Jump to content
IGNORERAD

TiT - This is Thailand


Guest Falang

Recommended Posts

TiT ar ett uttryck som ofta dyker upp bland oss som ar fast bosatta har i Thailand.

I grund o botten handlar val uttrycket om att saker o ting inte ar likadana har som

de ar i 'hemlandet'.

Helt ok tycker jag - det var val anda en av orsakerna till att man flyttade hit.

Men...ibland kan det bli jobbigt, som t.ex. att jag inte haft internetuppkoppling de

senaste tva veckorna...  :cry:

Mitt arbete och inkomst ar ju baserat pa tillganglighet till internet.

Betalt vill dom ha - men att leverera produkten de tar betalt for ar inte lika viktigt...  :grrrrrr:

Alla som spenderat langre tider i LOS vet ju att saker och ting inte funkar lika val som

de gor i moderslandet.

Ska man overleva har sa maste man kunna lara sig leva med det faktumet.

Sitter ofta och hor expats som sitter och spyr galla over hur illa saker o ting funkar

har i Thailand, jag undrar da ofta - varfor bor ni har da, om det nu ar sa javla illa...  :intello:

Varfor skriver jag nu detta?

Tja, vad vet jag...!?

Misstanker dock att det finns fler an jag som upplevt/upplever samma saker som mig.

Trots allt sa ar ju livet har ganska behagligt - har trots allt de senaste tva veckorna spenderat

storre delen av tiden i poolen tillsammans med goda vanner - OCH ett antal kalla Chang...  :drunk:

Lev val kamrater!!!  :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    17

  • Magrood

    11

  • Kim

    10

  • Herr Chang

    7

Mest aktiva i denna tråd

Jo visst är Thailand, Thailand.

Finns otaliga situationer som man kan irritera sig på, men man har två val i livet...

1. Om man kan göra nåt åt saker och ting - Gör det, så slipper du bli irriterad.

2. Om man inte kan göra nåt åt saker och ting - Varför bli irriterad över nåt man inte kan göra nåt åt ändå.

Bara mina två grundidéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Klart att man klagar och gnäller.

Skulle man alltid vara nöjd så kan man ge sig fan på att det inte blir bättre.

Blir man inte förbannad på operatörerna när internet inte fungerar, ringer och gör sin röst hörd då kommer det nog bara att bli värre.

Gnällspikar kan förbättra samhället!

GO gnällspik!

M.V.H

/Tyvärr inte en gnällspik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv arbetat flertal år utomlamds (dock ej Thailand) och varit ganska frustrerad många ggr..

Men, när man väl kommer till insikt att allt fungerar inte som "hemma", så tar man det bättre..

Sen har jag ifrågasatt mig själv många ggr, vem sätt är rätt att lösa vissa vardagsproblem??

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo visst är Thailand, Thailand.

Finns otaliga situationer som man kan irritera sig på, men man har två val i livet...

1. Om man kan göra nåt åt saker och ting - Gör det, så slipper du bli irriterad.

2. Om man inte kan göra nåt åt saker och ting - Varför bli irriterad över nåt man inte kan göra nåt åt ändå.

Bara mina två grundidéer.

Haller med till 100% - forsoker at leva mitt liv efter de tva enkla reglerna.

Trivs bra har, men kan inte applicera regel 2 nar det galler trafiken - da det trots allt handlar

om ens liv...

Nar man forlorar inkomst sa kan det ocksa vara svart att folja regel 2...  :grrrrrr:

Annars sa kan jag garva at de mesta i 'problemvag' har och har i ovrigt en mycket bra tillvaro har!!!  :great:   :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om just trafiken, när det gäller "regel 2".

Man är ju lite hjälplös i det fallet. Så vi kanske måste införa en tredje regel... ???;)

Förlorad inkomst...? Jo, nja... Det kommer alltid nya pengar nånstans ifrån tycker jag, på nåt konstigt sätt brukar allt lösa sig.

(Har ni förresten läst Marlo Morgans - "Livet på andra sidan"? Kanonbra bok, 5 plus av 5 möjliga).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Visst är bästa medicinen mot till exempel höjt blodtryck att bara ta det lugnt och acceptera vad som sker. På en individuell nivå.

