Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Surfplattor till Thailands elever kommer i maj


MPR Nyheter

Recommended Posts

Ber om ursäkt att jag bryter mitt tysthetslöfte temporärt men har väl inga större förhoppningar om att inläggen får stå kvar ändå, så det gör väl detsamma :rolleyes:

Isan Lover, ditt hycklande börjar ta löjliga proportioner. För minder än 2 år sen var utbyggnaden av bredband populistiskt då det var "fel" regering som beslutade om detta.. Nu när "rätt" regering fattar beslut som är direkt beroende av tidigare regeringens korkade felbeslut så hyllas detta beslut och dina svamlande floskler om klassfråga och dömmande till okunskap är argument du egentligen använder mot dig själv och dina tidigare inlägg.. Det är även lustigt hur prioriteringar du anser vara lämpliga helt ändras beroende på vilken regering som sitter vid makten..

Vilken skräll då. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 271
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    31

  • Tallviking

    30

  • noBuzz

    25

  • Isaan Butterfly

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja segla gör man lättast i medvind.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch då! inte skall du be om ursäkt, Knasen.

Är säker på att jag representerar de flesta på MPR när jag säger att det är kul att se dig åter .. :thumbsup:

Hoppas du har friskat på dig!

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Knasen :)

Det var ILs inlägg om att bredband inte är så viktigt som fick mig att skriva mitt förra inlägg i tråden. Förmågan att helt byta uppfattning, bara för att ens ideologiske guru istället för ens röda skynke (hmm, gula menar jag förstås) sagt det, utan att reflektera över att det saknar all logik påminner ganska mycket om min dotter och hennes kompisar. De kan välja på blåa, röda och rosa uniformer och förra veckan hade hennes gäng bestämt att den blåa klänningen var coolast och när jag frågade vad det var för fel på den rosa så var den "so childish" och den blå klänningen "so cool". När jag ringde hem och frågade dottern för två timmar sedan om de fortfarande kör blå klänning fick jag svaret att, nää nu var det rosa som gällde för den var "so pretty". Den blåa då, frågade jag, är inte den cool längre? "Way too boyish" var hennes självklara svar :) Till hennes försvar så är hon 6 år..

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är en läsplatta mest en"ball pryl" iallafall nu och inom överskådlig framtid. Jag funderade själv på att byta till en läsplatta istället för en laptop men insåg ju efter lite undersökande att en läsplatta i princip bara duger till att uppdatera Facebook och spela spel på. Jo man kan läsa en del dokument på den men den är i princip omöjlig att skriva något av värde på. Helt oduglig att genomföra något arbete på.

Plus då att den måste vara online hela tiden vilket medför ökade kostnader för skolorna.

En billig laptop hade eleverna varit mycket mer betjänta av. Men tyvärr så låter inte det lika "häftigt" som en "Ipad" gör.

En laptop ger inte lika många röster i valet är är därför inte lika "demokratisk" :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt att jag bryter mitt tysthetslöfte temporärt men har väl inga större förhoppningar om att inläggen får stå kvar ändå, så det gör väl detsamma :rolleyes:

Isan Lover, ditt hycklande börjar ta löjliga proportioner. För minder än 2 år sen var utbyggnaden av bredband populistiskt då det var "fel" regering som beslutade om detta.. Nu när "rätt" regering fattar beslut som är direkt beroende av tidigare regeringens korkade felbeslut så hyllas detta beslut och dina svamlande floskler om klassfråga och dömmande till okunskap är argument du egentligen använder mot dig själv och dina tidigare inlägg.. Det är även lustigt hur prioriteringar du anser vara lämpliga helt ändras beroende på vilken regering som sitter vid makten..

Hoppsan... Vem visste att det inlägget skulle komma tillbaka och bita skribenten i arschlet?

