Precis som flera andra säger så skulle jag vilja lägga till ett stort 'EFTERFRÅGAN' också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga : Går fastighetspriserna nu ner?

Fastighetspriserna måste väl gå upp för svenskar när kronan nu faller.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Precis hemkommen från LOS,

Och visst e det så att det finns MÅNGA fler säljare än köpare just nu.

Och att priserna har gått ner ORDENTLIGT är det ingen tvekan om.(på vissa håll så mycket som 50%)

Sen att den dåliga Svenska valuta kursen har spätt på nergången bland Svenska köpare är väll inte så konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Priserna på lite dyrare objekt (10 milj +) verkar ha gått ner lite medans mindre objekt (mindre än 3.5 milj) baht inte verkar ha rört sig alls.

Hyrorna däremot verkar röra sig neråt och man kan hitta bra objekt om man letar lite.

Vissa sunkområden har fortfarande alldeles för höga hyror för taskig standard (t.ex eakmongkol

på soi kaotalo) medan andra områden har betydligt bättre hyror.

I Chok Chai garden home på soi kaonoi hittar man nyrenoverade/nybyggda fräsha småhus på 2 rok för

13k baht per månad. Gratis stoor pool & rent område. Mindre, betydligt skitigare och äldre hus i

eakmongkol ligger på 15-17k. Och där betalar de boende dessutom poolavgift.

Framför allt är det många hus tillgängliga just nu och prutmånen är stor. Jag hyrde nuvarande hus

för en månad sedan och det hade hyrts ut för 25k per månad. När jag frågade vad hyresvärden ville ha

sa hon att hon kunde gå ner till 20k. Dagen efter var 18k ok och jag hyr för 15k. :)

Inte så illa för ett fräsht hus med 3 sovrum i Pattis tycker jag.

Fast, det är klart... i Prasat, Surin betalade jag 3500 baht per månad för nybyggt 3 rok. :)

Tror inte att det kommer att vara så svårt att hitta guldklimpar till bra pris om man vill köpa framöver.

Har t.ex redan sett faranger börja sälja sina hus med ägarfinansiering (avbetalning på 5år).

Ovan gäller alltså Pattis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...