Jump to content
IGNORERAD

Informatörer riskerar livet i kampanjen mot droger.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Jag har förståelse för ditt västerländska (svenska) synsätt i denna fråga, men det skulle helt enkelt inte fungera här uppe om polisen använde lagar som behövs i Bangkok och nandra storstäder med deras intensiva trafik eftersom det inte finns någon som helst acceptans för dessa på den Thailändska landsbygden med sitt lugna tempo och glesa trafik, skulle polisen göra som du säger så hade dom blivit idi*tförklarade och skaffat sig tusentals ovänner var, dom agerar nog precis som många poliser gjorde förr i den svenska glesbygden och kanske gör än idag på vissa platser, t.ex om någon kör full så kan dom ju be honom ställa bilen, be någon annan köra eller t.o.m erbjuda sig att köra hem bilen åt honom, att straffa folk som man umgås med dagligen och kanske t.o.m är släkt med har inte högsta prioritet, och det är väl ännu en anledning till att folk trivs så bra här uppe.

Mvh Isan Lover

Lagen skall ju vara lika för alla har du ju propagerat för innan men har du ändrat dig nu?

Nej, en lokalpolisman ska och bör inte avgöra vilka lagar som skall efterlevas, han ska inte ge förmåner i sin yrkesutövning till "vänner" eller "släktingar" han ska helt enkelt göra sitt jobb!

Varför är det mindre allvarligt att köra rattfull på landet än i Bangkok-eftersom du tycker lagarna bara behövs i storstäder-finns det inga oskyldiga att köra ihjäl längs med vägarna på landsbygden?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    12

  • Tallviking

    10

  • andersbangkok

    8

  • burrabus

    7

Mest aktiva i denna tråd

Vem visste att IL var en äkta Redneck...fast i Isaan!

Isaan Hillbilly !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite hårt när det som nu blir "alla mot IL" och jag förstår ILs andemening angående hjälm när man kör mellan risfälten och en kaffehalva i roddbåten men dessa små förseelser ger sig själva genom att det inte finns några poliser bland risfälten eller på en svensk småsjö i januari. Reglerna och tillämpningen måste dock alltid vara desamma för alla och just att reglerna tolkas godtyckligt och att tolkningen är beroende av tjänster och gentjänster som i förlängningen håller hela Thailand gisslan är förödande.

Det här är verkligen roten till alla andra problem i Thailand och alla som förringar eller till och med romantiserar den här patroniseringskulturen måste verkligen tänka efter och fråga sig om de verkligen stöder det eller om de kanske bara missuppfattat betydelsen. Enkla bymänniskor kanske upplever att de tjänar på det men självfallet är det i längden bara eliten som kan tjäna på ett system där man aldrig behöver stå till svars för sina handlingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet som han inte förstår att det är inte för att slippa böter man tar på sig hjälmen, tar på sig säkerhetsbältet och inte dricker en massa innan man kör

Det är av omtanke om dig själv och alla andra som du minskar risken att råka ut för något för

Att braka in i ett träd med moppen på väg hem från risfältet när man har lite Lao Kao innanför västen är inte kul

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte den som önskar fälla IL även om vi ibland står en bit ifrån varandra i olika frågor. De facto har han lite tidigare i tråden hållit med mig att polisen i Thailand är ett gissel och stoppar utvecklingen mot ett demokratiskt land (fritt tolkat). Han har även medgett i ett svar till mig för länge sedan att Mr T borde avtjäna sitt straff . Visst, ok att det finns ett romantiserande Issan hjärta som går överstyr, enligt mig...Dock är det hans åsikter och vi borde nog alla inte vara så fördömande då han troligen många gånger gör allt för att sätta igång käbblet. Fast får väl medge att åsikter om de rödas förträfflighet i alla lägen kan bli för mycket...

Dock borde du IL självfallet vara ett föredöme för de nya generationer som sätter sig på en moppe och i alla andra sammanhang du har möjlighet.

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite hårt när det som nu blir "alla mot IL" och jag förstår ILs andemening angående hjälm när man kör mellan risfälten och en kaffehalva i roddbåten men dessa små förseelser ger sig själva genom att det inte finns några poliser bland risfälten eller på en svensk småsjö i januari. Reglerna och tillämpningen måste dock alltid vara desamma för alla och just att reglerna tolkas godtyckligt och att tolkningen är beroende av tjänster och gentjänster som i förlängningen håller hela Thailand gisslan är förödande.

