Jump to content
IGNORERAD

Informatörer riskerar livet i kampanjen mot droger.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Jag skrev om detta i en annan tråd men tycker att det är så intresant eftersom der rör ett ämne som har varit uppe ett otal gånger på forumet att det är värt en egen tråd.

Den morbror till frugan som var på besök hos oss och som normalt kör MC taxi i Bangkok berättade ju att en av hans söner som studerar på universitet och hjälper till att finansiera studierna genom att köra MC taxi när han är ledig har fått problem.

I den pågående kampanjen mot droger gör polisen razzior mot taxi chaufförerna eftersom dessa är kända för att själva sälja droger och känna till andra som gör det, så han fastnade en dag i en sån razzia, han förhördes och drogtestades och var ren.

Men han blev rädd och lämnade information till polisen om andra som han visste sålde knark, dessa blev arresterade och riskerar nu långa fängelsestraff, morbrodern (pappan) fruktar nu för hans liv eftersom han tror att dom kommer att hämnas på honom, enligt honom var detta vanligt under den förra kampanjen mot droger under Thaksins tid.

Så han har nu flyttat sonen till universitetet i Nong Khai där han får fortsätta sina studier, jag tycker att det verkar vara ett klokt beslut av pappan och sonen, för jag tycker att det verkar vara högst troligt att dom som ligger bakom droghandeln i området förmodligen ogillar hans agerande och vill statuera exempel för andra hur det går om man skvallrar för polisen.

Nästa tanke var att undrar om sånt här inte inträffade även förra gången man hade en kampanj mot droger?

Enligt polisens egna siffror dog ju ca 1300 personer under den kampanjen och internationella organisationer har uppgett siffran upptill ca 2500, undrar om inte en viss mängd av dessa kan ha råkat ut för samma sak som frugans kusin, man bör ju ha samlat in information om personer som sysslade med droghandel även under denna kampanj och det finns väl ingen anledning till att tro att dom som drabbades skulle ha uppskattat detta då heller, så min tanke är att alla dom 1300-2500 som dödades förra gången inte nödvändigtvis behöver ha dödats av polisen som dom flesta verkar tro t.ex här på forumet, är det inte troligt att även knarkhandlarna och maffian ligger bakom dödsfall i såna här situationer för att skydda sig och sin verksamhet?

Det vore roligt att höra vad ni på forumet tror om detta?

För det verkar väl inte otroligt att det skulle kunna vara så här eller?

Och till er som lägger all skuld på polisen och politikerna och anser att dom ligger bakom dödsfallen i kampanjer mot droger, undrar jag hur ni motiverar detta, går det verkligen att utesluta att sånt här inträffade och påverkade antalet dödfall i en sån kampanj?

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    12

  • Tallviking

    10

  • andersbangkok

    8

  • burrabus

    7

Mest aktiva i denna tråd

Guest Forden34

Som jag sa tidigare,,,,,,,,,TIGA ÄR GULD,,,,,,,,,,då slipper man kolla över axeln hela tiden och vara orolig att nått ska hända en själv eller dom käresta om man informerar polisen om olagligheter

Bättre att se om sitt hus än att fly från huset

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver ju bara se vad som händer i Mexico eller varför inte Malmö för att se hur dom kriminella gör upp, så det kan säkert finnas dödsoffer med i dom siffrorna som har med uppgörelser att göra. Fast jag tror nog dom flesta av dessa mord har med kampanjen mot droger att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag skrev om detta i en annan tråd men tycker att det är så intresant eftersom der rör ett ämne som har varit uppe ett otal gånger på forumet att det är värt en egen tråd.

Den morbror till frugan som var på besök hos oss och som normalt kör MC taxi i Bangkok berättade ju att en av hans söner som studerar på universitet och hjälper till att finansiera studierna genom att köra MC taxi när han är ledig har fått problem.

I den pågående kampanjen mot droger gör polisen razzior mot taxi chaufförerna eftersom dessa är kända för att själva sälja droger och känna till andra som gör det, så han fastnade en dag i en sån razzia, han förhördes och drogtestades och var ren.

