Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Thailands arméchef kritiserar Nitirat-gruppen


MPR Nyheter

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Höll på att fråga dig hur det känns med en gigantisk dumstrut på huvudet, men så insåg jag att du kanske på allvar trodde att Yingluck och PTP skulle ändra LM-lagarna?

Men att du med så många år bakom dig i Thailand inte kan se igenom den rökridån är för mig en gåta. Så här sade Yingluck om LM lagarna för 4 dagar sedan.

[size=5]"The [Pheu Thai] party will never change this law. I will also oppose anyone who proposes that it is changed."[/size]

http://www.bangkokpo...ese-majeste-l

Uttalandet du citerar ovan i fet stil, typ kvällstidningsjournalistik, gjordes enligt Bangkok Post i länken ovan av Chalerm.

Tycker att du borde kunna erkänna att du gjorde fel när du påstod att citatet kom från Yingluck.

Det är väl ok att du angriper Yinglucks uttalanden, men det borde väl vara for något hon verkligen sagt.

Tycker själv att Chalerms uttalande är idi*tiskt.

Han kan väl inte uttala sig om vad Puea Thai kommer att gora i framtiden.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    21

  • Isaan Butterfly

    21

  • Tallviking

    12

  • MaiChai

    12

Mest aktiva i denna tråd

Uttalandet du citerar ovan i fet stil gjordes enligt Bangkok Post i länken ovan av Chalerm.

Tycker att du borde kunna erkänna att du gjorde fel när du påstod att citatet kom från Yingluck.

Det kom tydligen från nummer 2 i partiet, han som sköter ruljangsen när Yingluck av någon anledning är indisponibel.

Tycker att du borde kunna erkänna att Yingluck och PTP inte har någonsomhelst avsikt eller önskan att varken mildra eller ta bort LM-lagarna med hänsyn till både Yinglucks och Chalerms uttalande som båda har postats i denna tråd.

[size=5]"Prime Minister Yingluck Shinawatra made it clear to the public yesterday that the government would not amend the lese majeste law, saying the institution of the monarchy should be protected and not interfered with"[/size]

"The [Pheu Thai] party will never change this law. I will also oppose anyone who proposes that it is changed."

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

IB,

skulle kunna förklara för dig skillnaden på direkta och indirekta citat men jag tror inte du skulle förstå det så jag avstår.

Men jag är nyfiken på vad du tycker om Yinglucks direkta citat som postats här?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag förstår fortfarande inte varför poletten inte trillar ned hos vissa medlemmar, det är militären och deras vapen som med hot om militärkupp blockerar dom ändringar som Yinglucks regering självklart vill ha, varför skulle hon och hennes regering vara emot ändringar när det nästan uteslutande är deras egna partimedlemmar och sympatisörer som drabbas av dom efter anmälningar ifrån rojalisterna i PAD och det demokratiska partiet.

Minsta ändring så är ju kuppen ett faktum enligt dom ledande generalerna och då avskaffas ånyo landets demokrati och då kommer marionetten tillbaka igen, och för att förhindra detta och för att behålla demokratin i landet så är ju både Yingluck och Chalerm tvungna att spela med i spelet och påstå sig vara lika stora beskyddare av monarkin som militärernas marionett, men vad dom innerst inne vill vet ju alla som vill veta, men jag förstår att dom som ogillar landets folkvalda regering tar chansen att plocka politiska poäng av detta i förhoppning om att mindre politiskt insatta och intreserade ska gå på bluffen och tro att PT har samma uppfattning som demokraterna i denna fråga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

"Prime Minister Yingluck Shinawatra made it clear to the public yesterday that the government would not amend the lese majeste law, saying the institution of the monarchy should be protected and not interfered with"

Detta uttalande av Yingluck låter väl mera rimligt. Hon uttalar sig for sin regering, och de ligger lågt

avseende ändring av LM lagarna.

Just nu kommer det olika ideer från många håll, så att avvakta lite verkar rimligt.

Dessutom kommer väl en del av de 111 bannade PT politikerna tillbaka i maj, så vem vet, hon planerar kanske att upplosa regeringen då, och i så fall verkar hennes uttalande ovan helt ok.

