Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Surfplattor till Thailands elever kommer i maj


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Jag tror faktiskt att just data är ett av dom allra viktigaste områdena för barn nu och i framtiden, enligt mig är data och den nya tekniken snart lika viktig som matematik, läs och skrivkunnighet i skolan och sett ur det perspektivet ser jag ingen annan lösning än att alla får en viss kunskap av detta i den allmänna skolan, just för att detta inte ska bli ytterligare ett hinder för fattiga barn i framtiden och som ytterligare skulle öka skillnaderna mellan dessa och dom barn som föds övre medelklass och överklass hem där datorer och ny teknik redan är en del av livet.

Mvh isan lover

Där råder ingen tvekan om att det är så.

Problemet är att man kan inte ge barn kunskap om datorer utan att det finns fungerande system ,mjukvaror, pedagogiska appar, kommunikationslösningar, infrastruktur, kompetenta lärare, fungerande supportorganisation etc etc etc etc

Att bara köpa pekplattor utan resten är som att köpa bara hjul och tro man från en bra bil för pengarna.

Det finns i EU, USA och inte minst i Sverige som just nu ligger bäst i världen inom detta. men i Thailand är förutsättningarna extremt långt från vad som behövs för att en sådan här satsning skall fungera och därmed blir stora delar av kostnaderna verkningslösa.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 271
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    31

  • Tallviking

    30

  • noBuzz

    25

  • Isaan Butterfly

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Utgår du från att ALLA thailändska politiker är korrupta eller finns några som du tror är hederliga?

Hej

Ja jag utgår tragiskt nog ifrån att alla Thailändska politiker är mer eller mindre korrumperade på något sätt, detta grundar jag på vad jag har hört, läst och tagit till mig under åren, och då menar jag på samtliga nivåer ifrån by, kommun, provins och stat, det finns säkert några undantag men dom tillhör nog tyvär en liten minoritet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Ja jag utgår tragiskt nog ifrån att alla Thailändska politiker är mer eller mindre korrumperade på något sätt, detta grundar jag på vad jag har hört, läst och tagit till mig under åren, och då menar jag på samtliga nivåer ifrån by, kommun, provins och stat, det finns säkert några undantag men dom tillhör nog tyvär en liten minoritet.

Mvh Isan Lover

En av de som hittills inte kunnat beslås med korruption är ju PM Abhisit. Det måste väl vara riktigt bra att det finns någon politiker som är fri från detta gissel?

Ditt gäng har ju en lista över korruption lång som ett höstregn i Sverige. Kan inte vara imponerande.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En av de som hittills inte kunnat beslås med korruption är ju PM Abhisit. Det måste väl vara riktigt bra att det finns någon politiker som är fri från detta gissel?

Ditt gäng har ju en lista över korruption lång som ett höstregn i Sverige. Kan inte vara imponerande.

Hej

Den enda anledningen till det är väl att han och hans affärer, ekonomi och transfereringar inte har granskats precis som partikamraternas och generalernas, en bankrånare kan ju också kalla sig oskyldig och icke dömd tills den dag han har åkt dit, eller?

Först när han genomgått en granskning liknande Thaksins och befinns oskyldig och ren så är jag beredd att hålla med dig.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett bra djungelordspråk för alla sanna demokratikämpar:

Skyldig - tills man bevisats vara oskyldig. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Den enda anledningen till det är väl att han och hans affärer, ekonomi och transfereringar inte har granskats precis som partikamraternas och generalernas, en bankrånare kan ju också kalla sig oskyldig och icke dömd tills den dag han har åkt dit, eller?

Först när han genomgått en granskning liknande Thaksins och befinns oskyldig och ren så är jag beredd att hålla med dig.

Mvh Isan Lover

Menar du att alla de röda kämparna, ledarna, journalisterna och aktivisterna saknar kompetens för att kunna leta skit hos Abhisit ? :whistle:

Borde t.ex inte personer som herr Amsterdam etc ganska enkelt kunna leta upp sådant (om det finns) och hänga ut honom ?

Har inte Thaksin försökt att hitta skit om sin motståndare ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att alla de röda kämparna, ledarna, journalisterna och aktivisterna saknar kompetens för att kunna leta skit hos Abhisit ? :whistle:

Borde t.ex inte personer som herr Amsterdam etc ganska enkelt kunna leta upp sådant (om det finns) och hänga ut honom ?

Har inte Thaksin försökt att hitta skit om sin motståndare ?

