Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Surfplattor till Thailands elever kommer i maj


MPR Nyheter

Recommended Posts

Tjena!

Vet inte vilken verklighet du lever i. Du får ju skolan i Thailand att framstå som något vi hade på 1800-talet i Sverige.

Elektricitet: Det har i princip alla skolar i Thailand.(förutom när det är strömavbrott)

Vatten:Samma sak där.(men vad dom ska ha varmvatten till förstår jag inte)

Är det något barnen får lära sig så är det hygien...tvätta händerna för och efter maten,borsta

tänderna efter maten.

Bra mat: Dom får ju inte Pizza och Hamburgare direkt man en bra blandning av grönsaker,kött m.m

Helt ok enl. Thailändsk kost-cirkel.

Skoltransporter: Kan diskuteras i evighet. Men till att Thailand får nya fina bussar med säkerhetsbälte till

varje barn...ligger nog långt fram i tiden.

Säkra skolgårdar: Funkar bra. Oftast en fotbollsplan,lekplats för mindre barn på varje skolområde.

Alltid lärare ute bland dom yngsta barnen på raster.

Pc-datorer: Dom skolar på landsbygden vi har besökt har alla haft stationära datorer,typ ett

rum med datorer där barnen får testa några timmar i veckan. Ofta satellit-anslutning.

Engelska-lärare: Där håller jag med dig till 100%. Har bara träffat en s.k engelska-lärare på

landsbygden som talar hyfsad engelska. Tyvärr.

Däremot prioriterar många Thailändska skolar idag att lära ut Kinesiska i skrift och tal.

Och där har dom lärare som både pratar och skriver Kinesiska perfekt.

Sen är det ingen nackdel att se vilken glädje barnen går till skolan med varje dag.

Det jag vill ha sagt: Försök att se det positiva och se möjligheterna inte hindren.

Rom byggdes inte på en dag. :thumbsup:

P.s det jag beskriver är dom flesta skolor för barn mellan 6-12 år inte några high-school.

Från en som inte vet så mycket!

Det fanns angivet att drygt 2000 skolor i Thailand saknar elektricitet, en padda blir ganska oduglig utan ström och internetuppkoppling eller hur?

Jag har nog under mina år i Thailand besökt ett 100 tal olika skolor spridda över landet, många är i bedrövligt skick. Sen finns det ju givetvis de skolor som har allt och lite till men beök en skola i södra Thailand eller i någon av bergsbyarna i norr så ska du se att det mesta av det jag räknade upp saknas.

Jag har definitivt inget emot att eleverna få lära sig att hantera datorer men en läsplatta är en läsplatta och inte en PC dator som barnen faktiskt kunnat ha någon reell nytta av till skillnad från en padda, kostnaden hade varit lika hög men "prylfaktorn" klar mindre med en PC.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 271
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    31

  • Tallviking

    30

  • noBuzz

    25

  • Isaan Butterfly

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tjena!

Vet inte vilken verklighet du lever i. Du får ju skolan i Thailand att framstå som något vi hade på 1800-talet i Sverige.

Elektricitet: Det har i princip alla skolar i Thailand.(förutom när det är strömavbrott)

Vatten:Samma sak där.(men vad dom ska ha varmvatten till förstår jag inte)

Är det något barnen får lära sig så är det hygien...tvätta händerna för och efter maten,borsta

tänderna efter maten.

Bra mat: Dom får ju inte Pizza och Hamburgare direkt man en bra blandning av grönsaker,kött m.m

Helt ok enl. Thailändsk kost-cirkel.

Skoltransporter: Kan diskuteras i evighet. Men till att Thailand får nya fina bussar med säkerhetsbälte till

varje barn...ligger nog långt fram i tiden.

Säkra skolgårdar: Funkar bra. Oftast en fotbollsplan,lekplats för mindre barn på varje skolområde.

Alltid lärare ute bland dom yngsta barnen på raster.

Pc-datorer: Dom skolar på landsbygden vi har besökt har alla haft stationära datorer,typ ett

rum med datorer där barnen får testa några timmar i veckan. Ofta satellit-anslutning.

Engelska-lärare: Där håller jag med dig till 100%. Har bara träffat en s.k engelska-lärare på

landsbygden som talar hyfsad engelska. Tyvärr.

Däremot prioriterar många Thailändska skolar idag att lära ut Kinesiska i skrift och tal.

