Jump to content
IGNORERAD

Informatörer riskerar livet i kampanjen mot droger.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Ja, här har AB en outtömlig gödselstack att gräva i istf att snöa in sej på Sexet i Thailand, som ju egentligen bara attraherar fler turister att åka hit.

Amen. Det här borde absolut fokuseras mer på internationellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    12

  • Tallviking

    10

  • andersbangkok

    8

  • burrabus

    7

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Just den vardagskorruption hos polisen som du nämner, dvs den som innefattar att man får betala för "hjälp", "böta" när man gjort något fel, betala för "beskydd" etc etc är bara en del i maffiaverksamheten. Och det är klart att de vill hålla sig väl med folket i sin hemmastad. Vem vill vara ovän med alla?

Det faktum att de inte sköter de uppgifter som de borde utföra, dvs böta fyllekörning och avsaknad av hjälm etc är ju också ett bevis på hur de skiter i sin polisroll.

Hej

På ett sätt har du ju rätt, men man får ju samtidigt beundra deras mod när dom ingriper mot beväpnade våldsmän utan att tveka och då gör dom ju sitt jobb på ett förnämligt sätt, så dom struntar i småsakerna och låter folk vara i fred, men ingriper när det verkligen behövs, jag har ju sett dom när det har varit slagsmål med yxor, machete och skottlossning, dom kastar sig in i detta utan att tveka, så för mig och många bybor blir det någon slags hatkärlek till dom, vi vet att dom är korrumperade och att dom egentligen delvis missköter sitt jobb, men dom låter oss vara i fred och leva våra liv som vi vill och genomdriver inte lagar som stiftats i Bangkok och som det inte finns någon acceptans för här uppe, och dom ingriper när det verkligen behövs.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

i en polismans uppgifter ingår det att arrestera rattfyllerister och lagföra de som begår trafikbrott oavsett var lagarna har stiftats.

Trafilken skördar massvis med liv i Thailand varje år och hade den thailändska polisen gjort sitt jobb och agerat mot rattfyllerister och andra trafikbrottslingar så hade den siffran sjunkit radikalt då väldigt många trafikolycker kan härledas till drogpåverkan av någon sort. Att du inte inser det utan tycker det är bra att polisen låter dessa-enligt dig- småsaker passera för att de lagarna är stiftade i Bangkok tycker jag är en skrämmande attityd.

Folket uppe i din by bör också acceptera att det inte är okej att köra ett fordon på fyllan-det kanske inte är populärt men det är nödvändigt ur en humanitär synpunkt-förutsatt att de bryr sig om andra människor...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

i en polismans uppgifter ingår det att arrestera rattfyllerister och lagföra de som begår trafikbrott oavsett var lagarna har stiftats.

Trafilken skördar massvis med liv i Thailand varje år och hade den thailändska polisen gjort sitt jobb och agerat mot rattfyllerister och andra trafikbrottslingar så hade den siffran sjunkit radikalt då väldigt många trafikolycker kan härledas till drogpåverkan av någon sort. Att du inte inser det utan tycker det är bra att polisen låter dessa-enligt dig- småsaker passera för att de lagarna är stiftade i Bangkok tycker jag är en skrämmande attityd.

Folket uppe i din by bör också acceptera att det inte är okej att köra ett fordon på fyllan-det kanske inte är populärt men det är nödvändigt ur en humanitär synpunkt-förutsatt att de bryr sig om andra människor...

Hej

Jag har förståelse för ditt västerländska (svenska) synsätt i denna fråga, men det skulle helt enkelt inte fungera här uppe om polisen använde lagar som behövs i Bangkok och nandra storstäder med deras intensiva trafik eftersom det inte finns någon som helst acceptans för dessa på den Thailändska landsbygden med sitt lugna tempo och glesa trafik, skulle polisen göra som du säger så hade dom blivit idi*tförklarade och skaffat sig tusentals ovänner var, dom agerar nog precis som många poliser gjorde förr i den svenska glesbygden och kanske gör än idag på vissa platser, t.ex om någon kör full så kan dom ju be honom ställa bilen, be någon annan köra eller t.o.m erbjuda sig att köra hem bilen åt honom, att straffa folk som man umgås med dagligen och kanske t.o.m är släkt med har inte högsta prioritet, och det är väl ännu en anledning till att folk trivs så bra här uppe.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tycker det var bättre förr när svenska poliser gjorde lite som dom ville med lagar och regler på landsbygden och trafiksäkerheten var sämre ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du tycker det var bättre förr när svenska poliser gjorde lite som dom ville med lagar och regler på landsbygden och trafiksäkerheten var sämre ?