Bland dem som kommer tillbaka är Chaturon Chaisang som var Thaksins vice PM när militärkuppen avsatte dem 2006, och han uttalade sig igår.

Själv tror jag att han blir Thailands premiärminister innan detta året är slut, såvida inte generalerna

gor en militärkupp igen.

Han tillhor de 111 PT-politiker som i maj varit bannade från politik i fem år pga generalernas lag om kollektiv bestraffning,

trots att han inte deltog i valfusket 2006.

Chaturon Chaisang

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag förstår fortfarande inte varför poletten inte trillar ned hos vissa medlemmar, det är militären och deras vapen som med hot om militärkupp blockerar dom ändringar som Yinglucks regering självklart vill ha, varför skulle hon och hennes regering vara emot ändringar när det nästan uteslutande är deras egna partimedlemmar och sympatisörer som drabbas av dom efter anmälningar ifrån rojalisterna i PAD och det demokratiska partiet.

Minsta ändring så är ju kuppen ett faktum enligt dom ledande generalerna och då avskaffas ånyo landets demokrati och då kommer marionetten tillbaka igen, och för att förhindra detta och för att behålla demokratin i landet så är ju både Yingluck och Chalerm tvungna att spela med i spelet och påstå sig vara lika stora beskyddare av monarkin som militärernas marionett, men vad dom innerst inne vill vet ju alla som vill veta, men jag förstår att dom som ogillar landets folkvalda regering tar chansen att plocka politiska poäng av detta i förhoppning om att mindre politiskt insatta och intreserade ska gå på bluffen och tro att PT har samma uppfattning som demokraterna i denna fråga.

Mvh Isan Lover

Snälla IL...

1. Dagens regering initierade satsningen på jakt på LM-överträdare INNAN man själv var offer för missbruk av lagen i politiskt syfte. Varför gjorde man det?

2. Det inte finns något alls som antyder att regeringen "självklart" vill ha ändringar - annat än tillfälliga psykoser i ditt huvud. Kanske är det en pollett som fastnat och borde tas bort för att öka blodflödet? :)

3. Du förstog inte demokraternas uppfattning i den här frågan för 3 år sedan. Vad får dig att tro att du begriper den nu? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Snälla NoBuzz

Du vet mycket väl att LM-lagarna endast används av de gula mot de roda.

Så vitt jag vet har ingen gul domts for LM brott, eller har du några andra uppgifter om detta.

Jag uppfattar det som att regeringen Yingluck, bakom kulisserna, nu har en overenskommelse med generalerna om att

stramar åt, så undviker de en militärkupp.

Regeringen ställer i detta fall upp på detta endast for att hålla PT kvar i regeringsställning fram till maj 2012 då de 111 bannade politikerna återkommer och regeringen kan ombildas och forstärkas.

Dock en ren gissning från min sida eftersom sådan information inte offentliggors.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Snälla NoBuzz

Du vet mycket väl att LM-lagarna endast används av de gula mot de roda.

Så vitt jag vet har ingen gul domts for LM brott, eller har du några andra uppgifter om detta.

Jag uppfattar det som att regeringen Yingluck, bakom kulisserna, nu har en overenskommelse med generalerna om att

stramar åt, så undviker de en militärkupp.

Regeringen ställer i detta fall upp på detta endast for att hålla PT kvar i regeringsställning fram till maj 2012 då de 111 bannade politikerna återkommer och regeringen kan ombildas och forstärkas.

Dock en ren gissning från min sida eftersom sådan information inte offentliggors.

Hej

Kan bara hålla med dig i detta inlägg, och att PT skulle vilja behålla LM-lagarna och dess tillämpning i sin nuvarande absurda form så att PAD och demokraterna kan fortsätta använda dom politiskt mot PT är en helt orimlig tanke, som får mig att tänka på en gammal slogan som syntes på bilrutor på 70 talet "Stöd polisen slå dig själv!"

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta uttalande av Yingluck låter väl mera rimligt. Hon uttalar sig for sin regering, och de ligger lågt

avseende ändring av LM lagarna.

