Jump to content
IGNORERAD

"När blir man svensk?"


Stefan

Recommended Posts

Hej ! Det är intressant med språk i gränstrakter min farsa som kom från Pajala kunde knappt prata svenska.

Hade dom inte tvingats att lära sig svenska i skolan så skulle ALLA prata Finska i den delen av Sverge.

Mvh jocke

Ja! Dom fick stryk om dom snackade finska i skolan och även på rasten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Stefan

    6

  • virgo

    3

  • scorpio63

    3

  • Khemmarat

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Jag har bott 43år i Sverige och är född 100m från den Svenska gränsen i Finska Pello. Min finska är inte speciellt bra och skriven finska har jag svårt för. Från morsans sida är en del av släkten från Sverige. Dom första 20 åren var jag finnjävel och numera så kan man få en kommentar från någon! Jasså du är finne du. Mina söner har en mor som är halvfinne så sönerna 3/4 finskt blod men svenska namn och dom anses vara Svenskar. Så jag tror att man måste heta Svenskt för att bli sedd som Svensk i Sverige och att vara Svensk är alltid bättre än att vara finsk det har jag hört hela mitt liv. Vad dom grundar det på ??? Så jag brukar säga till folk att jag är född 100m från svenska gränsen ifall det gör saker och ting bättre. :buba:

Då kanske du känner Armas Kristo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket trevligt att läsa kha.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup: till frugan din!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan!

Be din flickvän att öppna ett konto på Maipenrai så man kan ge karman till "rätt" person.

Mycket bra Svenska för att ha bott här så kort tid, utgår från att Du inte redigerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Grattis!

Om några "förståsigpåare vet" att det inte går att resa till Thailand med två pass bry dig inte. Det fungerar utmärkt. Bara flygbolaget som behöver se bägge passen vid hemresan ibland då det nu inte finns något PUT i det Thailändska.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt underbart skrivet! Då jag själv bland annat studerar kultur och identitet för tillfället blev det extra intressant och relevant dessutom,

att inte tränga sig på COOP var så klockrent att jag höll på att ramla ur stolen! Jag skrev själv ganska precis detsamma för en vecka sedan när jag skulle definiera saker som är typiskt svenskt!

Sen får jag säga att hon har ett bättre språk än många infödda svenskar! Får jag gissa på att hon är ganska duktig på engelska i skrift?

Reagerade på att hon ofta använde stor bokstav när hon skrev saker relaterade till Sverige och svenska.. något jag själv försöker lära mig att göra i engelskan :)

Hursomhelst! Hon kommer att bli en tillgång för Nyköping :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...