Men han blev rädd och lämnade information till polisen om andra som han visste sålde knark, dessa blev arresterade och riskerar nu långa fängelsestraff, morbrodern (pappan) fruktar nu för hans liv eftersom han tror att dom kommer att hämnas på honom, enligt honom var detta vanligt under den förra kampanjen mot droger under Thaksins tid.

Så han har nu flyttat sonen till universitetet i Nong Khai där han får fortsätta sina studier, jag tycker att det verkar vara ett klokt beslut av pappan och sonen, för jag tycker att det verkar vara högst troligt att dom som ligger bakom droghandeln i området förmodligen ogillar hans agerande och vill statuera exempel för andra hur det går om man skvallrar för polisen.

Nästa tanke var att undrar om sånt här inte inträffade även förra gången man hade en kampanj mot droger?

Enligt polisens egna siffror dog ju ca 1300 personer under den kampanjen och internationella organisationer har uppgett siffran upptill ca 2500, undrar om inte en viss mängd av dessa kan ha råkat ut för samma sak som frugans kusin, man bör ju ha samlat in information om personer som sysslade med droghandel även under denna kampanj och det finns väl ingen anledning till att tro att dom som drabbades skulle ha uppskattat detta då heller, så min tanke är att alla dom 1300-2500 som dödades förra gången inte nödvändigtvis behöver ha dödats av polisen som dom flesta verkar tro t.ex här på forumet, är det inte troligt att även knarkhandlarna och maffian ligger bakom dödsfall i såna här situationer för att skydda sig och sin verksamhet?

Det vore roligt att höra vad ni på forumet tror om detta?

För det verkar väl inte otroligt att det skulle kunna vara så här eller?

Och till er som lägger all skuld på polisen och politikerna och anser att dom ligger bakom dödsfallen i kampanjer mot droger, undrar jag hur ni motiverar detta, går det verkligen att utesluta att sånt här inträffade och påverkade antalet dödfall i en sån kampanj?

Mvh Isan Lover

Tyvärr ligger problemet inte i dom banorna du tänker IL. Inte under WOD iaf. Det var ju att polisen blev pressade och skulle uppfylla en viss kvot på arresteringar på droghandlare. Och det blev väldigt dyrt tanke på så många oskyldiga som avrättades.. ja, jag kallar det avrättning då dom inte fick en chans till en rättvis rättegång.

Thaksin, skulle spärrats in på livstid för den slakten. När man tänker efter så tror man inte det är sant att så många blev avrättade.. TVÅTUSENFEMHUNDRA!!! RIP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att dom flesta säkert var simpla langare (säkert med missbruksproblem själva) så är det ju förjävligt. Dom som tjänar dom stora pengarna sitter nog och räknar pengar fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det finns pengar att tjäna.Så kommer aldrig knarket försvinna,det är inte de små stjärtgossarna ute i fält man skall jaga.Det är de stora penninghungriga finklädda varelserna som gör sig förtjänt av ett hårtstraff. Men de sitter ofta så högt upp i trädet att man aldrig kan klättra upp för att ta ned dem. B)

Link to comment
Dela på andra sajter

2500 motsvarar väl den ungefärliga totala siffran dödade/mördade under kampanjen. Men inte alla dödades av polis i tjänst.

Det är lite olika siffror som figurerar men oftast framkommer att man det saknas kännedom om ca 1000 av dessa.

Av dessa 1000 så är troligen en del langare som mördats av andra langare för att "klippa banden", en del är andra som dödats i "vanliga" uppgörelser och en del som mördats av polis. Troligast är väl att även en större del av dessa 1000 dödats av polis.

Det som tyder på det är att merparten av dessa mord är ouppklarade. Om polisen nu visste att det handlade om mord mellan kriminella ("Khaa tat dton") så borde de också "veta" vilka förövarna var och många av dessa mord hade varit uppklarade. Då en majoritet (>90%) inte är uppklarade så tyder det på en mörkläggning från polisens sida. I normala fall klaras ca 70-75 % av alla fall upp.

