Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Surfplattor till Thailands elever kommer i maj


MPR Nyheter

Recommended Posts

Fler än 400,000 surfplattor ska levereras till elever Prathom 1 den 23e maj i den

första fasen av regeringens "En surfplatta per barn-policy", detta enligt en tjänsteman

på utbildningsministeriet.

"Vi måste leverera tiotusentals surfplattor till elever i Prathom 1 i maj, som är den

månad som den första terminen i 2012´s akademiska år startar", sade Sasithara

Pichaichannarong, ministeriets permanenta sekreterare.

Hon tillade att regeringen kommer att utöka distributionen till äldre elever med tiden.

"För att kunna dela ut upp till 470,000 surfplattor i tid, något som vi endast har fyra

månader kvar för, så kommer ubildningsministeriet att bestämma nästa vecka hur

vi ska inhandla ett sånt enormt antal surfplattor", sade hon.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/national/Tablet-project-under-pressure-30174293.html

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 271
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    31

  • Tallviking

    30

  • noBuzz

    25

  • Isaan Butterfly

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

"Schools without electricity or adequate facilities to support tablet use in classrooms (e.g., electrical outlets and televisions), or whose teachers are unable to make use of such technological tools, will not be eligible to receive the tablets. More than 2,000 schools do not have electricity."

Skulle det isåfall inte vara bättre att först plocka fram pengar till att utbilda lärare och fixa elektricitet till de skolor som saknar det ?

Hela projektet är inget annat än populistiskt fiske efter sympati efter misskötseln av översvämningarna.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara översvämningarna,alla små byars skolunderhåll är enormt eftersatt och det gäller nog många andra skolor oxå(i bla.Issan)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara översvämningarna,alla små byars skolunderhåll är enormt eftersatt och det gäller nog många andra skolor oxå(i bla.Issan)

Ja men det fattar du väl. Då er det ju utan tvivlel surfplattor som behövs. Vad annat kunde vara viktigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det fattar du väl. Då er det ju utan tvivlel surfplattor som behövs. Vad annat kunde vara viktigare?

Tänkte inte på det :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det lockar väl inga röster i en valkampanj att lova el i skolan, utbildade lärare och välunderhållna skolor. Surfplattor däremot...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det lockar väl inga röster i en valkampanj att lova el i skolan, utbildade lärare och välunderhållna skolor. Surfplattor däremot...

Men nu är det väl inga väljare som går i skolan men deras barn däremot :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det lockar väl inga röster i en valkampanj att lova el i skolan, utbildade lärare och välunderhållna skolor. Surfplattor däremot...

Man får ju ställa saker och ting i sitt perspektiv såklart. Surfplattor är ju ganska dyrt (även om styckpriset förhoppningsvis är lågt då man köpt så många.) så rimligtvis finns inga pengar kvar för att utbilda lärare eller underhålla och dra el till alla skolor. Det gäller ju faktiskt att på ett ansvarfullt sätt fördela utbildningsbudgeten med landets bästa i åtanke. Inte för att de här surfplattorna på länga vägar kommer räcka till alla barn, men det spelar väl ingen större roll, de har ju ändå ingen nytta av dem om det inte finns el i skolan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen får ju någon eller några en rejäl provision vid så stora inköp. Mycket snabba pengar, och direkt i fickorna.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen får ju någon eller några en rejäl provision vid så stora inköp. Mycket snabba pengar, och direkt i fickorna.

Leif

Ja det är ju en grundföresättning som knappt behöver nämnas. Är väl ganska så sannolikt att man köpt ifrån ett företag ägt av Shinawatra-klanen eller liknande, eller åtminstone sett till att agenten som importerar plattorna är anställd på rätt firma.

Finns det inte lite "spill" är inte alla lika pigga på att hjälpa till :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer med andra ord att bli VÄLDIGT billigt att köpa nästan nya surfplattor i Thailand i sommar??

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej

Har själv ingen erfarenhet av Surfplattor.

Finns det någon på Forumet som kan skriva något positivt om Surfplattor for skolbarn ?

Läste for några dagar sedan en artikel i Bangkok Post om barn 6-7 år gamla i en skola i USA som använde Surfplattor for att lära sig

Mandarin- kinesiska. Lät bra tycker jag.

Kan även tänka mig att de aktuella 400.000 forstaklass- barnen i Thailand kan få nytta av och en viss personlig utveckling av dessa surfplattor.

