Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Surfplattor till Thailands elever kommer i maj


MPR Nyheter

Recommended Posts

andersbangkok

Hej

Att jag var kritisk mot bredbandssatsningar därför att uppskattningsvis 75% av befolkningen saknar datorer och inte har råd att skaffa någon heller är riktigt, men jag är absolut inte emot att barnen till dom människor som inte har råd med dator får tillgång till ny teknik och får förbättrad utbildning i skolan, så vill regeringar satsa pengar på dom fattiga så är jag med.

Mvh Isan Lover

Du svänger dig som en hal ål men denna gång sitter ljustret i ryggen.

För ett år sedan skrev du vissa saker och nu PRECIS tvärtom.

kan det ha att göra med att det är marionetten och anhanget som gjort det?

Mystiken ökar!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 271
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    31

  • Tallviking

    30

  • noBuzz

    25

  • Isaan Butterfly

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Att jag var kritisk mot bredbandssatsningar därför att uppskattningsvis 75% av befolkningen saknar datorer och inte har råd att skaffa någon heller är riktigt, men jag är absolut inte emot att barnen till dom människor som inte har råd med dator får tillgång till ny teknik och får förbättrad utbildning i skolan, så vill regeringar satsa pengar på dom fattiga så är jag med.

Mvh Isan Lover

Hmm, du var emot bredbandssatsningar men är absolut inte emot ny teknik till skolan när regeringen vill satsa pengar på det.. Säg som det är istället att det handlar om vilken regering det är som gör satsningar för att det ska falla dig i smaken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att jag var kritisk mot bredbandssatsningar därför att uppskattningsvis 75% av befolkningen saknar datorer och inte har råd att skaffa någon heller är riktigt, men jag är absolut inte emot att barnen till dom människor som inte har råd med dator får tillgång till ny teknik och får förbättrad utbildning i skolan, så vill regeringar satsa pengar på dom fattiga så är jag med.

Mvh Isan Lover

Samma här. Jag är absolut emot att vägar byggs i Isaan eftersom 99% av människorna där saknar bilar. Däremot så är jag naturligtvis för att de får lära sig köra bil i skolan någon gång då och då. :crazy:

Angående bredbandet så kan man kanske säga att det är synd att det inte byggts ut mer nu när ungar ska få egna paddor.

Med bredbandet så hade paddorna kanske genererat någon nytta.

Nu kommer de att få agera digitala fotoramar i bästa fall.

Tämligen meningslöst i sådana fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hmm, du var emot bredbandssatsningar men är absolut inte emot ny teknik till skolan när regeringen vill satsa pengar på det.. Säg som det är istället att det handlar om vilken regering det är som gör satsningar för att det ska falla dig i smaken..

Hej

Du får naturligtvis tro vad du vill om det, men själv såg jag ingen anledning till att satsa stora pengar på bredband när en så stor del av befolkningen strävar för att ha mat på bordet och klara sina absolut nödvändiga utgifter och inte har råd med en dator, då tycker jag att det är tveksamt att använda skattepengar till något som dom flesta i landet inte har råd med, det känns lite som att gynna dom som redan har, vad ska man göra med ett bredband om man inte har någon dator?

Men att använda skattepengar på ett sätt som gör att även dom barn som absolut inte har någon möjlighet att få en dator av sina föräldrar kan få ta del av ny teknik och förbättra utbildningen tycker jag är en helt annan sak, även om jag har en viss förståelse för att man kan ha åsikter om prioriteringen av plattorna i förhållande till andra behov inom skolan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Du får naturligtvis tro vad du vill om det, men själv såg jag ingen anledning till att satsa stora pengar på bredband när en så stor del av befolkningen strävar för att ha mat på bordet och klara sina absolut nödvändiga utgifter och inte har råd med en dator, då tycker jag att det är tveksamt att använda skattepengar till något som dom flesta i landet inte har råd med, det känns lite som att gynna dom som redan har, vad ska man göra med ett bredband om man inte har någon dator?