Det här är verkligen roten till alla andra problem i Thailand och alla som förringar eller till och med romantiserar den här patroniseringskulturen måste verkligen tänka efter och fråga sig om de verkligen stöder det eller om de kanske bara missuppfattat betydelsen. Enkla bymänniskor kanske upplever att de tjänar på det men självfallet är det i längden bara eliten som kan tjäna på ett system där man aldrig behöver stå till svars för sina handlingar.

Gissar att folk "tjänar" proportionerligt mot ens förmögenhet. Destu större förmögenhet - destu större "frihet" och destu större utnyttjande av friheterna.

Patroniseringskulturen spär alltså på skillnaderna i samhället och ökar klyftorna.

Håller med om att "risrötterna" måste fatta att alla lagar just alltid måste gälla lika för alla.

Och om de inte börjar kräva det av sig själva så kan de inte heller kräva det av de som är högre upp i näringskedjan.

De som är högre upp upp kommer aldrig ändra sig av sig själva. Ändring kommer enbart om de tvingas till det, t.ex genom en ändrad samhällsmoral.

Alltså att de ser att samhället i övrigt inte accepterar det längre. Och att de inte kan komma undan.

Och i Thailand, där patroniseringskulturen så genomsyrar alla led i alla organisationer att man lugnt kan utgå från att folks moral är proportionellt förkastlig mot deras position i sin offentliga verksamhet, så kan jag inte se hur en ändring kan komma någon annanstans ifrån än från risrötter och väljare.

Så ju snabbare ändringen kan ske i byar som ILs, destu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Opium t.ex bör ju aldrig förbjudas i gyllene triangeln där odlarna levt med med opiatet länge utan några som helst bekymmer.

Nej det borde bara vara förbjudet i storstäder och i byar där folk inte kan hantera det.

Ja, och utom kanske i byar som är angränsande till gyllene triangeln och som har delvis vana. Där borde det bara vara delvis förbjudet.

:crazy:

Hej

Att någon större andel av Thailands befolkning skulle tycka att det var ok med opium tvivlar jag på, men jag förstår som sagt att falanger blir upprörda när dom besöker andra kulturer och upptäcker att folk resonerar annorlunda och har andra vanor, själv tycker jag att det är både väntat och trevligt att allt inte är lika styrt som i Sverige och västvärlden, och jag blir inte speciellt upprörd av det utan tycker t.o.m att det ger en del frihet och kan vara logiskt ibland.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lagar är väl till för att följas utan undantag,och det gäller väl alla som bor i det land lagen gäller.

Hej

Det var väldigt vad hög moral en del sitter inne med, kan du ge något exempel på land där befolkningen följer alla lagar och regler, enligt mig låter det som utopia?

Jag har besökt ett 40 tal länder och ingenstans har man följt alla lagar och regler.

Själv bryter mina bekanta massor av lagar dagligen både i Sverige och Thailand, t.ex prostitution i Thailand som är olagligt, hastighetsbegränsningar, nedladdning av filmer och musik, går mot röd gubbe, cyklar uta att ha ljuset på, och hur många har inte haft med sig för mycket sprit och cigaretter hem efter en utlandsresa, kört bil dagen eller kört moped utan hjälmefter o.s.v, har du aldrig själv brutit eller bryter mot några lagar och regler får jag väl gratulera dig till din höga moral, men jag undrar nog samtidigt om inte ett sånt liv blir lite tråkigt.

Själv tror jag att dom allra flesta bryter mot lagar och regler ibland men inte tänker på det, men att dom gärna uppmärksammar och klagar när andra gör det.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Dock borde du IL självfallet vara ett föredöme för de nya generationer som sätter sig på en moppe och i alla andra sammanhang du har möjlighet.

Hej

Jag erkänner att jag inte alltid är ett bra föredömme och att jag har fel och brister och det tror jag nog att fler på forumet än jag borde göra ibland, den perfekta människan är enligt mig en utopi, jag har åtminstone aldrig träffat en sådan, men däremot massor av människor som har väldigt höga tankar om sig själva, och som sätter sig själva på en pidestal fastän omgivningen kanske inte alls ser dom på det sättet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det blir lite hårt när det som nu blir "alla mot IL" och jag förstår ILs andemening angående hjälm när man kör mellan risfälten och en kaffehalva i roddbåten men dessa små förseelser ger sig själva genom att det inte finns några poliser bland risfälten eller på en svensk småsjö i januari. Reglerna och tillämpningen måste dock alltid vara desamma för alla och just att reglerna tolkas godtyckligt och att tolkningen är beroende av tjänster och gentjänster som i förlängningen håller hela Thailand gisslan är förödande.