Visst letar dom. De har t.o.m. försökts sig på en polisanmälan när Abhisit visade att han hade 5 buddaamuletter runt halsen. Varav 4 var lånade. Det försökte få det till att det var ett mutbrott. Eller i all fall kunde vara.

Samma gubbar som en tid tidigare varit på en parti/golfträff i Hua Hin där Thaksin, för att "lätta upp stämningen" som de uttryckte det, hade anordnat ett gratislotteri. Där de bl.a. lottade ut datorer och en bil. Måste ha varit en billig bil. Gränsen för mutbrott går vid 5000 bath.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Den enda anledningen till det är väl att han och hans affärer, ekonomi och transfereringar inte har granskats precis som partikamraternas och generalernas, en bankrånare kan ju också kalla sig oskyldig och icke dömd tills den dag han har åkt dit, eller?

Först när han genomgått en granskning liknande Thaksins och befinns oskyldig och ren så är jag beredd att hålla med dig.

Mvh Isan Lover

ja det där var väl nära bottenrekord i argumentation.

Du menar väl inte att bara för att man inte kommit på Abhisit så måste han vara skyldig ändå? Det var inte speciellt genomtänkt.

Jag kan lova dig att om Abhisit gjort affärer a la Thaksin så hade det varit känt. Som du kanske vet så har Thailändare en förkärlek för skvaller. har du hört något skvaller om Abhisits affärer?

Vad gäller Badluck så har jag förstahandsinformation om hennes framfart i affärslivet. Hon stödjer stora projekt i Chiang Mai..som personer jag känner driver. Det skall delas ut pengar till den fattiga familjen där också. Ett föredöme till PM :rotfl::rotfl:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Menar du att alla de röda kämparna, ledarna, journalisterna och aktivisterna saknar kompetens för att kunna leta skit hos Abhisit ? :whistle:

Borde t.ex inte personer som herr Amsterdam etc ganska enkelt kunna leta upp sådant (om det finns) och hänga ut honom ?

Har inte Thaksin försökt att hitta skit om sin motståndare ?

Hej

Jag tror inte dom har någon möjlighet till detta utan att anti korruptions myndigheter, polis och åklagare får ordet om att samarbeta tillsammans med bankerna och ingripa, hade det funnits ett fungerande system för korruptionsbekämpning bland politker och militärer hade npg landet varit i en helt annan situation, personligen känns det lite löjeväckande när en del försöker sätta likhetstecken mellan Thaksin och landets enorma korruptionsproblem, han är mycket långt ifrån så ensam om att vara inblandad i någon slags korruption som ni vill få det att framstå, en gissning är väl att han personligen stod för någon promille av denna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror inte dom har någon möjlighet till detta utan att anti korruptions myndigheter, polis och åklagare får ordet om att samarbeta tillsammans med bankerna och ingripa, hade det funnits ett fungerande system för korruptionsbekämpning bland politker och militärer hade npg landet varit i en helt annan situation, personligen känns det lite löjeväckande när en del försöker sätta likhetstecken mellan Thaksin och landets enorma korruptionsproblem, han är mycket långt ifrån så ensam om att vara inblandad i någon slags korruption som ni vill få det att framstå, en gissning är väl att han personligen stod för någon promille av denna.

Mvh isan lover

Thaksin behöver man inga avancerade system att hitta hans brott för

Räcker med att läsa första sidan i olika utländska tidningar såsom "Straight Times" där det stod om hans fina försäljning av telefonbolaget bl.a

Även nyheterna om sattelit-avtalet med Burma etc etc etc stog att läsa om i internationella tidningar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin behöver man inga avancerade system att hitta hans brott för

Räcker med att läsa första sidan i olika utländska tidningar såsom "Straight Times" där det stod om hans fina försäljning av telefonbolaget bl.a

Även nyheterna om sattelit-avtalet med Burma etc etc etc stog att läsa om i internationella tidningar

Nog for att Singapore ar en nannystate och sags vara homofobiskt men "Straight Times" ar val anda att ga ett steg for langt ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror inte dom har någon möjlighet till detta utan att anti korruptions myndigheter, polis och åklagare får ordet om att samarbeta tillsammans med bankerna och ingripa, hade det funnits ett fungerande system för korruptionsbekämpning bland politker och militärer hade npg landet varit i en helt annan situation, personligen känns det lite löjeväckande när en del försöker sätta likhetstecken mellan Thaksin och landets enorma korruptionsproblem, han är mycket långt ifrån så ensam om att vara inblandad i någon slags korruption som ni vill få det att framstå, en gissning är väl att han personligen stod för någon promille av denna.