Ett ordspråk som IL kanske kan tänka på:

"Jag måste sätta mig ner och tänka igenom var jag står"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett länktips från en bra kompis :)

http://www.nationmultimedia.com/national/Only-50-of-pupils-to-get-tablets-next-semester-30175473.html

Bara hälften av Paddorna til första klasselever kommer att distribueras efter en första revision.

Och mer pengar söks nu. ( vad hände med den förra budgeten.. redan spräckt? Varför? :) )

Och paddorna kommer inte att vara uppkopplade utan endast avsedda för offline bruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]"She said the ministry expected to get between 1,000 and 2,000 tablets from China in a month or two for testing of the hardware and its compatibility with the ministry's software."[/size]

[size=4]Det är bra att dom har tillräckligt många enheter på ministeriet att testa med. :)[/size]

Vilket jävla skämt. Är det alla regeringens och ministeriets anställda, barn och släktingar som ska ha var sin leksak först?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt att jag bryter mitt tysthetslöfte temporärt men har väl inga större förhoppningar om att inläggen får stå kvar ändå, så det gör väl detsamma :rolleyes:

Isan Lover, ditt hycklande börjar ta löjliga proportioner. För minder än 2 år sen var utbyggnaden av bredband populistiskt då det var "fel" regering som beslutade om detta.. Nu när "rätt" regering fattar beslut som är direkt beroende av tidigare regeringens korkade felbeslut så hyllas detta beslut och dina svamlande floskler om klassfråga och dömmande till okunskap är argument du egentligen använder mot dig själv och dina tidigare inlägg.. Det är även lustigt hur prioriteringar du anser vara lämpliga helt ändras beroende på vilken regering som sitter vid makten..

Kul att läsa tråden du refererar till, så här två år senare. :)

Njaaa.. nu körde du nog i diket igen. :-)

Du kanske tror att du är den ende som håller till på landsbygden men där sk..t du i galen tunna IL. Jag tillbringar en stor del av min tid MYCKET lokalt i en fattig by, kanske inte den fattigaste byn i Thailand (finns kanske tävling om det här, vad vet jag?) men den kan säker representera en stor del av byarna. Dessutom har jag ett fadderbarn i en liten by NO om Payao. Jag besöker henne med jämna mellanrum. En av de saker jag ser är att det sker utveckling även där. Det är helt sant att varje barn inte har sin egen dator, men det har dom inte i Sverige heller, i fall det skulle vara en måttstock.

Du har alltså inte monopol på kunskap om den Thailändska landsbygden. Det är därför jag vet att, vad gäller de byar jag bor i, så stämmer dina berättelser inte. Det gör säkert det i din by men... det är olika.

Jag deltog även i ett av UN sponsrat projekt, "Education In Rural Areas" där man studerade hur att nå ut just till de små byarna med utbildning. Gissa hur?? Med IT över mobila nätverk! På den tiden var det AIS som skulle stå för infrastrukturen (givetvis betalad av UN!) Vem ägde då AIS?? Jo Thaksvinet. Projektet blev aldrig av därför att Thaksvinets kompanjoner krävde att BARA dom och inga andra operatörer skulle få deltaga. Så mycket för hans stöd till fattiga regioner!

Av detta skäl är det jättebra att regeringen satsar mer på bredband så att fler (förstås inte dina medlemmar i din by men i många andra byar) får möjlighet till information. Det kan väl inte vara dåligt??

Hej

Skriver man sånt strunt som att "Det är helt sant att varje barn inte har sin egen dator" så börjar man ju undra om du har varit i Thailand överhuvudtaget, egen dator är ett hån mot folk i ett land där många fortfarande har fullt upp med att bli mätta varje dag, och inte har råd att gå i skolan fast det nästan är gratis, p.g.a att dom inte har råd med skolskjuts, uniform eller mat eller ens ett par nya flip flop sandaler.

Det kan t.o.m vara så illa att barnen måste arbeta för familjens överlevnad och inte har tid att ens gå ut grundskolan.

