Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Thailands flotta stämmer in i kritiken mot Nitirat


MPR Nyheter

Recommended Posts

Ja, det kan man ju undra - att vara apologetisk inför grönskjortornas ständiga klavertramp genom kulturrelativistiska förklaringar skulle väl ingen kunna vara.

.som med andra ord betyder?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    18

  • noBuzz

    13

  • andersbangkok

    10

  • MaiChai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Den artikeln var skriven för ett par månader sedan om ett tal som hållts för sex år sedan. Men även jag kommer ihåg det talet även om jag inte kommer ihåg de två senare punkterna som den här journalisten hänvisar till. I vilket fall som helst, ganska tunt underlag om nu monarkens vilja är så stark att förändra LM. Jag kommer också ihåg att en del tolkade kungens tal som kritik av Thaksin som då med perfekt demokratiska metoder försökte strypa all kritik mot sin person.

Talet från 2005 borde ju finnas inspelat någonstans, många thailändare ägnar sig ju att "tolka" vad kungen säger istället för att lyssna på vad han verkligen säger. Talet 2005 kommer jag också ihåg att de initialt tolkades som kritik av Thaksin och hans auktoritära styre men nu verkar det som om tolkningen mer glidit över till att vara kungen som kritiserar LM lagarna.

Den enklaste lösningen hade ju varit-förutsatt att kungen är så pass frisk att han hänger med-att kungen själv går ut offentligt i TV och säger att han vill att alla pågående och utdömda LM starff ska avslutas/benådas och från och med nu så är det bara han själv som anmäler eventuella brott mot LM lagarna.

Det hade ju effektivt strypt de giriga politikerna och militärernas missbruk av LM lagarna. Man ändrar inte lagen utan bara tillämpningen, ingen som loose face men stämningen i Thailand avväpnas.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Talet från 2005 borde ju finnas inspelat någonstans, många thailändare ägnar sig ju att "tolka" vad kungen säger istället för att lyssna på vad han verkligen säger. Talet 2005 kommer jag också ihåg att de initialt tolkades som kritik av Thaksin och hans auktoritära styre men nu verkar det som om tolkningen mer glidit över till att vara kungen som kritiserar LM lagarna.

Den enklaste lösningen hade ju varit-förutsatt att kungen är så pass frisk att han hänger med-att kungen själv går ut offentligt i TV och säger att han vill att alla pågående och utdömda LM starff ska avslutas/benådas och från och med nu så är det bara han själv som anmäler eventuella brott mot LM lagarna.

Det hade ju effektivt strypt de giriga politikerna och militärernas missbruk av LM lagarna. Man ändrar inte lagen utan bara tillämpningen, ingen som loose face men stämningen i Thailand avväpnas.

Det skulle ju innebära att han fråntar de thailändska medborgarna att utnyttja de thailändska lagarna och det står väl över hans befogenheter eller...?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle ju innebära att han fråntar de thailändska medborgarna att utnyttja de thailändska lagarna och det står väl över hans befogenheter eller...?

Nja, lagen finns ju kvar men vem är bäst på att avgöra ifall man blivit förtalad om inte den som förtalas. Kungen kan ju benåda vem som helst i Thailand så de som sitter för LM-brott kan ju släppas på studs då och de processer som pågår kan ju avslutas direkt

Man har ju en liknade lag i Danmark-om än inte med samma stränga påföljder-och där är det bara Dronningen som kan göra en anmälan. Vilket vad jag kommer ihåg just nu aldrig har skett.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Naturligtvis inte !! Tack och lov så yttrar sig inte Sveriges ÖB eller andra höga militärer i Sverige politiskt.

Tycker inte du att det är självklart att det ska vara så ?

Fritz..

Hmm, om man ska tillrättavisa andra kanske man ska leva som man lär :) Inte ens ett halvår klarade du, och det helt utan mig att skylla på :giggle:

Jag har för mig att vi kommit överens om att inte blanda in svensk politik på MPR men jag måste få lämna en replik på ovanstående knasiga inlägg.

När Mona Sahlin hyllade Obama så var det ju naturligtvis i jämförelse med Busch och inte med Reindeldt.

