Jump to content
IGNORERAD

TiT - This is Thailand


Guest Falang

Recommended Posts

Förra året va jag i fas 2 och höll på att ge upp, dra till nån semesterort ett par veckor och sedan glömma (försöka i alla fall) allt man investerat i, men så en dag med vackert väder började fas 3 infinna sig, maipenrai, det är ju för f-n snöslask hemma. bara tanken på 0 gradigt skitväder fick fas 3 att rivstarta,skrapa rutor, slira runt i skiten och den där j-la salthinnan på bilen, nääää, stå ut! och stäng grinden ett tag, det hjälpte, nu hoppas man att 3:a fortsätter ta ett allt fastare grepp om hjärnkontoret, det ska bli ett intressanthalvår. Landar 2 okt. så snart börjas det!

Jag bara ÄLSKAR att lyssna på trafikinfo/väder rapport från Svedala via webbradio när jag är i Thailand.

Då smakar ölen otroligt gott i solskenet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    17

  • Magrood

    11

  • Kim

    10

  • Herr Chang

    7

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Quote

Det gäller nog många svenskar också och brukar gå under benämningen "hundår". Själv hade jag yrkearbetat i flera år innan jag kunde ta min allra första semesterdag. Först åt olika arbetsgivare på tidsbegränsade anställningar + 1 år i det militära. Och sedan i dryga ett år ytterligare efter att jag fått ett jobb med tillsvidareanställning. Tror det tog ca 4-5 "hundår" innan jag fick tillfälle att ta min första semesterdag.

Så detta gäller inte bara för thai.

Har alltid hundår. Ligger redan øver 2000 timmar.

Ibland får man gråta sig till sømns :intello:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har alltid hundår. Ligger redan øver 2000 timmar.

Ibland får man gråta sig till sømns :intello:

Och ibland kan man inte ens gråta sig till sömns. Jobbade själv 17 timmar i sträck i förrgår, kom hem från jobbet kl 5:00 på morgon då frugan redan var på väg att stiga upp för att gå till sitt jobb. Och när hon stökat färdigt och åkt så var det förstås dags för sonen att vakna och kräva vällingkok, blöjbyten, lek osv. När jag fört honom till dagis kl 09:00 försökte jag få en liten nap men telefonerna ringde i princip oavbrutet.

Klockan 13 var det sedan dags att pallra sig iväg mot jobbet igen, suck.

Vad gäller hundår så hade jag inte en enda semesterdag under dom första 4-5 åren och jobbade väl ungefär maximal övertid årligen under dom första 12-15 yrkesverksamma åren. Men efter det fick det vara nog och sedan 12 år tillbaka tar jag ut 100% av all övertid jag gör i kompledighet. Något som resulterat i ett årssnitt på ca 4 månaders utlandsvistelser årligen under dessa 12 senaste år.

Så "hundåren" i yrkeslivet är passerade för min del som skönt är.

Frugan har dock sina hundår kvar, något som antagligen kommer att ställa till det med våra resvanor förr eller senare tyvärr.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har alltid hundår. Ligger redan øver 2000 timmar.

Ibland får man gråta sig till sømns :intello:

Quote

Och ibland kan man inte ens gråta sig till sömns...

Jag då, jag är vaken 26 timmar om dygnet. När jag går och lägger mig har jag redan stigit upp igen!  ;)

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns olika sätt.

Att bo med hög standard, ny bil, ny båt, ny platt tv, resor o.s.v. = Jobba som en hund för att komma till los 2 veckor.

Bo billigt, gammal bil, roddbåt, tjock tv som är 15 år = hela vintern i los.

Att jobba ihjäl sig är ingen rolig död, kanske bättre dö lat i los med en singa i näven :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Det finns olika sätt.

Att bo med hög standard, ny bil, ny båt, ny platt tv, resor o.s.v. = Jobba som en hund för att komma till los 2 veckor.

Bo billigt, gammal bil, roddbåt, tjock tv som är 15 år = hela vintern i los.

