Jump to content
IGNORERAD

Thailyktor kan kräva tillstånd


Guest Forden34

Recommended Posts

Guest Forden34

Thailyktor kan kräva tillstånd

Har du planer på att släppa upp en thailändsk lykta med en öppen låga? Tänk då på att flygtrafiken kan störas. Du måste därför ha tillstånd om du befinner dig närmare än 10 kilometer från en flygplats eller om lyktan kan nå högre höjd än 400 meter. Tillståndet söker du hos Transportstyrelsen.

Föremål med öppen låga, raketer som väger över 500 gram och föremål av metall som skjuts eller släpps upp kan vara en fara för flygtrafiken och påverka flygsäkerheten negativt. De kan till exempel störa piloterna under start och landning och skapa problem om de sugs in i flygplansmotorerna. Därför har Transportstyrelsen tagit fram regler för vad som gäller. Av reglerna framgår bland annat att om du planerar att släppa upp en thailändsk lykta (Khom Loy) när du befinner dig närmare än 10 kilometer från en flygplats eller om lyktan kan nå högre höjd än 400 meter måste du ha tillstånd från Transportstyrelsen.

Ansök om tillstånd senast 21 dagar före planerat uppsläpp.

Ansökan ska innehålla:

  • namn på dig som söker samt adress och telefonnummer

  • syfte med uppsläpp

  • antal lyktor som ska släppas upp

  • maximal höjd som lyktorna kan nå

  • plats för uppsläpp, angiven i latitud och longitud, inritad på karta

  • tidpunkt för uppsläpp

  • övriga upplysningar som kan vara av betydelse

[size=3]Skicka din ansökan till luftfart@transportstyrelsen.se. [/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • roffe

    5

  • phitsanulok

    4

  • Galten

    3

  • burrabus

    3

Mest aktiva i denna tråd

Dessa thailyktor har man inte ansvar,gentemot brandkårensblåsorkester när man skjuter dessa.Jag tycker inte att man skall få använda dessa lyktor utomhus :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Forden34.

Du är lite sen med uppgifterna. Jag skrev och berättade om det på ett annat forum för 5 dagar sedan. Fast det är bra att det uppmärksammas här också.

http://www.thailands...doda-t3637.html

Om du är så duktig å lägga ut på andra forum kunde du ju ha gjort det här åsså, undrar vem det är som är sen med uppgifterna

Nu är det ju MPR som gäller för mig så jag läser här och uppdaterar här

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Forden34.

Du är lite sen med uppgifterna. Jag skrev och berättade om det på ett annat forum för 5 dagar sedan. Fast det är bra att det uppmärksammas här också.

http://www.thailands...doda-t3637.html

Jag läste det i nån blaska för en vecka sen. Innebär det att jag vinner?

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag läste det i nån blaska för en vecka sen. Innebär det att jag vinner?

Njaaa, jag läste det på transportstyrelsens hemsida å det var det jag tyckte var poängen

Men en andra plats får du vara nöjd med, eller hur?? Bättre än inget

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur högt de brukar flyga? 400 meter känns ju inte helt omöjligt, om man köper en normal stor på teknikmagasinet.

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur högt de brukar flyga? 400 meter känns ju inte helt omöjligt, om man köper en normal stor på teknikmagasinet.

Martin

de går ej högre än 398,5 m :nono:

Det är konstigt att det är bara i Sverige som de stör flyget. Eller är flyg rädda för spöken ? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl bara att gratulera polisen om de fått så mycket personal att de hinner med och ta fast alla grova svensson brottslingar som skickar upp dessa :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad värre är är ju att många lampor ramlar ner i beteshagar och vallar, där de sedan riskerar att hamna i ensilagebollarna och vidare ner i djuren som äter av ensilaget.

Skär sönder tarmar mm i mgen vilket innebär mkt plåga för djuren.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Forden34.

Du är lite sen med uppgifterna. Jag skrev och berättade om det på ett annat forum för 5 dagar sedan. [size=5]Fast det är bra att det uppmärksammas här också.[/size]

http://www.thailands...doda-t3637.html

Ja det är det, tanke på att detta är Sveriges största och mest aktiva Thaiforum. Oavsett om du postade den tidigare. Så gjorde Fordens inlägg med största säkerhet fler uppmärksamma än din gamla post i Nakhon nowhere. :)

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad värre är är ju att många lampor ramlar ner i beteshagar och vallar, där de sedan riskerar att hamna i ensilagebollarna och vidare ner i djuren som äter av ensilaget.

Skär sönder tarmar mm i mgen vilket innebär mkt plåga för djuren.

mvh walle

Nu är det inga lampor i dessa ting, utan en typ av parafinklump som man tänder eld på

När den brunnit slut så sjunker lyktan åter till marken

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det inga lampor i dessa ting, utan en typ av parafinklump som man tänder eld på

När den brunnit slut så sjunker lyktan åter till marken

Det är nog ståltråden som håller fast parafinklumpen han tänker på. Fast är det verkligen ett problem, känns som det finns väldigt mycket mark i sverige som inte är vall, där den kan landa, så risken känns ju inte jätte stor.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

The chance is 1 of 1 000 000 000 000 000

Det kan ju tyckas så, och släpper man iväg lyktan från hötorget stämmer nog dina siffror.

Bor man på landet är det tillräckligt många som landar på en vall, enligt bönderna.

Har sålt dessa lyktor till och från på marknader bl a.

På en marknad kom en dyng-grepspilot(bonde) och beklade sig att dessa lyktor ramlade på hans fält och ställde till oreda.

Jag fråga då vad han tyckte om all gammal j-a taggtråd som bönder lämnat kvar i skog och mark, men fick bara en fnysning till svar.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man överhuvud taget skicka upp saker som kan riskera att skada djurlivet på land eller i vattnet. Bygg om dom och gör en ställning av nåt annat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man överhuvud taget skicka upp saker som kan riskera att skada djurlivet på land eller i vattnet. Bygg om dom och gör en ställning av nåt annat..

bra ide där, ska ta upp detta med lev.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

javisst å sen tar vi bort alla avgaser å sopor å allt annat skit som kan skada djurlivet

Kondomer åsså för dom som tycker om älskog

Nån dum älgjävel kan ju sätta kondomen i halsen

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

javisst å sen tar vi bort alla avgaser å sopor å allt annat skit som kan skada djurlivet

Kondomer åsså för dom som tycker om älskog

Nån dum älgjävel kan ju sätta kondomen i halsen

HAHA då får vi väl hoppas att ingen har kvar kondomen på apparaten när det händer

walle

Link to comment
Dela på andra sajter

avsugen av en älg?? Ja det vore nått det

Du får bara hålla koll på när det är jakt säsong. så att det inte blir nått vådaskott

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

ja för då kan det bli 2 skott, ett från min bössa å ett från någon annans bössa som är lite mer av hårdare kaliber

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...