Just nu kommer det olika ideer från många håll, så att avvakta lite verkar rimligt.

Dessutom kommer väl en del av de 111 bannade PT politikerna tillbaka i maj, så vem vet, hon planerar kanske att upplosa regeringen då, och i så fall verkar hennes uttalande ovan helt ok.

Bland dem som kommer tillbaka är Chaturon Chaisang som var Thaksins vice PM när militärkuppen avsatte dem 2006, och han uttalade sig igår.

Själv tror jag att han blir Thailands premiärminister innan detta året är slut, såvida inte generalerna

gor en militärkupp igen.

Han tillhor de 111 PT-politiker som i maj varit bannade från politik i fem år pga generalernas lag om kollektiv bestraffning,

trots att han inte deltog i valfusket 2006.

Chaturon Chaisang

"Prime Minister Yingluck Shinawatra made it clear to the public yesterday that the government would not amend the lese majeste law, saying the institution of the monarchy should be protected and not interfered with"

"Statsminister Yingluck Shinawatra klargjorde för allmänheten igår att regeringen tänkte inte ändra LM lagarna eftersom att monarkin borde skyddas och inte blandas in!

Så skulle jag tolka det hon sade på svenska, men du får det till att hon öppnar för förändrigar?

Chaturon Chiasaeng har gjort ganska klara avståndstagande från Thaksin och Shinawatraklanen och är inte en lika lättledd marionett som den nuvarande så att han skulle bli PM efter att bannlysningen tar slut finner jag som högst osannolikt såvida han inte gifter sig med en av Thaksins döttrar.

Chaturon är för övrigt en myckt trevlig och smart kille, han har föreläst på FCCT många gånger men han är ungefär lika färgstark som Fredrik Reinfeldt så med honom vinner de inga val i Thailand.

Det finns andra i bland de 111 som hellre vill ha posten än Chaturon plus att kejsaren av Dubai planerar en återkomst till Thailand och han nöjer sig inte med att spela andrafiolen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla NoBuzz

Du vet mycket väl att LM-lagarna endast används av de gula mot de roda.

Så vitt jag vet har ingen gul domts for LM brott, eller har du några andra uppgifter om detta.

Jag uppfattar det som att regeringen Yingluck, bakom kulisserna, nu har en overenskommelse med generalerna om att

stramar åt, så undviker de en militärkupp.

Regeringen ställer i detta fall upp på detta endast for att hålla PT kvar i regeringsställning fram till maj 2012 då de 111 bannade politikerna återkommer och regeringen kan ombildas och forstärkas.

Dock en ren gissning från min sida eftersom sådan information inte offentliggors.

Så när Rodney Tasker och Shawn Crispin utvisades av Thaksin för brott mot LM lagarna 2003, var Thaksin då gul?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gul och Röd är bara olika nyanser av Blått.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla NoBuzz

Du vet mycket väl att LM-lagarna endast används av de gula mot de roda.

Japp. De där "gula" är verkligen för hemska.

scouts01.jpg

Här t.ex är "village scouts" på väg till en träff utanför Sanam Luang.

Anledningen till att de skulle samlas var för att man ville öka nationalistiska sentiment i landet under våldsamma konflikter under ett av landets konflikter vid gränserna.

Village scouts är ju kända för just massakern vid Thammasat men det är knappast de man tänker på när man ser gummorna på bilden.

(Lika lite som man tänker på våldsamheter och granater när man ser UDDs tandlösa tanter le mot kamerorna)

Samlingen av village scouts i sina gula kungahyllande t-shirts, i bilden ovan, väckte en del avsky och förundran när det begavs.

Och även under denna tid spekulerades det i om inte marchen var ett meddelande med underförstått hot om våld mot dessa gulas politiska fiender.

Allt det där känner vi ju igen, eller hur?

Problemet, och det "lilla" felet i exemplet ovan är att händelserna utspelade sig i November 2004.

Och det var Thaksin som mobiliserade village scouts att bege sig till Sanam Luang i gula tröjor.

I syfte att öka de nationalistiska stämmningarna för att försöka råda bot på problemen i södra Thailand.