Men att använda skattepengar på ett sätt som gör att även dom barn som absolut inte har någon möjlighet att få en dator av sina föräldrar kan få ta del av ny teknik och förbättra utbildningen tycker jag är en helt annan sak, även om jag har en viss förståelse för att man kan ha åsikter om prioriteringen av plattorna i förhållande till andra behov inom skolan.

Mvh Isan Lover

Undrar hur det låtit i fall regeringen Abhisit sagt att internet ska inte byggas ut i Isaan för det är så fattigt? Misstänker att det haglat floskler likt, överklassen vill inte satsa på fattiga, internet ska inte vara någon klassfråga, regeringen tänker bara på dom rika :blah::blah::blah:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle ju kanske kunna ifrågasätta varför surfplattor köps in, INNAN det finns uppkoppling som gör det möjligt att använda dessa. Men det klart, nu är det ju en demokratisk regering, så skitsamma om de kör upp huvudet i röven på sig själva, enligt vissa kan de ju inte göra fel.

Men som jag skrivet tidigare, inte så jädrans svårt att fatta vilken familj som kommer få leverera dessa.

Bara en som inte vill se och höra kan dock försvara beslutet att börja i fel ända, ingen är väl dock förvånad, klart som tusan att man skall ha tallrickar långt innan man fixat maten, om inte annat kan man ju använda dessa som freesbees, och samma öde blir det nog med dessa surfplattor.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stod inget om nån "familj" i den här artikeln iallafall. http://www.freedigit...lat-figure.html

The latest news shows, Thai government's recent plans to purchase 90 million units the Chinese government Tablet PCs, Tablet PC procurement plan these total reached 22 billion baht (equivalent to $ 70.85 million), from the current Tablet PC market to the domestic to see the final order is likely to Whispering Lenovo, ZTE and Huawei three vendors.

Jasså... nu ska de alltså köpa 90 miljoner enheter??? Det var som fan. Undrar om deThailändska skattebetalarna vet om det? :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte dumma nu, de kan visst användas offline med pedagogiska program installerade. Att tråden så till stor del skall handla om IL och vad han skrev för några år sedan är ju inte direkt konstruktivt. Speciellt eftersom det i slutändan blev totalt misslyckat.

Om ni har er iPhoe, Andriod, Platta offline- kan ni då inte använda några av funktionerna eller programen på den?

För engelska och matematik är det t.ex. bara att köpa in och översätta ett utländskt program som är utvecklade enligt pedagogikens alla lagar och regler så att till och med en apa skulle kunna undervisa med dem.

Faktiskt är det antagligen det man gjort eftersom det rapporterades i någon av artiklarna att flera program redan var färdiga.

Det kan faktiskt blir ganska bra om man ser till att göra det rätt.

Men... Oddsen på det är ju kanske inte så höga.

Ändrades av zwa
Link to comment
Dela på andra sajter

The latest news shows, Thai government's recent plans to purchase 90 million units the Chinese government Tablet PCs, Tablet PC procurement plan these total reached 22 billion baht (equivalent to $ 70.85 million), from the current Tablet PC market to the domestic to see the final order is likely to Whispering Lenovo, ZTE and Huawei three vendors.

Jasså... nu ska de alltså köpa 90 miljoner enheter??? Det var som fan. Undrar om deThailändska skattebetalarna vet om det? :D

Ordern sträcker ju sig troligtvis över ganska så många år. Priset det snackas om är ju också helt uppåt väggarna och då kan antalet nog lika gärna vara en överdrift. En beställning på 60 miljoner enheter på några år skulle ju ge ett snuskigt bra pris. Man kan ju heller inte räkna med att de håller längre än garantitiden löper, därför måste man även budgetera för utskiftning i tid och är beroende av en stabil leverans för att det inte skall bli så att man inte har till alla och tvingas återgå till den gamla undervisningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordern sträcker ju sig troligtvis över ganska så många år. Priset det snackas om är ju också helt uppåt väggarna och då kan antalet nog lika gärna vara en överdrift. En beställning på 60 miljoner enheter på några år skulle ju ge ett snuskigt bra pris. Man kan ju heller inte räkna med att de håller längre än garantitiden löper, därför måste man även budgetera för utskiftning i tid och är beroende av en stabil leverans för att det inte skall bli så att man inte har till alla och tvingas återgå till den gamla undervisningen.