Dels kan de skapa en känsla av att surfplattor är något som alla har tillgång till, och dels tror jag att det okar barnens självkänsla att

kunna soka information med dem på Internet, istället for att helt forlita sig på den nuvarande gamla ``korvstoppnings``- pedagogiken som är vanlig i skolorna här i Isaan. Dvs mest om Kungahuset och Budha och städning av skolan.

Sedan om det finns foretag, affärsmän eller t.o.m. kurrupta politiker som drar personlig ekonomisk nytta av dessa stora orders av

surfplattor, ja vem vet?

Men om de utbildningsansvariga for Thailand bedomer att surfplattor är bra for dessa skolbarns utveckling , så kan man väl inte låta de peninggiriga spoliera denna utveckling?

Visst skall man forsoka klämma åt korruptionen i Thailand, men låt då domstolarna straffa de bevisat kurrupta i efterhand.

Vilket samhälle får ni som vill stoppa utvecklingen pga att det finns risk for att någon foretagare eller politiker där uppe skor sig?

Sedan uppfattade jag det som att det var det någon i tidigare inlägg som tyckte att så länge det finns skolar som inte har el så är det fel att kopa surfplattor till andra skolor.

Vilken utveckling får ett samhälle om man tillämpar detta resonemang.

Har själv bott fyra år i en by i bergen fyra mil norr om Chiang Mai.

Kan bekräfta att det finns byar hogt uppe i bergen som fortfarande inte har el, men de som bor där har i många fall valt att leva där, och det kan kanske ge dem livskvalite på andra sätt.

Detta är väl inget skäl att stoppa inkopen av surfplattor till alla de skolor som har el?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett antal förutsättningar som måste lösas för att denna satsning skall bli något annat än ett fiasko och en källa till sidoinkomster på många nivåer

1. Elektricitet finns

2. BRA internetförbindelse finns

3. BRA och PEDAGOGISKA program på THAILÄNDSKA finns i surfplattorna

4. Användarna bör även kunna engelska för att kunna "söka på nätet" på ett vettigt sätt

5. En bakomliggande infrastruktur med teknisk stöd, tekniker etc

6. Välutbildade och kunniga lärare som kan hjälpa och utbilda eleverna i att optimera användningen av surfplattan

7. Ett "tänk" hos elever och lärare att ta hand om, vårda och sköta avancerad känslig IT-utrustning i en ofta tuff fysisk miljö

Tror tyvärr det är långt till att uppfylla dessa punkter i det thailändska skolväsendet på bredden. Möjligtvis kan enstaka specialskolor i Bangkok klara av dom

Och om inte dessa kriterier uppfylls riskerar "reformen" bli rätt misslyckad.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

"Schools without electricity or adequate facilities to support tablet use in classrooms (e.g., electrical outlets and televisions), or whose teachers are unable to make use of such technological tools, will not be eligible to receive the tablets. More than 2,000 schools do not have electricity."

Skulle det isåfall inte vara bättre att först plocka fram pengar till att utbilda lärare och fixa elektricitet till de skolor som saknar det ?

Hela projektet är inget annat än populistiskt fiske efter sympati efter misskötseln av översvämningarna.

Vi får väl hoppas att surfplattorna är solcellsdrivna...

Ifall dessa kravspecifikationerna ska vara uppfyllda för att skolorna ska få surfplattorna så räcker det om man köper in något hundratal surfplattor. För de flesta skolor saknar eluttag vid bänkarna, tv i klassrummen och lärare som begriper sig på surfplattorna och vet hur de ska användas i utbildningen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sju punkter sa en som inte har erfaren het av datorer från han va fyra år .

Någonstans skall man börja,och det har de gjort där hemma, även spel kan vara kunskap i datorns värd. försöker att lära dem goggla som Bussen.

PS den åttonde punkten går inte att skjuta med dem ,men förlåtet. är väl svårt att ladda så man träffar rätt , på de gula fältet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sju punkter sa en som inte har erfaren het av datorer från han va fyra år .

Någonstans skall man börja,och det har de gjort där hemma, även spel kan vara kunskap i datorns värd. försöker att lära dem goggla som Bussen.

PS den åttonde punkten går inte att skjuta med dem ,men förlåtet. är väl svårt att ladda så man träffar rätt , på de gula fältet.