Hur många av de mördade som faktiskt var knarklangare vet vi dessutom inte och mörkertalet är stort.

Men att en del av de mördade var politiska eller ekonomiska fiender till lokala poliser/politiker, eller Thaksin, tror jag har kommit fram.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som jag sa tidigare,,,,,,,,,TIGA ÄR GULD,,,,,,,,,,då slipper man kolla över axeln hela tiden och vara orolig att nått ska hända en själv eller dom käresta om man informerar polisen om olagligheter

Bättre att se om sitt hus än att fly från huset

Hej

Ja att tiga är nog det säkraste i ett sånt här läge, men en del blir nog precis som denne grabb lite rädda och säger mer än dom borde för sitt eget bästa egentligen, och detta är nog något som polisen känner till och utnyttjar om dom får chansen.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så länge det finns pengar att tjäna.Så kommer aldrig knarket försvinna,det är inte de små stjärtgossarna ute i fält man skall jaga.Det är de stora penninghungriga finklädda varelserna som gör sig förtjänt av ett hårtstraff. Men de sitter ofta så högt upp i trädet att man aldrig kan klättra upp för att ta ned dem. B)

Hej

I princip håller jag med dig, men jag tycker nog att man ska agera mot droghandel på alla plan, men dom högre upp har ju tyvär helt riktigt alltid större chans att klara sig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Beträffande Thaksins drogkrig så är det just dem i statistiken som blev avrättade av polisen!? Blev de mördade av någon annan så finns de i en annan avdelning eller? Den stora debatten då var ju att polisen gick och sköt sina privata fiender för att sedan komma undan straff när de sa att vederbörande sysslade med droghandel.

Om en vuxen man med mc körkort väljer att ange och skicka sina vänner till långa fängelsestraff är något jag hoppar över att kommentera.

Just nu driver en man,vars 2 söner anklagades för polismord för ett par år sedan(mängder med vittnen på karaoken...) nåväl nu vill han att drogbrottslingar ska kunna avrättas SNABBT utan rätten till långdragna överklagande. Nu ska de injeceras inom 60 dagar...

Lang

En katoey är en tjej med glimten i örat

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är min fråga varför skall de dödas snabbt = tystas för alltid.Inte fan skall man tro att det inte finns en anledning :o

Link to comment
Dela på andra sajter

Beträffande Thaksins drogkrig så är det just dem i statistiken som blev avrättade av polisen!? Blev de mördade av någon annan så finns de i en annan avdelning eller? Den stora debatten då var ju att polisen gick och sköt sina privata fiender för att sedan komma undan straff när de sa att vederbörande sysslade med droghandel.

Om en vuxen man med mc körkort väljer att ange och skicka sina vänner till långa fängelsestraff är något jag hoppar över att kommentera.

Just nu driver en man,vars 2 söner anklagades för polismord för ett par år sedan(mängder med vittnen på karaoken...) nåväl nu vill han att drogbrottslingar ska kunna avrättas SNABBT utan rätten till långdragna överklagande. Nu ska de injeceras inom 60 dagar...

Lang

[size=3]In February 2003, the Thai government, under then Prime Minister Thaksin Shinawatra, launched a 'war on drugs', purportedly aimed at the suppression of drug trafficking and the prevention of drug use. In fact, a major outcome of this policy was arbitrary killings. In the first three months of the campaign there were some 2800 extrajudicial killings. In 2007, an official investigation found that more than half of those killed had no connection whatsoever to drugs. [/size][size=3]Apart from the thousands who lost their lives, thousands more were forced into coercive "treatment" for drug addiction.[/size]

http://www.hrw.org/news/2008/03/12/Thailand-s-war-drugs

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=3]In February 2003, the Thai government, under then Prime Minister Thaksin Shinawatra, launched a 'war on drugs', purportedly aimed at the suppression of drug trafficking and the prevention of drug use. In fact, a major outcome of this policy was arbitrary killings. In the first three months of the campaign there were some 2800 extrajudicial killings. In 2007, an official investigation found that more than half of those killed had no connection whatsoever to drugs. [/size][size=3]Apart from the thousands who lost their lives, thousands more were forced into coercive "treatment" for drug addiction.[/size]