Och där har dom lärare som både pratar och skriver Kinesiska perfekt.

Sen är det ingen nackdel att se vilken glädje barnen går till skolan med varje dag.

Det jag vill ha sagt: Försök att se det positiva och se möjligheterna inte hindren.

Rom byggdes inte på en dag. :thumbsup:

P.s det jag beskriver är dom flesta skolor för barn mellan 6-12 år inte några high-school.

Från en som inte vet så mycket!

Jag håller med dig i dina åsikter utom i två.

På den skola vårt släktingbarn har gått på har det aldrig funnits någon skolmat. Barnen brukar få med sig pengar till att köpa mat. Ofta kan det gå till sötslisk istället.

Skolskjutsar har inte funnits till dessa skolor. Däremot har de barn som haft pappor som är militärer en militär skolbuss som de barnen kan åka med. Tror inte de har säkerhetsbälten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där att vissa skolor lär ut kinesiska beror på att den kinesiska staten bidrar med pengar till dessa skolor. Det är ofta ganska billiga och bra skolor.

Detta enl en "kompis" som har haft en dotter på en sån skola.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Goda omdömmen om plattorna ifrån dom skolor som var först ut för att prova, lärarna säger att dom ökar inlärningen och väcker elevernas intresse på ett helt nytt sätt, eleverna är också mycket positiva och gillar den nya tekniken, så än så länge ser det ut att kunna bli en succe.

Mvh Isan Lover

News > Local News

A tablet a day keeps the boredom at bay

First and fourth-graders at a Bangkok school benefit from government trial programme

By his own admission, 10-year-old Petch wasn't the most dedicated student in his fourth-grade class at Bangkok's Rachawinit School.

367669.jpg

SURF AND STUDY: A student at Rachawinit School tries out the new Lenovo tablet. Rachawinit was one of five pilot schools to trial the government’s One Tablet per Child scheme. PHOTO: CHANAT KATANYU

According to his teacher Wassana Somwan, Petch had trouble concentrating in his lessons, he couldn't sit still and his writing was not as good as other students.

But all that changed when Rachawinit was chosen as one of five pilot schools to trial Lenovo computer tablets for Grade 1 and Grade 4 students under the government's One Tablet per Child scheme.

''I like the tablet,'' says Petch. ''One time, the teacher asked what our favourite region was, so I searched the southern region and read about its traditions. This was where my grandfather came from.''

''I'm more focused now, before I used to just run around the classroom, not paying attention,'' he said.

Ms Wassana only allows Petch to use the tablet if he first practises writing.

''His writing is so much better now because of it,'' she said. ''He's happy to receive compliments, to get good grades and to help other kids with their tablets.''

The computer tablets have also had a dramatic impact on Nannapath Sirpratath's first-graders.

During the 10am break, they sit quietly busying themselves with drawing and painting applications. But when the tablets are locked away for the 11am break the children run around screaming and playing.

Ms Nannapath trained for three days on how to use the tablets and has been teaching her first-graders with 40 of them for two hours a day from Jan 20.

''It's fun for me and it's fun for the students,'' she says, explaining the importance of ''fun'' as an effective way to educate seven year olds.

''The tablets help the students to learn better and also improve their behaviour.''

When Ms Nannapath talks to the class about Asean, she asks the students to search the word and read up online about the regional bloc. On Makha Bucha day she told her students to search for information about the religious holiday on their tablets.

''When there are pictures and colours, it's more fun and the students become more interested,'' she said, adding that textbooks are good, but they are outdated when compared to online content. Also, the textbooks don't have the colourful images to attract the attention of students.

Ms Wassana said that the fun, the excitement and the ''ability to travel the world'' have changed the classroom and her students.

''I asked them to search for Thai proverbs, and they found more results on the internet than in the textbooks, and with beautiful images,'' she said.

''It's a new toy for them full of wonder and excitement, so they become very excited about learning. Their parents too are excited,'' she added.

But not every student has fully embraced the tablets. When a tablet and a notebook are placed in front of six first-graders in Ms Nannapath's class and they are asked which they prefer, three students shyly choose their notebooks.

They explained quietly they believed there was more knowledge in their notebooks.

The other three first-graders, however, pointed to their tablet computers enthusiastically saying they were fun and educational.

Ms Nannapath said students take to the new technology at their own pace. Furthermore, students who have tablets or computers at home tend to embrace the new learning tools more easily than others.