Det här är verkligen roten till alla andra problem i Thailand och alla som förringar eller till och med romantiserar den här patroniseringskulturen måste verkligen tänka efter och fråga sig om de verkligen stöder det eller om de kanske bara missuppfattat betydelsen. Enkla bymänniskor kanske upplever att de tjänar på det men självfallet är det i längden bara eliten som kan tjäna på ett system där man aldrig behöver stå till svars för sina handlingar.

Hej

Visst finns det poliser på landet och du träffar dom dagligen om du är ute och åker moppe och dom har inte heller hjälm, min uppskattning är att en person av 50 kanske har hjälm på landet, inte ens en farmor och mormor ser något behov av detta utan dom kör också utan.

Vad det gäller en kaffehalv, glögg eller öl på sjön så avsåg jag faktiskt havet och lite större fartyg och båtar än roddbåtar, och här är både kustbevakning och sjöpolis aktiva året runt och egentligen skulle dom jaga syndare med samma iver på ett mer eller mindre tomt hav i januari som på storsemestern när skärgården är invaderad av 100 000 tuentals stressade människor som flyger fram, men det gör dom naturligtvis inte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var väldigt vad hög moral en del sitter inne med, kan du ge något exempel på land där befolkningen följer alla lagar och regler, enligt mig låter det som utopia?

Jag har besökt ett 40 tal länder och ingenstans har man följt alla lagar och regler.

Själv bryter mina bekanta massor av lagar dagligen både i Sverige och Thailand, t.ex prostitution i Thailand som är olagligt, hastighetsbegränsningar, nedladdning av filmer och musik, går mot röd gubbe, cyklar uta att ha ljuset på, och hur många har inte haft med sig för mycket sprit och cigaretter hem efter en utlandsresa, kört bil dagen eller kört moped utan hjälmefter o.s.v, har du aldrig själv brutit eller bryter mot några lagar och regler får jag väl gratulera dig till din höga moral, men jag undrar nog samtidigt om inte ett sånt liv blir lite tråkigt.

Själv tror jag att dom allra flesta bryter mot lagar och regler ibland men inte tänker på det, men att dom gärna uppmärksammar och klagar när andra gör det.

Mvh Isan Lover

Skillnaden ligger inte i att bryta mot regler och lagar. skillnaden är i synen på om brott skall bekämpas eller om ansvariga för lag och ordning skall skita i att göra sitt jobb

I Sverige jobbas aktivt med fartkontroller, jagande av fildelare, knarksmuggling etc etc och lika hårt i hela landet, även på landsbygden. I Thailand göt man det sporadiskt/geografiskt indelat och kopplat till mutor/inte mutor..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det var väldigt vad hög moral en del sitter inne med, kan du ge något exempel på land där befolkningen följer alla lagar och regler, enligt mig låter det som utopia?

Jag har besökt ett 40 tal länder och ingenstans har man följt alla lagar och regler.

Själv bryter mina bekanta massor av lagar dagligen både i Sverige och Thailand, t.ex prostitution i Thailand som är olagligt, hastighetsbegränsningar, nedladdning av filmer och musik, går mot röd gubbe, cyklar uta att ha ljuset på, och hur många har inte haft med sig för mycket sprit och cigaretter hem efter en utlandsresa, kört bil dagen eller kört moped utan hjälmefter o.s.v, har du aldrig själv brutit eller bryter mot några lagar och regler får jag väl gratulera dig till din höga moral, men jag undrar nog samtidigt om inte ett sånt liv blir lite tråkigt.

Själv tror jag att dom allra flesta bryter mot lagar och regler ibland men inte tänker på det, men att dom gärna uppmärksammar och klagar när andra gör det.

Mvh Isan Lover

Jag håller med dig om att tyvärr följer man inte all lagar men det betyder väl inte att polisen ska strunta i att dom efterföljs?