Hej

Här handlar det nog inte så mycket om vad som är bäst och vad jag tycker personligen, utan om vanor, trafikintensitet eller snarare brist på sådan, värme m.m

Att som polis försöka övertyga medborgarna på landsbygden om vikten av att använda hjälm ute bland risfälten är nog en hopplös uppgift och detta speciellt när dom själva sällan eler aldrig använder någon.

Och svar ja, jag anser att det är bra om man till viss del har en lokal tillämning av lagar och regler om det är så befolkningen vill ha det på platsen, att till varje pris i absurdum driva igenom beslut som är tagna på en annan plats med annorlunda förutsättningar, kultur, vägar, trafik och vanor är nog ingen bra ide om man som polis vill ha en bra relation till den befokning man ska tjäna.

Ett bra exempel på detta tycker jag är vår nya sjöfylleri lag som har pressats fram därför att ett gäng badgäster kör båt som stollar några veckor eller som högst några månader om året varje sommar, dom kör fulla, vet inte var dom är och hamnar ibland långt uppe på land eller kör över andra båtar i hög fart, detta drabbar nu dom helårsboende som vistas på sjön alla årstider och som sakta puttrar runt med full kontroll även om dom har tagit en öl till mackan och som kanskehar gjort det i 50 år utan att skada någon, men här gör ju som tur är våra svenska poliser precis det samma som i Thailand, man tillämpar lagen lokalt och säsongsvis, att en sjöpolis som själv bor och har släkt och vänner på orten skulle få för sig att bötfälla en fiskare som är ute nästan ensam på sjön mitt i vintern i minusgrader och snö som värmer sig med en kaffehalv eller glögg är väl mer eller mindre otänkbart om han inte nyss blev utexaminerad, så lite sunt förnuft måste väl råda, och jag kan tänka mig att en polis i norrlands glesbygd inte alltid agerar på samma sätt om en kollega i stor Stockholm även om dom har gått i samma skola och har tillgång till samma lagar.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har förståelse för ditt västerländska (svenska) synsätt i denna fråga, men det skulle helt enkelt inte fungera här uppe om polisen använde lagar som behövs i Bangkok och nandra storstäder med deras intensiva trafik eftersom det inte finns någon som helst acceptans för dessa på den Thailändska landsbygden med sitt lugna tempo och glesa trafik, skulle polisen göra som du säger så hade dom blivit idi*tförklarade och skaffat sig tusentals ovänner var, dom agerar nog precis som många poliser gjorde förr i den svenska glesbygden och kanske gör än idag på vissa platser, t.ex om någon kör full så kan dom ju be honom ställa bilen, be någon annan köra eller t.o.m erbjuda sig att köra hem bilen åt honom, att straffa folk som man umgås med dagligen och kanske t.o.m är släkt med har inte högsta prioritet, och det är väl ännu en anledning till att folk trivs så bra här uppe.

Mvh Isan Lover

Visst förstår jag din synpunkt och visst kan jag berätta att jag vet att poliser i sverige blundar när vänner gör nåt dumt om det bara inte kan kopplas tillbaka till dem.

Men de facto IL,polisen i Thailand står bakom mer eller mindre allt av de brott som hänvisas till små eller stora maffia brott.Myndigheterna låter detta fortsätta och visar omvärlden vilket rufflar land det är.Tror inte att de flesta poliser är särdeles onda människor men de är fast i ett system som på förhand är givet när de blir poliser. Om man vill utveckla landet så måste man börja med att reformera landets poliskår för de ensamt håller landet i ett järngrepp med benäget bistånd av korrupta politiker.

"Le i elakt spel" är mitt motto när jag möter rufflarna i familjens hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det är möjligt att du har rätt i att alla 1300-2500 avrättades avsiktligt av polisen, men själv tror jag nog att dödsfallen innehåller många olika kategorier, t.ex att en del av dom som skulle gripas gjorde väpnat motstånd och blev skjutna p.g.a detta, att medlemmar i maffian och droghandlare själva avlivade en del personer som utgjorde ett hot mot dessa på något sätt, men att polisen även begick mord och direkta misstag som drabbade helt oskyldiga är ju också helt klarlagt.

Mvh Isan Lover

Det är sannolikt att en del dog på de sätt du beskrev.