Att jobba ihjäl sig är ingen rolig död, kanske bättre dö lat i los med en singa i näven :mdr:

Jobbar inte som en hund egentligen, sitter mest av tiden.

Problemet ær inte alltid pengar. Kim har ju en fin førdel som får komp. før allt, medans jag måste vara på jobb då reslusten faller in.

Jag brukar sæga

-Har man pengar så har man inte tid. Och har man tid så saknar man pengar.

Siktar nu på att åka till Thailand øver jul och nyår, Ca 3 veckor. Biljetten går på mellan 15 och 20k men det ær enda møjligheten før mig att ta en 3 veckors.

Skulle gærna vara længre tid i LOS men... :grrrrrr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Offtopic:

Hundår, visst har jag också haft sådana tidigare. Var iofs iväg på kortare semestrar dock inte betalda.

Min flickvän var färsk sjuksköterska i Phuket när tsunamin kom, efter det jobbade hon 16 h/dag i ca 3 mån.

Där kan man tala om tufft.

Ingen psykolog tog hand om henne eller hennes kollegor efteråt så att det kunde bearbeta händelsen.

Tråden börjar bli som Monthy Python sketchen när de rika herrarna sitter på klubben och skryter om vem som hade hårdast barndom.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar som Vaxet ocksa se min vistelse i Thailand i faser men jag ser det som minst 5, kanske 7 eller 9 eller...faser.

Fas 1 och fas 2 ar ungefar som Vaxet beskriver men Vaxet's fas 3 ar slutfasen och den tror jag valdigt fa nar och pa satt

och vis vet jag inte ens om det ar onskvart. I mitt fall sa ar fas 3 en fas da man tror att man forstatt och accepterat allt

om Thailand och kommit fram till att det ar bra nog. Forr eller senare kommer man dock till fas 4, exempelvis efter man

skaffat barn, da man an en gang borjar ifragasatta mycket angaende Thailand, typ om det verkliegn ar ett bra land for ett

barn att vaxa upp i med mera. Jag tycker jag befunnit mig i denna fas i minst 5 ar nu och jag tvekar pa om jag nagonsin tar

mig till slutfasen dar jag fullt ut accepterar att Thailand ar min "slutdestination". Men a andra sidan, den dagen man slutar

dromma om nagot battre ar man kanske kord. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men a andra sidan, den dagen man slutar

dromma om nagot battre ar man kanske kord. ;)

Ja, det är nog mänskligt att drömma om något bättre.

---

Jag träffade en mycket trevlig thai tjej igår.

Hon sa något så klokt, när hon frågades om vad hon tyckte om att bo i Sverige.

"Jag trivs var jag än bor. Lyckan finns i ens hjärta, i ens inre".

Wow!

---

På tal om hundår...

Uchhhhh det verkar finnas överallt.

Mvh

Magrood

- som börjar vilja sluta med hundår -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, hundhår kan ju vara lite besvärligt men katthår är ju betydligt värre för di med allergier, särkilt besvärande är ju hårbollarna.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter bott sju år utomlands så upplever jag att saker och ting inte fungerar som det borde när jag åker till Sverige. Men brukar komma till insikt efter några dagar, då jag inser att Sverige har faktiskt förändrats under åren. Tyvärr enligt mig inte till det bättre, tycker att det blivit betydligt "kallare" och att folk inte är lika vänliga/ödmjuka som för sju år sedan (hoppas jag har fel). Vid de flesta resorna till Sverige bokat om flighten hem, och åkt hem en dag tidigare.

Få se om jag har samma uppfatting då jag måste spendera den 4 Oct - 10 Oct i mitt gammla Göteborg.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente STP, har upplevt precis samma sak när jag åkt till Göteborg. Det flesta andra ställen är precis som förut.

[move]Arne - ju bättre desto förr i Götet[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu då, MG?

Quote

Min flickvän var färsk sjuksköterska i Phuket när tsunamin kom, efter det jobbade hon 16 h/dag i ca 3 mån.

Där kan man tala om tufft.