Om inte jag minns siffran helt fel så finns ca 16 miljoner elever i Thailand.

Befolkningen är på ca 67 miljoner.

Hur många generationers elever, och hur många av grannländerna, är det de köper för egentligen? :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte jag minns siffran helt fel så finns ca 16 miljoner elever i Thailand.

Befolkningen är på ca 67 miljoner.

Hur många generationers elever, och hur många av grannländerna, är det de köper för egentligen? :D

Det vill säga att de behöver minst 16 miljoner plattor vart tredje år då fabriksgarantin går ut.Då blir ju 60/16 = 3,75 kompletta byten av hela parken. Om det då görs var tredje år räcker den kvoten i 11 år.

Inräcknat "svinn" (ja svinn är nog en hög post man är noga att räkna med redan nu såklart) så är det rimligen på 10 år då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vill säga att de behöver minst 16 miljoner plattor vart tredje år då fabriksgarantin går ut.Då blir ju 60/16 = 3,75 kompletta byten av hela parken. Om det då görs var tredje år räcker den kvoten i 11 år.

Inräcknat "svinn" (ja svinn är nog en hög post man är noga att räkna med redan nu såklart) så är det rimligen på 10 år då.

Själv tror jag man klämt in en nolla för mycket i artikel. . :)

(9 milj x 2400 baht = ca 22 miljarder vilket är en siffra som nämns.)

Link to comment
Dela på andra sajter

I forsta stycket ovan berättar du vad Thailands regering anser om surfplattor.

Kan du tala om vilken källa du har for detta påstående?

Eller är det dina fantasier du redovisar nu igen?

Sedan kan jag hålla med dig om att det finns tusentals saker som thailändska skolor over hela landet behover.

Jag bor själv på landsbygden i Thailand, men det skulle aldrig falla mig in att påstå att pga detta skall

de thailändska barnen inte få tillgång till ny teknik som surfplattor och Internet.

Dessa surfplattor hindrar väl inte någon från att satsa även på att forbättra miljon i skolorna framforallt på landsbyggden i Thailand.

``LEKSAKER``

MaiChai du protesterar mot att Thailands regering koper det du kallar leksaker till skolbarnen.

När det gäller leksaker till de thailändska generalerna har jag inte hort några protester från MaiChai.

Det måste väl vara bättre att pengar satsas på de thailändska skolbarnen.

De senaste åren har generalerna av regeringen fått åtskilliga miljarder for inkop av JAS-Gripen flygplan, ett par Zeppelinare, och några begagnade tyska U-båtar.

Har inte hort dig protestera mot detta.

Vore det inte bättre att satsa dessa miljarder på skolbarnen, eller soldaterna i de uråldriga barackerna

istället for dyra leksaker som ger generalerna mojlighet att sko sig själva?

Finns det ingen risk att generaler och `` deras vänner skor sig själva, sina foretag eller sina vänners foretag`` vid dessa miljardinkop?

For mig är det självklart en regering skall satsa på barnen fore generalerna, så om det fattas pengar,

for nodvändiga satsningar for barnens utveckling , skär ner kontot for leksaker till generalerna och satsa på barnen.

Självklart så tror nog jag att både du jag och Maichai skulle "om vi själva fick välja fritt" lägga stor del av militärbudgeten på skolor och utbildning.

Å andra sidan tror jag att du gör Machai orättvisa när du gör sådana horibla jämförelser.

Man kan inte jämföra krig och utbildning och ställa dessa för och emot varandra om man vill vara seriös.