Jag ser inte nåt som helst patetiskt eller ologiskt i att en och samma person kan föredra Obama före Busch och samtidigt ogilla den politik som Reinfeld företräder.

Jag hoppas att jag kan hålla mig i minst ett år till innan jag gör ett nytt inlägg som handlar om svensk politik.

Fritz..

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Vi är tydligen överens om vad militärens roll borde vara, men sen går våra åsikter isär, du tycker att det är Thaksins fel att militären har en framträdande roll inom politiken, enligt mig har dom tyvär haft det i minst 100 år även om det under denna tid har varierat något, men ser man till antalet militärkupper som landet har råkat ut för relativt regelbundet historiskt så inser man att dom har funnits med på ett eller annat sätt hela tiden.

Att beskylla Thaksin för deras inblandning i politiken är väl delvis rätt eftersom han genomförde förbättringar för landets underklass och för att han satsade på provinserna utanför Bangkok området, och även införde den av överklassen hårt kritiserade sjukvårdsreformen som fick överklassen att ropa på kupp, att det sedan var demokratiska beslut som togs efter att TRT hade vunnit flera val i rad och att dom hade gått till val på att förbättra för just dessa grupper är väl inget som överklassen vill tala högt om.

Enligt mig finns det bara en väg framåt och det är att låta dom som vinner valen regera tills befolkningen vill annorlunda i ett val och på sikt försöka minska militärens och överklassens odemokratiska inblandning i politiken genom att göra det straffbart och lagföra dessa när dom försöker störta eller manipulera demokratin på olika sätt, ett första steg vore väl att göra det straffbart att som Sondhi gå ut och uppmana landets militär till att kuppa titt som tätt, enligt vissa sakkunniga inom rättssystemet är det redan olagligt.

Vad det gäller LM-lagarna så är det ju ett viktigt vapen för landets odemokratiska krafter och mindre politiska partier som inte klarar av att vinna val genom att få medborgarnas förtroende, genom dessa otidsenliga lagar kan dom fortsätta att hota och pressa landets regering och hålla landets befolkning i shack medialt, och för militären är dom också viktiga alla som hotar deras inflytande i politiken riskerar att bli anmälda och straffade för brott mot LM-lagarna trots att dom egentligen inte alls har några haft några invändningar eller uttalat någon egentlig kritik av kungen personligen.

Mvh Isan Lover

Så där ja! Nu halkade du i diket igen!

".och även införde den av överklassen hårt kritiserade sjukvårdsreformen.." Du vet lika väl som de flesta här som är någorlunda insatta i Thailändsk politik ( jag har dock under ganska lång tid undrat om man skall räkna dig till dom) att Thaksin motsatte sig, och stoppade den då sittande regeringens förslag till sukvårdsreform (om du med sjukvårdsrefom avser 30-bahtreformen).

Han stoppade den när han satt i opposition. Sedan när han kom till makten så införde han den och lyckades därmed ta åt sig äran. Han lurade en del med selektivt intellekt också.

Försök hålla dig på vägen. Du har kört alldelese för mycket i diket den senaste tiden. Läs gärna andra trådar om du inte förstår vad jag menar (t.ex den om plattor)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, om man ska tillrättavisa andra kanske man ska leva som man lär :) Inte ens ett halvår klarade du, och det helt utan mig att skylla på :giggle:

Jag tycker väl att mitt inlägg där jag skrev att Sveriges ÖB ska hålla sig från att yttra sig politiskt inte är så värst politiskt, men okej låt gå för det då.

Jag får väl göra som du och be om ursäkt för mitt löftesbrott och trösta mig med att jag höll alla fall mitt löfte i ungefär fyra månader.

Det var väl betydligt längre än du höll ditt löfte om att hädanefter bara läsa inlägg och inte skriva mer. Var det inte nåt annat inlägg om att bägaren runnit över åxå vilket jag tolkade som "tack och adjö" ?