Ingen psykolog tog hand om henne eller hennes kollegor efteråt så att det kunde bearbeta händelsen.

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag brukar som Vaxet ocksa se min vistelse i Thailand i faser men jag ser det som minst 5, kanske 7 eller 9 eller...faser.

Fas 1 och fas 2 ar ungefar som Vaxet beskriver men Vaxet's fas 3 ar slutfasen och den tror jag valdigt fa nar och pa satt

och vis vet jag inte ens om det ar onskvart. I mitt fall sa ar fas 3 en fas da man tror att man forstatt och accepterat allt

om Thailand och kommit fram till att det ar bra nog. Forr eller senare kommer man dock till fas 4, exempelvis efter man

skaffat barn, da man an en gang borjar ifragasatta mycket angaende Thailand, typ om det verkliegn ar ett bra land for ett

barn att vaxa upp i med mera. Jag tycker jag befunnit mig i denna fas i minst 5 ar nu och jag tvekar pa om jag nagonsin tar

mig till slutfasen dar jag fullt ut accepterar att Thailand ar min "slutdestination". Men a andra sidan, den dagen man slutar

dromma om nagot battre ar man kanske kord. ;)

Atom jag fattar vad du menar och kanske inte Fas 3 är slutfasen.

Jag har också barn, både sedan ett tidigare äktenskap och i mitt nuvarande med Fru Vax.

Har många gånger funderat på var det är bäst för barnen att växa upp och pendeln slår hela tiden fram och tillbaka.

Talade igår med min äldste son, som snart är vuxen och han sa följande till mig" pappa bara för att det är lite bättre ordning och reda i Sverige så tycker jag inte skolorna är bättre, pappa låt lillasyrran och Ken gå i skola i Thailand, i Sverige är skolorna skit just nu".

Ja vad säger man?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Vaxet,

Jag tror ocksa det finns skolor i Thailand som ar val sa bra som de flesta svenska skolorna. Ska sjalv upp till Bkk pa fredag for assessment av var dotter infor skolstarten pa Bangkok Patana (undrar hur man assessar en 2-aring  ;) ). Men det finns sa mycket annat som man funderar over typ frisk luft, mojligheten att leka var och nar som helst, foreningsliv mm. Vi har val tankt att stanna ett tag till men som sagt, helt saker pa om det ar ratt blir jag nog aldrig  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet och Atom,

Skönt att inte vara ensam om funderingar avseende vad som är bäst för familjen. när de små skall börja skolan.

Jag och Nok diskuterar ofta vad vi skall göra, stanna i Thailand, eller flytta till Sverige.

Det är inte självklart att de Svenska skolorna är bättre än de Thailändska, i alla fall inte på sikt.

Frugan har en dotter som går i en Thai-privatskola (medelklass, ca 20-25000 per termin), och den verkar hyfsad...

Det som stör min "Svenska hjärna" är pedagogiken, det verkar vara enligt principen "mata fågelungar", alltså barnen sitter nästan bara och tar emot det som lärarna lär ut, det saknas diskussioner och ifrågasättande.

Sen undrar jag om det verkligen är nödvändigt med ständiga "uppställningar" varje morgon, med flagghissning och Kungssången, följt av Buddist-böner (de som inte är buddister behöver inte be, men måste likväl stå still och lyssna), därefter brukar rektorn eller nån seniorlärare orera ett tag om dagens visdomsord, typ "lyd de som står högre än er (föräldrar och lärare)", speciellt rektorn älskar att höra sin egen röst.

Hela processen tar 15-25 minuter varje morgon, och det är ett slöseri med tid och tråkigt, jag ser hur ungarna skruvar på sig och bara vill att det skall ta slut...

Tycker personligen att Flaggans hissande och Kungssången är helt OK, men resten, varje dag...Nää.

Atom, eller nån annan med kunskap, vad kostar en hyfsad Internationell skola, per termin?