Allt detta som man nu alltså så ofta hör förknippas med "gula" ( dvs alla som inte är PT/UDD eller som är dåligt) finns precis lika mycket exempel av från PTs sida i nutidshistorien.

Vad jag försöker säga med detta är bara att snälla - gå inte på tramset och alla teorier/fantasier som sprids om att PT är på ett eller annat sätt, grundat på ryktesspridarnas önsketänkande. Bedöm politiker utifrån vad de faktiskt säger - inte utifrån vad de inte sagt eller sådant som "alla vet".

PT & Thaksin är precis lika mycket royalister, gula, LM-företrädare och pro censur som andra politiska extremister - om de tjänar på det.

Det finns vidare flera fall av "röda" som legalt anklagat "gulingar" för LM-brott. Eller "röda" som anklagat andra "röda" för brott mot LM-lagarna.

Generellt så gör ju BosseJ (numera fjärilen) och IL felet att de jämstället fattiga, eller anti-monarkister, med "röda".

Det finns också ett flertal som är pro-yttrandefrihet, som dömts för LM-brott, men som inte är röda.

Att LM-lagarna "endast används av de gula mot de röda" är därför bara helt världsfrånvända dumheter.

Även om det fallet i rent politisk kontext är vanligare med gula anmälningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på att jag var på ett bröllop här i Sisaket(december 2011). Brudgummen är medlem i Nitirat gruppen. Min flickvän som är lite dragen till de gula tyckte att han var dum som var med och skrev på förslaget.

Jag tycker att proffesorn som jag kallar honom är störtskön och förmodligen är lika röd som han är gul eller blå. Han skrev en doktor avhandling om gränskonflikten mellan Thailand och Kambodja. Han är också riktigt duktig på att förklara hur saker och ting fungerar i Thailand. Saker en farang som jag inte fårstår blir glasklara när han förklarat dem för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på att jag var på ett bröllop här i Sisaket(december 2011). Brudgummen är medlem i Nitirat gruppen. Min flickvän som är lite dragen till de gula tyckte att han var dum som var med och skrev på förslaget.

Jag tycker att proffesorn som jag kallar honom är störtskön och förmodligen är lika röd som han är gul eller blå. Han skrev en doktor avhandling om gränskonflikten mellan Thailand och Kambodja. Han är också riktigt duktig på att förklara hur saker och ting fungerar i Thailand. Saker en farang som jag inte fårstår blir glasklara när han förklarat dem för mig.

Jag tror att en absolut majoritet varken skulle klassificera sig som "gula" eller "röda".

Jag känner i vart fall en del personer som varken är det ena eller det andra men som har väldigt starka demokratiska och rättvisedrömmar i Thailand.

Det är synd att den här färgindelning snöas in på så mycket som den gör. Och att BosseJ & IL gärna försöker göra det till en "röd" sak att vara pro-demokrati eller anti-LM-missbruk i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

För mig handlar det om att folket i Isaan som är landets fattigaste provins är den rödaste delen i landet och i vår del av Isaan röstar ca 85% rött, och eftersom jag vistas i denna del av Thailand och har min släkt och vänner där så tycker jag att det är självklart att stödja dom i deras strävan för ett bättre liv, och eftersom dom är helt övertygade om att det är TRT, PPP och numera PT som är bäst för dom så har jag ingen anledning att tycka annorlunda, och jag har ju själv sett hur livet har förändrats till det bättre här uppe för folk sedan TRT tog makten första gången.

Att ställa mig på Ammarts och militärens sida i denna konflikt har aldrig varit ett alternativ för mig, jag håller mig till Phrai som jag anser är i stort behov av reformer och ett jämlikare samhälle och jag hoppas att dom får fortsätta utse regeringar i fria val eftersom dom utgör en majoritet och att militären inte ingriper och ger demokraterna makten igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För mig handlar det om att folket i Isaan som är landets fattigaste provins är den rödaste delen i landet och i vår del av Isaan röstar ca 85% rött, och eftersom jag vistas i denna del av Thailand och har min släkt och vänner där så tycker jag att det är självklart att stödja dom i deras strävan för ett bättre liv, och eftersom dom är helt övertygade om att det är TRT, PPP och numera PT som är bäst för dom så har jag ingen anledning att tycka annorlunda, och jag har ju själv sett hur livet har förändrats till det bättre här uppe för folk sedan TRT tog makten första gången.