Och skulle FN ha en lika sned syn som du på detta så skulle jag omedelbart sluta stödja deras verksamhet, det folk behöver är ju naturligtvis att lära sig skriva och läsa och detta även helst på engelska, för att öka möjligheterna att försörja sig.

Jag förstår numera mycket bättre varför du är en av dom gulaste människorna här på MPR.

Vi verkar verkligen leva i två olika världar.

PS. tipsa dina kompisar i FN om datorhjälp till dom svältande i Afrika också.

Mvh Isan Lover

Betyder alltså det här att IL omedelbart kommer att sluta stödja PTs verksamhet? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Kul att läsa tråden du refererar till, så här två år senare. :)

Betyder alltså det här att IL omedelbart kommer att sluta stödja PTs verksamhet? :)

Absolut inte! Nu har förutsättningarna ändrats och de styrande, kapitalistiska översittarna är borta. Nu är det folkets makt som råder! Alla åsikter kommer till tals. Ingen censur utan regeringen är lyhörd för allt som kan föra landet framåt!! Dessutoim; kloka beslut! Tidgare var det helt fel men nu...är det helt rätt :-)

Det svänger på våra fester!

Behöver jag sätta en :ironi: skylt.

Snack om att IL har bitit sig i rumpan men som "en gummiboll kommer jag tillbaks till dig"

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte reformen och insatsen som sådan som styr om den är bra eller dålig sett ur röd-maffians ögon. Det är vem som beslutar den som avgör om den är bra eller dålig :whistle:

Och har "rätt" sida beslutat om reformen skall den hyllas, till vilket pris som helst, in absurdum

Och har "fel" sida beslutat om reformen är den dålig och skall kritiseras med alla till buds stående medel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Har bara erfarenhet som ankarvakt på backen, kompisen på poppen med gånggong, var en helsikes dimma Tokio 1963.

Men å andra sidan någonstans skall man börja.

Men hittills har man ju gjort ett bra jobb, i regeringen framför allt när man ombildat, o han den snaggade är ju bara guden . Syn bara att de hade vita kostymer, bättre om de varit röda. Fan vad det blivet roligt här bland militär-an anhängarna som bara väntar på att tanksen skall börja rulla.

Varför får man sådana funderingar, ok måste väl bero på deras felaktiga programmerade datorer

Hammaren..snälla...säg att du var full när du skrev detta... Snälla!!

För om du inte var det så.var det för mycket svamp?

det är många trådar i samma inlägg men ingen har med tråden att göra. Hur kan det komma sig?

Vad tycker du om frågan som diskuteras? Bra elelr dåligt?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Här i Jittra´s förra skola skulle nog pengarna behövas till lite annat först

post-3485-0-87098000-1327408651_thumb.jp

post-3485-0-83768900-1327408653_thumb.jp

post-3485-0-69691900-1327408655_thumb.jp

post-3485-0-60223500-1327408657_thumb.jp

post-3485-0-48815800-1327408659_thumb.jp

post-3485-0-43513400-1327408661_thumb.jp

post-3485-0-64525300-1327408662_thumb.jp

post-3485-0-40758800-1327408667_thumb.jp

Vadårå!!??? Det ser väl vem som helst att plattor är det absolut första att satsa på i den skolan!! :crazy::crazy:

Den skola jag sponsrar utanför Payao, den ser ungefär likadan ut och visst ska dom ha platta...inte minst för självkänslan. Att dom saknar Internet har ingen som helst betydelse.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]Jag är lite nyfiken på var alla proffspedagoger skaffat sig sin eminenta kunskap kring läsplattors eventuella pedagogiska värde skaffat sig denna. Har man studerat någon av de många utvärderingar som gjorts i länder som redan implementerat systemet kanske? [/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]Jag är lite nyfiken på var alla proffspedagoger skaffat sig sin eminenta kunskap kring läsplattors eventuella pedagogiska värde skaffat sig denna. Har man studerat någon av de många utvärderingar som gjorts i länder som redan implementerat systemet kanske? [/size]

Följer du inte med i media där det debatteras mycket om just paddornas möjlighet och betydelse i skolorna ?

