Jump to content
IGNORERAD

TiT - This is Thailand


Guest Falang

Recommended Posts

Det är nog ingen tvekan om att en massa varumärken och starka företag har sin vagga i Sverige. Efter att ha navigerat sig genom två världskrig utan att bli direkt inblandade så hade vi ett enormt försprång gentemot andra länder i Europa och i världen.

Jag hoppas dock att så många som möjligt i Sverige INSER att vi inte längre varken vet bäst eller producerar något som är bättre än Asien.

Jag har barn i skola både i Sverige och i Thailand, bra skolor är bra skolor i båda länderna.  Dåliga skolor är superdåliga i båda länderna.

En person som via pengar har möjlighet att gå i en internationell skola i Thailand har oerhört stort överläge jämfört med en normalbegåvad elev i svensk skola som dessutom får lära sig att Sverige är ursprung för allt det Broskan nämner. IDAG PÅGÅR INTE UTVECKLINGEN I SVERIGE UTAN I ASIEN.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    17

  • Magrood

    11

  • Kim

    10

  • Herr Chang

    7

Mest aktiva i denna tråd

Tjena Vaxet jag vet vart du vill komma för jag har också sett Fredrik hålla föredrag på YouTube. Jag håller med om att mycket sker i Kina men nu var det ju Thailand vi talade om och jag har arbetat inom Volvo aero i 22år och vet att det är svenska hjärnor och ideer som tar fram nya produkter som efterfrågas inom rymd och flyg.

Mycket av det som tillverkas i Kina är ju i många fall grund en västprodukt som kopierats och modifierats som även Fredrik erkänner i sitt föredrag. Jag tycker om du nu inte har sett den franska dokumentäreren som heter "Made in China" så kan du se om det är det du menar med att allt sker i Asien som Fredrik vinklade i sitt föredrag.

http://tvguiden.se/2...7_09_45_00.html

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet!

Utvecklingen av vad och från vilken nivå (jämfört med t ex Sverige)?

Jag kan hålla med om att t ex Indien och Kina utvecklar i en rasande takt, men har än så länge en bit kvar till vår nivå.

För du vill väl ändå inte påstå att Asien ligger i förgrunden vad beträffar utveckling.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se att den har traden blev bade langre och intressantare an vad jag inledningsvis

vare sig forvantat mig eller hoppats pa.   :great:

Da vi hamnat pa amnet utbildning, ett amne jag av naturliga skal ar intresserad av da jag

har ett barn som gar i skola har pa Samui.

Kan inte annat an halla med om att mojligheten att ga pa en bra skola ger fordelar, stora

foredelar, i barnets framtida liv - vare sig om det ar i Sveriige, Thailand eller nagot annat land.

Att ga i en skola dar ration Larare-Elev ar 1:6 ar givetvis battre an 1:50...

 

Det finns pa Samui fyra skolor dar utbildningen sker pa engelska, med engelsktalande larare.

Ingen av dem kvalificerar for att vara en s.k. 'International School'.

Trots det sa ar jag och min fru nojd med den utbildning vart barn far.

Kostnaden ar ungefar lika pa alla skolorna vilket innebar ca. 20k per manad.

Om det sedan ar vart priset overlater jag till de som vet battre, det enda jag vet ar att det

inte finns nagra vettiga alternativ.

Kan dock med stor gladje konstatera att vart barn talar och skriver fyra sprak flytande vid 11-ars alder,

vilket i mitt tycke ar en av de stora fordelarna med att studera 'utomlands'.

En sak som som thaibarnen oftast ar overlagsna pa ar att vara s.k. "streetwise", plus att de ar

mycket battre pa att 'ta for sig', detta i bade positiv och negativ bemarkelse.

Da jag ar involverad i segling har pa Samui, speciellt i 'Junior Sailing', sa har jag pa nara hall sett

hur barn fran bade 'battre' och 'samre' bakgrund/forhallanden umgatts under lika forutsattningar.

Vi har tagit ett beslut i klubben att ALLA barn pa Samui ska fa lara sig segla - rika eller fattiga spelar

ingen roll, alla behandlas lika och allt ar gratis for alla.

Segling har ju allt for ofta ansetts vara en "rikemanssport", darfor ater,dricker och seglar alla gratis

i var klubb. De som inte har rad med forsakring, betalar vi forsakringen for, plus mycket mer.