Detta är dock inte det viktiga!

Det viktiga är hur det dåvarande gänget med Thaksin i spetsen angav tonen för hur narkotikahandeln skulle bekämpas. Dom angav att det var ok att döda folk, inte så noga om dom var skyldiga eller ej.

Jag förstår att du hellre vill föra in debatten på exakt hur många som dödades av polis, hur många som ev dödades av interna uppgörelser etc. Försöka ta bort fokus från huvudfrågan.

För mig är den viktigaste frågan det sätt på vilket Thaksin och anhang uppmanade till den slakt som därefter skedde. Att Chalerm igen 2008 uttalat att man är beredd att göra det igen, DET är oroande!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här handlar det nog inte så mycket om vad som är bäst och vad jag tycker personligen, utan om vanor, trafikintensitet eller snarare brist på sådan, värme m.m

Att som polis försöka övertyga medborgarna på landsbygden om vikten av att använda hjälm ute bland risfälten är nog en hopplös uppgift och detta speciellt när dom själva sällan eler aldrig använder någon.

Och svar ja, jag anser att det är bra om man till viss del har en lokal tillämning av lagar och regler om det är så befolkningen vill ha det på platsen, att till varje pris i absurdum driva igenom beslut som är tagna på en annan plats med annorlunda förutsättningar, kultur, vägar, trafik och vanor är nog ingen bra ide om man som polis vill ha en bra relation till den befokning man ska tjäna.

Ett bra exempel på detta tycker jag är vår nya sjöfylleri lag som har pressats fram därför att ett gäng badgäster kör båt som stollar några veckor eller som högst några månader om året varje sommar, dom kör fulla, vet inte var dom är och hamnar ibland långt uppe på land eller kör över andra båtar i hög fart, detta drabbar nu dom helårsboende som vistas på sjön alla årstider och som sakta puttrar runt med full kontroll även om dom har tagit en öl till mackan och som kanskehar gjort det i 50 år utan att skada någon, men här gör ju som tur är våra svenska poliser precis det samma som i Thailand, man tillämpar lagen lokalt och säsongsvis, att en sjöpolis som själv bor och har släkt och vänner på orten skulle få för sig att bötfälla en fiskare som är ute nästan ensam på sjön mitt i vintern i minusgrader och snö som värmer sig med en kaffehalv eller glögg är väl mer eller mindre otänkbart om han inte nyss blev utexaminerad, så lite sunt förnuft måste väl råda, och jag kan tänka mig att en polis i norrlands glesbygd inte alltid agerar på samma sätt om en kollega i stor Stockholm även om dom har gått i samma skola och har tillgång till samma lagar.

Mvh Isan Lover

Nu börjar jag förstå din bristande insikt om lagar och regler och dess betydelse för samhällets utveckling. Tråkigt är ju att din felaktiga grundsyn på fundamenta till samhällelig utveckling också slår igenom vid demonstrationer, våld, protester, mordbränneri, förstörelser och mord

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag har förståelse för ditt västerländska (svenska) synsätt i denna fråga, men det skulle helt enkelt inte fungera här uppe om polisen använde lagar som behövs i Bangkok och nandra storstäder med deras intensiva trafik eftersom det inte finns någon som helst acceptans för dessa på den Thailändska landsbygden med sitt lugna tempo och glesa trafik, skulle polisen göra som du säger så hade dom blivit idi*tförklarade och skaffat sig tusentals ovänner var, dom agerar nog precis som många poliser gjorde förr i den svenska glesbygden och kanske gör än idag på vissa platser, t.ex om någon kör full så kan dom ju be honom ställa bilen, be någon annan köra eller t.o.m erbjuda sig att köra hem bilen åt honom, att straffa folk som man umgås med dagligen och kanske t.o.m är släkt med har inte högsta prioritet, och det är väl ännu en anledning till att folk trivs så bra här uppe.

Mvh Isan Lover

Men kom igen IL!

Hur kan du bara argumentera för att polisen inte gör sitt jobb!? Du kan väl inte mena att lagar ska upprätthållas på olika sätt i Bangkok och i din risby? Kör man full så är det precis lika olagligt i risbyn som i Bangkok, eller tycker du annorlunda?

