Jump to content
IGNORERAD

Köra bil i Europa med Thailändskt körkort?


andersbangkok

Recommended Posts

andersbangkok

Får en Thailändsk medborgare köra bil i Europa, t.ex. i Sverige med sitt Thailändska körkort (eller ett internationellt körkort utfärdat i Thailand).

kan man t.ex. hyra bil i Sverige? Kan jag låna ut min svensk-registrerade bil till någon som inte har svenskt körkort utan endast Thailändskt körkort eller internationellt körkort utfärdat i Thailand?

BTW; utfärdar Thailändska myndigheter internationella körkort?

Någon som har erfarenhet/kunskap om detta?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    6

  • thaiola

    3

  • Stickan

    3

  • Tack och Hej

    3

Mest aktiva i denna tråd

Har inte järnkoll på detta men har för mig att man måste ha UT eller liknande i sverige och får då köra ett år på thaikörkort, sen måste man ta svenskt körkort.

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du kan låna ut din bil till någon med internationellt körkort pga försäkringen. Men det ska nog gå att hyra en med internationellt körkort.

(jag är också osäker)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Visst är det helt sjuk regel att de köra ett år först. När de lagom vant sig med högertrafik så får de helt plötsligt inte köra längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hmmm... får nog kolla det med mitt försäkringsbolag.

@r100; jag antar att du är säker på det du skrev. Lät så i alla fall

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Ja, men sedan är det också som du säger att det är bäst att kolla med FB som mycket väl kan ha en annan åsikt än snuttarna.

Ändrades av r1000
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... får nog kolla det med mitt försäkringsbolag.

@r100; jag antar att du är säker på det du skrev. Lät så i alla fall

De nya thailändska körkorten uppfyller internationel standard och fungerar bra i Sverige. De ska alltså ha engelsk text så att polisen inte behöver lära sig thailändska för att läsa dom. Frugans släktingar kommer hit i stort sett varje sommar och kör med dessa kort. Jag har kollat upp att det är ok. Försäkringen är det inga problem med om du inte har ett lågprisbolag som bara tillåter att du kör själv, t.ex. Under 25 år brukar dock alla försäkringsbolagen vilja ha högre premie. UT eller turist maipenrai, max 1år är det som gäller.

Vilka länder som godkänner de nya thaikörkorten kollar du lämpligen hos M.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

ok du menar att det är ok att köra på ett nytt thaikörkort sambon har ett utfärdat 5/3 2010 med engelskt text är det ok att köra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det helt sjuk regel att de köra ett år först. När de lagom vant sig med högertrafik så får de helt plötsligt inte köra längre.

Anledningen till att regeln är som den är, är för att du skall kunna komma hit som turist, tillfällig gäst, gästarbetare en kortare tid och ändå kunna köra på ditt körkort hemifrån

Skall du bo och köra här mer permanent måste du också ha ett permanent lokalt körkort

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skall väl ej vara ett stort problem, har du körkort. Kan du väl visa att du kan köra, kan du ej så får du öva mera.Bra tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

ok du menar att det är ok att köra på ett nytt thaikörkort sambon har ett utfärdat 5/3 2010 med engelskt text är det ok att köra?

Till dess att hon varit i landet över ett år, är det ok.

En bit ner på denna sida står det.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens kompis har kört i ett flertal år i Sverige med sitt thailändska körkort. Även blivit kontrollerad flera gånger av polisen. Dom har bara sagt till henne att "det är dags att du skaffar svenskt körkort" men aldrig gett henne böter

Händer det en olycka lär nog inte försäkringsbolaget vara lika "snälla" dock.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ett år"?

Det thailänska körkortet som är utfärdat på engelska funkar aldeles utmärkt här när dom är på besök.

Om personen ifråga flyttar till Sverige så är det giltigt i ett år från den dagen folkbokföringen sker..

Ett år är det endast svenskt körkort som är giltigt och inget annat.

Om nu en person blir stoppad av polisen när den kör på sitt thaikort trotts att den bott här i mer än ett år och blir släppt så beror det

antingen på polisen inte kan reglerna eller att dom inte har någon koll på hur länge personen bott här.

I händelse av en olycka så kan ni vara fullständigt övertygade om att försäkringsbolaget faktist har koll på reglerna.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är med ren och skär förskräckelse som jag läser om thailändskt "körande" i vårt hemland och/eller Europa överhuvudtaget!! med de kunskaper och den fullständigt bristande kunskap gemene thailändare har i trafiken, så är det icke alls önskvärt att få ytterligare hälsofaktorer in i trafiken hemma i Sverige eller Europa-

jag har aldrig i hela mitt långa liv, och då har jag sett många oduglingar i Sverige köra bil, sett sådan fullständig avsaknad av utbildning och fullständig okunskap om trafikregler och sådan fullständigt avsaknad av hänsyn som de thailändska förarna visar upp. Men det är verkligen inte konstigt med tanke på att såpass många av dom inte ens behöver gå igenom körskolan eller ens den urvärdelösa thailändska körskolans lektioner. Man kan helt enkelt åka till "vissa" orter, och där "KÖPER" man bara sitt körkort. 2.000 baht senare så är allt klappat och klart.

Det förvånar mig att ingen reagerar och skriver om det i tråden. Trafikdöden i Thailand är runt 10 gånger högre än i västländerna, och ni ser, visst finns det en orsak...

Jag säger bara - NEJ TACK TILL THAILÄNDSKA VÄRDELÖSA FÖRARE I SVENSK TRAFIK..