Thaibarnens satt att vara "streetwise" visar sig bl.a. i att de altid ser till att ha en egen bat(vi har ett

begransat antal batar), vilket vi latt sedan kan justera och se till att det blir lika for alla.

Men de ar mycket battre pa att 'ta for sig', vilket jag for det mesta tycker ar bara bra.

Det jag har forvanats over ar att flera av dem, fran att varit trevliga och artiga, snabbt blivit riktigt

dumma och otrevliga, borjat kalla andra for ord som asshole, bitch, fucker och andra otrevligheter.   :grrrrrr:

Trots flera varningar har detta fortsatt, vilket da lett till uteslutning.

Nar de da blivit uteslutna, sa kommer de tillbaka och brakar, hotar och ar allmant otrevliga.

De har till och med hotat att forstora alla vara batar.   :kort:

Varfor???

Dessa barn har fatt en chans att umgas under exakt lika villkor som alla andra barn.

Hur kan barn som bara ar 8-12 ar gamla bete sig pa sadant satt???

Vad blir det av dem nar de blir vuxna, nar de beter sig sa har vid sa tidig alder???

Var tog den beromda thailandska vanligheten och odmjukheten vagen???

Det vi gjort har genomforts framgangsrikt i bl.a. Sattahip - men har funkar det inte, kanske

det ar vi som gjort nagot fel, eller vad tror ni...?  

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är nog ingen tvekan om att en massa varumärken och starka företag har sin vagga i Sverige. Efter att ha navigerat sig genom två världskrig utan att bli direkt inblandade så hade vi ett enormt försprång gentemot andra länder i Europa och i världen.

Jag hoppas dock att så många som möjligt i Sverige INSER att vi inte längre varken vet bäst eller producerar något som är bättre än Asien.

Jag har barn i skola både i Sverige och i Thailand, bra skolor är bra skolor i båda länderna.  Dåliga skolor är superdåliga i båda länderna.

En person som via pengar har möjlighet att gå i en internationell skola i Thailand har oerhört stort överläge jämfört med en normalbegåvad elev i svensk skola som dessutom får lära sig att Sverige är ursprung för allt det Broskan nämner. IDAG PÅGÅR INTE UTVECKLINGEN I SVERIGE UTAN I ASIEN.

Det är mycket möjligt att dom Asiatiska länderna går om dom västerländska inom en snar framtid. I alla fall så är det onekligen så att den överlägset största ekonomiska tillväxten kommer att finnas där (och därmed möjligheten att tjäna mycket pengar). Och då är det nog som du säger bra att vara på plats redan. Men det kan man väl vara som luuk krung även om man har en svensk utbildning/uppväxt.

Min son kommer naturligtvis att få bestämma sina eventuella utbildningsvägar själv när han blir tillräckligt gammal för det. Men jag är nog öppen för att tids nog försöka påverka honom att göra åtminstone ett par, tre högskoleår i Thailand om han har tankar på en framtid heltid eller deltid i Thailand.

Våra luuk krung har ju en enorm fördel som medborgare i Thailand och kan ju välja var dom vill verka och bo oavsett land dom växt upp i. Har dom sedan en bra västerländsk utbildning i bagaget samt bra insyn i den thailändska kulturen och samhället inklusive språket så är ju möjligheterna snart sagt oändliga.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

"Dom egenskaper Wille nämner, dvs kreativitet, kritisk tänkande, reflektion, samarbetsformåga osv tycker jag personligen är viktigare än kunskaperna dom inhämtar."

Amen. Det absolut viktigaste man kan lära sig i skolan är enligt min mening hur man bedömer information från olika källor, och hur man skaffar sig information om något man behöver veta.

Thailändska skolors utantillärning ger jag inte mycket för...

"Det är mycket möjligt att dom Asiatiska länderna går om dom västerländska inom en snar framtid."

Det tvivlar jag på. Dom är skickliga på att optimera produktion (kopierad från västerlandet) och att utnyttja billig arbetskraft. Men vad skapar dom egentligen själva? Om man som i Thailand är obenägen att kritisera den dumma chefen eller någon annan bara för att ingen ska förlora ansikte, hur kan då något utvecklas?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Hej Kim,

"Dom egenskaper Wille nämner, dvs kreativitet, kritisk tänkande, reflektion, samarbetsformåga osv tycker jag personligen är viktigare än kunskaperna dom inhämtar."