Militärmakten i Thailand är en maktbasis som både du och jag vet att dom är en maktfaktor i Thailand. Om sittande regering om dom hurivida heter PT eller demokraterna skulle minska militärbudgeten till förmån för utbildning skulle detta skapa problem.

Så min fråga till dig är varför begär du att Maichai ska protestera mot militärbudgeten när både du och jag vet att detta inte skulle gagna skolväsendet i realiteten ett dugg om den drogs ner?!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Var inte dumma nu, de kan visst användas offline med pedagogiska program installerade. Att tråden så till stor del skall handla om IL och vad han skrev för några år sedan är ju inte direkt konstruktivt. Speciellt eftersom det i slutändan blev totalt misslyckat.

Om ni har er iPhoe, Andriod, Platta offline- kan ni då inte använda några av funktionerna eller programen på den?

För engelska och matematik är det t.ex. bara att köpa in och översätta ett utländskt program som är utvecklade enligt pedagogikens alla lagar och regler så att till och med en apa skulle kunna undervisa med dem.

Faktiskt är det antagligen det man gjort eftersom det rapporterades i någon av artiklarna att flera program redan var färdiga.

Det kan faktiskt blir ganska bra om man ser till att göra det rätt.

Men... Oddsen på det är ju kanske inte så höga.

Jag tycket i allra högsta grad att IL's uttalanden är relelvanta.. Vad ska du med en surfplatta till om du inte kan koppla upp dig? IL kör på med sina politiska floskler helt utan att veta vad han pratar om, vilket han ju själv i princip har erkänt... Men iom att det var den röda regeringen så var det ju ett helt korrekt beslut, oavsett hur galet det är ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tror jag man klämt in en nolla för mycket i artikel. . :)

(9 milj x 2400 baht = ca 22 miljarder vilket är en siffra som nämns.)

Ja men det var ju det första jag skrev. Priset de svamlade om var ju helt fel och därför var egentligen det mesta andra också att anta som felaktigt :)

Ville ju bara visa att det iallafall var teoretiskt möjligt att det kan vara rätt (ja lite tråkigt har ja) och är ju en del av vad som krävs i framtiden om det skall bli någon vidare bra satsning.

För är målsättningen att alla ungar skall ha en, och alla skall fortsätta att ha en om några år så måste det köpas förbannat många paddor.

Det är ju kinesiskt billigt skräp som pajjar bara du andas på dem om du har otur. ZTE, Lenovo, Huawei är egentligen alla bland de ledande elektronikföretagen i världen och gör enligt dagens standard bra grejor. Det går ju typ inte att köpa ett 3g modem i Sverige som inte Huawei eller ZTE har tillverkat. Mycket med annat varumärke tillverkar de komponenterna till.

Men det man inte kommer ifrån är att en billig laptop/surfplatta/smarttelefon eller vad man nu väljer håller inte längre än tre år om det används flitigt varje dag.

Vem tror egentligen att de kommer skötas enligt tillverkarens föreskrifter när det skall vara "snoriga skitungar" som skall använda dem? Läs användarvillkoren till er egen telefon eller platta och inse att du i stort inte kan göra någonting utan att bryta mot dem. ( -Va pratade du i dn telefon utomhus? Då gäller inte garantin! Men du kan få köpa den här lagade skräptelefonen för ett par tusen istället.)

Det finns inget ekonomiskt intresse av att sälja grejor som håller längre än så när man redan lagt priset så lågt att det bara är volymen som räknas.

Vill man ha hållbar kvalitet får man betala för det och det är sällan det masstillverkas i Asien, därav priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycket i allra högsta grad att IL's uttalanden är relelvanta.. Vad ska du med en surfplatta till om du inte kan koppla upp dig? IL kör på med sina politiska floskler helt utan att veta vad han pratar om, vilket han ju själv i princip har erkänt... Men iom att det var den röda regeringen så var det ju ett helt korrekt beslut, oavsett hur galet det är :wink:

Men snälla, du behöver ju inte ta fram gamla citat för att alla ska veta det. Speciellt inte när citaten du plockar fram gäller något annat än bredband i skolorna vilket vi talar om här. Kallar man sig Knasen kanske det är klädsamt att göra sig klämkäck över en jämförelse mellan äpplen och päron.

