Jump to content
IGNORERAD

"När blir man svensk?"


Stefan

Recommended Posts

Hej!

Tjejen har under dagen slitit med en liten hemuppgift från skolan, temat var "När blir man svensk?"

Jag tycker den är ganska bra och vill dela med mig av den till er. Texten är helt oredigerad, men jag ska nog hjälpa henne med de grövsta språkliga felen. Tjejen har godkänt att jag lägger ut texten här på MPR:

När blir man svensk?

Varje år blir det fler människor i Sverige, en del föds som svensk, en del invandrar och en del komma som flykting. Eller som jag som träffade en svensk man och flytt till Sverige.

Men när blir man svensk? Kan man bli det i hjärta, vill man bli det och viktigaste, accepted av de ”riktiga” Svenskarna?

Jag kom till Sverige första gång våren år 2007 för att besöka en man jag träffat i Thailand några månader tidigare. Jag hade inte tänk så mycket på att jag konde bli ”Svensk”. Men när jag varit i det nya landet ett liten stund känna jag att här är det bra att bo. Jag flyttade till Sverige år 2008.

I börja var det svåraste med språk och att det var kallt, men jag trivdes jätte bra. Jag börja genast att studera på SFI för jag anse att språket är bland det viktigaste steg mot att bli Svenska. Språket är mycket svårt att lära, en del har lätt andra svår att lära. Man måste prata svenska för att bli Svensk, annars det blir inte bra. Språk är jätte viktigt för att få ett arbete, inte prata svenska=inget jobb.

Många ”nya” Svenskar väljer att nästan bara umgå med människa från samma hemland, det känns tryggt men det är inte bra för språket.

I Sverige har man en annan kultur, de tänka inte lika som oss, äta inte samma mat mm. Det är inte stora problem, svenskar är mycket öppna för nya kulturer men till viss gräns. Som svensk måste man känna till den svenska kultur, det blir lättare då. Det måste vara mycket svårt att komma till Sverige och inte vilja förstå den.

Att få svenskt medborgarekap är ett stor sak på väg. Då är man Svensk på ett papper, får svenskt passport och får välja på politiker.

Men när blir man svensk då? Jag vet inte faktiskt och jag tro att en del inte vill bli svensk fast man bor lång tid i Sverige. Jag vill bli svensk, Jag fira jul och midsommar med sillen och snappsen, inte tränga före i en kö på COOP, men inne i mitt hjärta kommer jag alltid att vara Thai.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Stefan

    6

  • virgo

    3

  • scorpio63

    3

  • jocke64

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej ! Mycket bra skrivit känner igen ganska mycket av min frus tankar och idéer.

Ska visa detta för henne när hon kommer hem från jobbet.

mvh jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 28 år i Sverige kan jag lugnt påstå att är man utlands föd så kommer man aldrig att vara svensk. Inte i de som känner mig ögon.

För de är jag alltid en .. trots att jag tagit över de svenska seder både de som är bra och dåliga.

Men jag bryr mig inte det minsta om det om jag har blivit svensk eller inte.

Jag är en bra människa och lever efter det.

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tjejen har under dagen slitit med en liten hemuppgift från skolan, temat var "När blir man svensk?"

Jag tycker den är ganska bra och vill dela med mig av den till er. Texten är helt oredigerad, men jag ska nog hjälpa henne med de grövsta språkliga felen. Tjejen har godkänt att jag lägger ut texten här på MPR:

tränga före i en kö på COOP, men inne i mitt hjärta kommer jag alltid att vara Thai.

//S

COOP ? vart heter det så idag ? var inte det nån gång på 70-talet ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa inlägget jag läst i MPR:-)

Hälsa din underbara flickvän / fru, Stefan

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

COOP ? vart heter det så idag ? var inte det nån gång på 70-talet ?

Ha ha! Det heter faktiskt "COOP Forum" men kallas i folkmun bara "COOP" I lilla Nyköping.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha! Det heter faktiskt "COOP Forum" men kallas i folkmun bara "COOP" I lilla Nyköping.