Låt mig ge ett exempel:

https://edutechdebate.org/ict-in-schools/there-are-no-technology-shortcuts-to-good-education/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tyvärr är en läsplatta mest en"ball pryl" iallafall nu och inom överskådlig framtid. Jag funderade själv på att byta till en läsplatta istället för en laptop men insåg ju efter lite undersökande att en läsplatta i princip bara duger till att uppdatera Facebook och spela spel på. Jo man kan läsa en del dokument på den men den är i princip omöjlig att skriva något av värde på. Helt oduglig att genomföra något arbete på.

Plus då att den måste vara online hela tiden vilket medför ökade kostnader för skolorna.

En billig laptop hade eleverna varit mycket mer betjänta av. Men tyvärr så låter inte det lika "häftigt" som en "Ipad" gör.

Hej

Om det är så så vore ju en laptop ett bättre alternativ, det som förvillar mig lite är att Svenska politiker ifrån M-styrda kommuner framträder i SVT och talar sig varma för plattorna och även i USA har dom blivit vanliga i skolorna, så något borde dom väl tillföra, men jag är inte rätt man att avgöra det p.g. av min okunskap i ämnet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kul att läsa tråden du refererar till, så här två år senare. :)

Betyder alltså det här att IL omedelbart kommer att sluta stödja PTs verksamhet? :)

Hej

Att jag var kritisk mot bredbandssatsningar därför att uppskattningsvis 75% av befolkningen saknar datorer och inte har råd att skaffa någon heller är riktigt, men jag är absolut inte emot att barnen till dom människor som inte har råd med dator får tillgång till ny teknik och får förbättrad utbildning i skolan, så vill regeringar satsa pengar på dom fattiga så är jag med.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om det är så så vore ju en laptop ett bättre alternativ, det som förvillar mig lite är att Svenska politiker ifrån M-styrda kommuner framträder i SVT och talar sig varma för plattorna och även i USA har dom blivit vanliga i skolorna, så något borde dom väl tillföra, men jag är inte rätt man att avgöra det p.g. av min okunskap i ämnet.

Mvh Isan Lover

Är du så blind att du inte ser att kritiken mot att införa läsplattor i Sverige (och övriga västvärlden) är stor. Och det är inte bara på ideologiska grunder. Kritiken är stor för att man inte vet hur det kommer att fungera utbildningsmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är du så blind att du inte ser att kritiken mot att införa läsplattor i Sverige (och övriga västvärlden) är stor. Och det är inte bara på ideologiska grunder. Kritiken är stor för att man inte vet hur det kommer att fungera utbildningsmässigt.

Hej

Jag är medveten om att det finns kritik och det finns det väl oftast vid alla slags förändringar som gynnar den stora massan, det var t.ex en oerhörd kritik mot sjukvårdsreformen i Thailand när den infördes, så att säga att något inte är bra bara för att det finns kritik är nog att förenkla det hela, det fanns ju kritik mot kvinnlig rösträtt, mot allmänn skola och mängder av förändringar som vi nu tycker är självklara i Sverige.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ge fattiga barn läsplattor istället för att satsa på utbildningens grunder (som idag saknar det mesta) är som att ge en bonde en formula1-bil när det är en traktor han behöver.

Onödigt dyrt och ger ingen eller mycket låg effekt på det egentliga behovet.

Läs artikeln som jag länkade till lite längre upp på denna sida om införande av modern teknik i skolor i utvecklingsländer.

Och att jämföra den situationen med att införa läsplattor i de mest IT-tekniskt utvecklade ländernas skolor är onekligen en felaktig jämförelse eftersom förutsättningarna (och effekterna) är så fundamentalt olika.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att ge fattiga barn läsplattor istället för att satsa på utbildningens grunder (som idag saknar det mesta) är som att ge en bonde en formula1-bil när det är en traktor han behöver.