Dessutom får du gärna förklara för mig VARFÖR man inte skulle kunna använda en surfplatta offline? Kan du göra det så får du en guldstjärna av mig och kanske en klapp på huvudet.

Jag skrev ju faktiskt ett inlägg för nån timme sen som förklarar det där ganska bra... men det bekräftar kanske min teorei om att det är roligare att käfta mot IL än att faktiskt diskutera ämnet med några vettiga argument.

Att återberätta vad någon oteknisk stofil påstår gör det fortfarande inte sant även om det görs många gånger.

Du får ursäkta mig tonen, jag känner ju inte dig så det kan aldrig bli personligt. Menar egentligen inget illa men allt OT runt om vad IL skrev eller inte skrev i varenda jävla intressant tråd börjar bli påfrestande.

Kunde ju tro att han nästan han är forumets chefsideolog alla pretendenter vill sätta sig upp emot. Visserligen roligt då man ser att barnet i en inte försvinner med åldern. Det varierar ju lite mellan tonårsliknande rebellkomplex och gnäll gamla surgubbar emellan som måste vara oeniga bara för sakens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom får du gärna förklara för mig VARFÖR man inte skulle kunna använda en surfplatta offline?

Det går naturligtvis jättebra. Som digital fotoram t.ex. Eller att slå ihjäl råttor med på risfälten.

Som informationsspridare? Lika bra som en bok. Med den lilla skillnaden att boken inte kräver ström och är betydligt billigare.

Dessutom så finns den enda historien om Thailand redan i bokform. :)

E-booksläsare har dessutom funnits länge. Varför tror du inte dessa spridits som lämpliga studiehjälpmedel i alla skolor?

Det är internet som är den stora skillnaden och upplysaren. Och spelandet/social tillämpning som ger nyfikenhet och informationsvana.

Utan de här två elementen är verktyget stendött.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går naturligtvis jättebra. Som digital fotoram t.ex. Eller att slå ihjäl råttor med på risfälten.

Som informationsspridare? Lika bra som en bok. Med den lilla skillnaden att boken inte kräver ström och är betydligt billigare.

Dessutom så finns den enda historien om Thailand redan i bokform. :)

E-booksläsare har dessutom funnits länge. Varför tror du inte dessa spridits som lämpliga studiehjälpmedel i alla skolor?

Det är internet som är den stora skillnaden och upplysaren. Och spelandet/social tillämpning som ger nyfikenhet och informationsvana.

Utan de här två elementen är verktyget stendött.

Nej, det behöver det inte vara och utgångspunkten för diskussionen borde verkligen inte heller vara att det nödvändigtvis måste vara så., Om ni inte håller med mig så får jag väl vara så pass fräck att jag kallar de flesta av er kritiker aningen ignoranta på vad som faktiskt är tekniskt möjligt och inte idag.

Det bästa argumentet hittils är ju egentligen - för det går inte!.Sen har vi ju ditt argument - Internet som ju bara är en fluga...

Självklart skulle ju Internet vara bra för dem, men att reducera plattorna till elektroniska griffeltavlor är väl ändå att ta i?

Isåfall kunde de ju kasta ut datorerna de redan har eftersom det bara är dyrare skrivmaskiner som man redan har miljoner av?

Tänk efter lite nu, en (surf)platta är ju en portabel dator. De är ganska värdelösa att skriva på för oss men gissa om nån som börjar som 7-åring kommer tycka det är naturligt efter ett tag?

Du kan ha interaktiva program med ljud och användande av pek-skärm. Lovar dig att de får till det engelska uttalet mycket bättre än majoriteten av de Thailändska lärarna.

Interaktiva, ljudliga, pedagogiska utbildningsprogram måste väl inte vara jättedåligt även om man saknar Internet?