Att ställa mig på Ammarts och militärens sida i denna konflikt har aldrig varit ett alternativ för mig, jag håller mig till Phrai som jag anser är i stort behov av reformer och ett jämlikare samhälle och jag hoppas att dom får fortsätta utse regeringar i fria val eftersom dom utgör en majoritet och att militären inte ingriper och ger demokraterna makten igen.

Mvh Isan Lover

Du har nog rätt att det är en majoritet här uppe i Issan som röstar rött. Flickvännen och hennes familj röstar nog mera gult men de är i princip de enda här i byn som röstar gult.

Har dock sett en liten förändring då de som bosatt sig i Bangkok och är någorlunda utbildade valde att rösta på Abisit i det förra valet. Dock inte alla som gjorde men där ser man att det börjar bli mer jämnt fördelat inom min lilla krets.

Vet inte vad min nirirat polare röstade på, har faktiskt ingen tanke på hur jag ska få veta det heller. VI brukar kröka och prata skit om mycket. Han är extremt tolerant. Den kvinna han gifte sig med hade ett barn ifrån tidigare förhållande. Det är inte många thai män som vill axla rollen som försörjare för någon annans barn.

Jag har tom fått känslan av att han är bisexuell. Fast det är inte bekräftat ännu. Han är i mina ögon en väldigt tolerant person som är oerhört högutbildad som inte verkar tycka att man ska hålla på traditionerna för att man har pengar och inflytande. Han tillhör eliten i Bangkok kan man säga men skulle lika gärna kunna rösta rött som gult. Han är tydligen inte så strikt när det gäller LM lagar då han skrivit under och skickat in ett förslag tillsammans med flera andra välutbildade personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För mig handlar det om att folket i Isaan som är landets fattigaste provins är den rödaste delen i landet och i vår del av Isaan röstar ca 85% rött, och eftersom jag vistas i denna del av Thailand och har min släkt och vänner där så tycker jag att det är självklart att stödja dom i deras strävan för ett bättre liv, och eftersom dom är helt övertygade om att det är TRT, PPP och numera PT som är bäst för dom så har jag ingen anledning att tycka annorlunda, och jag har ju själv sett hur livet har förändrats till det bättre här uppe för folk sedan TRT tog makten första gången.

Att ställa mig på Ammarts och militärens sida i denna konflikt har aldrig varit ett alternativ för mig, jag håller mig till Phrai som jag anser är i stort behov av reformer och ett jämlikare samhälle och jag hoppas att dom får fortsätta utse regeringar i fria val eftersom dom utgör en majoritet och att militären inte ingriper och ger demokraterna makten igen.

Mvh Isan Lover

IL.

Det är ett bra inlägg du gör, även om det är kanske tusende gången du gör det.

Och jag förstår absolut att du är färgad av, och tycker som, de dina. Det är ett väldigt vanligt fenomen bland faranger som kommer till landsbygden, att de ska "rädda" de "sina" och att man antar en överbeskyddande och överdrivet ensidigt positiv eller förlåtande attityd gentemot de folk man har i sin närhet. Jag känner lite samma sak gentemot de mina i Surin/Buriram.

Och det är säkerligen väldigt väldigt synd om de som bor i din del av Isaan. Även om vi via dina vittnesmål förstått att ni egentligen har det ganska bra ekonomiskt där din thailändska släkt bor. Och även om ni säkert har det bättre än landets fattigaste provinser, som inte alls ligger i Isaan enligt siffror vi redan gått igenom tidigare.

Vad jag tycker att du gör fel i är dock att du ser det som att ställa sig på amnart eller militärens sida om du skulle kritisera PT eller inte hålla med om UDDs metoder.

PT själva distansierar sig från sina väljare i uttalanden och för en person som dig, med all tillgänglig tid du har, internetaccess och brinnande intresse, så borde det inte vara några som helst problem för dig att kunna motivera för de dina varför PT inte är bra för de fattiga.