Onödigt dyrt och ger ingen eller mycket låg effekt på det egentliga behovet.

Läs artikeln som jag länkade till lite längre upp på denna sida om införande av modern teknik i skolor i utvecklingsländer.

Och att jämföra den situationen med att införa läsplattor i de mest IT-tekniskt utvecklade ländernas skolor är onekligen en felaktig jämförelse eftersom förutsättningarna (och effekterna) är så fundamentalt olika.

Hej

Thailand och Thailändarna betecknar sedan åtskilliga år sig inte längre som ett U-land fastän vi Svenskar kanske tycker att dom till viss del fortfarande är ett U-land, och dom sneglar nog hellre på hur länderna i I-världen utbildar sina barn när dom vill förbättra utbildningen än hur U-länderna bedriver sin utbildning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Thailand och Thailändarna betecknar sedan åtskilliga år sig inte längre som ett U-land fastän vi Svenskar kanske tycker att dom till viss del fortfarande är ett U-land, och dom sneglar nog hellre på hur länderna i I-världen utbildar sina barn när dom vill förbättra utbildningen än hur U-länderna bedriver sin utbildning.

Mvh Isan Lover

WTO klassar dom som utvecklingsland vilket ger dom ett antal fördelar, minskade tullsatser etc etc som dom annars inte skulle ha

Och de delar av landsbygden och de fattiga delarna av Thailand som mest behöver bättre utbildning är definitivt inkluderade i utvecklingsfrågor

Nu gör du samma dikeskörning IGEN !! Du brukar sitta och gnälla över hur fattiga folket är i Isaan, hur dom svälter ihjäl, alla brister dom har etc etc etc

Anser du i fortsättningen att det du tidigare sagt inte stämmer nu då eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

WTO klassar dom som utvecklingsland vilket ger dom ett antal fördelar, minskade tullsatser etc etc som dom annars inte skulle ha

Och de delar av landsbygden och de fattiga delarna av Thailand som mest behöver bättre utbildning är definitivt inkluderade i utvecklingsfrågor

Nu gör du samma dikeskörning IGEN !! Du brukar sitta och gnälla över hur fattiga folket är i Isaan, hur dom svälter ihjäl, alla brister dom har etc etc etc

Anser du i fortsättningen att det du tidigare sagt inte stämmer nu då eller ?

Hej

Om du läste vad jag skrev så var det att dom själva inte längre anser sig vara ett U-land, inte att jag anser detta.

Själv tycker jag att dom befinner sig någonstans mitt emellan, i vissa fall är dom U-land och i andra helt klart I-land.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om det är så så vore ju en laptop ett bättre alternativ, det som förvillar mig lite är att Svenska politiker ifrån M-styrda kommuner framträder i SVT och talar sig varma för plattorna och även i USA har dom blivit vanliga i skolorna, så något borde dom väl tillföra, men jag är inte rätt man att avgöra det p.g. av min okunskap i ämnet.

Mvh Isan Lover

Naturligtvis vore en laptop eller en stationär dator ett mycket vettigare alternativ för barnens undervisning än en läsplatta. Men inte lika "ball" och det är den faktorn som är viktigast här.

Sorry för lite OT härnedan,

Sen vete fasen om läsplattorna är så vanliga eller haussade i M-styrda kommuner. I min hemkommun i Sverige fick Moderaterna uppemot 45% av rösterna i senaste valet och har styrt de senaste 3 mandatperioderna och de har kommit med många vansinniga idéer under åren men ännu så länge inte ett ord om att införa läsplattor i skolorna?

Men de har redan så starkt stöd bland invånarna så att de behöver ju knappast ta till ett sådant populistiskt grepp som att utlova läsplattor i skolorna för att vinna valet.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...