Mvh isan lover

Det fanns det iallafall innan, en före detta PM dömdes till två års fängelse för maktmissbruk då han ingrep för att hans dåvarande hustru skulle få köpa värdefull mark till underpris från staten.

Synd att den nuvarande regeringen vill avskaffa det systemet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst letar dom. De har t.o.m. försökts sig på en polisanmälan när Abhisit visade att han hade 5 buddaamuletter runt halsen. Varav 4 var lånade. Det försökte få det till att det var ett mutbrott. Eller i all fall kunde vara.

Samma gubbar som en tid tidigare varit på en parti/golfträff i Hua Hin där Thaksin, för att "lätta upp stämningen" som de uttryckte det, hade anordnat ett gratislotteri. Där de bl.a. lottade ut datorer och en bil. Måste ha varit en billig bil. Gränsen för mutbrott går vid 5000 bath.

Glöm inte att Mr Amsterdam har grävt fram att Abhisit har rätt till medborgarskap i UK!

Visserligen är det inte olagligt i Thailand eller UK att ha dubbla medborgarskap men det måste ju ändå anses vara en lika stor mutskandal som den skattefria Shincorp försäljningen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemen med de nya leksakerna till thailands förstaklassare fortsätter.

Inga plattor till skolstart i alla fall. Vi får se om det blir några plattor alls.

http://www.nationmul...y-30180305.html

Någon som är förvånad?

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Någon som är förvånad?

Mvh

Amja

Hej

Ja jag är lite förvånad, men fullständigt övertygad om att dom kommer eftesom att hålla vallöften är och har varit TRT, PPP och nu PT,s signum.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag är lite förvånad, men fullständigt övertygad om att dom kommer eftesom att hålla vallöften är och har varit TRT, PPP och nu PT,s signum.

Mvh Isan Lover

Hur gick det med "tvåmiljonmutan" till alla mu ban, hur gick det med avskaffande av oljefonden, hur gick det med Thaksins storartade planer att översvämningsskydda Bangkok, hur gick det med snabbtågen, hur gick det med akademikerlönerna o.s.v o.s.v.

Uppfylla vallöften? Varför det. Vi är valda av folket och gör vad fan vi vill fram till nästa val. Och nästa omgång vallöften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur gick det med "tvåmiljonmutan" till alla mu ban, hur gick det med avskaffande av oljefonden, hur gick det med Thaksins storartade planer att översvämningsskydda Bangkok, hur gick det med snabbtågen, hur gick det med akademikerlönerna o.s.v o.s.v.

Uppfylla vallöften? Varför det. Vi är valda av folket och gör vad fan vi vill fram till nästa val. Och nästa omgång vallöften.

Hej

Så fungerar det inte i en demokrati, och jag vidhåller att TRT, PPP och nu PT ses som annorlunda i norr, nordost och Bangkoks slum just för att dom har hållit dom flesta av sina vallöften, skulle dom inte göra det är dom snart borta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så fungerar det inte i en demokrati, och jag vidhåller att TRT, PPP och nu PT ses som annorlunda i norr, nordost och Bangkoks slum just för att dom har hållit dom flesta av sina vallöften, skulle dom inte göra det är dom snart borta.

Mvh Isan Lover

Håller jag helt med om. Med Thailand under Thasin är väl så långt ifrån en demokrati man komma. EN person som fattar all viktiga beslut. Även i regeringens namn är inte demokrati. Det vanliga namnet på den sortens enpersonsstyre är diktatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Håller jag helt med om. Med Thailand under Thasin är väl så långt ifrån en demokrati man komma. EN person som fattar all viktiga beslut. Även i regeringens namn är inte demokrati. Det vanliga namnet på den sortens enpersonsstyre är diktatur.

Hej

Dom som röstade (röstar) på TRT, PPP och nu PT förväntar sig att huvudparten av alla vallöften hålls och gör dom inte det så tappar dom trovärdighet och röster, detta vet ju PT och därför kommer plattorna, var så säker.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Dom som röstade (röstar) på TRT, PPP och nu PT förväntar sig att huvudparten av alla vallöften hålls och gör dom inte det så tappar dom trovärdighet och röster, detta vet ju PT och därför kommer plattorna, var så säker.

Mvh Isan Lover

Nu har ju gänget vid makten själva sett problem med leveranstiderna och frågan om garanti. Trots detta har man beställt 100 000 ytterligare.

vad vet du som gänget vid makten inte vet? Har du kontakt med den lilla kinesiska leverantören och får mer info än gänget?