Vad gäller Thailand som delvis kan betraktas som ett u-land kan det inte vara bra för samhällsutvecklingen att undermåliga produkter och tjänster accepteras bara för att det "inte går att göra något åt det". Samma sak vad gäller korruptionen.

Fast det lär förstås inte hjälpa om bara utlänningar gnäller om detta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad gäller Thailand som delvis kan betraktas som ett u-land kan det inte vara bra för samhällsutvecklingen att undermåliga produkter och tjänster accepteras bara för att det "inte går att göra något åt det".

Håller med i vissa fall, men...

Det mesta går ju faktiskt att göra någonting åt. Om vissa inte gillar en produkt/tjänst i Thailand (eller någon annanstans) så kan de ju faktiskt börja konkurrera i denna bransch, tillverka bättre produkter och tillhandahålla bättre tjänster osv.

Alltså: Försök alltid att tillämpa regel Nr 1. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

ANDAS!!!

Bangkok är ju rätt stressigt för mig!

Massa folk och ingenting funkar helt hundra.

Jag var sketstressad och blev irriterad ( Jag är kock och livet är en station, van med trycket ) , hektisk som fan. Så jag sa till mig själv att andas, högljutt.

Så nu har ju Nong lärt sig  svenska ordet ANDAS.

Används rätt flitigt av henne!  :glasses:

Mvh

kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja P3,

Jag förstår inte riktigt varför man ska acceptera saker man inte gillar bara för att det i det aktuella landet inte skulle gå att göra något åt det.

Om jag till exempel inhandlar en dammsugare i Sverige skulle det aldrig falla mig in att i affären plocka upp den ur kartongen och kontrollera att den fungerar. Koppla in sladden och provdammsuga... absurt tänker nu säkert många.

Något som tyvärr är nödvändigt i Thailand. Går jag dagen efter tillbaka med en ej fungerande dammsugare till thailändska butiken blir jag sannolikt utskrattad. Som nam naa!

I Sverige lär jag få en ny dammsugare utan diskussioner. Visst, oftast billigare i Thailand, men man får vad man betalar för. Tyvärr hjälper det inte att en minoritet medvetna konsumenter väljer ett annat ställe att handla hos. Majoriteten fortsätter att bli att handla skit och bli lurade.

Enda sättet att ändra denna "caveat emptor" (köparen får skylla sig själv) mentalitet är att myndigheterna ingriper. Och det lär ju inte hända i första taget i Thailand...

För all del, är man beredd att riskera undermåliga produkter och tjänster bara för att det är så billigt... inga invändningar från mig. Själv är jag inte intresserad.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lets Face it.

Vissa saker funkar sämre i Sverige, men sånt får man väl lära sig att hantera precis som Herr Chang Skriver. Kolla damsugare, dator, kamera etc innan man lämnar butiken till exempel.

Sen tycker jag det finns saker som funkar bra, många av de större företagen har ju förträfflig kundservice enligt de erfarenheter jag har haft: AIS, TRUE med flera.

Hade problem med roaming på min thai mobil (att ringa ut) en gång i Sverige. Jag ringer och beskriver problemet. Dom lovar att fixa och återkomma. De undrar om de ska ringa på min svenska mobil. Visst säger jag. Och mycket riktigt de ringde om talade om att de fixat problemet.

Hade problem med internet vid 16-tiden en lördag em. Ringer kundservice. De lovar att skicka över en kille på söndag förmiddag. Klockrent, han stod där som avtalat.

De saker som funkar sämre får man jobba sig runt, vi vet ju att det är ju ingen större ide att skälla på en Thai.

Och när det gäller politiken så är det inte TIT - Det är OIT= Only in Thailand

Sitter just nu på Haiti sedan två veckor och undrar va fasen det är frågan om...igen. Inget man kan göra så mycket åt..

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Nar man forlorar inkomst sa kan det ocksa vara svart att folja regel 2...  :grrrrrr:

Jobba mera ta extra-knäck. Mycket som går under "2:an" kan undvikas genom planering

Är armarna för långa, benen för korta brösten för små?  Solklara ettor t.ex silicon inlägg!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min egen erfarenhet av Thailand är följande:

Fas 1:

Besöker Thailand på semester och formligen älskar allt och alla, paradiset är funnit. Flyttar hit och njuter av allt detta land har att erbjuda.

