Jump to content
IGNORERAD

Thailyktor kan kräva tillstånd


Guest Forden34

Recommended Posts

Jag är bonde och odlar vall till mina kor.

Nu har jag aldrig sett til såna här på mina åkrar men är det en stålställning i lyktan så finns det ju klart

en risk att den hamnar på ett olämpligt ställe.

Att det skulle vara ett problem för vilda djur tror jag dock inte.

Problemet uppstår ju när man kommer med slåttermaskinen och ståltråden slås sönder.

Mitt största problem är istället alla som slänger ölburkar ut ifrån bilfönstret.

Det är ett otyg :diablo:

Ändrades av bosse 15

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • roffe

    5

  • phitsanulok

    4

  • Galten

    3

  • burrabus

    3

Mest aktiva i denna tråd

Kan man inte förbjuda allt. Speciellt sånt som någon kan tänkas tycka är roligt.

Då behöver ingen känna sig avundsjuk sedan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bonde och odlar vall till mina kor.

Nu har jag aldrig sett til såna här på mina åkrar men är det en stålställning i lyktan så finns det ju klart

en risk att den hamnar på ett olämpligt ställe.

Att det skulle vara ett problem för vilda djur tror jag dock inte.

Problemet uppstår ju när man kommer med slåttermaskinen och ståltråden slås sönder.

Mitt största problem är istället alla som slänger ölburkar ut ifrån bilfönstret.

Det är ett otyg :diablo:

Dom interjuvade en bonde på radion då det vart snack om lyktorna. Jag kommer inte ihåg var han bodde, men han hade plockat ca80 st ställningar på sina marker och han var inte färdig.

Sen är det ju så att dom driver med vinden och hur kul kan det vara att få in en brinnande lykta på sin balkong om man nu har en sån.

Det kommer säkert bli någon form av restriktioner på att släppa upp lyktor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom interjuvade en bonde på radion då det vart snack om lyktorna. Jag kommer inte ihåg var han bodde, men han hade plockat ca80 st ställningar på sina marker och han var inte färdig.

Sen är det ju så att dom driver med vinden och hur kul kan det vara att få in en brinnande lykta på sin balkong om man nu har en sån.

Det kommer säkert bli någon form av restriktioner på att släppa upp lyktor.

Jag undrar hur restriktionerna är i Thailand?

Det släpps upp miljoner sådana och det mesta byggnaderna är av trä.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste det i nån blaska för en vecka sen. Innebär det att jag vinner?

Absolut.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet förslag för att förbättra miljön med återbruk.

Jag föreslår att man ersätter ståltråden med en ring av rotting för då kan man samla upp resterna och binda till mattpiskor

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Dom interjuvade en bonde på radion då det vart snack om lyktorna. Jag kommer inte ihåg var han bodde, men han hade plockat ca80 st ställningar på sina marker och han var inte färdig.

Sen är det ju så att dom driver med vinden och hur kul kan det vara att få in en brinnande lykta på sin balkong om man nu har en sån.

Det kommer säkert bli någon form av restriktioner på att släppa upp lyktor.

Ja visst om han bor i Thailand kan jag förstå att han plockar ca 80 ringar men nu befinner vi oss i sverige å inte är Thailand vårt grannland inte.

Jag var på tillställning i Thailand å inte äns där skickades det upp 80 st å då är byn stor å då är det i Thailand och populärt med dåm där ballongerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag är bonde och odlar vall till mina kor.

Nu har jag aldrig sett til såna här på mina åkrar men är det en stålställning i lyktan så finns det ju klart

en risk att den hamnar på ett olämpligt ställe.

Att det skulle vara ett problem för vilda djur tror jag dock inte.

Problemet uppstår ju när man kommer med slåttermaskinen och ståltråden slås sönder.

Mitt största problem är istället alla som slänger ölburkar ut ifrån bilfönstret.