Amen. Det absolut viktigaste man kan lära sig i skolan är enligt min mening hur man bedömer information från olika källor, och hur man skaffar sig information om något man behöver veta.

Thailändska skolors utantillärning ger jag inte mycket för...

"Det är mycket möjligt att dom Asiatiska länderna går om dom västerländska inom en snar framtid."

Det tvivlar jag på. Dom är skickliga på att optimera produktion (kopierad från västerlandet) och att utnyttja billig arbetskraft. Men vad skapar dom egentligen själva? Om man som i Thailand är obenägen att kritisera den dumma chefen eller någon annan bara för att ingen ska förlora ansikte, hur kan då något utvecklas?

Herr Chang har talat.

Ja, det hela grundar väl sig på just kritiskt tänkande och ifrågasättande.

Som jag skrev tidigare (tror jag), dom producerar robotar av eleverna.

Ett produktivt land kan det bli, men mycket fattig på ideer

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vaxet!

Utvecklingen av vad och från vilken nivå (jämfört med t ex Sverige)?

Jag kan hålla med om att t ex Indien och Kina utvecklar i en rasande takt, men har än så länge en bit kvar till vår nivå.

För du vill väl ändå inte påstå att Asien ligger i förgrunden vad beträffar utveckling.

Hej Jive!

Kina och Indien har visserligen mycket låg BNP/kapita på nationell nivå trots den snabba utvecklingen. Men skillnaderna på lokal nivå är enorma. 100-tals miljoner bönder lever som de alltid har gjort - på 1-3 dollar om dagen. Men i de stora städerna i både Indien och Kina är den ekonomiska standarden betydligt högre. Kinas östkust håller på att närma sig europeisk nivå. Shanghai med 2 gånger så många invånare som Sverige har redan gjort det.

Det är kanske dags att börja undervisa kinesiska och hindu i skolorna i stället för tyska och franska!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Te-JoJo, det är min betämda uppfattning att just Stockholmare har en tendens att överskatt sin betydelse, så vad gäller KTH elever kontra kineser skall man inte satsa sina slantar på fjollträskarna. Dessutom så kallar sig skolan Kungliga ... och Hans Majonäs har ju inget större studiebegåvning.

[move]UT-studerade Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Teyo,

Ja, den här Fredrik är enligt min mening en föreläsningshora. På ett skickligt manipulativt sätt får han folk att tro att dom fått helt nya insikter. Vilka dom har glömt dagen efter... men det var en bra föreläsning!

När det gäller IT och systemutveckling är det förvisso viktigt att verka i samma kultur. Indien må erbjuda duktiga utvecklare till lågt pris, men de behöver mycket noggranna instruktioner för att kunna göra något användbart.

Jag är inte billig, men jag kan prata med svenska slutanvändare och förstå ganska bra vad dom behöver utan att dom beskriver det in i minsta detalj. Vilket dom oftast inte är benägna eller ens kapabla att göra. Man får gissa sig fram lite. En indier är hjälplös i ett sådant sammanhang.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, nu sker det ju en hel del avancerad IT utveckling i tex Indien. Lämpligen så skriver man kravspecifikationer på hemmaplan tex med något standard modelleringsverktyg. Resten gör de med lätthet i tex Indien för en mycket billig penning, förutsatt att det inte är småprojekt då är det naturligvis ingen lönsamhet i att anlita folk i Asien.

Globaliseraren Arne 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Arne,

Det är det jag menar! Kan man skriva ner en detaljerad kravspec är det inga problem att lägga ut jobbet till Indien. Det kanske förvånar dig att på vissa svenska storföretag är man inte så pigg på att producera en exakt kravspec, man vill liksom snacka sig fram allt eftersom projektet fortskrider och man demar betaversioner.

Och där har indierna inget att hämta.

Det finns hos många en enorm motvilja mot att formulera sina ideer på ett strukturerat sätt på papper. Då vill man gärna hellre sitta och prata med någon som förstår vad man menar. På svenska...

Det är en stor ansträngning att formulera i skrift exakt vad man vill ha gjort. Om man ens vet exakt vad det är. Och så ska det vara på engelska för indierna... nej tack!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra tråd! Massor av intressanta erfarenheter som ni delar med er av.