Fas 2:

Har bott här ett tag nu och inget fungerar ju i det här j..vla landet. ALLA luras, falska leende, korruption, hata imigration, alla är korkade.

Fas 3:

Har bott här rätt många år nu. Landet är helt ok, vissa saker funkar inte, men vadå, MAIPENRAI. Det är allt bra underbart här ändå.

Har nästan slutat bli arg på det som inte funkar, blir däremot enormt tacksam när något funkar. TIT.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo visst är Thailand, Thailand.

Finns otaliga situationer som man kan irritera sig på, men man har två val i livet...

1. Om man kan göra nåt åt saker och ting - Gör det, så slipper du bli irriterad.

2. Om man inte kan göra nåt åt saker och ting - Varför bli irriterad över nåt man inte kan göra nåt åt ändå.

Bara mina två grundidéer.

Det passar bra för mig med mitt nuvarande humör...

Ska försöka smaka på dina ord och låta det smälta in na ka.  :wai::wai::wai:

---

Quote

Min egen erfarenhet av Thailand är följande:

Fas 1:

Besöker Thailand på semester och formligen älskar allt och alla, paradiset är funnit. Flyttar hit och njuter av allt detta land har att erbjuda.

Fas 2:

Har bott här ett tag nu och inget fungerar ju i det här j..vla landet. ALLA luras, falska leende, korruption, hata imigration, alla är korkade.

Fas 3:

Har bott här rätt många år nu. Landet är helt ok, vissa saker funkar inte, men vadå, MAIPENRAI. Det är allt bra underbart här ändå.

Har nästan slutat bli arg på det som inte funkar, blir däremot enormt tacksam när något funkar. TIT.

Det är så klokt och stämmer så bra.

Själv har jag nog gått igenom de faser i Sverige.

Fas 1. Spännande, modernt, civiliserat land. Folk går att lita på. Alla maskiner och hjälpmedel man har i hemmet. Att det finn tidtabeller för bussar.

Fas 2. Skitkallt, ingen sol, kalla människor. Så svårt att bara träffa folk spontant. Allting ska bara bokat - till och med när man bara vill träffa en vän över en kopp kaffe. Ingen bryr sig om någon. Alla är som maskiner. Folk som ser ned på thailändska tjejer. Folk som tycker allt i Thailand är skit.

Ensamheten trots att man är bland folk är väst.

Fas 3. Det är rätt så trevligt ändå. Kan man reglerna och spelar efter dem så fungerar det. Offentlighetsprincipen, demokrati, jämställighet, att kunna ha stor käft mot tjänstemän och kundkontakter och inte behöver vara rädd att de ska hämnas osv. Det är ganska skönt.

Träffar man på någon varm och givmild människa som gör mer än vad de behöver - blir man extra glad.

Livet är underbart ibland!

Trevlig helg

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan jag skriva ett separat inlägg om saker jag blir  :diablo: på i Thailand.

Tjatande taxichaufförer hatar jag.

Trafik ogillar jag starkt - det är jag mest rädd för när jag är i Thailand.

När folk frågar mig vad de bör ta med när de åker till Thailand brukar jag säga "reflex", om det nu kan hjälpa.  :he:

Korruption hatar jag.

Hierarki hatar jag. Men hur gör man för att rensa hela samhället från hierarkin?

De sakerna med grön text som händer i Sverige blir jag irriterad på:

Att man inte konfronterar och säga som det är.

Nu har jag råkat ut för en sån dålig stil.

Blev kontaktad för att tolka på lördag och söndag.

Fick ingen mer information trots mina desperata försök att få reda på mer så jag kunde förbereda mig.

Fick tag på en tjej på ambassaden igår som inte visste mer än jag.

"De kanske inte vill ha oss längre men vågar inte säga det" sa hon.

"Ja, det har du rätt i. Det har jag aldrig tänkt på. Det stämmer nog som du säger" sa jag.

Idag ringde hon på morgonen och sa att hon fick ett mejl igår efter vårt samtal att företaget inte längre behöver vår hjälp.