Nej. När jag var 4 år var inte datorer något annat är stordatorer på stora företag

Började inte med datorer förrän vid 16 års ålder och jag har JOBBAT med IT och datorer nu i drygt 30 år. Ett flertal av dessa år med IT i icke-kontorsmiljö och vad som då krävs.

Har även pedagogik-utbildning/erfarenhet och lärar-tjänst i bagaget som väger in i mina åsikter

Har du bättre kunskap om IT så varsågod

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog aldrig uttalat mig om något politiskt här.

Men det här tycker jag är HELT korkat!!!

Finns bättre saker att lägga pengar på.

T.ex. när jag var liten så fanns det bara två tre toaletter i skolan om bara den första eleven kunde använda.

För det fanns inget vatten att spola skölja bort skiten.

Så hela skolans barn fick klara sig själva på den punkten.

Fy----f----n

Arg

:::

Varför just en surfplatta?

Vore bättre att lägga ned pengar på riktiga datorer på skolorna så fler elever får tillgång till det.

Eller delar ut en bärbar dator istället för en surfplatta - tycker jag.

Jag tror man får mer nytta av en (bärbar) dator än en surfplatta.

:::

Söka information för förstaklassare????

Det tror jag inte på.

Med tanke på både läs- och skrivkunskaper.

Plus med tanke på kritiskt tänkande, informationssortering osv osv...

:::

Utbudet av bra pedagogiska sidor på thai?

Finns det tillräckligt?

Jag är så j-v-l-a trött på att läsa om vilka som är ledare för organisationen när jag söker information på thai.

Jag sk-ter väl i vilka som sitter där. Jag vill ha matnyttig information.

:::

Uchhh

Vad jag är negativ.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara erfarenhet som ankarvakt på backen, kompisen på poppen med gånggong, var en helsikes dimma Tokio 1963.

Men å andra sidan någonstans skall man börja.

Men hittills har man ju gjort ett bra jobb, i regeringen framför allt när man ombildat, o han den snaggade är ju bara guden . Syn bara att de hade vita kostymer, bättre om de varit röda. Fan vad det blivet roligt här bland militär-an anhängarna som bara väntar på att tanksen skall börja rulla.

Varför får man sådana funderingar, ok måste väl bero på deras felaktiga programmerade datorer

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med dig Magrood, det finns tusentals saker som thailändska skolor bör lägga pengarna på innan man överhuvudtaget bör fundera i banorna som rör surfplattor.

Men det här är ju bara ett gigantiskt "White Elephant" projekt ämnat åt politiker som vill sko sig på utbildningsbudgeten.

Vem eller vilka företag kommer att få leverera plattorna? Vem äger eller kontrollerar de företagen?

Vilket företag ska leverera internetuppkopplingen och få betalt för det rakt ut ur utbildningsbudgeten?

Vilket företag kommer att få kontraktet på att serva och underhålla plattorna?

Det här surfplatteprojektet innehåller så pass många möjligheter för de giriga politikerna att förse sig med pengar direkt ur utbildningsbudgeten så att de kommer de aldrig att låta bli.

Förlorana blir givetvis barnen och de thailändska skattebetalarna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd · Hidden by Nicholas, Januari 24, 2012 - No reason given
Hidden by Nicholas, Januari 24, 2012 - No reason given

Vinnarna blir ju barnen, förlorarna, på kort sikt skattebetalarna.

Hade du haft en surf platta i din ung dom hade vi sluppit din träning att skriva dåliga ingresser på forumet, för det är väl ditt arbete nu för tiden.

Link to comment

Alla väntar på sin iPad 2, men får en krittavla för 3.100 baht.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara erfarenhet som ankarvakt på backen, kompisen på poppen med gånggong, var en helsikes dimma Tokio 1963.

Men å andra sidan någonstans skall man börja.

Men hittills har man ju gjort ett bra jobb, i regeringen framför allt när man ombildat, o han den snaggade är ju bara guden . Syn bara att de hade vita kostymer, bättre om de varit röda. Fan vad det blivet roligt här bland militär-an anhängarna som bara väntar på att tanksen skall börja rulla.