Det är ett otyg :diablo:

Va bra då går det inte att skylla på mig då jag inte dricker öl

Jag håller med dig ang aluburkar att det är för jävligt att folk kastar ut dom i naturen

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailyktor kan kräva tillstånd

Har du planer på att släppa upp en thailändsk lykta med en öppen låga? Tänk då på att flygtrafiken kan störas. Du måste därför ha tillstånd om du befinner dig närmare än 10 kilometer från en flygplats eller om lyktan kan nå högre höjd än 400 meter. Tillståndet söker du hos Transportstyrelsen.

Föremål med öppen låga, raketer som väger över 500 gram och föremål av metall som skjuts eller släpps upp kan vara en fara för flygtrafiken och påverka flygsäkerheten negativt. De kan till exempel störa piloterna under start och landning och skapa problem om de sugs in i flygplansmotorerna. Därför har Transportstyrelsen tagit fram regler för vad som gäller. Av reglerna framgår bland annat att om du planerar att släppa upp en thailändsk lykta (Khom Loy) när du befinner dig närmare än 10 kilometer från en flygplats eller om lyktan kan nå högre höjd än 400 meter måste du ha tillstånd från Transportstyrelsen.

Ansök om tillstånd senast 21 dagar före planerat uppsläpp.

Ansökan ska innehålla:

  • namn på dig som söker samt adress och telefonnummer

  • syfte med uppsläpp

  • antal lyktor som ska släppas upp

  • maximal höjd som lyktorna kan nå

  • plats för uppsläpp, angiven i latitud och longitud, inritad på karta

  • tidpunkt för uppsläpp

  • övriga upplysningar som kan vara av betydelse

[size=3]Skicka din ansökan till luftfart@transportstyrelsen.se. [/size]

Puh, allvar eller ett skämt? Tips... lever ni i Sverige, så lev som svenskar, och lever ni i Thailand så följd deras traditioner. Se så enkelt var det. Fjanta omkring med ljuslyktor vecket liv.

Uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Vem är fjanten Uncen???

Ja vi lever i sverige men dom som flyttar hit från Thailand ska dom inte få ta med sina traditoner hit till sverige? ?????

Svenskar tar ju med sig sin jävla midsommar till Thailand å då går det bra minsan + mycket annat fjanteri, eller hur??

Har du thaitjej?? Har hon tagit hit sin stinkande som tam tradition till sverige eller sitter hon å äter köttbullar å pulvermos om dagarna??

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Puh, allvar eller ett skämt? Tips... lever ni i Sverige, så lev som svenskar, och lever ni i Thailand så följd deras traditioner. Se så enkelt var det. Fjanta omkring med ljuslyktor vecket liv.

Uncen.

Säger han som sitter i Thailand och kollar på svenska melodifestivalen :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur har det inte klagats här på MPR på hur människor från andra länder än Thailand tar med sina "traditioner" till Sverige ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet förslag för att förbättra miljön med återbruk.

Jag föreslår att man ersätter ståltråden med en ring av rotting för då kan man samla upp resterna och binda till mattpiskor

born41

Det är ju lysande rent i naturen och rent hemma och bara ett inköp. Kan ju va bra när man får pension och inte har så mycket pengar :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet förslag för att förbättra miljön med återbruk.

Jag föreslår att man ersätter ståltråden med en ring av rotting för då kan man samla upp resterna och binda till mattpiskor

born41

Gör man burkar av rotting kan man samla och binda rottingmöbler.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Jag släpper iväg lyktor ibland.

Flygplanen här befinner sig på flera km höjd och på nyår är brandrisken minimal.

Tillstånd är nog inte mitt bekymmer om jag inte blir gripen på bar gärning.

Slängs i häktet mm.

Förstår dock att i städer med flygtrafik  så vill de inte ståltrådar i motorerna eller att sådant otyg hamnar i naturen så varför inte bara förbjuda ståltrådsvarianten.

Gäller det i Thailand så är det förtås brandrisk också-

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att om man skickar upp något som kan nå 400 m höjd så behöver man tillstånd från transportstyrelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att om man skickar upp något som kan nå 400 m höjd så behöver man tillstånd från transportstyrelsen.

Undras hur de som bor på över 400m höjd gör när de leker med frisbees eller modellplan

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Undras hur de som bor på över 400m höjd gör när de leker med frisbees eller modellplan

 

I himlen så får man fråga Sante Per.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...