The 80 students at Rachawinit are using the Lenovo tablets in this pilot project. But the 900,000 tablets to be distributed to first-graders in government schools nationwide next school year will be from China's Shenzhen Scope Scientific Development Co at a cost of US$81 (2,430 baht) apiece.

''I hope they [scope tablets] will be good,'' said Manich Huangtong, Rachawinit School's deputy director.

''We haven't seen those tablets yet, but we have to believe they will be good. The government chose them after all.''

Mr Manich, Ms Nannapath and Ms Wassana agreed there are still uncertainties about the implementation of the One Tablet per Child scheme.

The Scope tablet comes with a two-year warranty. The Education Ministry plans to set up service centres in each province staffed by trained vocational school students.

''Other than that, I think the teachers are supposed to be able to take care of minor problems and each school should set up a team to handle repairs themselves,'' Mr Manich said.

He said the logistics of the service centres needed to be further discussed, along with Wi-Fi connectivity in classrooms. The Rachawinit pilot classrooms have four Wi-Fi spots, with 10 students assigned to each.

Ms Nannapath and Ms Wassana both said that to handle minor upkeep of the tablet computers, they will need more training. ''I really hope the scheme will work out,'' said Mr Manich. ''Especially in the provinces, as I grew up in a province myself. We all could really use this.''

Mr Manich conceded that some older teachers might struggle with using the tablets, but he expected their professionalism would prevail.

Under the scheme, students will get one tablet for use from Grade 1 through Grade 3, with the devices having a projected lifespan of three years.

Mr Manich said it depended on the government what would happen after the third year.

When asked what he would do without his tablet, Petch's eyes widened. ''I don't know,'' he said.

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju andra tablets som eleverna provade, inte den som de slutligen kommer att få och jag vidhåller fortfarande att det hade varit mycket bättre att ge en vanlig laptop till eleverna ur utbildningssyfte.

Men vettiga löften vinner ju inga val...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas,var ligger dessa skolor du besökt?Menar du i större städer?I vår by är skolan undermålig,ingen mat där inte,ingen skolskjuts och framförallt så är allt material undermåligt.En skrivplatta där anser jag är att kasta pengarna i sjön,det finns så otroligt många andra saker som behövs först.Och jag undrar om de lärare som finns där klarar av en skrivplatta?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Håller nog med thomas001 i hans beskrivning av skolorna, jag har ju kunnat följa utvecklingen av skolan i vår by (och dom andra i området) sedan slutet av nittiotalet, och den resan har varit enorm, numera finns det rent dricksvatten i en filteranläggning, bra och välsmakande skolmat, nya toaletter till förskolebarnen, tillgång till data, en stor TV per klassrum, god tillgång på nya böcker och läromedel, gott om leksaker och utrsutning för sport (så mycket att allt inte ens är uppackat än), man gör utflykter med buss, fotbollsplanen är underhållen, o.s.v.

När barnen börjar i årskurs sju får dom åka några kilometer och då finns det skolskjuts, men dom flesta åker moped, den skolan byggs det friskt på och nu i vintras höll man på att sätta upp ett tak över idrottsplanerna för volleyboll och basket, nya byggnader har tillkommit och murar byggs, så pengar har onekligen kommit skolorna tillgodo här uppe under dom senaste 10-12 åren.

Men några problem kvarstår och det är alkoholförbrukningen bland lärarna och den dåliga engelska undervisningen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller nog med thomas001 i hans beskrivning av skolorna, jag har ju kunnat följa utvecklingen av skolan i vår by (och dom andra i området) sedan slutet av nittiotalet, och den resan har varit enorm, numera finns det rent dricksvatten i en filteranläggning, bra och välsmakande skolmat, nya toaletter till förskolebarnen, tillgång till data, en stor TV per klassrum, god tillgång på nya böcker och läromedel, gott om leksaker och utrsutning för sport (så mycket att allt inte ens är uppackat än), man gör utflykter med buss, fotbollsplanen är underhållen, o.s.v.

När barnen börjar i årskurs sju får dom åka några kilometer och då finns det skolskjuts, men dom flesta åker moped, den skolan byggs det friskt på och nu i vintras höll man på att sätta upp ett tak över idrottsplanerna för volleyboll och basket, nya byggnader har tillkommit och murar byggs, så pengar har onekligen kommit skolorna tillgodo här uppe under dom senaste 10-12 åren.