Nitiratgruppens förslag är ganska bra och det är inte alls konstigt att regeringen ratar, och Chalerm spyr galla över, Nitirats förslag till ny konstitution.

Och i vart fall jag är övertygad om att det inte har det minsta med militära påtyckningar att göra. Snarare värnande om egenintresse.

PT är inte det minsta intresserade av verkligt folkstyre och maktfördelning.

Jag tycker inte alls om PT och dess lögnaktiga bedragarmetoder. Eller UDDs odemokratiska och våldsromantiserande propagandamaskiner som får fattiga att förlora livet.

Men det betyder ju knappast att jag är en Amnart eller militärman.

Varför fördumma ställningstagandet så som du gör?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL.

Det är ett bra inlägg du gör, även om det är kanske tusende gången du gör det.

Och jag förstår absolut att du är färgad av, och tycker som, de dina. Det är ett väldigt vanligt fenomen bland faranger som kommer till landsbygden, att de ska "rädda" de "sina" och att man antar en överbeskyddande och överdrivet ensidigt positiv eller förlåtande attityd gentemot de folk man har i sin närhet. Jag känner lite samma sak gentemot de mina i Surin/Buriram.

Och det är säkerligen väldigt väldigt synd om de som bor i din del av Isaan. Även om vi via dina vittnesmål förstått att ni egentligen har det ganska bra ekonomiskt där din thailändska släkt bor. Och även om ni säkert har det bättre än landets fattigaste provinser, som inte alls ligger i Isaan enligt siffror vi redan gått igenom tidigare.

Vad jag tycker att du gör fel i är dock att du ser det som att ställa sig på amnart eller militärens sida om du skulle kritisera PT eller inte hålla med om UDDs metoder.

PT själva distansierar sig från sina väljare i uttalanden och för en person som dig, med all tillgänglig tid du har, internetaccess och brinnande intresse, så borde det inte vara några som helst problem för dig att kunna motivera för de dina varför PT inte är bra för de fattiga.

Nitiratgruppens förslag är ganska bra och det är inte alls konstigt att regeringen ratar, och Chalerm spyr galla över, Nitirats förslag till ny konstitution.

Och i vart fall jag är övertygad om att det inte har det minsta med militära påtyckningar att göra. Snarare värnande om egenintresse.

PT är inte det minsta intresserade av verkligt folkstyre och maktfördelning.

Jag tycker inte alls om PT och dess lögnaktiga bedragarmetoder. Eller UDDs odemokratiska och våldsromantiserande propagandamaskiner som får fattiga att förlora livet.

Men det betyder ju knappast att jag är en Amnart eller militärman.

Varför fördumma ställningstagandet så som du gör?

Hej

Att dom har fått det bättre i vår del av Isaan dom senaste 10-15 åren är riktigt och en hel del av dom förbättringarna beror på politiska beslut som togs av röda regeringar som hälsovårdsreform, bylån, omfördelning av resurser ifrån Bangkok till landsbygd med infrastruktursatsningar och jordbruksstöd, men också en gynnsam konjuktur.

Allt detta var rojalisterna i PAD emot, och här uppe ser man denna konflikt som en kamp mellan Ammart (överklass) och Phrai (underklass) och man ser det som självklart att militären och överklassen stöder Demokraterna när dom förbjuder och upplöser deras partier när man samtidigt kuppar bort deras demokratiskt valda regering och installerar Demokraterna istället, sånt här är det ju svårt att argumentera emot för så går det ju faktiskt till, så när man ser till vad som har hänt så förstår jag att gemene man ute i priovinserna ser det som om Ammart försöker behålla makten med militären och domstolarnas hjälp när dom förlorar valen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att dom har fått det bättre i vår del av Isaan dom senaste 10-15 åren är riktigt och en hel del av dom förbättringarna beror på politiska beslut som togs av röda regeringar som hälsovårdsreform, bylån, omfördelning av resurser ifrån Bangkok till landsbygd med infrastruktursatsningar och jordbruksstöd, men också en gynnsam konjuktur.