På vilka grunder ska polis avgöra om man kör rattfull eller ej? Ska det vara olika i risbyn och i en stad? Är det ok i Chiang Mai men inte i Bangkok?

Jag själv följer inte alla lagar (det händer t.ex att jag kör några kilometer för fort :-) ) Det innebär inte att jag tycker att polisen skall bortse från fartsyndare.

Du har i andra inlägg beskrivit att du kör utan hjälm (för att det blir för varmt). Det betyder att du visar dina barn och andra unga att det är ok. Då är det klart att det är svårt för polisen att få förståelse för hjälmtvång.

Vi har under många år arbetat med attityden till säkerhetsbälte i bilar. Idag har de flesta bälte, inte bara för att man måste utan för att det faktiskt räddar liv.

Kan du se likheten med hjälm?

Att överhuvudtaget diskutera olikhet inför lagen känns väldigt konstigt.

Även detta lyckades du få till en klassfråga :crazy: Imponerande!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag håller med dig om att tyvärr följer man inte all lagar men det betyder väl inte att polisen ska strunta i att dom efterföljs?

På vilka grunder ska polis avgöra om man kör rattfull eller ej? Ska det vara olika i risbyn och i en stad? Är det ok i Chiang Mai men inte i Bangkok?

Jag själv följer inte alla lagar (det händer t.ex att jag kör några kilometer för fort :-) ) Det innebär inte att jag tycker att polisen skall bortse från fartsyndare.

Du har i andra inlägg beskrivit att du kör utan hjälm (för att det blir för varmt). Det betyder att du visar dina barn och andra unga att det är ok. Då är det klart att det är svårt för polisen att få förståelse för hjälmtvång.

Vi har under många år arbetat med attityden till säkerhetsbälte i bilar. Idag har de flesta bälte, inte bara för att man måste utan för att det faktiskt räddar liv.

Kan du se likheten med hjälm?

Att överhuvudtaget diskutera olikhet inför lagen känns väldigt konstigt.

Även detta lyckades du få till en klassfråga :crazy: Imponerande!

Hej

Jag ser inte tillämpning av lagen på olika platser som en klassfråga snarare en regionsfråga, att man i områden med mycket folk, tät trafik och med ett högt tempo har större anledning att kräva lydnad och respekt för trafikregler och lagar förstår jag eftersom det inte skulle fungera annars och att antalet olyckor skulle bli jätte många om folk fick göra lite som dom ville, och jag har lika stor förståelse för att man resonerar lite annorlunda om man vistas i områden på glesbygden där det är liten eller ingen risk alls att man ska råka ut för en trafikolycka med en annan trafikant eftersom det nästan inte finns någon att krocka med och tempot är lågt.

Men som sagt jag respekterar även eran åsikt om att det ska vara samma efterlevnad och tillämpning överallt även om förhållandena är annorlunda, men jag tror aldrig att vi får uppleva detta i vår livstid.

Och du har nog missuppfatt att dt handlar om olikhet inför lagen eftersom alla i en region behandlas lika och t.ex tillåts köra utan hjälm.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Socialt kapital och korruption

Sverige är ett av de länder i världen som har det högsta sociala kapitalet. Med det menas att tilliten mellan medborgarna som individer och till myndigheter är mycket högt. En effekt av högt socialt kapital är låg korruption. På den internationella listan som årligen publiceras av analysföretaget Gallup hamnar Sverige på en tiondeplats. Flera andra europeiska länder hamnade dock före Sverige.[16] Enligt Transparency International hamnade Sverige 2006 på en sjätteplats och ligger ungefär jämsides med Schweiz.[17] Av europeiska länder var Island, Finland och Danmark före Sverige på listan. Jämför artikeln om riksrätt. Enligt Transparency International så delar Sverige 1:a platsen 2008 med Danmark och Nya Zeeland.[18]

LÅG KORRUPTION = hög levnadsstandard

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_ekonomi

CORRUPTION RUINS LIVES..FIGHT BACK

http://www.transparency.org/

vill man ha framåtskridande o få bättre levnadsstandard eller vara kvar i den låga standarden som är på landsbygden

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag ser inte tillämpning av lagen på olika platser som en klassfråga snarare en regionsfråga, att man i områden med mycket folk, tät trafik och med ett högt tempo har större anledning att kräva lydnad och respekt för trafikregler och lagar förstår jag eftersom det inte skulle fungera annars och att antalet olyckor skulle bli jätte många om folk fick göra lite som dom ville, och jag har lika stor förståelse för att man resonerar lite annorlunda om man vistas i områden på glesbygden där det är liten eller ingen risk alls att man ska råka ut för en trafikolycka med en annan trafikant eftersom det nästan inte finns någon att krocka med och tempot är lågt.