Tillägg: Det stör mig också att det inte går att prata Engelska med dotterns "Engelskalärare :diablo: " De kan inte språket, de kan inte uttala orden de lär ut, om det står fel i läroboken, så lär de ut fel, inget ifrågasättande, inte av nåt som kommer "uppifrån", kanske ett problem som genomsyrar hela landet?

Frugan och jag har diskuterat att skicka barnen till Indien, Kina eller Australien, när det är dags för högre skolgång som Universitet...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Det som stör min "Svenska hjärna" är pedagogiken, det verkar vara enligt principen "mata fågelungar", alltså barnen sitter nästan bara och tar emot det som lärarna lär ut, det saknas diskussioner och ifrågasättande.

Tillägg: Det stör mig också att det inte går att prata Engelska med dotterns "Engelskalärare :diablo: " De kan inte språket, de kan inte uttala orden de lär ut, om det står fel i läroboken, så lär de ut fel, inget ifrågasättande, inte av nåt som kommer "uppifrån", kanske ett problem som genomsyrar hela landet?

Frugan och jag har diskuterat att skicka barnen till Indien, Kina eller Australien, när det är dags för högre skolgång som Universitet...

MVH Tommy

Jo tack, underdånighet och lydnad lär man sig tydligen där.

Angående kritiskt tänkande så har jag stött på "många" i Thailand som saknar kritiskt tänkande. Man verkar absolut inte få tänka utanför boxen, lite som kommunismen :oh: .

Verkar vara lydiga robotar man tillverkar i skolan :grrrrrr: .

MVH

/R2D2

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni får vänta på min skola na ka.

Efter att ha arbetat några år i en svenska grundskola har jag en dröm om att starta en thai-svensk skola i Thailand där man blandar de bästa sakerna från båda systemen.

Mer kritiskt tänkande, mer träning att uttrycka sig, mer eget initiativ osv som den svenska modellen.

Disciplin och respekt till "andra" och gruppkänslor som den thailändska modellen.

Men men jag har ju hundra andra drömmar också... så det är inte säkert att det blir av.

Det kanske bara blir en liten språkskola i Isaan där jag är rektor och min man blir min anställd. he he he

:lol::lol::lol:

---

Jag hade möjlighet att gå i en internationell skola ett år när jag bodde hos moster i Bkk.

Tyckte kvaliteten var bra då jag gick i alla fall. Nu vet jag inte.

Skolan heter Seventh Day Adventist School och ligger i Soi Charoen Jai mellan Klongtan och Ekamai.

Men jag var bara en tjej från landet så jag gick inte på den engelska talande halvan som min kusin gjorde utan jag gick på den thailändska talande halvan. Men vi hade engelska 5 dagar i veckan. Så när jag flyttade till en liten byskola på östkusten fick jag otroligt bra betyg i engelska.  :gasp: Och det kanske var det som sådde mitt språkintresse.

På den kristna skolan fick jag be till Jesus och sjunga kristna sånger. Det var bara kul.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Ni får vänta på min skola na ka.

Efter att ha arbetat några år i en svenska grundskola har jag en dröm om att starta en thai-svensk skola i Thailand där man blandar de bästa sakerna från båda systemen.

Mer kritiskt tänkande, mer träning att uttrycka sig, mer eget initiativ osv som den svenska modellen.

Disciplin och respekt till "andra" och gruppkänslor som den thailändska modellen.

Men men jag har ju hundra andra drömmar också... så det är inte säkert att det blir av.

Det kanske bara blir en liten språkskola i Isaan där jag är rektor och min man blir min anställd. he he he

:lol::lol::lol:

---

Jag hade möjlighet att gå i en internationell skola ett år när jag bodde hos moster i Bkk.

Tyckte kvaliteten var bra då jag gick i alla fall. Nu vet jag inte.

Skolan heter Seventh Day Adventist School och ligger i Soi Charoen Jai mellan Klongtan och Ekamai.

Men jag var bara en tjej från landet så jag gick inte på den engelska talande halvan som min kusin gjorde utan jag gick på den thailändska talande halvan. Men vi hade engelska 5 dagar i veckan. Så när jag flyttade till en liten byskola på östkusten fick jag otroligt bra betyg i engelska.  :gasp: Och det kanske var det som sådde mitt språkintresse.