Det är så virrigt resonerat att jag tar mig för pannan! Är det andra områden som skall ha olika lagar? Narkotikahandel? Det är ju en stor inkomstkälla i norra Thailand. Ska polisen låta dessa vara ifred eftersom det är i områden där dom själva bor? :crazy:

Tänk om vi skulle föra samma argument i Sverige? Polisen i Flen behöver inte ta rattfyllerister där eftersom dom själva bor där. Bättre låta befolkningen leva sitt liv och inte störa med en massa gripanden..hur låter det? Helt virrigt enligt mig!

Att det passar dig har jag förstått. Din berättelse om hur du körde mC utan hjälm i Hua Hin blir förklarligare nu.det är ju mindre trafik än i Bnagkok. Polisen ska inte störa dig med sådana trivialiteter som böter för att du kör utan hjälm. :crazy:

Alternativet kallas likhet inför lagen och är en ganska fundamental del av ett demokratiskt samhälle.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst förstår jag din synpunkt och visst kan jag berätta att jag vet att poliser i sverige blundar när vänner gör nåt dumt om det bara inte kan kopplas tillbaka till dem.

Men de facto IL,polisen i Thailand står bakom mer eller mindre allt av de brott som hänvisas till små eller stora maffia brott.Myndigheterna låter detta fortsätta och visar omvärlden vilket rufflar land det är.Tror inte att de flesta poliser är särdeles onda människor men de är fast i ett system som på förhand är givet när de blir poliser. Om man vill utveckla landet så måste man börja med att reformera landets poliskår för de ensamt håller landet i ett järngrepp med benäget bistånd av korrupta politiker.

"Le i elakt spel" är mitt motto när jag möter rufflarna i familjens hem.

Hej

Ja är glad för att förstår min synpunkt i ämnet och jag håller med dig i din beskrivning av den Thailändska polisen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja är glad för att förstår min synpunkt i ämnet och jag håller med dig i din beskrivning av den Thailändska polisen.

Mvh Isan Lover

Din syn på lagar och regler är ungefär som i Frankrike

Stöder dom det du vill skall dom följas till punkt och pricka och hindrar dom det du vill behöver man inte bry sig om dom. .. :crazy:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,du vill inte ha demokrati,du vill ha anarki eller?

Hej

Att jag är för demokrati kan nog inte ha undgått någon på forumet.

Men ett visst mått av frihet finns det nog plats för även i en demokrati åtminstone i glesbygden tycker jag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att jag är för demokrati kan nog inte ha undgått någon på forumet.

Men ett visst mått av frihet finns det nog plats för även i en demokrati åtminstone i glesbygden tycker jag.

Mvh Isan Lover

De flesta av thaiarna som befolkar Pattaya kommer ursprungligen från någon risby och de har, med sina risbyvanor, satt sin prägel på trafikkaoset här med 1-2 dödsfall/dag och ett otal trafikolyckor med "enbart" allvarliga personskador som följd och alkohol finns med i bilden i de flesta fall.

Hur faaan tänker du?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att jag är för demokrati kan nog inte ha undgått någon på forumet.

Men ett visst mått av frihet finns det nog plats för även i en demokrati åtminstone i glesbygden tycker jag.

Mvh Isan Lover

Njaaa.du är för den demokrati som passar dig. När det inte passar dig, vilket väldigt ofta överensstämmer med när rödmyrorna gjort bort sig eller marionetten och hennes anhang ställt till det, då argumenterar du på det mest fantastiska, odemokratiska sätt.

Ett par exempel;

  • WOD. Du har genom åren försökt argumentera för att WOD dels var bra, dels var det mest skyldiga som mördades etc. etc.

  • Frågan om bredand till landsbygden. Då var det mycket viktigare med mat till alla, skolböcker till barnen. Bredband var bara något populistiskt från Abhisit.

    När sedan ditt gäng i sin visdom beslutade om plattor till barnen, då var det elt plötsligt jättebra. Vi som tycker att man ska se till mat till alla, skolböcker till barnen (notera gärna att det var precis samma argument du själv förde tidigare) ja då är vi för att hålla folk obildade :crazy: och motverka utveckling av landsbygden

  • Den diskussion vi just nu är inne i. Lagar skall hanteras olika på olika platser i landet. Vidden av ett sådant lagsystem tror jag att du inte ens funderat över.

    Det är definitivt inte demokrati.

Den "frihet" du beskriver finns även i Sverige. Kallas för PPA (Praktiskt Polisarbete). Jag kan inte förstå att det skulle vara olika mellan glesbygden och städerna. Hur komemr man fram till det? var går gränsen mellan glesbygd och stad? Vilka skillnader skall råda? Kan man köra full i glesbygden men inte i städerna? Får man skjuta folk i glesbygden men inte i städerna? är det ok med narkotikatillverkning i glesbygden men inte i städerna.