http://www.hrw.org/n...and-s-war-drugs

Detta är vad jag kallar en ren och skär massavrättning med en ledare som går fri nämä tyst me dig ja nu skall jag va tyst.Inte fan skall man klättra upp i trädet och hämta ned APAN :ahh: låt han sitta där uppe SKALA BANAN apungarna får äta bananskal om de har tur :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är vad jag kallar en ren och skär massavrättning med en ledare som går fri nämä tyst me dig ja nu skall jag va tyst.Inte fan skall man klättra upp i trädet och hämta ned APAN :ahh: låt han sitta där uppe SKALA BANAN apungarna får äta bananskal om de har tur :nono:

Inte bara Thaksin... så här sa Chalerm i Februari 2008.

"... For drug dealers if they do not want to die, they had better quit staying on that road... drugs suppression in my time as Interior Minister will follow the approach of [former Prime Minister] Thaksin. If that will lead to 3,000-4,000 deaths of those who break the law, then so be it. That has to be done ... For those of you from the opposition party, I will say you care more about human rights than drug problems in Thailand."

Samme Chalerm som sitter i nuvarande regering alltså.

Men jag tror att det är viktigt att komma ihåg att regeringarna som utför dessa saker (Thaksin et all) inte gör det för att de är blodtörstiga, utan enbart för att de är populistiska.

Thaksin, Yingluck, Chalerm & de andra i Kalle Anka-regeringen skiter fullständigt i drogproblematik, utbildningsproblem etc. Det enda de bryr sig om är att vinna röster. Om det så innebär att de måste ljuga, bedra eller t.o.m att en massa tusen människor mister livet - " then so be it".

Oavsett om det handlar om att skjuta folk i drogkampanjer eller att valla dem mot militären under belägringar av Bangkok.

Över 90% av thailändarna accepterade och stödde "utomjuridisk hantering" av problemet 2003 (enligt opinionsundersökningar).

Precis så som IL accepterar det samma. Därför gick populistregeringen på den linjen då, och gör det samma nu.

Och hade alla Thailändare börjat gilla svensk kultur så hade vi troligen sett Yingluck och Chalerm göra "små grodorna" på Sukhumvit idag.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tyvärr ligger problemet inte i dom banorna du tänker IL. Inte under WOD iaf. Det var ju att polisen blev pressade och skulle uppfylla en viss kvot på arresteringar på droghandlare. Och det blev väldigt dyrt tanke på så många oskyldiga som avrättades.. ja, jag kallar det avrättning då dom inte fick en chans till en rättvis rättegång.

Thaksin, skulle spärrats in på livstid för den slakten. När man tänker efter så tror man inte det är sant att så många blev avrättade.. TVÅTUSENFEMHUNDRA!!! RIP!

Hej

Det är möjligt att du har rätt i att alla 1300-2500 avrättades avsiktligt av polisen, men själv tror jag nog att dödsfallen innehåller många olika kategorier, t.ex att en del av dom som skulle gripas gjorde väpnat motstånd och blev skjutna p.g.a detta, att medlemmar i maffian och droghandlare själva avlivade en del personer som utgjorde ett hot mot dessa på något sätt, men att polisen även begick mord och direkta misstag som drabbade helt oskyldiga är ju också helt klarlagt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är möjligt att du har rätt i att alla 1300-2500 avrättades avsiktligt av polisen, men själv tror jag nog att dödsfallen innehåller många olika kategorier, t.ex att en del av dom som skulle gripas gjorde väpnat motstånd och blev skjutna p.g.a detta, att medlemmar i maffian och droghandlare själva avlivade en del personer som utgjorde ett hot mot dessa på något sätt, men att polisen även begick mord och direkta misstag som drabbade helt oskyldiga är ju också helt klarlagt.