Hur som helst så ids jag inte lägga ner tid på att leta gamla inlägg och plusa ihop ( tror inte ens jag klarar av det om jag ska vara ärlig )

Ids faktiskt inte ens göra ett inlägg till i just denna fråga.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag tycker väl att mitt inlägg där jag skrev att Sveriges ÖB ska hålla sig från att yttra sig politiskt inte är så värst politiskt, men okej låt gå för det då.

Jag får väl göra som du och be om ursäkt för mitt löftesbrott och trösta mig med att jag höll alla fall mitt löfte i ungefär fyra månader.

Det var väl betydligt längre än du höll ditt löfte om att hädanefter bara läsa inlägg och inte skriva mer. Var det inte nåt annat inlägg om att bägaren runnit över åxå vilket jag tolkade som "tack och adjö" ?

Hur som helst så ids jag inte lägga ner tid på att leta gamla inlägg och plusa ihop ( tror inte ens jag klarar av det om jag ska vara ärlig )

Ids faktiskt inte ens göra ett inlägg till i just denna fråga.

Fritz..

Har ju lite svårt att hålla käften bara :P Men hav förtröstan Fritz då jag inte räknar med att överleva helgen ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så där ja! Nu halkade du i diket igen!

".och även införde den av överklassen hårt kritiserade sjukvårdsreformen.." Du vet lika väl som de flesta här som är någorlunda insatta i Thailändsk politik ( jag har dock under ganska lång tid undrat om man skall räkna dig till dom) att Thaksin motsatte sig, och stoppade den då sittande regeringens förslag till sukvårdsreform (om du med sjukvårdsrefom avser 30-bahtreformen).

Han stoppade den när han satt i opposition. Sedan när han kom till makten så införde han den och lyckades därmed ta åt sig äran. Han lurade en del med selektivt intellekt också.

Försök hålla dig på vägen. Du har kört alldelese för mycket i diket den senaste tiden. Läs gärna andra trådar om du inte förstår vad jag menar (t.ex den om plattor)

Hej

Jag vet att det svider för dig att Thaksin blev den PM som införde sjukvård för dom 47 miljoner människor som saknade detta, och du har argumenterat mot detta faktum i många år nu, men här kommer du ingenstans, det är ett så fullständigt klarlagt historiskt faktum som ingen grupp eller parti i Thailand ens förnekar detta inte ens PAD, du är nog ganska ensam på jordklotet om din uppfattning i denna fråga, sen är det ju säkert så att fler partier kanske hade tänkt sig en sjukvårdsreform av något slag men dom införde aldrig detta när dom satt vid makten, utan det var det TRT under Thaksins ledning som gjorde och detta glömmer folk aldrig, det var förmodligen den viktigaste reformen någonsin i Thailand, och jag förstår att du är besviken på att det inte var dina egna idoler som införde den.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag vet att det svider för dig att Thaksin blev den PM som införde sjukvård för dom 47 miljoner människor som saknade detta, och du har argumenterat mot detta faktum i många år nu, men här kommer du ingenstans, det är ett så fullständigt klarlagt historiskt faktum som ingen grupp eller parti i Thailand ens förnekar detta inte ens PAD, du är nog ganska ensam på jordklotet om din uppfattning i denna fråga, sen är det ju säkert så att fler partier kanske hade tänkt sig en sjukvårdsreform av något slag men dom införde aldrig detta när dom satt vid makten, utan det var det TRT under Thaksins ledning som gjorde och detta glömmer folk aldrig, det var förmodligen den viktigaste reformen någonsin i Thailand, och jag förstår att du är besviken på att det inte var dina egna idoler som införde den.

Mvh Isan Lover

Ja jösses! Du kör med samma förnekelse som vanligt. Undrar om det beror på okunskap eller på att du inser att du ljuger.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vet att det svider för dig att Thaksin blev den PM som införde sjukvård för dom 47 miljoner människor som saknade detta, och du har argumenterat mot detta faktum i många år nu, men här kommer du ingenstans, det är ett så fullständigt klarlagt historiskt faktum som ingen grupp eller parti i Thailand ens förnekar detta inte ens PAD, du är nog ganska ensam på jordklotet om din uppfattning i denna fråga, sen är det ju säkert så att fler partier kanske hade tänkt sig en sjukvårdsreform av något slag men dom införde aldrig detta när dom satt vid makten, utan det var det TRT under Thaksins ledning som gjorde och detta glömmer folk aldrig, det var förmodligen den viktigaste reformen någonsin i Thailand, och jag förstår att du är besviken på att det inte var dina egna idoler som införde den.