Den väg du argumenterar för är farlig och fullständigt odemokratisk.

Mot ovanstående bakgrund tror jag inte att du är för riktig demokrati utan endast sådan demokrati som passar in i din världsbild.

Hoppas det inte finns alltför många som tänker som du.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Opium t.ex bör ju aldrig förbjudas i gyllene triangeln där odlarna levt med med opiatet länge utan några som helst bekymmer.

Nej det borde bara vara förbjudet i storstäder och i byar där folk inte kan hantera det.

Ja, och utom kanske i byar som är angränsande till gyllene triangeln och som har delvis vana. Där borde det bara vara delvis förbjudet.

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet kallas likhet inför lagen och är en ganska fundamental del av ett demokratiskt samhälle.

"likhet inför lagen" - kan ju knappast vara något bra i ILs värld. Då skulle ju hela UDDs ledarskara sitta i finkan.

Tillsammans med otroligt många fler av UDDs terrorister/ligister.

Det IL egentligen verkar föredra är allas totala likgiltighet inför lagen.

Vem minns inte alla "Vaddå - alla skor sig. Släpp Thaksin fri!" och liknande?

IL verkade dessutom må väldigt bra under anarkin i Bangkok. Så jag gissar absolut att han är anarkist.

Demokrati är ju bara bra när folk röstar som han tycker. Annars kallar han det för diktatur.

Undrar om det har med ö-livet att göra? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De flesta av thaiarna som befolkar Pattaya kommer ursprungligen från någon risby och de har, med sina risbyvanor, satt sin prägel på trafikkaoset här med 1-2 dödsfall/dag och ett otal trafikolyckor med "enbart" allvarliga personskador som följd och alkohol finns med i bilden i de flesta fall.

Hur faaan tänker du?

Hej

Förmodligen ungefär som den stora andel av befolkningen i Thailand och andra länder i tropikerna som inte gillar hjälm p.g.a värmen om dom inte känner att dom utsätter sig för någon större fara, men jag förstår att dom som är uppvuxna med frigolit på huvudet på barnen, bälteslag, hjälmlag och som inte tror att dom kan flytta ett fordon efter att ha druckit några öl ens ute bland risfälten eller ensamma på sjön tycker att andra som gör det är dumma.

Och detta är ju ett ämne som har varit uppe många gånger tidigare i olika trådar och jag tror inte att vi kommer varandra närmare i denna heller, utan vi får nöja oss med att konstatera att det finnss olika synpunkter på detta jorden runt.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här handlar det nog inte så mycket om vad som är bäst och vad jag tycker personligen, utan om vanor, trafikintensitet eller snarare brist på sådan, värme m.m

Att som polis försöka övertyga medborgarna på landsbygden om vikten av att använda hjälm ute bland risfälten är nog en hopplös uppgift och detta speciellt när dom själva sällan eler aldrig använder någon.

Och svar ja, jag anser att det är bra om man till viss del har en lokal tillämning av lagar och regler om det är så befolkningen vill ha det på platsen, att till varje pris i absurdum driva igenom beslut som är tagna på en annan plats med annorlunda förutsättningar, kultur, vägar, trafik och vanor är nog ingen bra ide om man som polis vill ha en bra relation till den befokning man ska tjäna.

Ett bra exempel på detta tycker jag är vår nya sjöfylleri lag som har pressats fram därför att ett gäng badgäster kör båt som stollar några veckor eller som högst några månader om året varje sommar, dom kör fulla, vet inte var dom är och hamnar ibland långt uppe på land eller kör över andra båtar i hög fart, detta drabbar nu dom helårsboende som vistas på sjön alla årstider och som sakta puttrar runt med full kontroll även om dom har tagit en öl till mackan och som kanskehar gjort det i 50 år utan att skada någon, men här gör ju som tur är våra svenska poliser precis det samma som i Thailand, man tillämpar lagen lokalt och säsongsvis, att en sjöpolis som själv bor och har släkt och vänner på orten skulle få för sig att bötfälla en fiskare som är ute nästan ensam på sjön mitt i vintern i minusgrader och snö som värmer sig med en kaffehalv eller glögg är väl mer eller mindre otänkbart om han inte nyss blev utexaminerad, så lite sunt förnuft måste väl råda, och jag kan tänka mig att en polis i norrlands glesbygd inte alltid agerar på samma sätt om en kollega i stor Stockholm även om dom har gått i samma skola och har tillgång till samma lagar.