Mvh Isan Lover

Det senaste fiaskot uppe i Isaantrakterna, vet inte exakt var dock. Men där blev en oskyldig avrättad av polisen för ett tag sen som dom påstod höll på med Yaba. Poliserna hade ingen uniform identifierade sig inte när den avrättade satte sig i bilen för att köra iväg. Dom sköt honom när han körde iväg. Efter det att ambulansen kom för att ta offret till sjukhuset följde polisen med till sjukhuset.. för på plats hittade dom ju ingen Yaba. På övervakningskamerorna från sjukhuset ser man att en polis går in till offret där han INTE får gå in. Det visar sig sen att polisen planterat Yaba på offret.

Detta har frugan följt ganska ingående. Jag vet inte hur långt processen mot poliserna är gången. Vet bara att frugan satt och kollade när poliserna satt under en förundersökning/rättegång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det senaste fiaskot uppe i Isaantrakterna, vet inte exakt var dock. Men där blev en oskyldig avrättad av polisen för ett tag sen som dom påstod höll på med Yaba. Poliserna hade ingen uniform identifierade sig inte när den avrättade satte sig i bilen för att köra iväg. Dom sköt honom när han körde iväg. Efter det att ambulansen kom för att ta offret till sjukhuset följde polisen med till sjukhuset.. för på plats hittade dom ju ingen Yaba. På övervakningskamerorna från sjukhuset ser man att en polis går in till offret där han INTE får gå in. Det visar sig sen att polisen planterat Yaba på offret.

Detta har frugan följt ganska ingående. Jag vet inte hur långt processen mot poliserna är gången. Vet bara att frugan satt och kollade när poliserna satt under en förundersökning/rättegång.

Hej

Att sånt här händer i Thailand och i många andra länder är sant, men då rör det väl sig oftast om enstaka händelser, men det är lika illa och i detta fall är det ju tur att kameran förhoppningsvis kan få dom fällda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

The arrest of Police Captain Nat reveals shocking details of systematic police brutality, corruption and abuse of power in anti-drugs operations.

Brad Adams, Asia director at Human Rights Watch

(New York) - The recent arrest of a police captain and other anti-drug squad officers on allegations of serious crimes and human rights violations gives the new Thai government an opportunity to show that it can hold abusers to account, Human Rights Watch said today. However, a statement by the national police commissioner-general threatening legal action against witnesses and other complainants calls into question the authorities’ commitment to ensure justice for victims of police abuse.

Police Captain Nat Chonnithiwanit and seven other members of the 41st Border Patrol Police (BPP) unit were arrested in Bangkok on January 25 for serious offenses committed over the past three years. The charges included criminal conspiracy, armed robbery, forced intrusion, threatening others with weapons, detaining others, and abducting minors under the age of 15.

“The arrest of Police Captain Nat reveals shocking details of systematic police brutality, corruption and abuse of power in anti-drugs operations,” said Brad Adams, Asia director at Human Rights Watch. “This is not just a problem of a few rogue officers; there has been a chronic failure to ensure oversight and accountability for the police.”

To date, 61 people have filed formal complaints with the Justice Ministry alleging that they or their family members were abducted and tortured by members of the BPP under Captain Nat to extract confessions for the possession and trafficking of methamphetamines. Victims alleged that they were electrocuted, suffocated with plastic bags, and severely beaten by BPP members. Many also claim they were forced to pay bribes in order to be released or to have lesser charges filed against them.

Despite these complaints about serious human rights violations, Captain Nat had been highly praised for years by the Royal Thai Police as a role model. He had received large amounts of reward money for the arrests he made.

In addition, Human Rights Watch is deeply concerned by the reported statements of Police General Seriphisut Temiyavej, national police commissioner-general, threatening to take legal action against anyone he claims is filing false complaints against police officers. General Seriphisut stated that he did not believe that the number of victims in this case could be as many as 50 or 60 people.

Thailand’s national police commissioner-general should be encouraging victims to come forward, not threatening them with legal action,” said Adams. “Seriphisut’s threats against victims of police abuse further fuel this vicious cycle of abuses and impunity,” said Adams.