Men som sagt jag respekterar även eran åsikt om att det ska vara samma efterlevnad och tillämpning överallt även om förhållandena är annorlunda, men jag tror aldrig att vi får uppleva detta i vår livstid.

Och du har nog missuppfatt att dt handlar om olikhet inför lagen eftersom alla i en region behandlas lika och t.ex tillåts köra utan hjälm.

Mvh Isan Lover

Så du menar att man kan har olika lagar i olika regioner i Thailand? Det var en nyhet för mig. "Likhet inför lagen" innebär för mig hela Thailand. Du kanske ser det som olika länder som kan ha olika lagar?

Det verkar ok att muta polisen i din risby "ge små gåvor...". Är det ok i Bangkok också? Muta politiker är alltså också ok eller kallas det inte muta när ni ger gåvor till dem?

Nej IL; det där resonemanget passar inte för någon som försöker prata demokrati. Lagen är fundamentet för demokrati. Olika tillämpning urholkar den och därmed ett av fundamenten för demokrati.

Nej IL; det där

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag ser inte tillämpning av lagen på olika platser som en klassfråga snarare en regionsfråga, att man i områden med mycket folk, tät trafik och med ett högt tempo har större anledning att kräva lydnad och respekt för trafikregler och lagar förstår jag eftersom det inte skulle fungera annars och att antalet olyckor skulle bli jätte många om folk fick göra lite som dom ville, och jag har lika stor förståelse för att man resonerar lite annorlunda om man vistas i områden på glesbygden där det är liten eller ingen risk alls att man ska råka ut för en trafikolycka med en annan trafikant eftersom det nästan inte finns någon att krocka med och tempot är lågt.

Men som sagt jag respekterar även eran åsikt om att det ska vara samma efterlevnad och tillämpning överallt även om förhållandena är annorlunda, men jag tror aldrig att vi får uppleva detta i vår livstid.

Och du har nog missuppfatt att dt handlar om olikhet inför lagen eftersom alla i en region behandlas lika och t.ex tillåts köra utan hjälm.

Mvh Isan Lover

Det är klart att man kan vända och vrida på varje fråga och sammanhang och se att olika inställningar till frågeställningen passar olika bra i olika sammanhang.

Men just i den här frågan så diskuterar vi polisens roll och utövning i Thailand.

Mot bakgrund av det - exakt med vilken måttstock tycker du att man ska utvärdera polisens arbete i Thailand om man inte kräver lika tillämpning av lagen?

Bortsett från alla orättvisor du ger utrymme för, och försvarar, t.ex att Somchai i Korat får böta för glömd hjälm, men inte Somchai i din by, så blir det en omöjlighet för folk att lära sig vilka lagar och regler om gäller beroende på var de befinner sig.

Stackars den bygubbe från Nong Kai som helt plötsligt måste åka till stan. Vad mycket böter han kommer att få helt plötsligt.

Jag tycker inte att det är ok att poliser kan sitta fulla på lantsortskaraokes/pubar och vifta med pistolerna i civila kläder.

Eller att de tillåts stoppa bilister kl 3 på fredagar för att få ihop till kvällsbärsen.

Eller att de helt sonika struntar i att bokföra folk ad hoc bara för att de känner för det, eller att det råder olika lokala sedvänjor.

En polis som tittar åt ett annat håll inleder ett skuldförhållande med den som borde ha bötfällts.

Och sådana skuldförhållanden är det väldigt svårt för individuella poliser att inte börja utnyttja för olika tjänster i olika sammanhang.

Det är just så patroniseringssystemet börjar. Ytterliggare en anledning till varför det är viktigt att samma lagar ska gälla för alla.

Jag själv bryter också mot massor av lagar hela tiden. Men jag är medveten om mina klavertramp.

Och det hindrar mig inte från att förstå varför det är A & O med likhet inför lagen och homogen tillämpning av lagar i Thailand. Speciellt idag.