Varför får man sådana funderingar, ok måste väl bero på deras felaktiga programmerade datorer

Det är nog tur att du håller dig till din hammare :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Jittra´s förra skola skulle nog pengarna behövas till lite annat först

post-3485-0-87098000-1327408651_thumb.jp

post-3485-0-83768900-1327408653_thumb.jp

post-3485-0-69691900-1327408655_thumb.jp

post-3485-0-60223500-1327408657_thumb.jp

post-3485-0-48815800-1327408659_thumb.jp

post-3485-0-43513400-1327408661_thumb.jp

post-3485-0-64525300-1327408662_thumb.jp

post-3485-0-40758800-1327408667_thumb.jp

post-3485-0-87098000-1327408651_thumb.jp

post-3485-0-83768900-1327408653_thumb.jp

post-3485-0-69691900-1327408655_thumb.jp

post-3485-0-60223500-1327408657_thumb.jp

post-3485-0-48815800-1327408659_thumb.jp

post-3485-0-43513400-1327408661_thumb.jp

post-3485-0-64525300-1327408662_thumb.jp

post-3485-0-40758800-1327408667_thumb.jp

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

cut

Sedan om det finns foretag, affärsmän eller t.o.m. kurrupta politiker som drar personlig ekonomisk nytta av dessa stora orders av

surfplattor, ja vem vet?

Men om de utbildningsansvariga for Thailand bedomer att surfplattor är bra for dessa skolbarns utveckling , så kan man väl inte låta de peninggiriga spoliera denna utveckling?

Visst skall man forsoka klämma åt korruptionen i Thailand, men låt då domstolarna straffa de bevisat kurrupta i efterhand.

Vilket samhälle får ni som vill stoppa utvecklingen pga att det finns risk for att någon foretagare eller politiker där uppe skor sig?

Sedan uppfattade jag det som att det var det någon i tidigare inlägg som tyckte att så länge det finns skolar som inte har el så är det fel att kopa surfplattor till andra skolor.

Vilken utveckling får ett samhälle om man tillämpar detta resonemang.

Har själv bott fyra år i en by i bergen fyra mil norr om Chiang Mai.

Kan bekräfta att det finns byar hogt uppe i bergen som fortfarande inte har el, men de som bor där har i många fall valt att leva där, och det kan kanske ge dem livskvalite på andra sätt.

Detta är väl inget skäl att stoppa inkopen av surfplattor till alla de skolor som har el?

Ett mycket märkligt inlägg där det fetmarkerade är allra konstigast. Du skriver, lite hårddraget, att folk har valt att bosätta sig i bergen och där har de frisk luft så då kan de ju inte begära att de ska få el också. Väldigt likt hur många i Bangkoks medelklass resonerar, folk har valt att bosätta sig i Isaan där de slipper avgaser så då kan de ju inte begära att de ska få vettiga skolor och vettiga jobb..Att Bossej en dag skulle övertrumfa den medelklass han tidigare så starkt kritiserat var nog lite oväntat för många men solidaritet är tydligen inte så viktigt om det krävs att vara osolidarisk för att hålla skenet uppe.

Givetvis är alla satsningar på utbildning av godo men som många andra sagt, det måste ju finnas ett par tusen andra projekt som skulle hjälpa Thailands elever betydligt mer men givetvis låter inte dessa satsningar lika häftigt som att alla ska få en surfplatta.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till Atom

Där misstolkar du mig.

Det jag menar är att de valt att bosätta sig uppe i dessa bergsbyar, trots att där inte finns el, eftersom de ser andra fordelar där som de prioriterar hogre än el.

Naturligtvis tycker även jag att dessa byar skall få el snarast, liksom vattenledningar, mobiltelefonantenner, bra vägar, sophämtning etc som i ovriga landet.

Och framforallt en grundläggande skolutbildning for barnen där på samma nivå och med samma tekniska hjälpmedel som i städerna och i ovriga landet.

Men att använda dessa byar som ett argument mot inkop av surfplattor for skolorna i Thailand, tycker jag blir helt fel.

Tror snarare att regeringens satsning med surfplattor till skolorna kan komma att påskynda elinstallation i dessa fåtal byar.

Naturligtvis kommer de som saknar el inte med i forsta omgången for surfplattorna i maj detta år, men det finns flera andra anledningar som som gor att vissa skolar får vänta , tex de skolor som uppger att de inte har lärare som kan undervisa med hjälp av surfplatta.

Även dessa fall kan leda till en positiv forändring genom att yngre lärare rekryteras till dessa skolor.

Tycker det är ett mycket positivt forsta steg att nu även de fattigare skolorna på landsbygden kommer att borja anpassas till den tekniska utvecklingen avseende Informationsteknologi, Internet, E-post, elektroniska bocker mm.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...