Mvh Isan Lover

Snälla IL. Om du inte har någon koll. Varför försöka låta som att du har koll?

47 miljoner saknade inte sjukvård innan reformen. Det där är bara något du fått för dig, eller läst någonstans från någon felaktig källa. Snälla lär dig att kolla upp saker.

De 47 miljonerna du pratar om hade visst tillgång till sjukvård innan reformen. Har du hört talas om "The Health Card Scheme" och "the Health Welfare for the Poor and the Disadvantaged Scheme" som fanns på plats innan och som slogs ihop under namnet 30-baht Scheme?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Snälla IL. Om du inte har någon koll. Varför försöka låta som att du har koll?

47 miljoner saknade inte sjukvård innan reformen. Det där är bara något du fått för dig, eller läst någonstans från någon felaktig källa. Snälla lär dig att kolla upp saker.

De 47 miljonerna du pratar om hade visst tillgång till sjukvård innan reformen. Har du hört talas om "The Health Card Scheme" och "the Health Welfare for the Poor and the Disadvantaged Scheme" som fanns på plats innan och som slogs ihop under namnet 30-baht Scheme?

Det är väl klart att han inte har! Det faller utanför floskelbanken och då funkar det inte.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja jösses! Du kör med samma förnekelse som vanligt. Undrar om det beror på okunskap eller på att du inser att du ljuger.

Hej

Jag kan ju säga det samma om dig och noBuzz i så fall, för jag kan ju åtminstone styrka mitt påstående med detta ifrån Bangkok Post den 28/1 där man anger att just 47 miljoner stod utanför systemet där statsanställda och privatanställda på stora företag ingick, du kan ju läsa om det själv i länken.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/277194/universal-access-aved-80000-families

Sen kan man ju undra var ni får era uppgifter ifrån?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag kan ju säga det samma om dig och noBuzz i så fall, för jag kan ju åtminstone styrka mitt påstående med detta ifrån Bangkok Post den 28/1 där man anger att just 47 miljoner stod utanför systemet där statsanställda och privatanställda på stora företag ingick, du kan ju läsa om det själv i länken.

http://www.bangkokpo...-80000-families

Sen kan man ju undra var ni får era uppgifter ifrån?

Mvh Isan Lover

Hur får du det till att "47 miljoner människor saknade sjukvård" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur får du det till att "47 miljoner människor saknade sjukvård" ?

Hej

Om du läste artikeln så stod det att dom 47 miljoner människor som inte var statligt anställda eller anställda på privata företag saknade rätt till vård och mediciner, och dessa fick betala allt själva vilket innebar att dom kunde få vård om dom hade pengar annars fick man lida eller t.o.m dö.

Före reformen vägrade ambulanser ta med sjuka eller skadade om inte pengar fanns vilket innebar att många dog i onödan, och folk vågade inte hjälpa till med att få skadade eller sjuka till ett lasarett p.g.a risken att dom skulle bli skyldiga att betala, jag var själv med om att trafikskadade låg på marken blödande och svårt skadade utanför svärfars hus, och ingen vågade köra dom till ett lasarett, jag bad någon köra dom men alla vägrade just för risken att få betala.

Sen har du alla med svåra och kroniska sjukdommar som ofta är kostsamma att vårda och även kräver dyra mediciner, före reformen vågade eller kunde man ofta inte söka hjälp för detta eftersom familjen då skulle bli ruinerad så man fick leva med smärtor eller dö en för tidig död, numera när både vård och mediciner är mer eller mindre gratis så existerar inte detta längre.