Men det är klart - jag har bara varit i 39 länder, och inte 40 som du, så det kanske finns något jag missar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du menar att man kan har olika lagar i olika regioner i Thailand? Det var en nyhet för mig. "Likhet inför lagen" innebär för mig hela Thailand. Du kanske ser det som olika länder som kan ha olika lagar?

Det verkar ok att muta polisen i din risby "ge små gåvor...". Är det ok i Bangkok också? Muta politiker är alltså också ok eller kallas det inte muta när ni ger gåvor till dem?

Nej IL; det där resonemanget passar inte för någon som försöker prata demokrati. Lagen är fundamentet för demokrati. Olika tillämpning urholkar den och därmed ett av fundamenten för demokrati.

Nej IL; det där

Hej

För dig kanske det är svårt att förstå att man i samma land kan tillämpa lagar och regler på olika sätt på skilda platser beronde en mängd orsaker t.ex geografiska, kulturella och traditionella men så är det nog i dom flesta länder faktiskt, storstäderna har sin takt och sina normer beroende på folktäthet o.s.v och glesbygden har sina speciella förhållanden, och det finns mängder av exempel även ifrån Sverige där dom skiljer sig åt t.ex synen på vargar och vargjakt, stadsborna tycker att det är självklart att dom ska få finnas oavsett följderna för befolkningen i glesbygden som lever med vargarna runt huset, på landet skjuter man och gräver ned dom.

Ett annat klassiskt exempel är väl hembränning som ingen höjer på ögonbrynen för i glesbygden och som även polisen dricker av vid älgjakten men som får stora rubriker i storstan om någon ertappas med en apparat, på landet förfasas man nog mer av att rika människor köper dyr champagne för tusentals kronor på nattklubbarna och sprutar på varandra, så olikheter finns.

Så här kunde man fortsätta i all oändlighet att räkna upp skillnader och olika syn på saker och olika efterlevnad och tillämpning av lagar på olika platser i både Sverige och Thailand, men du borde nog redan ha förstått vad jag avsåg om du hade varit intreserad av det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skillnaden ligger inte i att bryta mot regler och lagar. skillnaden är i synen på om brott skall bekämpas eller om ansvariga för lag och ordning skall skita i att göra sitt jobb

I Sverige jobbas aktivt med fartkontroller, jagande av fildelare, knarksmuggling etc etc och lika hårt i hela landet, även på landsbygden. I Thailand göt man det sporadiskt/geografiskt indelat och kopplat till mutor/inte mutor..

Hej

Detta håller jag inte med om alls, det är nog något som dom lurar i stadsborna, självklart arbetar polisen på landsbygden på ett helt annorlunda sätt än i staden och dom är säkert beredda på att blunda för någon mindre förseelse eller nöjer sig med en tillsägelse, fartkontroller är för oss mer eller mindre helt okänt, vem skulle komma på tanken att sätta upp en fartkontroll ute på landet där det nästan inte finns någon trafik.

Jag pendlar ju själv och det är först när man kommer ut på riksvägar, europavägar och i närheten av städer dessa finns, på mina första 3mil har jag blivit stoppad en gång på 23 år och då av en lokal polis som bad om ursäkt flera gånger över att dom hade blivit utkommenderade för att kolla oss på väg till jobbet.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För dig kanske det är svårt att förstå att man i samma land kan tillämpa lagar och regler på olika sätt på skilda platser beronde en mängd orsaker t.ex geografiska, kulturella och traditionella men så är det nog i dom flesta länder faktiskt, storstäderna har sin takt och sina normer beroende på folktäthet o.s.v och glesbygden har sina speciella förhållanden, och det finns mängder av exempel även ifrån Sverige där dom skiljer sig åt t.ex synen på vargar och vargjakt, stadsborna tycker att det är självklart att dom ska få finnas oavsett följderna för befolkningen i glesbygden som lever med vargarna runt huset, på landet skjuter man och gräver ned dom.

Ett annat klassiskt exempel är väl hembränning som ingen höjer på ögonbrynen för i glesbygden och som även polisen dricker av vid älgjakten men som får stora rubriker i storstan om någon ertappas med en apparat, på landet förfasas man nog mer av att rika människor köper dyr champagne för tusentals kronor på nattklubbarna och sprutar på varandra, så olikheter finns.

Så här kunde man fortsätta i all oändlighet att räkna upp skillnader och olika syn på saker och olika efterlevnad och tillämpning av lagar på olika platser i både Sverige och Thailand, men du borde nog redan ha förstått vad jag avsåg om du hade varit intreserad av det.