Police brutality and abuses have characterized government efforts to suppress drugs in Thailand in recent years. Human Rights Watch documented extrajudicial killings and other serious human rights violations in the context of former Prime Minister Thaksin Shinawatra’s notorious “war on drugs”. Despite the killing of more than 2,000 people, to date there have been no criminal prosecutions of the perpetrators, many of whom are believed to include police officers.

Human Rights Watch said that the arrests of Captain Nat and his subordinates should act as a catalyst for the new government to establish independent and credible institutions that will be able to receive complaints, conduct investigations, and prosecute police officers for wrongdoing. The courts and other agencies, including the National Human Rights Commission, have thus far proven unable or unwilling to investigate and punish police misconduct.

In August 2007, the military-installed government of General Surayud Chulanont appointed a special committee chaired by former Attorney General Khanit na Nakhon to investigate the extrajudicial killings that took place in 2003 as part of Thaksin’s “war on drugs,” but no action has ensued. After five months of inquiries, the committee only gave to the government statistical details about the number and nature of the murders. Its report – which has never been made public – said 2,819 people were killed in 2,559 murder cases between February and April in 2003. Of those killed, 1,370 were related to drug dealing, while 878 of them were not. Another 571 people were killed without apparent reason. Despite many promises to bring those responsible for the murders to justice, this committee has been unable to subject anyone to criminal liability.

Thailand continues to face a boom in the use and trafficking of methamphetamines. For that reason, harsh measures against traffickers are politically popular. During the recent election campaign, the new Interior Minister Chalerm Yubumroong (who himself is a former police officer) and other leaders of the People Power Party (who publicly admitted that they were Thaksin’s nominees) vowed to launch a new war on drugs.

“Thaksin’s war on drugs was one of the most brutal and darkest periods for human rights in Thailand’s recent history,” said Adams. “It is chilling to think that the new government may go down this road again. Instead, this military-installed government should show its commitment to justice by prosecuting Captain Nat and conducting serious investigations into the 2003 war on drugs.”

http://www.hrw.org/e...entified-abuses

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att sånt här händer i Thailand och i många andra länder är sant, men då rör det väl sig oftast om enstaka händelser, men det är lika illa och i detta fall är det ju tur att kameran förhoppningsvis kan få dom fällda.

Mvh Isan Lover

"Vardagsmat", känns detta som. Är polisen inblandad i Thailand så utgår jag från att detta snarare är regel än undantag.

Är det någon myndighetsperson i Thaiiland jag absolut inte litar på så är det polisen. Därefter kommer immigration och tullen.

För mig är polis synonymt med maffia i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att sånt här händer i Thailand och i många andra länder är sant, men då rör det väl sig oftast om enstaka händelser, men det är lika illa och i detta fall är det ju tur att kameran förhoppningsvis kan få dom fällda.

Mvh Isan Lover

Enstaka händelser hur är det i din FANTASI ursäkta min fråga.När pengarna sköter snacket så har man inte så mycket mera gemensamt än en kula med svartkrut :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Några av de i särklass nervösaste tillfällen jag varit med om är när jag suttit på lokala syltor och tagit en bärs i Isaan och "poliser" utan uniform supit med och viftat med sina vapen.

Det är inte många som tjafsar med dessa poliser då - trots att de ofta är rätt kaxiga och fula i munnen.

Kan mycket väl se hur en del av dessa tillfällen resulterar i att någon skjuts för att de käftar emot.

Varpå "polisen" hittar på allehanda trams för att slippa ansvar och skylla ifrån sig.

Det är ju rätt sällan tillfällen som dessa publiceras men ibland händer det ju att t.o.m faranger utsätts varpå det får internationell spridning.

Som t.ex i fallet med det brittiska paret om ni minns.

De satt och åt på en lokal sylta en kväll varpå en full "polis" började göra närmanden mot tjejen.

Hennes pojkvän blev irriterad och vips så hade "polisen" tappat ansiktet. Resultat.. båda mördade på plats "execution style".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

"Vardagsmat", känns detta som. Är polisen inblandad i Thailand så utgår jag från att detta snarare är regel än undantag.