Uncen.

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är med ren och skär förskräckelse som jag läser om thailändskt "körande" i vårt hemland och/eller Europa överhuvudtaget!! med de kunskaper och den fullständigt bristande kunskap gemene thailändare har i trafiken, så är det icke alls önskvärt att få ytterligare hälsofaktorer in i trafiken hemma i Sverige eller Europa-

jag har aldrig i hela mitt långa liv, och då har jag sett många oduglingar i Sverige köra bil, sett sådan fullständig avsaknad av utbildning och fullständig okunskap om trafikregler och sådan fullständigt avsaknad av hänsyn som de thailändska förarna visar upp. Men det är verkligen inte konstigt med tanke på att såpass många av dom inte ens behöver gå igenom körskolan eller ens den urvärdelösa thailändska körskolans lektioner. Man kan helt enkelt åka till "vissa" orter, och där "KÖPER" man bara sitt körkort. 2.000 baht senare så är allt klappat och klart.

Det förvånar mig att ingen reagerar och skriver om det i tråden. Trafikdöden i Thailand är runt 10 gånger högre än i västländerna, och ni ser, visst finns det en orsak...

Jag säger bara - NEJ TACK TILL THAILÄNDSKA VÄRDELÖSA FÖRARE I SVENSK TRAFIK..

Uncen.

Naturligtvis har du rätt. De som har varit uppe hos mig har kört väldigt olika. En del har varit riktigt bra att köra och har kört i flera andra länder förut utan att orsaka olyckor. Att de måste checkas up och utbildas i hur den svenska trafiken fungerar är ett måste. Många har t.ex. väldigt dålig koll på hur Stopplikt och lämna företräde fungerar. Högerregeln likaså.

Oavsett hur dålig den thailändska körkortsutbildningen är och hur dåliga trafikanter är, så blir de annorlunda när de kommer hit. De som jag lotsat in i trafiken har alla kört väldigt försiktigt.

Under bärsäsången kommer många thailändare hit. Jag tror inte de orsakar några allvarligare olyckor fast de kör runt en hel del mil under den tiden. Jag tror att 20 årige Svenne är betydligt mera farlig att ha i trafiken, även om han genomgått svensk körskola i 20 timmar. Vore det så att de thailändare som kommer hit till landet och kör, orsakade olyckor så skulle nog myndigheterna och försäkringsbolagen reagera.

Jag har en kompis som är bärgare och han har bärgat en del bärplockare. Oftast singelolyckor när de kört av vägen pga att de hållit för nära vägkanten och vägen har skurit. En del andra har parkerat fast sig ute på skogsvägar. Ställt sig så långt ut på vägrenen att de sjunker ner. En allvarligare olycka har jag hört talas om, där blev det sjukhusvistelse för någon med bruten arm eller dyl, tror det var en dikeskörning det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är med ren och skär förskräckelse som jag läser om thailändskt "körande" i vårt hemland och/eller Europa överhuvudtaget!! med de kunskaper och den fullständigt bristande kunskap gemene thailändare har i trafiken, så är det icke alls önskvärt att få ytterligare hälsofaktorer in i trafiken hemma i Sverige eller Europa-

jag har aldrig i hela mitt långa liv, och då har jag sett många oduglingar i Sverige köra bil, sett sådan fullständig avsaknad av utbildning och fullständig okunskap om trafikregler och sådan fullständigt avsaknad av hänsyn som de thailändska förarna visar upp. Men det är verkligen inte konstigt med tanke på att såpass många av dom inte ens behöver gå igenom körskolan eller ens den urvärdelösa thailändska körskolans lektioner. Man kan helt enkelt åka till "vissa" orter, och där "KÖPER" man bara sitt körkort. 2.000 baht senare så är allt klappat och klart.

Det förvånar mig att ingen reagerar och skriver om det i tråden. Trafikdöden i Thailand är runt 10 gånger högre än i västländerna, och ni ser, visst finns det en orsak...

Jag säger bara - NEJ TACK TILL THAILÄNDSKA VÄRDELÖSA FÖRARE I SVENSK TRAFIK..

Uncen.

Finns en hel del länder där dom kör värre än i Thailand men det är mest bara gradskillnader på helvetet

Thainab kan berätta (och har berättat i sin bildtråd från Nigeria) om hur dom kör där t.ex

har själv mycket dålig erfarenhet från länder som t.ex Kenya. Indien, Egypten etc.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad polisen säger när jag fiskar upp mitt Thai körkort, mitt svenska gick it för fem år sedan.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad polisen säger när jag fiskar upp mitt Thai körkort, mitt svenska gick it för fem år sedan.

Det funkar inte! Du måste ha ett svenskt körkort.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar inte! Du måste ha ett svenskt körkort.

Gäller väl bara svenska medborgare?

Eller är det nån EU eller Schengenlag också? Att om man är medborgare i ett sådant land måste man ha körkortet utfärdat där?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man medborgare i ett EU-land måste man ha bott där så länge att det krävs ett nationellt körkort

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller väl bara svenska medborgare?

Eller är det nån EU eller Schengenlag också? Att om man är medborgare i ett sådant land måste man ha körkortet utfärdat där?

Det är skillnad på Thaikörkort och EU-körkort. EU-körkort gäller i hela EU hela körkortets giltighetstid oavsett var personen bor..

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

om man är utskriven från SWE då ,vad gäller

Du är väl fortfarande svensk medborgare ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...