"Okey, tre personer som bor i Sverige har gått och ställt in sig på att arbeta i en hel helg och de meddelar en dag förre att det inte blir något. Men det är skönt att få beskedet ändå, (annars hade man åkt dit och stått där som en dåre)" sa jag och tänkte det sista.

Det värsta är att jag har bokat av en föreläsning som ska hållas imorgon.

Nu vet jag varken ut eller in eftersom jag bokade av den ganska sent - under veckan.

---

Ja, ibland önskar jag att (vi) thailändare kan säga som det är och tala om i så tidigt skede som möjligt om det blir någon ändring. Skriver vi eftersom jag själv också är th-are men jag har lärt mig att säga till så fort jag får reda på att det blir någon ändring i alla fall.

---

Sen när man inte håller tiden blir jag också irriterad. Men inte så mycket. Brukar räkna med att det kan bli en timme senare än vad som var sagt.

---

Att man inte stänger av mobilen när man har viktiga möten är respektlöst tycker jag.

Och att sitta och prata i telefon och låta två tre andra personer vänta på under ett bokat möte är också dålig stil.

---

Men - jag älskar Thailand ändå.

Ibland tar jag med mig svenska ögon och måttband med mig till Thailand när jag är på semester, vilket jag snart märkte var ett lidande. På senare resor kunde jag lämna de svenska värderingarna i Sverige mer eller mindre och njuta av Thailand precis som det är - hela paketet. Det märks att jag njuter mer.

Jag iakttar och suger åt mig det som är thailändskt hemma i Thailand. Det är inte perfekt - men de sakerna saknar jag faktiskt när jag är i Sverige - ett s.k. perfekt land.

Ibland känner jag att jag behöver det operfekta för att känna av att jag lever och kan uppskatta min tillvaro.

Jag ser det som lite charm ... är det kanske en sorts förträngning - eller längtan?

Vem vet.

Känns som om  man som utlandsthailändska måste gå igenom fas 1-3 när man kommer hem också.

Till slut hör man aldrig hemma någon stans.

Eller så har man har två hem...med lite annorlunda värderingar...

---

Men livet är underbart!

Beror på hur man väljer att reagera...

Mvh

Magrood

- som var mycket förbannad nys -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Det finns inget land som är perfekt, varken Sverige eller Thailand.

Blir ju ganska individuellt var man vill befinna sig större delen av tiden. Jag har valt att inte bo permanent i Thailand, även om jag har ekonomisk möjlighet. Semester då och då är däremot trevligt. Fast jag kanske ändrar mig om några år.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min egen erfarenhet av Thailand är följande:

Fas 1:

Besöker Thailand på semester och formligen älskar allt och alla, paradiset är funnit. Flyttar hit och njuter av allt detta land har att erbjuda.

Fas 2:

Har bott här ett tag nu och inget fungerar ju i det här j..vla landet. ALLA luras, falska leende, korruption, hata imigration, alla är korkade.

Fas 3:

Har bott här rätt många år nu. Landet är helt ok, vissa saker funkar inte, men vadå, MAIPENRAI. Det är allt bra underbart här ändå.

Har nästan slutat bli arg på det som inte funkar, blir däremot enormt tacksam när något funkar. TIT.

Förra året va jag i fas 2 och höll på att ge upp, dra till nån semesterort ett par veckor och sedan glömma (försöka i alla fall) allt man investerat i, men så en dag med vackert väder började fas 3 infinna sig, maipenrai, det är ju för f-n snöslask hemma. bara tanken på 0 gradigt skitväder fick fas 3 att rivstarta,skrapa rutor, slira runt i skiten och den där j-la salthinnan på bilen, nääää, stå ut! och stäng grinden ett tag, det hjälpte, nu hoppas man att 3:a fortsätter ta ett allt fastare grepp om hjärnkontoret, det ska bli ett intressanthalvår. Landar 2 okt. så snart börjas det!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fas 4.

Man har blivit så slö och thailandiserad att man bara flyter runt i skiten med ett fånigt leende - och trivs ganska bra.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Magrood,

Det finns inget land som är perfekt, varken Sverige eller Thailand.