Mvh Isan Lover

Om alla alltid använde sunt förnuft och dessutom förutsatt att allas sunda förnuft var lika sunt, så behövdes ju varken lagar eller poliser, det vore ett gulligt Utopia där alla krökar precis lagom mycket och alla är precis tillräckligt snabba att hoppa undan för den fulle bilföraren som trots sitt sunda förnuft blivit lite för full.

Dessvärre finns det ingen utopisk by och än mindre en utopisk värld och därför finns också både lagar och poliser. I de flesta länder har lagarna kommit till på ett hyfsat demokratiskt sätt och om en enskilld polisman i en avlägsen by ska tillåtas att välja vilka lagar han vill tillämpa så är inte steget så långt till att han också väljer vilket straff de som bryter mot hans lagar ska ha och han kan nog också få för sig att själv dessutom agera domstol och dela ut straffet. Det låter ju inte så trevligt men precis så såg det ju ut förra gången premiärministern i Thailand hette Shinawatra och det är nog inget som någon ens halvskarp person kan försvara.

Allt det som är negativt, och förmodligen också en del positivt, i Thailand kan spåras tillbaka till det extrema patroniseringssamhälle Thailand är. Bychefer, små affärsidkare och gatupoliser gör sig populära genom att tillhandahålla diverse tjänster till lokalbefolkningen och lokalbefolkningen betalar tillbaka genom att rösta på dem, handla hos dem samt titta åt andra hållet när de är på fel sida lagen. Dessa bychefer, små affärsidkare och gatupoliser garanterar sedan provinsledare röster, fördelaktiga affärer samt support i karriären till provinsens chef, större affärsmän och polischefer och i gengäld tillåts de hålla på med ofta tvemsamma affärer. Från provinsnivå går det sedan åt båda håll också till statsnivå och banden är så starka, och upplevs ofta som positiva, att det är nästan helt omöjligt att bryta systemet.

Jag tror dig, IL, när du säger att du vill ha demokrati. Jag tycker dock att du i ovanstående inlägg, och många liknande inlägg, visar en total oförståelse för att demokrati är helt meningslöst om ett land helt saknar checks and balances och om det inte på något sätt liknar ett rättssamhälle. Om folk på gräsrotsnivå tycker att det är bra att lokala poliser inte bryr sig om landets regler så är det ju ett starkt negativt tecken på att riktig demokrati fortfarande ligger oerhört långt borta. Tycker vanliga människor att patroniseringssystemet är bra; för att de kan köra på fyllan, få 500 Baht och en flaska lao khao vid valtider etc så kan man ju heller inte klaga över att de politiker och andra höjdare som man låtit sig köpas av levererar undermåliga skolor, sjukhus och ekonomiska förutsättningar. Ett land har alltid de politiker de förtjänar och politker som kommit till makten tack vare folks ignorans är oftast väldigt ignoranta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagar är väl till för att följas utan undantag,och det gäller väl alla som bor i det land lagen gäller.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

IL:s känsla för demokrati och ordning, lagar och regler börjar mer och mer likna den som finns i vissa delar av den amerikanske södern

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Förmodligen ungefär som den stora andel av befolkningen i Thailand och andra länder i tropikerna som inte gillar hjälm p.g.a värmen om dom inte känner att dom utsätter sig för någon större fara, men jag förstår att dom som är uppvuxna med frigolit på huvudet på barnen, bälteslag, hjälmlag och som inte tror att dom kan flytta ett fordon efter att ha druckit några öl ens ute bland risfälten eller ensamma på sjön tycker att andra som gör det är dumma.

Och detta är ju ett ämne som har varit uppe många gånger tidigare i olika trådar och jag tror inte att vi kommer varandra närmare i denna heller, utan vi får nöja oss med att konstatera att det finnss olika synpunkter på detta jorden runt.

Mvh Isan Lover

Jag är nyfiken och skulle väldigt gärna ha ditt svar på följande:

Kan du verkligen inte se problematiken när dessa bybor tar med sina vanor ( t ex alkholvanor) i flytten till ett tättbebyggt samhälle och kör sina egna race i en intensiv trafikmiljö (om de får hållas och det får de ju)?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem visste att IL var en äkta Redneck...fast i Isaan!

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...