Men några problem kvarstår och det är alkoholförbrukningen bland lärarna och den dåliga engelska undervisningen.

Mvh Isan Lover

Vår by ligger inte i Utopia

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vår by ligger inte i Utopia

Hej

Nej det är ju sant, och jag tvivlar inte på att klassen på skolorna varierar kraftigt landet runt, men det finns faktiskt platser där utvecklingen har gått kraftigt framåt och säkert platser där utvecklingen har stått stilla.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas,var ligger dessa skolor du besökt?Menar du i större städer?I vår by är skolan undermålig,ingen mat där inte,ingen skolskjuts och framförallt så är allt material undermåligt.En skrivplatta där anser jag är att kasta pengarna i sjön,det finns så otroligt många andra saker som behövs först.Och jag undrar om de lärare som finns där klarar av en skrivplatta?

Tjena!

Dom skolar vi har besökt är s.k Landsbygds-skolor inte i några städer.

Jag har aldrig sagt att skolorna jag har besökt varit tip-top men det mest elementära har funnits.

Som vatten,el,hyfsade lärare m.m

Är det en byskola för dom mindre så behövs väl knappast skolskjuts då barnen bor i byn.

I vår by är det en pickup som hämtar upp barnen som bor lite längre från skolan.

Sen har jag aldrig gett mig in i diskussionen ang. skriv-plattans vara eller icke vara.

Det lämnar jag över till dom lärde här på MPR.

Mitt inlägg var ett svar på MaiChais påstående om att ca 2000 skolar saknar el och vatten m.m

Det jag framförallt saknar i dom skolor vi besökt är en lärare som kan mer än 5-10 fraser på engelska. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller nog med thomas001 i hans beskrivning av skolorna, jag har ju kunnat följa utvecklingen av skolan i vår by (och dom andra i området) sedan slutet av nittiotalet, och den resan har varit enorm, numera finns det rent dricksvatten i en filteranläggning, bra och välsmakande skolmat, nya toaletter till förskolebarnen, tillgång till data, en stor TV per klassrum, god tillgång på nya böcker och läromedel, gott om leksaker och utrsutning för sport (så mycket att allt inte ens är uppackat än), man gör utflykter med buss, fotbollsplanen är underhållen, o.s.v.

När barnen börjar i årskurs sju får dom åka några kilometer och då finns det skolskjuts, men dom flesta åker moped, den skolan byggs det friskt på och nu i vintras höll man på att sätta upp ett tak över idrottsplanerna för volleyboll och basket, nya byggnader har tillkommit och murar byggs, så pengar har onekligen kommit skolorna tillgodo här uppe under dom senaste 10-12 åren.

Men några problem kvarstår och det är alkoholförbrukningen bland lärarna och den dåliga engelska undervisningen.

Mvh Isan Lover

Tjena!

Riktigt så fina är inte dom skolor vi har besökt. Då det gäller sport som t.ex fotboll så spelas

det barfota på många skolor. Helt enkelt för att en del föräldrar inte har råd att köpa fotbolls-skor.

Då får det bli barfota för alla. Eller dom klassiska tunna skorna som hör till skol-uniformen.

Tv i varje klassrum har jag inte sett. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Dom skolar vi har besökt är s.k Landsbygds-skolor inte i några städer.

Jag har aldrig sagt att skolorna jag har besökt varit tip-top men det mest elementära har funnits.

Som vatten,el,hyfsade lärare m.m

Är det en byskola för dom mindre så behövs väl knappast skolskjuts då barnen bor i byn.

I vår by är det en pickup som hämtar upp barnen som bor lite längre från skolan.

Sen har jag aldrig gett mig in i diskussionen ang. skriv-plattans vara eller icke vara.

Det lämnar jag över till dom lärde här på MPR.

Mitt inlägg var ett svar på MaiChais påstående om att ca 2000 skolar saknar el och vatten m.m

Det jag framförallt saknar i dom skolor vi besökt är en lärare som kan mer än 5-10 fraser på engelska. :thumbsup:

5 - 10 fraser på engelska är ett bra resultat. Svågerns dotter är sedan 3 år examinerad från en lärarhögskola, hon är altså lärare med skyldighet att undervisa i engelska,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

hon kan inte ett jäkla ord på engelska. Är det då Ning:s fel,, nej knappast, utan snarare Thailands urusla skolsystem. Nog f-n finns det otroligt mycket bättre saker att spendera pengar på för att bättra skolmijö och undervisning än dessa leksaker, men som det redan ett antal gånger har påpekats,,,, det köper inga röster

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Paddorna har f.ö fått ett väldigt bra mottagande i en testklass som provat lenovoplattor och haussas i BP.

http://www.bangkokpo...-boredom-at-bay

Det är väl inte Lenovo som köpts in för de stora massorna?