Numera får byarna t.o.m gratis tandvård en gång om året, i vår by var det i januari och dom erbjöd även mig gratis rengöring och undersökning, man har också gratis hårklippning och massage en gång om året, klinikerna erbjuder gratis utbildning för gravida och hälsokontroller, och man följer upp dom nyfödda på ett liknande sätt som vårt eget BVC, man har gratis kontroller för gamla, och gör tester för cancer i underlivet på kvinnor, och har mammograi, det har varit en enorm förändring efter att reformen infördes och det är bara att gratulera det Thailändska folket.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om du läste artikeln så stod det att dom 47 miljoner människor som inte var statligt anställda eller anställda på privata företag saknade rätt till vård och mediciner, och dessa fick betala allt själva vilket innebar att dom kunde få vård om dom hade pengar annars fick man lida eller t.o.m dö.

Före reformen vägrade ambulanser ta med sjuka eller skadade om inte pengar fanns vilket innebar att många dog i onödan, och folk vågade inte hjälpa till med att få skadade eller sjuka till ett lasarett p.g.a risken att dom skulle bli skyldiga att betala, jag var själv med om att trafikskadade låg på marken blödande och svårt skadade utanför svärfars hus, och ingen vågade köra dom till ett lasarett, jag bad någon köra dom men alla vägrade just för risken att få betala.

Sen har du alla med svåra och kroniska sjukdommar som ofta är kostsamma att vårda och även kräver dyra mediciner, före reformen vågade eller kunde man ofta inte söka hjälp för detta eftersom familjen då skulle bli ruinerad så man fick leva med smärtor eller dö en för tidig död, numera när både vård och mediciner är mer eller mindre gratis så existerar inte detta längre.

Numera får byarna t.o.m gratis tandvård en gång om året, i vår by var det i januari och dom erbjöd även mig gratis rengöring och undersökning, man har också gratis hårklippning och massage en gång om året, klinikerna erbjuder gratis utbildning för gravida och hälsokontroller, och man följer upp dom nyfödda på ett liknande sätt som vårt eget BVC, man har gratis kontroller för gamla, och gör tester för cancer i underlivet på kvinnor, och har mammograi, det har varit en enorm förändring efter att reformen infördes och det är bara att gratulera det Thailändska folket.

Mvh Isan Lover

Så då återstår samma fråga fast ännu en gång utan svar från dig ..

47 miljoner thailändare SAKNADE inte sjukvård !!

Med din definition saknar majoriteten av jordens befolkning sjukvård !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag kan ju säga det samma om dig och noBuzz i så fall, för jag kan ju åtminstone styrka mitt påstående med detta ifrån Bangkok Post den 28/1 där man anger att just 47 miljoner stod utanför systemet där statsanställda och privatanställda på stora företag ingick, du kan ju läsa om det själv i länken.

http://www.bangkokpo...-80000-families

Sen kan man ju undra var ni får era uppgifter ifrån?

Mvh Isan Lover

"[size=3]Launched in 2001, the UCS covered the remaining 47 million people, mainly those who were not enrolled in two other health schemes - the civil service medical benefits for government officials and family members, and the social security scheme for employees in private sector."[/size]

Ja, de 47 miljonerna stod utanför de försäkringar som omfattade statsanställda och privatanställda.

Och, vet du vad, de 47 miljonerna stod även utanför Skandias och länsförsäkringars skydd.

Men det betyder INTE att de stog utan skydd. Begriper du vad du läser?

Varför utgår du från att de två nämnda skydden för statsanställda och privatanställda var de enda skydden som fanns då?

Bara för att de andra skydden inte omnämns?

Artikeln nämner inte de två andra program som de flesta fattiga var försäkrade under (som inte var statsanställda eller privatanställda).

The Thai Health Card t.ex, som kostade 500 baht per år per familj gav fri sjukvård för familjen.

Det finns massor av artiklar, studier och information som är skrivna av sakkunniga och som beskriver förhållandena under införseln av 30-bahts reformen.

Men hjälp av dessa artiklar så kan man skaffa kunskap sig och förståelse om ämnet. Något som annars onekligen är ganska svårt.