Blir ju ganska individuellt var man vill befinna sig större delen av tiden. Jag har valt att inte bo permanent i Thailand, även om jag har ekonomisk möjlighet. Semester då och då är däremot trevligt. Fast jag kanske ändrar mig om några år.

Herr Chang har talat.

He he he

Den insikten har jag.

Ingen är perfekt. Inget land är perfekt.

Men ibland undrar man efter så många klagomål som man läst - om inte människorna som enbart klagar och klagar tror att deras land är perfekt.   :crazy::crazy::crazy:

Magrood

- som nyss fått ett Nej till den avbokade föreläsningen -

Nu är det helg. Det är bäst att hålla humöret uppe trots en skitdag!

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en kommentar om HC´s dammsugar problem

"Något som tyvärr är nödvändigt i Thailand. Går jag dagen efter tillbaka med en ej fungerande dammsugare till thailändska butiken blir jag sannolikt utskrattad. Som nam naa!"

Funkar bra att byta eller lämna tillbaka saker som köps i affärer som lämnar kvitto, hos gatu-knallar, utan kvitto funkar ofta att lämna tillbaka en trasig vara, bara man hittar dem.

Exemplelvis den första dammsugaren vi köpte, den den hade samma sugkapacitet som en lungsjuk fjäril, och väsnades som en bergborrmaskin. Den returnerades nästa dag "vill ni ha pengarna tillbaka eller köpa en annan" var frågan jag fick, min kära fru tappade hakan, för det trodde hon aldrig... Vi köpte en bättre modell i samma affär.

Ett annat exempel är grabbarna som säljer copy-DVDer på marknaden intill där vi bor, första gångerna jag handlade fick jag alltid svaret "good copy, 98% quality DVD9!", efter att jag returnerat några cam-kopior, så får jag numer ett ärligt svar, och kan mycket väl köpa en "cam-copy, soso quality", eftersom jag vet vad jag får, om jag gärna vill se filmen ändå.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förra året va jag i fas 2 och höll på att ge upp, dra till nån semesterort ett par veckor och sedan glömma (försöka i alla fall) allt man investerat i, men så en dag med vackert väder började fas 3 infinna sig, maipenrai, det är ju för f-n snöslask hemma. bara tanken på 0 gradigt skitväder fick fas 3 att rivstarta,skrapa rutor, slira runt i skiten och den där j-la salthinnan på bilen, nääää, stå ut! och stäng grinden ett tag, det hjälpte, nu hoppas man att 3:a fortsätter ta ett allt fastare grepp om hjärnkontoret, det ska bli ett intressanthalvår. Landar 2 okt. så snart börjas det!

Baa

Vi brukar säga...

Om du har det jobbigt - tänk på de som har det jobbigare än dig.

Gillar ditt resonemang!   :mdr:

Minns när jag, mitt ex och bonussonen var på semester i Thailand.

Sonen satt och jobbade med sin mattebok på stranden.

Han ojade och hade noll lust.

Hans far sa "tänk hur härligt det är att få jobba med matte här istället för att sitta inne i decemberkylan med mörker och snöslask"...   :mdr::mdr::mdr:

Det var bra sagt!

---

En gång när jag var där själv och inte behövde kolla i almanacka.

Ingen bokning. Ingen bestämd tid för någonting.

Bara gick och åt när jag var hungrig. Sov när jag kände för det.

Vilket paradis att bara kunna "vara".

Varför är det så svårt att bara "vara" i Sverige?

---

Trevlig helg!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

En gång när jag var där själv och inte behövde kolla i almanacka.

Ingen bokning. Ingen bestämd tid för någonting.

Bara gick och åt när jag var hungrig. Sov när jag kände för det.

Vilket paradis att bara kunna "vara".

Varför är det så svårt att bara "vara" i Sverige?

---

Trevlig helg!

Magrood

Inte før att klaga åp ditt "bara vara", jag gør likadant i Thailand.

Men aldeles før många (enl. min mening) har ett "bara vara" instællning i Thailand och sedan har dom dessutom mage på att klaga på att dom ær fattiga.

Hade dom jobbat och tjænat pengar så ær det væl lugnt att "bara vara" på fritiden.

Ofta verkar dom tro att falanger automatiskt har pengar før ingenting, men som du och før den delen många andra Thailændskor vet så ligger det mycket hårt(?) jobb bakom det hela.