Farang, barnen talar och skriver 4 språk!! :great: Får man fråga vilka? När barnen var små använde du och din fru olika språk för att tala med dem?

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha jobbat 10 ar i Asien sa ar min uppfattning att folk i Sverige bade overskattar och underskattar Asiens utveckling och

inflytande pa samma gang. Tar man landerna som redan natt var niva (Japan, Hong Kong och Singapore) sa ser man att de ocksa

sprungit in i samma problem som vi gjort, dvs att lonekostnaderna har blivit for hoga for arbetsintensiv tillverkning och att de enda

jobb som lagutbildade kan fa ar monotona servicejobb (ifall de inte blir fotbollsproffs eller sangare vill saga). Landerna som nastan

natt var niva (Sydkorea och Taiwan) borjar ocksa se sina industrier flytta utomlands och den 8-10% BNP-tillvaxten som nastan

var lag for 10 ar sedan blir ett bra ar 3-5%. Megalanderna (Kina och Indien) angar pa med 10% tillvaxt vilket far manga svenskar

att tro att de snart kommer ga om oss och forpassa oss till medeltiden. Visst, det finns en del i Shanghai och Mumbai som ligger

pa loner som i Sverige och ibland valdigt mycket hogre. Det finns aven foretag dar som placerar sig pa internationella listor over

varldens storsta foretag. Samtidigt ska man veta att de flesta internationella foretag redan lamnat Shanghai med dess omnejd pga

en kombination av hoga loner och brist pa bra utbildat folk. Vi har tittat pa att tillverka en del av vara grejer i Kina men det finns

ingen ekonomi i det. Simpel massproduktion funkar men sa fort det kommer till hantverkskunnighet sa spricker det. Detsamma galler

servicetekniker och konstruktorer; visst de ar fortfarande billigare an vara svenska killar men inte sa mycket billigare att det

kompenserar deras samre out-put. Jag tror inte att Kina eller Indien kommer komma i narheten av var levnadsniva under min livstid,

min dotters livstid eller ens eventuella barnbarns livstid. Det ar en overskattning av dessa lander.

Samtidigt ar det fruktansvart imponerande att se vad Kina och Indien gjort pa bara 10-20 ar. Fran totala u-lander bestaende av

mestadels illiterata bonder till lander som ingar i varldens alla produktionskedjor och som i enstaka fall kan konkurrera med varldens

basta. Alla mediokra svenska foretag och aven svenskar i allmanhet har givetvis anledning att vara skraja. Det ar bara en rejal

satsning pa utbildning och forskning som kan forsakra oss om att vara barn ska ha det lika bra som vi nu haft det i ett par

generationer. Enstaka kineser och indier ar sjalvklart lika duktiga som oss och de har fler att valja pa. Har finns en kraftig

underskattning hur dessa lander kommer att paverka varenda svensks framtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, Andrejdenruskige mfl har papekat att man kan fa ett bra jobb och liv utan hogre formell utbildning. Lyckligtvis ar det ju

fortfarande sa men jag tror att det blir all svarare att fa ett bra jobb (vad nu det ar) utan hogre formell utbildning. I Asien ar

det redan betydligt svarare, alla lander har ar betydligt mer hierarkiska och det finns tydliga krav pa utbildningsnivaer for

nastan alla jobb. Sjalvklart ar det sa att en utbildning bara ar ett korkort och att de flesta anvander mindre an 10% av vad

de larde sig pa universitetet och att det mer handlar om formagan att inhamta och tillgodogora sig information. Men, utan

korkort far man oftast aldrig chansen, framforallt inte har.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Kim, Andrejdenruskige mfl har papekat att man kan fa ett bra jobb och liv utan hogre formell utbildning. Lyckligtvis ar det ju

fortfarande sa men jag tror att det blir all svarare att fa ett bra jobb (vad nu det ar) utan hogre formell utbildning. I Asien ar

det redan betydligt svarare, alla lander har ar betydligt mer hierarkiska och det finns tydliga krav pa utbildningsnivaer for

nastan alla jobb. Sjalvklart ar det sa att en utbildning bara ar ett korkort och att de flesta anvander mindre an 10% av vad

de larde sig pa universitetet och att det mer handlar om formagan att inhamta och tillgodogora sig information. Men, utan

korkort far man oftast aldrig chansen, framforallt inte har.