På den kristna skolan fick jag be till Jesus och sjunga kristna sånger. Det var bara kul.

---

Mvh

Magrood

Disciplin och respekt behövs verkligen i den svenska skolan. Det är klart att man inte lär sig något när det är fritt fram att göra som man vill. Du får gärna starta en skola i sverige också.

Vi har ju en omtalad lärare på det här forumet. Du kan ju låta svarten sitta i baren medans BTT jobbar i skolan och lär barnen den sanna läran :crazy:

Ville inte hacka på BTT men läget junde inte undvikas

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag nästan skuldkänslor för att dra vår 2 åriga grabb från sitt svenska dagis till Thailand under några få vintermånader. För redan i den åldern så är det massvis med pedagogiskt utformad lek och lär som han kommer att missa under den tid vi är borta. Givetvis får han ju å andra sidan lära sig så mycket annat nyttigt under den tid vi tillbringar med honom i Thailand men det är ända svårt att skaka av sig den där gnagande känslan av skuld.

Vad gäller thailändsk kontra svensk skolgång så har ju min fru avverkat 16 år i thailändsk skola samt senare läst in ett komplett svenskt gymnasiebetyg dom senaste åren. Har under den tiden fått kämpa med att hjälpa henne med diverse hemuppgifter och jag har ibland slagits av frugans stora förvåning över frågeställningarna i dom svenska skoluppgifterna där en hemläxa ofta består av frågor som - Vad tycker du om .. (det ämnet behandlar)? följt av, motivera dina åsikter.

Det känns som att hon från Thailand är mycket van att t ex skriva en recention, berätta en handling, svara på frågor som står i en text, skriva egna personliga berättelser, sammanställa material från olika böcker osv men har betydligt svårare att faktiskt dra en helt egen slutsats av någon enskild samhällsföreteelse som behandlas i uppgiften. Vi i Sverige är ju van att få som hemuppgift att bilda oss en egen åsikt från något tema samt motivera denna i egna ord. Och just det verkade hon tyvärr inte ha så mycket erfarenhet av från sina thailändska skolor. Och det är väl med detta jag fått hjälpa henne mest tror jag. Alltså att leverera olika åsikter för och emot som hon sedan kunnat spinna vidare på själv.

Och visst föredrar jag den svenska skolans ifrågasättande pedagogik jämfört med den thailändska skolans pluggande av lärarnas sanningar. Så att våra barn i framtiden ska läras upp i thailändsk skola är uteslutet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim skrev: "Så att våra barn i framtiden ska läras upp i thailändsk skola är uteslutet."

En till på G?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim skrev: "Så att våra barn i framtiden ska läras upp i thailändsk skola är uteslutet."

En till på G?

MVH Tommy

Ett helt korrekt iaktagande, grabben måste ju för tusan få ett syskon. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskuterade den Svenska skolan av idag med min kusin och min faster i somras (de är lärare).

Problemet som jag såg det var att de elever som är duktiga och snabba att ta till sig kunskaper, sätts åt sidan, och får studera fritt valda ämnen, eller inget alls... (så att resten av klassen kan komma i fatt dem).

De ointresserade eller ointelligenta eleverna skall däremot ha allt stöd som lärarna kan ge, trots att de inte bryr sig...

De båda damerna hävdade bestämt att det var ett "rättvist" sätt att utbilda nästa generation.

Jag hävdade att det är orättvist mot de intelligenta och intresserade elever, som ännu existerar i Sverige, och att det förstör chansen för dem att få en bra utbildning.

Dessutom är det orättvist att de ointresserade eleverna skall trakasseras med oönskade kunskaper som de aldrig kommer att använda... "Världen behöver dikesgrävare också" (Caddyschack)...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett helt korrekt iaktagande, grabben måste ju för tusan få ett syskon. ;)

GRATTIS! :party:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...