Allt detta var rojalisterna i PAD emot, och här uppe ser man denna konflikt som en kamp mellan Ammart (överklass) och Phrai (underklass) och man ser det som självklart att militären och överklassen stöder Demokraterna när dom förbjuder och upplöser deras partier när man samtidigt kuppar bort deras demokratiskt valda regering och installerar Demokraterna istället, sånt här är det ju svårt att argumentera emot för så går det ju faktiskt till, så när man ser till vad som har hänt så förstår jag att gemene man ute i priovinserna ser det som om Ammart försöker behålla makten med militären och domstolarnas hjälp när dom förlorar valen.

Mvh Isan Lover

:D

Men... jag frågade dig varför DU fördummar ställningstagandet. Jag bad dig inte att återigen beskriva dina illusioner om hur folk tänker i Thailand.

Mitt inlägg handlade om att man kan ogilla PT utan att för den sakens skull vara Amnart eller militärvän.

Var passar det in i din propagandaharang ovan? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

:D

Men... jag frågade dig varför DU fördummar ställningstagandet. Jag bad dig inte att återigen beskriva dina illusioner om hur folk tänker i Thailand.

Mitt inlägg handlade om att man kan ogilla PT utan att för den sakens skull vara Amnart eller militärvän.

Var passar det in i din propagandaharang ovan? :)

Hej

Det kan man naturligtvis men väljer man att stödja samma parti som Ammart, militären, kungliga rådgivarna och tokstollarna i PAD så hamnar man ju i deras sällskap vare sig man vill eller inte eller hur, och då ser det ju lite märkligt ut om man samtidigt säger sig vara för fria val och demokrati och emot dom krafter som ser till att demokraterna kommer till maktenvia en militärkupp eller?

Hur ser ni på att demokraterna är militärens, PAD,s och kungliga rådgivarnas favoritparti?

Är det inte naturligt att militärens, PAD,s och dom kungliga rådgivarnas favoritparti demokraterna ses som Ammarts parti i landets fattigaste provins Isaan?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det kan man naturligtvis men väljer man att stödja samma parti som Ammart, militären, kungliga rådgivarna och tokstollarna i PAD så hamnar man ju i deras sällskap vare sig man vill eller inte eller hur, och då ser det ju lite märkligt ut om man samtidigt säger sig vara för fria val och demokrati och emot dom krafter som ser till att demokraterna kommer till maktenvia en militärkupp eller?

Hur ser ni på att demokraterna är militärens, PAD,s och kungliga rådgivarnas favoritparti?

Är det inte naturligt att militärens, PAD,s och dom kungliga rådgivarnas favoritparti demokraterna ses som Ammarts parti i landets fattigaste provins Isaan?

Mvh Isan Lover

Nu skriver du "ni" vilket gör tydligt att du återigen klumpar ihop folk. Jag tänker svara för mig men därmed inte sagt att mitt svar gäller för andra.

Jag har sedan dag ett sagt att jag gillar Abhisit. Men jag har också sagt att det finns massor av demokrater jag inte stöder och att det finns många rötägg i deras parti med. Min personliga uppfattning är att det finns ett antal offentliga uttalanden som gjorts av några demokrater (företrädesvis av Abhisit och av Korn) som jag gillar och stödjer. Men det finns också mängder med uttalanden av andra demokrater som jag inte gillar.

Likaså finns en hel del intressanta, tänkvärda och bra uttalanden av folk på den "röda" sidan som jag helt håller med i och stödjer.

Men dessa har inte gjorts av folk i ledande ställning eller av extremisterna kring dem. (T.ex av marxisten Giles Ungpakorn).

Likaså har dessa uttalanden inte kommit från puckostödtrupper som thaipoliticalprisoner eller liknande fanatiker.

Däremot så finns faktiskt en del bra saker på prachathai numera.

Din bild av thailändsk politik, med din bild av demokraterna och militären, stämmer ganska dåligt överens med min bild.

Visst kan man tycka att det är dåligt att ett parti kommer till makten via odemokratiska metoder så som militärpåverkan.

Men jag förstår inte varför det skulle vara en mindre demokratisk metod än t.ex omfattande röstköp eller ohederlig väljarpåverkan?

Det är helt klart så att det är huggsexa om makten i Thailand och att alla metoder verkar accepterade att använda.