Men precis som du och Kim sæger. -Vad ær ett bra jobb?

Det ær dock inget krav att man INTE ska gå skola før att få sig ett bra jobb :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim, Andrejdenruskige mfl har papekat att man kan fa ett bra jobb och liv utan hogre formell utbildning. Lyckligtvis ar det ju

fortfarande sa men jag tror att det blir all svarare att fa ett bra jobb (vad nu det ar) utan hogre formell utbildning. I Asien ar

det redan betydligt svarare, alla lander har ar betydligt mer hierarkiska och det finns tydliga krav pa utbildningsnivaer for

nastan alla jobb. Sjalvklart ar det sa att en utbildning bara ar ett korkort och att de flesta anvander mindre an 10% av vad

de larde sig pa universitetet och att det mer handlar om formagan att inhamta och tillgodogora sig information. Men, utan

korkort far man oftast aldrig chansen, framforallt inte har.

Jag håller med, en bra utbildning har bara blivit viktigare och viktigare med åren. Om jag tar ett exempel från det företag jag jobbar åt så skulle jag precis som du skriver idag aldrig ha fått chansen eftersom det absoluta minimikravet för en anställning (med vilken arbetsuppgift som helst) är att man nått högskolebehörighet, dvs har godkända betyg i alla kärnämnen från minst treårigt gymnasium. Och det har inte jag trots att jag alltså har 4 års specialutbildning inom ämnet el som är min arbetsuppgift. Som tur är för mig så gäller kraven inte retroaktivt. :)

Och som utvecklingen ser ut så höjs bara utbildningskraven från år till år i dom flesta befattningar så snart måste man nog vara minst ingenjör för att ens få chansen.

Fast om man tittar i backspegeln så var ju prestationskraven inte alls lika höga då när jag anställdes i mitten av 80-talet. På den tiden drällde det fortfaramnde av småchefer som la sig i det mesta dagliga arbetet, något som totalt försvunnit idag. Dom som arbetar och sköter dom dagliga sysslorna nuförtiden har inte längre några chefer som hjälper till eller bestämmer ditt och datt utan dom flesta beslut har flyttats ner till arbetstagarna själva. Idag finns ingen som kontrollerar vad vi gör, om vi håller arbetstiderna, tar in extern hjälp om vi behöver det, rekvirerar material, planerar den dagliga verksamheten, dokumenterar den utförda verksamheten osv. Allt detta gör en svensk arbetare själv idag, åtminstone på vårt företag. Det kan faktiskt gå veckor utan att jag talar, eller ens träffar min närmaste chef som idag bara har hand om den övergripande planering som inte rör den dagliga verksamheten. Ett eller två led chefer är helt enkelt bortplockade och organisationerna är tillplattade. Något som jag misstänker dröjer väldigt länge innan vi får se i strikt hierarkiska länder som t ex Thailand där en vanlig arbetare inte tillåts tänka överhuvudtaget.

Och just dessa tillplattade organisationer är nog den största konkurransfördel vi i Sverige har gentemot låglöneländer i Asien idagsläget. Men med den följer förstås betydligt högre krav på utbildningsnivå inom alla befattningar.

Kan väl också nämna att mitt företag har både sina kunder och konkurrenter ute i den stora omvärlden (Brasilien, Kanada, Australien, Indien mfl) och vi tar betalt i dollar. Men trots att vi ligger placerade i dyra Sverige så är vi det helt i särklass vinstrikaste företaget i branchen (per anställd) så något måste vi i Sverige trots allt göra rätt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, något som vi gør måste vara rætt.

Læste en artikel om att sverige hade høgsta kostnaden på arbetskraft med skatter och sociala avgifter m.m.

Men trots våran høga kostnad så var sverige det mest kostnads effektiva landet i europa.

Arbetare ær ju trots allt inte bara en utgift utan det ær dom som skapar och producerar en inkomst.

Effektiviseringen i Sverige jæmført med Thailands effektivisering. I Thailand går det 5 anstællda på en kund medans det i Sverige går 10 kunder på 1 anstælld.

Sedan kan man ju skratta åt det, men ibland tycker jag att servicen i Sverige kan vara allt før dålig. Ibland ær det frånvaro i kassorna nær man ska betala!!!