Mvh Isan Lover

Nu generaliserar du väl ändå mer än tillåtet.

Jag har bott större delen av mitt liv i den norrländska obygden och känner inte alls igen mig i din beskrivning. Att som du hävda att glesbygdsbefolkningen skjuter vargar och sen gräver ner dom är ju helt befängt. Samerna är väldigt irriterade på dessa djur därför att dom äter på deras kapital ( renarna ). Visst skjuts det någon varg då och då men inte f-n ser den lokale polismannen mellan fingrarna om det kommer till kännedom, tex att man hittar vargspår, skoterspår och sedan platsen där vargen antingen skjutits eller helt enkelt blivit överkörd av skotern.

Sak samma när det gäller hembränning, det ses inte mellan fingrarna där heller. Jag tror faktiskt att det är större risk att åka dit för tex hembränning i glesbygd än i storstan där man är mer anonym. På landet är det alltför många som gillar att hålla koll på vad grannarna gör.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Detta håller jag inte med om alls, det är nog något som dom lurar i stadsborna, självklart arbetar polisen på landsbygden på ett helt annorlunda sätt än i staden och dom är säkert beredda på att blunda för någon mindre förseelse eller nöjer sig med en tillsägelse, fartkontroller är för oss mer eller mindre helt okänt, vem skulle komma på tanken att sätta upp en fartkontroll ute på landet där det nästan inte finns någon trafik.

Jag pendlar ju själv och det är först när man kommer ut på riksvägar, europavägar och i närheten av städer dessa finns, på mina första 3mil har jag blivit stoppad en gång på 23 år och då av en lokal polis som bad om ursäkt flera gånger över att dom hade blivit utkommenderade för att kolla oss på väg till jobbet.

Mvh Isan Lover

Vet inte vilken isolerad del av Sverige du fått dessa uppfattningar från. Ellet är det som annars att du har helt egna personliga åsikter som du sedan applicerar på världen med "sånt som alla gör/vet/känner till"

Jag har tillbringat mycket tid i obygder lite var stans i landet. Både ute på öar och i djupaste skogarna och poliser och regler är sånt man ser till att sköta, oavsett var man är

Säger som Fritz här ovan. Vilken grop har du levt i ?

Märkte du inte vilka extremt starka reaktioner din "hjälm-syn" vid moppeturen i Hua Hin fick här på MPR

Eller tar du inga intryck alls från din omgivning eller andra personer ?

Och du skall vara en föregångsman och representant för andra i frågor om lagar och regler !!

Skrämmande !!!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu generaliserar du väl ändå mer än tillåtet.

Jag har bott större delen av mitt liv i den norrländska obygden och känner inte alls igen mig i din beskrivning. Att som du hävda att glesbygdsbefolkningen skjuter vargar och sen gräver ner dom är ju helt befängt. Samerna är väldigt irriterade på dessa djur därför att dom äter på deras kapital ( renarna ). Visst skjuts det någon varg då och då men inte f-n ser den lokale polismannen mellan fingrarna om det kommer till kännedom, tex att man hittar vargspår, skoterspår och sedan platsen där vargen antingen skjutits eller helt enkelt blivit överkörd av skotern.

Sak samma när det gäller hembränning, det ses inte mellan fingrarna där heller. Jag tror faktiskt att det är större risk att åka dit för tex hembränning i glesbygd än i storstan där man är mer anonym. På landet är det alltför många som gillar att hålla koll på vad grannarna gör.

Fritz..

Förstå vilket laglöst land det skulle vara. Tjuvjakt och supa till max och ingen polis som bryr sig. IL måste leva i någon slags fablernas värld. Kommer också från den norrländska obyggden. Om snuten närmade sig byn gick telefonkedjorna igång. Då var det ingen som var ute och körde skoter, moped eller något annat fordon vare sig i fyllan eller på något annat olagligt sätt. Numera finns det ingen polis längre så nu är det en viss skillnad mot förr. De som var ute och tjuvjagade visste väldigt väl att passa sig för snuten. Det finns hur mycket avundsjuka och skvallerkärringar som helst så det gällde att vakta sin tunga. Chansen att någon skulle skvallra fanns ju alltid, men inte såg polisen mellan fingrarna inte.