Gör de lika stora framsteg framöver, klarar de väl av universitetet om en par år!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte Lenovo som köpts in för de stora massorna?

Gör de lika stora framsteg framöver, klarar de väl av universitetet om en par år!

Jo. Artikeln kändes nästan lite "köpt". :)

Men... hoppas att de riktiga paddorna, om och när de kommer, får ett lika bra genomslag.

Och att jag får backa från att det enbart var oseriöst och dåligt valfläsk. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att det till slut blir bra för det thailändska skolväsendet.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Artikeln kändes nästan lite "köpt". :)

Men... hoppas att de riktiga paddorna, om och när de kommer, får ett lika bra genomslag.

Och att jag får backa från att det enbart var oseriöst och dåligt valfläsk. :)

Vadå köpt?

Gillade citatet:

''We haven't seen those tablets yet, but we have to believe they will be good. The government chose them after all.''

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå köpt?

Gillade citatet:

''We haven't seen those tablets yet, but we have to believe they will be good. The government chose them after all.''

Hehe. Såg inte det. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det fanns angivet att drygt 2000 skolor i Thailand saknar elektricitet, en padda blir ganska oduglig utan ström och internetuppkoppling eller hur? .

Till Mai Chai

Var fanns det angivet att drygt 2000 skolor saknar el ??

Enligt vad jag läst är det mindre än 200 av Thailands ca 24.000 skolor som saknar el.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Mai Chai

Var fanns det angivet att drygt 2000 skolor saknar el ??

Enligt vad jag läst är det mindre än 200 av Thailands ca 24.000 skolor som saknar el.

Jag gissar att du har ganska rätt IB, men när det nu finns skolor överhuvudtaget som saknar el, hade det inte varit bättre att börja där då?

Istället för tabletter, menar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmultimedia.com/national/Tablet-project-under-pressure-30174293.html

Schools without electricity or adequate facilities to support tablet use in classrooms (e.g., electrical outlets and televisions), or whose teachers are unable to make use of such technological tools, will not be eligible to receive the tablets. More than 2,000 schools do not have electricity.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

HaHa Tallviking Vem kan man lita på ? The Nation eller The Nation?

Din artikel ovan är från den 23 januari.

Bifogade artikel från den 3 februari i samma tidning säger att 200 skolor saknar el .

Slarviga journalister finns det gott om i Thailand.

Tycker nog att 200 låter som en rimligare siffra än 2000 eftersom det mest handlar om otillgängliga byar i bergen

som inte har el.

Ministry sets tablet price at Bt2,400 - The Nation

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

HaHa Tallviking Vem kan man lita på ? The Nation eller The Nation?

Din artikel ovan är från den 23 januari.

Bifogade artikel från den 3 februari i samma tidning säger att 200 skolor saknar el .

Slarviga journalister finns det gott om i Thailand.

Tycker nog att 200 låter som en rimligare siffra än 2000 eftersom det mest handlar om otillgängliga byar i bergen

som inte har el.

Ministry sets tablet price at Bt2,400 - The Nation

Söker man runt hittar jag inga andra artiklar än den du länkar till som skriver 200 men jag hittar ett flertal andra medier som nämner 2000 så frågan är snarare om en journalist missat en nolla i den artikel du hänvisar till

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Med tanke på att Thailand nästan har 15,000 småskolor med färre än 120 elever håller jag det för omöjligt att endast 200 skulle sakna el. Framförallt då jag själv besökt säkert ett 20-tal landsbygdsskolor som saknat el - jag har knappast lyckats besöka 10% av landets skolor som fortfarande ej har el.

Link to comment
Dela på andra sajter

Siffran 2000 skolor som saknar el har jag sett på flera håll, framförallt gäller det skolor i norra och södra Thailand.

Jag kan inte svära på det men jag tror att jag såg en siffra på att det finns drygt 41 000 skolor i Thailand i varierande skick.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...