Men det ær kanske p.g.a det løne læget ær høgre i Sverige. Skulle vi ineffektivisera arbetet så ær det fler som ska dela på samma pengar :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Falang

Quote

Mycket bra tråd! Massor av intressanta erfarenheter som ni delar med er av.

Farang, barnen talar och skriver 4 språk!! :great: Får man fråga vilka? När barnen var små använde du och din fru olika språk för att tala med dem?

Svenska från pappa, Tagalog(filipinska) från mamma, Engelska från skolan plus från mamma o pappa

och Thai från skolan plus kompisar.

Dessutom är Kinesiska(mandarin) på gång genom privatlärare två gånger i veckan.

Bra språkkunskaper tror jag är mycket bra och viktigt för de flesta, trots att jag inte är speciellt

begåvad själv när det gäller språk - Engelska och Svenska är allt jag behärskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svenska från pappa, Tagalog(filipinska) från mamma, Engelska från skolan plus från mamma o pappa

och Thai från skolan plus kompisar.

Dessutom är Kinesiska(mandarin) på gång genom privatlärare två gånger i veckan.

Bra språkkunskaper tror jag är mycket bra och viktigt för de flesta, trots att jag inte är speciellt

begåvad själv när det gäller språk - Engelska och Svenska är allt jag behärskar.

Fantastiskt! Ja, ju fler språk desto bättre, kinesiska är nog ett mycket bra drag!

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Fantastiskt! Ja, ju fler språk desto bättre, kinesiska är nog ett mycket bra drag!

Kinesiska ær inget drag, det ær ett språk.

Drag anvænds vid fiske :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Falang

Quote

Fantastiskt! Ja, ju fler språk desto bättre, kinesiska är nog ett mycket bra drag!

Som världsekonomin ser ut och utvecklas idag, så tror jag att en gissning på att

kineserna tar över redan inom våran livstid inte är allt för avlägsen.

Att då kunna deras språk plus några till borde gagna för en bra framtid.

Måste ju ha någon som försörjer en på gamla dar, då jag inte lär få speciellt

mycket i pension från Sverige...  :cry:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som trodde kinesiska var ett fruntimmer från Kina.

[move]Arne - som alltid lär sig något nytt[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som världsekonomin ser ut och utvecklas idag, så tror jag att en gissning på att

kineserna tar över redan inom våran livstid inte är allt för avlägsen.

Att då kunna deras språk plus några till borde gagna för en bra framtid.

Måste ju ha någon som försörjer en på gamla dar, då jag inte lär få speciellt

mycket i pension från Sverige...    :cry:

Tror inte du får se att kineserna tar över under din livstid. Den kinesiska tillväxten just nu är ju baserad på att billig arbetskraft

nästa att jämföras med slavhandel. När lönenivåerna kommer stiga som alltid sker i ett tillväxtland så finns det risk för att det

svalnar av lite.

En tillbakablick till Thailand i slutet på 80 början på 90, så skedde något liknande det som sker i Kina idag att många företag la

sin tillverkning i Thailand pga den billiga arbetskraften och även inhemsk tillverkning av kopierade västprodukter flödade ut på

världsmarknaden, det genererade många rika thailändare men nu har lönerna stigit så då läggs inte tillverkningen där i samma utsträckning,

den läggs nu i Kina eller annat billigare land. Nu köper ju även thailändarna in en del kläder från Kina och säljer för att det är billigare än att köpa på hemmaplan.

Jag vet att man kan inte jämföra Thailand med Kina men ville bara lysa upp att landets lönenivåer avgör mycket.

Sen är det bra att du ger dina barn språkkunskaper det önskar man idag att sina egna föräldrar tänkte på när man tyckte

det var viktigare att åka moped och tramasa med tjejer än att läsa språk. Men språk är ett bra verktyg som i sig själv inte genererar något,

så se även till att ge dina barn ytterligare kunskaper där dom senare kan dra nytta av sina språkkunskaper. För om man tror att nu ska

barnen lära sig kinesiska för det är där allt kommer att ske, tänkt då på att det finns flera miljarder som föds med det språket.

Det är en bra tråd med mycket olika vinklar hur vi kan se olika på saker som sker och tror kommer att ske i världen. Extra viktigt för er med barn

själv hoppas jag mest att sverige, norge och Thailand kommer att vara 2 någorlunda stabila länder när man kliver in i pensionsåldern.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...