Det blir ju en lite felvisande bild nær jag går i Thailand och inte gør ett smack, och thailændarna tror jag fortsætter likadant hemma :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte før att klaga åp ditt "bara vara", jag gør likadant i Thailand.

Men aldeles før många (enl. min mening) har ett "bara vara" instællning i Thailand och sedan har dom dessutom mage på att klaga på att dom ær fattiga.

Hade dom jobbat och tjænat pengar så ær det væl lugnt att "bara vara" på fritiden.

Ofta verkar dom tro att falanger automatiskt har pengar før ingenting, men som du och før den delen många andra Thailændskor vet så ligger det mycket hårt(?) jobb bakom det hela.

Det blir ju en lite felvisande bild nær jag går i Thailand och inte gør ett smack, och thailændarna tror jag fortsætter likadant hemma :diablo:

Ha ha ha ha...

Ja... vad ska man säga.

Till och med jag som bott i Sverige några år hade svårt att tänka mig hur livet i Sverige för en person är ,när jag ser honom leva i Thailand.

Min man och jag semestrade ihop i Thailand ganska kort efter vi lärt känna varandra.

Det blev ganska mycket  :drunk: och  :17::54: för både min man och jag.

Det var nog första gången min familj såg mig dricka (förutom mormor som ville låta mig prova på under hennes tillsyn).

Jag blev lite skeptisk även om jag visste att många faranger dricker mer när de är på semester i Thailand.

Frågade min storebror som var expert inom området om min älsklings drickvana.

"Det här kallas inte för att dricka", blev svaret.

Vet inte om han hade fått någon muta för att ge mig det svaret eller om han var extra förtjust i killen min.  :lol::lol::lol:

---

Vi i Thailand har inte samma semesterkultur som i Sverige och andra kalla länder na ka.

Jobbar man så jobbar man året runt - men kanske några långhelger. De flesta har inte möjlighet till semester. Vissa yrken har det.

Vi förstår inte det där med att jobba ihjäl sig 11 månader och ladda batteri i 1 månad.

Lever man på andra så fortsätter man göra det om möjligheten ges...

Sjukt, men tyvärr sant i vissa familjer.

---

Jag jobbade året runt under mina första år i Sverige. Hade inget behov av semester.

Men sen blev jag försvenskad.

Sen om bybornas syn på farang i drömmarnas länder. Ja, det är ett eget kapitel som har diskuterats flera gånger.

Det bästa man själv kan bidra till för en mer rättvisande bild är att berätta och förklara hur det egentligen ligger till.

Jag brukar förklara att vi måste jobba ihjäl oss för att kunna ha råd att åka ned.

Skulle de göra samma sak skulle de de också kunna leva som vi gör i en månad.

Att det kostar mycket för oss att åka ned - men vi måste. Jag måste komma hem...

Att vi inte har råd att resa någon annan stans eftersom jag är bunden till Thailandsresor.

osv osv

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej Magrood!

Var lite nervøs att du skulle ta inlægget som kritik, men de gjorde du inte.

Dessutom måste jag berømma dig før det du skriver. Bl.a att æven du blev skeptisk till farangens levnads sætt dær hemma.

Och viss ges det møjligheter till familjen/familjer i Thailand att bara gå omkring och sparka småsten på dagarna, men det har jag/vi/ni bara oss sjælva att skylla.

Men en dag kanske "appanaget" dras in och då blir det svårt att leva dær nere.

Viktigas ær før dom att bli sjælvstændiga och inte så beroende av andra

M.V.H

/semester alkisen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

---

Jag jobbade året runt under mina första år i Sverige. Hade inget behov av semester.

Men sen blev jag försvenskad.

Det gäller nog många svenskar också och brukar gå under benämningen "hundår". Själv hade jag yrkearbetat i flera år innan jag kunde ta min allra första semesterdag. Först åt olika arbetsgivare på tidsbegränsade anställningar + 1 år i det militära. Och sedan i dryga ett år ytterligare efter att jag fått ett jobb med tillsvidareanställning. Tror det tog ca 4-5 "hundår" innan jag fick tillfälle att ta min första semesterdag.

Så detta gäller inte bara för thai.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...