Speciellt om man bara läser Bangkok Post och dessutom envisas med att feltolka eller inte tänka samtidigt som man läser.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

As a universal health-care coverage scheme

(“UC” for short), the 30-Baht Scheme covers everyone

who is not covered by other government-sponsored

forms of insurance, i.e., the Civil Servant (and public

enterprise workers’) Medical Benefit Schemes

(CSMBS), the Social Security Scheme (SSS), the Health

Card Scheme, and the Health Welfare for the Poor and

the Disadvantaged Scheme (HWPDS). In practice, the

latter two schemes were converted to the 30-Baht

Scheme.

http://www.tdri.or.t.../text/s06_1.pdf

(Replaced and expanded on the Health Card Scheme and the

Health Welfare for the Poor and the Disadvantaged Scheme

(HWPDS).)

http://css.escwa.org...DD/1366/p6e.pdf (slide #12)

Thai Health Card

http://heapol.oxford...&resid=15/3/303

The 30-Baht Health Care scheme itself was a combination of two former government-sponsored insurance programs: the Health Card Scheme and the Health Welfare for the Poor and the Disadvantaged Scheme (HWPDS). Together these programs covered the 47.5 million Thai citizens (75% of the population) who were not included in the other two programs.

http://www.humanrigh...utree_Paper.pdf

Ska jag leta efter fler IL eller räcker det nu? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läste artikeln så stod det att dom 47 miljoner människor som inte var statligt anställda eller anställda på privata företag saknade rätt till vård och mediciner, och dessa fick betala allt själva vilket innebar att dom kunde få vård om dom hade pengar annars fick man lida eller t.o.m dö.

Var exakt stog det?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag kan ju säga det samma om dig och noBuzz i så fall, för jag kan ju åtminstone styrka mitt påstående med detta ifrån Bangkok Post den 28/1 där man anger att just 47 miljoner stod utanför systemet där statsanställda och privatanställda på stora företag ingick, du kan ju läsa om det själv i länken.

http://www.bangkokpo...-80000-families

Sen kan man ju undra var ni får era uppgifter ifrån?

Mvh Isan Lover

Det är inte detta jag skrev om. Jag skrev om att din husgud, när han satt i opposition, stoppade regeringens förslag till 30-bahtreform. När han kom till makten så införde han det förslag (med minimala justeringar) som regeringen hade försökt tidigare.

Det är typiskt den ohederlige man han är. Att han dessutom lurat människor som du, det visar vilken godtrogenhet och selektivt seende sådana som du har.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte detta jag skrev om. Jag skrev om att din husgud, när han satt i opposition, stoppade regeringens förslag till 30-bahtreform. När han kom till makten så införde han det förslag (med minimala justeringar) som regeringen hade försökt tidigare.

Kan inte minnas att jag läst något om detta någonstans. Har du tips på bra läsning?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Kan inte minnas att jag läst något om detta någonstans. Har du tips på bra läsning?

Inte just nu. Jag bodde där "när det begav sig" och det var en hel del diskussioner kring det faktum att Thaksin (genom sitt dåvarande parti) stoppade reformen för att den "var populistisk och inte hjälpte folk". När han kom till makten 2001 så helt plötsligt införde man reformen, dock med smärre justeringar.

Jag kan försöka leta fram info i arkiven om detta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte just nu. Jag bodde där "när det begav sig" och det var en hel del diskussioner kring det faktum att Thaksin (genom sitt dåvarande parti) stoppade reformen för att den "var populistisk och inte hjälpte folk". När han kom till makten 2001 så helt plötsligt införde man reformen, dock med smärre justeringar.

Jag kan försöka leta fram info i arkiven om detta.

Spännande :)

Det skulle ju inte förvåna mig direkt. Och det skulle vara kul att få ta del av.

Jag har nästan ingen info om hans syn på saker när han var tillförordnad PM under Chavalit så det skulle vara kul med material.

Link to comment
Dela på andra sajter

.. Thaksin blev den PM som införde sjukvård för dom 47 miljoner människor som saknade detta, och du har argumenterat mot detta faktum i många år nu, men här kommer du ingenstans, det är ett så fullständigt klarlagt historiskt faktum som ingen grupp eller parti i Thailand ens förnekar detta inte ens PAD, du är nog ganska ensam på jordklotet om din uppfattning i denna fråga ...

..det är ett så fullständigt klarlagt historiskt faktum.. bla bla ... bla bla ... :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...