Vilket naturligtvis är otroligt tragiskt. Men den simpla bild av Amnart vs Militär vs Prai som du så ihärdigt trycker på tycker jag är på tok för simpel och naiv.

Vad sedan gäller Abhisits royalism, så är det en egenskap jag inte delar eller tycker om.

Och jag har ifrågasatt han tendenser i de frågorna i tidigare inlägg på MPR.

Att militären och PAD etc har demokraterna, och Abhisit, som favorit bekommer mig å andra sidan inte det minsta och påverkar knappast min inställning.

Lika lite som Jatuporns och din iver att förklara Nitirat som "röda" påverkar min inställning till Nitirat.

Jag kommer att gilla Nitirat ändå och tror även fortsättningsvis att de inte har något med varken UDD eller PT/Thaksin att göra. Tills dess att annat kommer fram i den frågan. Och även om det skulle visa sig att UDD och Nitirat gör gemensam sak så skulle det naturligtvis inte ändra det faktum att jag håller med i Nitirats strävan.

Är det verkligen så himla svårt att göra skillnad på sak och grupp för dig att du själv inte kan göra som jag?

Måste du känna att du tillhör PT/rödtröjorna i ur och skur för att upprätthålla något slags ethos?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det kan man naturligtvis men väljer man att stödja samma parti som Ammart, militären, kungliga rådgivarna och tokstollarna i PAD så hamnar man ju i deras sällskap vare sig man vill eller inte eller hur, och då ser det ju lite märkligt ut om man samtidigt säger sig vara för fria val och demokrati och emot dom krafter som ser till att demokraterna kommer till maktenvia en militärkupp eller?

Hur ser ni på att demokraterna är militärens, PAD,s och kungliga rådgivarnas favoritparti?

Är det inte naturligt att militärens, PAD,s och dom kungliga rådgivarnas favoritparti demokraterna ses som Ammarts parti i landets fattigaste provins Isaan?

Mvh Isan Lover

Min flickvän röstade en gång i tiden på Thaksin. Jag var då och även nu inte så insatt i den thailändska politiken. Jag vet med mig själv att jag är partisk till min familjs politiska intressen då de precis som din familj verkar må bra av de politiska förändringar den regeringen vill åstadkomma. Tyvärr så är den partiska bild som min flickvän har målat upp för mig något splittrad på grund av en del fyllsnack jag haft med nitirat polaren vid några tillfällen. Han uppfattas nu som en idi*t av min flickvän och en fruktansvärt bildad och smart individ av mig. Det går inte att vara partisk längre.

Min stora oro: Kungen avlider pga hög ålder= Inbörderskrig??

Sedan kan man spekulera djupare huruvida det kommer fungera för Thailand som nation. Mardrömmen för mig är att det förblir två starka läger som vägrar komma överens. Det skulle kunna ge upphov till en mycket värre konflikt än statsskuppen 2006. Min flickvän som då angav sig vara på de gulas sida till mig var skraj när det rullade runt tanks på bangkoks gator.

Hon tröttnade på att stötta de gula när de belägrade viktiga samhällsfunktioner som flygplatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Snälla NoBuzz

Du vet mycket väl att LM-lagarna endast används av de gula mot de roda.

En 19-årig flicka skall nu ställas till svar for LM-brott for att någon anmält henne for något hon skrev på Facebook for två är sedan, dvs när hon var 17 år.

Vet ej vad hon skrivit.

Reagerade endast for att man man anklagar en 17-åring for LM-brott.

Även hon är aktiv inom de roda.

Kantoop and lèse-majesté

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

En 19-årig flicka skall nu ställas till svar for LM-brott for att någon anmält henne for något hon skrev på Facebook for två är sedan, dvs när hon var 17 år.

Vet ej vad hon skrivit.

Reagerade endast for att man man anklagar en 17-åring for LM-brott.

Även hon är aktiv inom de roda.

Kantoop and lèse-majesté

Tycker självklart att det här fallet är pinsamt. Och naturligtvis så är det för jävligt att Thailand har en regering som tillåter sånt här. Den måste vara gul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...