//S

Menade inget dårligt men jag är själv inte född Svensk, därför undrade jag :wai:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade inget dårligt men jag är själv inte född Svensk, därför undrade jag :wai:

mvh

he he, ingen fara, vi pratade bara för några timmar sedan att det inte hänt så mycket i stan sedan 70-talet, bara att "Stormarknaden" bytt namn till "OBS!" för att sedan byta till "COOP", där av den muntra tonen när du nämner 70-talet i sammanhanget!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

En läkare på vår företagshälsa sa (med glimten i ögat) att man blir svensk när man utvecklat en allergi.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas verkligen inte att min flickvän någonsin blir svensk.

Jag har inte hittat min älskling 800mil härifrån för att göra henne svensk.

Hon ska lära sig svenska och förstå våra rättigheter, men hon ska fan inte vara svensk.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas verkligen inte att min flickvän någonsin blir svensk.

Jag har inte hittat min älskling 800mil härifrån för att göra henne svensk.

Hon ska lära sig svenska och förstå våra rättigheter, men hon ska fan inte vara svensk.

Tjena!

Jag är väldigt nöjd över det icke-svenska hos min tjej. Även om hon kommer att bli Svensk medborgare, bo i Sverige mm, så kommer hon nog just som hon skriver själv, alltid förbli Thai. Om jag ville ha haft en svensk tjej till partner så skulle jag ha haft det, men den tiden kommer aldrig åter för min del. Dock tycker jag hon har rätt i att det är viktigt att behärska språket i det landet man bor i samt att någorlunda förstå kultur och seder i landet.

Men jag håller med dig, vad är det för mening med att träffa en tjej från andra sidan jordklotet, bara för att försvenska henne helt när hon kommer hit. Men nu är det hennes val, hon får välja själv hur "svensk" hon vill bli och det respekterar jag.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade gett massor av karma för ditt svar om jag kunde, det är precis som jag tänker..

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dom inget ICA eller Willys eller Lidl att gå till? :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag var och lyssnade på en föreläsare en gång som hävdade följande:

Svensk kan man bli på mindre än 10 år, Amerikanare kan Indier bli på mindre än 3 månader men hur många liv krävs det för att bli japan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tjejen har under dagen slitit med en liten hemuppgift från skolan, temat var "När blir man svensk?"

Jag tycker den är ganska bra och vill dela med mig av den till er. Texten är helt oredigerad, men jag ska nog hjälpa henne med de grövsta språkliga felen. Tjejen har godkänt att jag lägger ut texten här på MPR:

När blir man svensk?

Varje år blir det fler människor i Sverige, en del föds som svensk, en del invandrar och en del komma som flykting. Eller som jag som träffade en svensk man och flytt till Sverige.

Men när blir man svensk? Kan man bli det i hjärta, vill man bli det och viktigaste, accepted av de ”riktiga” Svenskarna?

Jag kom till Sverige första gång våren år 2007 för att besöka en man jag träffat i Thailand några månader tidigare. Jag hade inte tänk så mycket på att jag konde bli ”Svensk”. Men när jag varit i det nya landet ett liten stund känna jag att här är det bra att bo. Jag flyttade till Sverige år 2008.

I börja var det svåraste med språk och att det var kallt, men jag trivdes jätte bra. Jag börja genast att studera på SFI för jag anse att språket är bland det viktigaste steg mot att bli Svenska. Språket är mycket svårt att lära, en del har lätt andra svår att lära. Man måste prata svenska för att bli Svensk, annars det blir inte bra. Språk är jätte viktigt för att få ett arbete, inte prata svenska=inget jobb.

Många ”nya” Svenskar väljer att nästan bara umgå med människa från samma hemland, det känns tryggt men det är inte bra för språket.