Annars kan man få intrycket av att du bara för att det, igen, inte stämmer med din fiktiva verklighet?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall man köpa in vanliga böcker eftersom pekplattorna inte verkar komma...

[size=6]No deal on tablets, ministry prepares textbooks[/size]

Bangkok: -- The Education Ministry is now preparing for what could be called Plan B - to hand out textbooks to Prathom 1 students, because it has become apparent computer tablets will not reach their hands for the coming semester.

A new term starts next month for school students across the country, but the government and its chosen Chinese supplier have failed to conclude a purchase contract.

Initially, the government planned to implement its much-publicised One Tablet Per Child (OTPC) scheme by handing close to one million tablets to all Prathom 1 students at the start of the upcoming semester.

"But we have a Plan B. We will rush to ensure that textbooks reach the students' hands before the new semester begins," Education Minister Suchart Tadathamrongvej said yesterday.

He said his ministry had a budget for textbook procurement.

It would also have to seek funds for the procurement of tablets for 500 selected teachers, scheduled to attend intensive training on the use of tablets so they can serve as trainers for other teachers.

Suchart said if a purchase contract was signed, the Chinese supplier would have to swiftly deliver 2,000 tablets to Thailand initially, as the devices would be needed for use in training.

"These 2,000 tablets are unlikely to reach Thailand in time, either," Suchart said.

In a related development, Srinakharinwirot University (SWU) president Asst Prof Dr Chalermchai Boonyaleepan said that a study on the use of tablets for learning in class would be concluded soon.

The Education Ministry had assigned the university to do this research.

Chalermchai said the findings would be done by yesterday(April 23), but the team would take some time to interpret the findings, which have shown both benefits and disadvantages of using tablets.

"We will release the findings in easy-to-understand language to the public in early May," Chalermchai said.

The Nation

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt så till den grad att det blir komiskt!

Till kommande termin (startar i början på maj) skulle 900 000 surfplattor delas ut till barnen.

Aplikationer för dessa plattor var klara och senast för TVÅ veckor sedan så sa utbildningsminister Suchart att allt var på G.

Nu finns inga plattor, faktiskt inga aplikationer heller, lätt att fatta då man faktiskt aldrig beställt några plattor, inga andra tillbehör heller?

MEN nu säger herr utbildningsminister att om man kommer att skriva ett avtal så skall man beställa 500 plattor först, och sedan kanske 2000 till, jojo, Vart tog de andra 897 500 plattorna vägen?

Som tröst får vi också veta att man i alla fall skall försöka få fram böcker till skolstarten, imponerande!

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall man köpa in vanliga böcker eftersom pekplattorna inte verkar komma...

[size=6]No deal on tablets, ministry prepares textbooks[/size]

Bangkok: -- The Education Ministry is now preparing for what could be called Plan B - to hand out textbooks to Prathom 1 students, because it has become apparent computer tablets will not reach their hands for the coming semester.

A new term starts next month for school students across the country, but the government and its chosen Chinese supplier have failed to conclude a purchase contract.

Initially, the government planned to implement its much-publicised One Tablet Per Child (OTPC) scheme by handing close to one million tablets to all Prathom 1 students at the start of the upcoming semester.

"But we have a Plan B. We will rush to ensure that textbooks reach the students' hands before the new semester begins," Education Minister Suchart Tadathamrongvej said yesterday.

He said his ministry had a budget for textbook procurement.

It would also have to seek funds for the procurement of tablets for 500 selected teachers, scheduled to attend intensive training on the use of tablets so they can serve as trainers for other teachers.

Suchart said if a purchase contract was signed, the Chinese supplier would have to swiftly deliver 2,000 tablets to Thailand initially, as the devices would be needed for use in training.

"These 2,000 tablets are unlikely to reach Thailand in time, either," Suchart said.

In a related development, Srinakharinwirot University (SWU) president Asst Prof Dr Chalermchai Boonyaleepan said that a study on the use of tablets for learning in class would be concluded soon.

The Education Ministry had assigned the university to do this research.

Chalermchai said the findings would be done by yesterday(April 23), but the team would take some time to interpret the findings, which have shown both benefits and disadvantages of using tablets.

"We will release the findings in easy-to-understand language to the public in early May," Chalermchai said.

The Nation

Är det någon som är förvånad?? Jag är det inte!!!

Kan man av detta dra slutsatsen att Badluck och kompani har nu lyckats fördela slantarna på diverse [size=1]egna [size=4]konton, företrädesvis utanför Thailand, som tex dubai[/size][/size]

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...