Jump to content
IGNORERAD

Problem Biljett och Pass


nalle67

Recommended Posts

Är det någon som vet om det ställer till problem om

biljett och pass inte stämmer till 100%?

Fick våra biljetter (e-ticket) och såg att det smugit in

ett fel på frugans biljett.

Det står mrs på biljetten och miss i passet.

Kan detta ställa till problem?

Tacksam för svar.

mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag knappast.

Finns väl ingen skyldighet att skaffa nytt pass bara för att man gifter sig. Förutsatt att man inte byter efternamn. Det viktiga är att namnet på biljetten stämmer med passet.

Fru Chang har åkt som både miss och mrs på biljetten utan problem. I hennes pass står det mrs pga av tidigare äktenskap.

Har åkt med min ogifta syster till USA, och då trodde man på resebyrån pga samma efternamn att vi var gifta och satte då mrs på hennes biljett. Och på hotellet var man lite förvånade att vi skulle ha separata rum ;-)

Tror inte incheckningspersonal och passkontroll fäster någon vikt vid titlarna på biljetten. Möjligen om det står mister för en kvinna! Kan ju dock vara en katoey ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varning till er som köpt biljett 6 månader i förväg med Thai Airs. Om du gifter dig och antager mannens efternamn eller ett annat efternamn än vad som står på biljetten kan du inte använda biljetten. Du får nämligen inte ändra ditt efternamn efter att biljetten är bokad och utskriven . Detta har hänt min fru. Vi gifte oss i augusti och bokade biljetten i maj med hennes gamla efternamn, då vi vid det tillfället inte hade beslutat att gifta oss i år. Nu måste vi lösa ny biljett enligt resebyrån då hon har nytt pass med nytt efternamn, och det inte går att ändra biljetten. Detta är Thai Airs regler. Åk med SAS där ändrade de biljetten på 5 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

nej, det ska inte hända någonting...har märkt samma sak, men kollade upp med flygbolaget. Det ska inte vara problemas...

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai:

Jag har varit med om felstavat efternamn på biljetten,

och det var inga problem vid incheckningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får tacka för svaren.

Då kan man andas ut och slippa vara orolig för att

det skall bli strul vid incheckningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det saknar betydelse om det står Ms eller Mrs på biljetten.

När det gäller Thai Airways så godkänner de upp till tre bokstäver fel i namnet. Dock bör man, om det skulle inträffa, kontakta resebyrån och be dem lägga in en s.k. OSI rad i bokningen där man anger den korrekta stavningen.

Det är inte alla bolag som godkänner en felstavning i namnet så detta kan inte betonas tillräckligt hur viktigt det är att se till så att namnet blir rätt stavat.

Thai Airways godkänner inte namnändring. Dock är man generös när det gäller biljetteringen, så till vida att det går att vänta in till två veckor före avresan innan biljetten ställs ut. Detta gäller givetvis endast om man köpt sin biljett av en resebyrå som har personlig service och inte en där man klickar sig fram och tvingas betala biljetten direkt. Då är loppet givetvis kört.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...