Jump to content
IGNORERAD

Köra bil i Europa med Thailändskt körkort?


andersbangkok

Recommended Posts

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    6

  • thaiola

    3

  • Stickan

    3

  • Tack och Hej

    3

Mest aktiva i denna tråd

ja

Finns en del att läsa här

http://www.sviv.se/index.php/phorum/action/view/cmd/read.f/f/5/t/20485/i/38760

Verkar som du får köra på ett Thailändsk körkort i Sverige eftersom du inte är folkbokförd här och eftersom du är utskriven får du ju bara vistas 6 månader här så det verkar inte vara några problem

Se bara till att ha det nya med engelsk text

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en del att läsa här

http://www.sviv.se/i...t/20485/i/38760

Verkar som du får köra på ett Thailändsk körkort i Sverige eftersom du inte är folkbokförd här och eftersom du är utskriven får du ju bara vistas 6 månader här så det verkar inte vara några problem

Se bara till att ha det nya med engelsk text

Tack så mycket.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är med ren och skär förskräckelse som jag läser om thailändskt "körande" i vårt hemland och/eller Europa överhuvudtaget!! med de kunskaper och den fullständigt bristande kunskap gemene thailändare har i trafiken, så är det icke alls önskvärt att få ytterligare hälsofaktorer in i trafiken hemma i Sverige eller Europa-

jag har aldrig i hela mitt långa liv, och då har jag sett många oduglingar i Sverige köra bil, sett sådan fullständig avsaknad av utbildning och fullständig okunskap om trafikregler och sådan fullständigt avsaknad av hänsyn som de thailändska förarna visar upp. Men det är verkligen inte konstigt med tanke på att såpass många av dom inte ens behöver gå igenom körskolan eller ens den urvärdelösa thailändska körskolans lektioner. Man kan helt enkelt åka till "vissa" orter, och där "KÖPER" man bara sitt körkort. 2.000 baht senare så är allt klappat och klart.

Det förvånar mig att ingen reagerar och skriver om det i tråden. Trafikdöden i Thailand är runt 10 gånger högre än i västländerna, och ni ser, visst finns det en orsak...

Jag säger bara - NEJ TACK TILL THAILÄNDSKA VÄRDELÖSA FÖRARE I SVENSK TRAFIK..

Uncen.

du drar alla över en kant mitt ex kör som en gud hon körde alltid i los och isvedala snuten hajja zero när hon visa thalappen mvh keppe
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Sitter och läser lite i denna tråd och har funderingar.

Om jag skulle skriva ut mig ur sverige, men komma till sverige under somrarna så får jag alltså köra på mitt thaikort, För jag är "turist"?

Jag är ju enbart på besök hos släkt och vänner.

Kan jag ha en bil skriven på mig i sverige om jag inte är inskriven?

Eller får jag lov att ha bilen skriven på en familjemedlem eller kompis?

Jag har EJ svenskt körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och läser lite i denna tråd och har funderingar.

Om jag skulle skriva ut mig ur sverige, men komma till sverige under somrarna så får jag alltså köra på mitt thaikort, För jag är "turist"?

Jag är ju enbart på besök hos släkt och vänner.

Kan jag ha en bil skriven på mig i sverige om jag inte är inskriven?

Eller får jag lov att ha bilen skriven på en familjemedlem eller kompis?

Jag har EJ svenskt körkort.

Ja

Nej

ja

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Köra med thai körkort är OK max ett år, dina vistelser är ju korta så inget problem,

men registrera bilen det vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, Nice. Då vet jag..

Hoppas att detta ni sagt stämmer nu heheh.

Hur är det med anställningar, Om jag skulle jobba i sverige under 4 månader, Därefter åka tillbaka till Thailand igen.

Går det att få en anställning i sverige om man inte är skriven där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Okej, Nice. Då vet jag..

Hoppas att detta ni sagt stämmer nu heheh.

Hur är det med anställningar, Om jag skulle jobba i sverige under 4 månader, Därefter åka tillbaka till Thailand igen.

Går det att få en anställning i sverige om man inte är skriven där?

Om du är svensk medborgare kan du jobba det ingen problem om du skattar i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Köra med thai körkort är OK max ett år, dina vistelser är ju korta så inget problem,

men registrera bilen det vet jag inte.

Men han är ju fortfarande svensk medborgare så tror inte dom godtar thaikökrkort ,men jag kan tro fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Om du är svensk medborgare kan du jobba det ingen problem om du skattar i Sverige.

Vistas han bara

4 månader i Sverige behöver han inte betala skatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel? Men utgår inte skrivningen från att man har rätt att köra ett år efter FÖRSTA gången man skrev sig i sverige?

Med andra ord det gäller isåfall inte utskrivna svenskar?

För övrigt är väl ettårsregeln en helt svenskt påfund och gäller inte ute i europa.

Vilket borde göra att Thailändskt internationellt körkort gäller i samtliga europeiska länder förutom Sverige ett år efter folkbokföring?

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Vistas han bara

4 månader i Sverige behöver han inte betala skatt

Om du jobbar i Sverige så betalar man inkomstskatt här också oavsett var du bor.

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Om du jobbar i Sverige så betalar man inkomstskatt här också oavsett var du bor.

nej

Om du bor i Thailand och åker hem till Sverige i sex månader om året för att arbeta...

Betalar du skatter i Thailand eller Sverige?

Du betalar inga skatter i Thailand om du vistas mindre än 180 dagar i Thailand och eftersom du inte bor i Sverige, betalar du inga skatter där.

Kraven är:

•Max 179 dagar i Thailand per år

•Max 182 dagar per år i Sverige

•Återstående dagar i andra länder (minst 5 dagar utomlands eller på resande fot)

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...