Är det någon myndighetsperson i Thaiiland jag absolut inte litar på så är det polisen. Därefter kommer immigration och tullen.

För mig är polis synonymt med maffia i Thailand.

Hej

Jag vet att polisen är korrumperad och att dom "beskattar" all möjlig verksamhet och medborgarna, men på landet är även relationen med polisen lite annorlunda än i en anonym storstad, "våra" poliser i närområdet känner alla och är släkt med många av familjerna i området, detta innebär att dom vill hålla sig väl med folket i området och dom ställer inte till mycket problem för gemene man.

Dom ingriper ogärna om någon kör onykter, bötfäller aldrig någon bybo för att dom saknar hjälm eller körkort och liknande, dom dyker upp när det är någon störe fest av något slag och äter, dricker och roar sig som alla andra, dom förväntar väl sig dessutom någon liten "gåva" av dom som arrangerar festligheterna eftersom dom är beredda att ingripa om det urartar, men allt hålls på en rimlig nivå och förhållandet mellan byborna och polisen är ganska avspänt, men visst får dom som sysslar med rena olagligheter betala för t.ex avverkar fridlysta träd så korruptionen finns.

Så jag tror att det varierar runt om i landet hur illa polisen uppför sig och hur giriga och korrumperade dom är.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vardagsmat", känns detta som. Är polisen inblandad i Thailand så utgår jag från att detta snarare är regel än undantag.

Är det någon myndighetsperson i Thaiiland jag absolut inte litar på så är det polisen. Därefter kommer immigration och tullen.

För mig är polis synonymt med maffia i Thailand.

Ja, här har AB en outtömlig gödselstack att gräva i istf att snöa in sej på Sexet i Thailand, som ju egentligen bara attraherar fler turister att åka hit.

Lite "Janne Josefssonjournalistik" på den thailändska polisen kanske fick några potentiella thailandresenärer att fundera över annat resmål.

Är det något man är känslig och lyhörd för här, så är det ju minskade intäkter.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, här har AB en outtömlig gödselstack att gräva i istf att snöa in sej på Sexet i Thailand, som ju egentligen bara attraherar fler turister att åka hit.

Lite "Janne Josefssonjournalistik" på den thailändska polisen kanske fick några potentiella thailandresenärer att fundera över annat resmål.

Är det något man är känslig och lyhörd för här, så är det ju minskade intäkter.

Vi har just nu en försoningsdelegation på plats.Följer med spänning vad de kan komma fram till :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vet att polisen är korrumperad och att dom "beskattar" all möjlig verksamhet och medborgarna, men på landet är även relationen med polisen lite annorlunda än i en anonym storstad, "våra" poliser i närområdet känner alla och är släkt med många av familjerna i området, detta innebär att dom vill hålla sig väl med folket i området och dom ställer inte till mycket problem för gemene man.

Dom ingriper ogärna om någon kör onykter, bötfäller aldrig någon bybo för att dom saknar hjälm eller körkort och liknande, dom dyker upp när det är någon störe fest av något slag och äter, dricker och roar sig som alla andra, dom förväntar väl sig dessutom någon liten "gåva" av dom som arrangerar festligheterna eftersom dom är beredda att ingripa om det urartar, men allt hålls på en rimlig nivå och förhållandet mellan byborna och polisen är ganska avspänt, men visst får dom som sysslar med rena olagligheter betala för t.ex avverkar fridlysta träd så korruptionen finns.

Så jag tror att det varierar runt om i landet hur illa polisen uppför sig och hur giriga och korrumperade dom är.

Mvh isan Lover

Just den vardagskorruption hos polisen som du nämner, dvs den som innefattar att man får betala för "hjälp", "böta" när man gjort något fel, betala för "beskydd" etc etc är bara en del i maffiaverksamheten. Och det är klart att de vill hålla sig väl med folket i sin hemmastad. Vem vill vara ovän med alla?

Det faktum att de inte sköter de uppgifter som de borde utföra, dvs böta fyllekörning och avsaknad av hjälm etc är ju också ett bevis på hur de skiter i sin polisroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...