Jump to content
IGNORERAD

Blir det mörkt samma tid varja dag året om ?


smilet

Recommended Posts

Viss skillnad är det men ju närmare ekvatorn man kommer desto mindre skillnader över året

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag inte har koll trots bofast men visst blir det väl mörkt mellan 1800 och 1900 året om även om det börjar

skymma nu 1700 när solen börjar dala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Upplever rent spontant att det skiljer ca 30 - 45 minuter innan det blir mörkt, kan ha fel.. Men det känns så..

Och när man kollade för Bangkok så går solen upp 6:46 i Januari och 05:49 i Juni, och solnedgång 18:50 i juli och 17:47 i november. Så nog skiljer det allt.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara vid ekvatorn som solen går upp och ned samma tid hela året om jag inte är felunderräddad. Thailand befinner sig dock inom kräftans vändkrets vilket innebär att två ggr per år står solen i zentit och just dom gångerna borde väl solens upp- och nedgång vara lika. Rätta mig om jag fel.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Solens upp och nedgång varierar med årstiderna över hela världen beroende på jordaxelns lutning på c:a 23 grader. Ju närmre polerna man kommer desto tydligare blir skillnaden i variation mellan solens upp- och nedgång under sommaren respektive vintern. En intressant sak man kan lägga märke till när man befinner sig i tropikerna, dvs. området mellan vändkretsarna är att skuggan kan peka åt alla håll. I Thailand pekar den vid vintersolståndet mot norr precis som här i Sverige, medan den vid sommarsolståndet pekar aningen mot söder eftersom solen då står i zenit över den norra vändkretsen vilken är norr om Thailand.

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara vid ekvatorn som solen går upp och ned samma tid hela året om jag inte är felunderräddad. Thailand befinner sig dock inom kräftans vändkrets vilket innebär att två ggr per år står solen i zentit och just dom gångerna borde väl solens upp- och nedgång vara lika. Rätta mig om jag fel.

Fritz..

Det är nästan rätt. Eftersom solen varierar mellan vändkretsarna att stå i zenit över året skiljer det faktiskt även vid ekvatorn. Men det är bara några minuter så man märker det knappt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...