IL kan tala om en annan värld som inte fanns/finns uppe i norrland. Om det är i södra kusttrakterna det är på detta vis eller om han beskriver fackpamparnas värld, vet jag ej. Annars är det väl fablernas värld!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

För dig kanske det är svårt att förstå att man i samma land kan tillämpa lagar och regler på olika sätt på skilda platser beronde en mängd orsaker t.ex geografiska, kulturella och traditionella men så är det nog i dom flesta länder faktiskt, storstäderna har sin takt och sina normer beroende på folktäthet o.s.v och glesbygden har sina speciella förhållanden, och det finns mängder av exempel även ifrån Sverige där dom skiljer sig åt t.ex synen på vargar och vargjakt, stadsborna tycker att det är självklart att dom ska få finnas oavsett följderna för befolkningen i glesbygden som lever med vargarna runt huset, på landet skjuter man och gräver ned dom.

Ett annat klassiskt exempel är väl hembränning som ingen höjer på ögonbrynen för i glesbygden och som även polisen dricker av vid älgjakten men som får stora rubriker i storstan om någon ertappas med en apparat, på landet förfasas man nog mer av att rika människor köper dyr champagne för tusentals kronor på nattklubbarna och sprutar på varandra, så olikheter finns.

Så här kunde man fortsätta i all oändlighet att räkna upp skillnader och olika syn på saker och olika efterlevnad och tillämpning av lagar på olika platser i både Sverige och Thailand, men du borde nog redan ha förstått vad jag avsåg om du hade varit intreserad av det.

Mvh Isan Lover

Jag förstod vad du menade. De exempel du angav uppfattade jag som dåliga då dom visar just på det som ligger till grund för korruption och ett feodalt samhälle. Du har ju med emfas sagt att du är för demokrati. Att du då tycker det är ok med "gåvor" till lokala polisen och lokala politiker, det är precis tvärtom mot din argumentation.

Det är alltid oacceptabelt när polisen gör avsteg från lagen bara för att det är i din risby eller för att man känner någon.

Filmen Jägarna med efterföljare tycker jag beskriver både komplexiteten och valen en polis står inför.

vad gäller hembränning kontra hälla ut champagne så är det en väsentlig skillnad; det ena är idi*tiskt och det andra är olagligt. Du kan nog räkna ut vilket som är vad :-)

Det du beskriver är din tolkning av vilka lagar som du anser vara viktiga och vilka som du inte anser vara det.

Fråga en person fån IOGT/NTO vad han/hon tycker så kommer du få ett annat svar.

Det är just det som är min poäng; varken du elelr jag har någon tolkningsrätt av lagen. Prova med det i domstolen "jag tycker inte det är fel att köra med sprit i kroppen så jag gjorde det"

Det imponerar inte på mig och det skulle nog inte imponera på en domstol heller.

I Kambodja finns en tradition att ta unga oskulder, mycket unga. Det är definitivt emot lagen men med din argumentation så skulle det kunna vara ok eftersom man kan ha olika tolkning av lagen beroende på var man bor?

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

@IL; jag förstår mycket väl vad du menar med t.ex. ditt exempel om sjöpolisen. Klart att dom inte anser sig behöva göra lika täta kontroller av sjöfarten i januari som i juli. Först; det är så mycket färre båtar i svenska vatten då. Dessutom kan det vara så att dom litar mer på yrkessjöfarten än fritidsbåtarna (helt förståeligt!)

Det jag vänder mig mot är just den där lokala kompisandan. Den är förrädisk och det blir aldrig bra.

man kan tänka sig att poliser får gratis lunch av vissa restaurangägare. Syfte må vara gott "Polisen hjälper oss så det minsta vi kan göra är att bjuda på lite mat". Det är på detta sätt kvalificerad korruption börjar. Det är lätt att som polis börja ta emot fler och fler gåvor. Min tes är att människan ofta är svag. Därmed blir det lätt att ta emot gåvor för att hjälpa till. Den hjälp man ger blir efter ett tag privat "grannen har inte betalt lånen till mig, kan ni hjälpa mig med det? Ni får 10 % av det ni drar in".

Poliser i alla länder bedriver PPA (Praktisk Polisarbete". Däremot får det aldrig uppstå olika värderingar i lagtolkning. rattfylla måste vara lika olagligt i din risby som i Bangkok.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...