I Sverige har man en annan kultur, de tänka inte lika som oss, äta inte samma mat mm. Det är inte stora problem, svenskar är mycket öppna för nya kulturer men till viss gräns. Som svensk måste man känna till den svenska kultur, det blir lättare då. Det måste vara mycket svårt att komma till Sverige och inte vilja förstå den.

Att få svenskt medborgarekap är ett stor sak på väg. Då är man Svensk på ett papper, får svenskt passport och får välja på politiker.

Men när blir man svensk då? Jag vet inte faktiskt och jag tro att en del inte vill bli svensk fast man bor lång tid i Sverige. Jag vill bli svensk, Jag fira jul och midsommar med sillen och snappsen, inte tränga före i en kö på COOP, men inne i mitt hjärta kommer jag alltid att vara Thai.

//S

Helt underbart skrivet,ändra inget.Hennes inställning är så rätt att hon borde få föreläsa om den.Med beröm godkänt :ok::ok::ok::ok::14:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Måne och alla!

Det ska bli riktigt roligt att se när hon läser denna tråd imorgon (naturligtvis så sover hon sedan flera timmar). Hon har skrivit fler ganska häpnadsväckande skolarbeten som vore roligt att lägga ut här, men jag jag måste fråga först.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett grymt inlägg Stefans livskamrat.

Svensk eller inte? Håller med dig att man är vad man är och anpassar sig dit man kommer, annars blir det oftast fel.

Finns många Svenskar som flyttar till Thailand och tar med sig sina svenska värderingar om vad som är rätt eller fel när dom istället skulle försöka att anamma dom thailändska värderingarna istället.

What ever, välkommen till Sverige och jag hoppas att du och din livskamrat får ett fantastiskt liv tillsammans

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt inlägg, Stefan :14: Underbart :thumbsup: Ett av de bästa inlägg jag läst på länge :great:

Hälsa kärestan och :wai::wai::wai: -a, från mig :)

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade frugan : vill du bli svensk? Nääää jag e Thai.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig tråd och bra skrivet av frun,Stefan

Maila det gärna till AB,så får de en annan vinkling av sina åsikter.

Angående Coop, så står det så på butikerna här i Göteborg, annars har jag levererat fel. :crazy: De mindre lokala heter Coop nära som har francheisingkontrakt (en parantes om onödigt vetande)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bott 43år i Sverige och är född 100m från den Svenska gränsen i Finska Pello. Min finska är inte speciellt bra och skriven finska har jag svårt för. Från morsans sida är en del av släkten från Sverige. Dom första 20 åren var jag finnjävel och numera så kan man få en kommentar från någon! Jasså du är finne du. Mina söner har en mor som är halvfinne så sönerna 3/4 finskt blod men svenska namn och dom anses vara Svenskar. Så jag tror att man måste heta Svenskt för att bli sedd som Svensk i Sverige och att vara Svensk är alltid bättre än att vara finsk det har jag hört hela mitt liv. Vad dom grundar det på??? Så jag brukar säga till folk att jag är född 100m från svenska gränsen ifall det gör saker och ting bättre. :buba:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bott 43år i Sverige och är född 100m från den Svenska gränsen i Finska Pello. Min finska är inte speciellt bra och skriven finska har jag svårt för. Från morsans sida är en del av släkten från Sverige. Dom första 20 åren var jag finnjävel och numera så kan man få en kommentar från någon! Jasså du är finne du. Mina söner har en mor som är halvfinne så sönerna 3/4 finskt blod men svenska namn och dom anses vara Svenskar. Så jag tror att man måste heta Svenskt för att bli sedd som Svensk i Sverige och att vara Svensk är alltid bättre än att vara finsk det har jag hört hela mitt liv. Vad dom grundar det på ??? Så jag brukar säga till folk att jag är född 100m från svenska gränsen ifall det gör saker och ting bättre. :buba:

Hej ! Det är intressant med språk i gränstrakter min farsa som kom från Pajala kunde knappt prata svenska.

Hade dom inte tvingats att lära sig svenska i skolan så skulle ALLA prata Finska i den delen av Sverge.

Mvh jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...