Det är jusåklart en förutsättning att de har en massa program på sig när de skickas ut samt uppdateras relativt ofta.

Märk väl, tycker fortfarande som dig vad gäller själva sakfrågan, det finns bättre sätt att använda pengarna men som vanligt blir diskussionen väldigt menlös om man börjar med för många antaganden om saker man inte helt förstår sig på :wink:

Ändrades av zwa
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Men snälla, du behöver ju inte ta fram gamla citat för att alla ska veta det. Speciellt inte när citaten du plockar fram gäller något annat än bredband i skolorna vilket vi talar om här. Kallar man sig Knasen kanske det är klädsamt att göra sig klämkäck över en jämförelse mellan äpplen och päron.

Dessutom får du gärna förklara för mig VARFÖR man inte skulle kunna använda en surfplatta offline? Kan du göra det så får du en guldstjärna av mig och kanske en klapp på huvudet.

Jag skrev ju faktiskt ett inlägg för nån timme sen som förklarar det där ganska bra... men det bekräftar kanske min teorei om att det är roligare att käfta mot IL än att faktiskt diskutera ämnet med några vettiga argument.

Att återberätta vad någon oteknisk stofil påstår gör det fortfarande inte sant även om det görs många gånger.

Du får ursäkta mig tonen, jag känner ju inte dig så det kan aldrig bli personligt. Menar egentligen inget illa men allt OT runt om vad IL skrev eller inte skrev i varenda jävla intressant tråd börjar bli påfrestande.

Kunde ju tro att han nästan han är forumets chefsideolog alla pretendenter vill sätta sig upp emot. Visserligen roligt då man ser att barnet i en inte försvinner med åldern. Det varierar ju lite mellan tonårsliknande rebellkomplex och gnäll gamla surgubbar emellan som måste vara oeniga bara för sakens skull.

Äpple är godare än päron, bara så du vet ;) Sen kan dom skicka ut miniräknare istället till ett betydligare billigare pris än offline-plattor.. Och ja, det är förbannat roligt att käfta med IL :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla, du behöver ju inte ta fram gamla citat för att alla ska veta det. Speciellt inte när citaten du plockar fram gäller något annat än bredband i skolorna vilket vi talar om här. Kallar man sig Knasen kanske det är klädsamt att göra sig klämkäck över en jämförelse mellan äpplen och päron.

Dessutom får du gärna förklara för mig [size=5]VARFÖR man inte skulle kunna använda en surfplatta offline?[/size] Kan du göra det så får du en guldstjärna av mig och kanske en klapp på huvudet.

Jag skrev ju faktiskt ett inlägg för nån timme sen som förklarar det där ganska bra... men det bekräftar kanske min teorei om att det är roligare att käfta mot IL än att faktiskt diskutera ämnet med några vettiga argument.

Att återberätta vad någon oteknisk stofil påstår gör det fortfarande inte sant även om det görs många gånger.

De plattorna de har tittat på hittills har mest varit Android plattor så kan jag vet lite hur de fungerar utan internet. Eftersom system ifrån grund är uppbyggt att det alltid vara uppkopplat emot internet (eftersom det är där som Google tjänar sina pengar), så kommer inga av de grundläggande funktionerna att fungera. Och nästan alla appar som gör något räknar med att det finns en internet uppkoppling. Så t.e.x istället för att spara saker lokalt så sparas saker på nätet och då det inte finns någon uppkoppling blir de meningslösa.

Vet själv hur det är när man kommer till Thailand och har en väl fungerande smartphone hemifrån och när kommer fram så är det ända man kan göra är att ringa med den. Det har i och för sig blivit bättre men från början så fungerade ingen av de inbyggda funktionerna och man kunde vara glad om man fick upp listan med kontakterna.

Testa nån gång att koppla ifrån internet på din telefon/platta. Jag lovar du kommer att bli förvånad av hur lite som fungerar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det behöver det inte vara och utgångspunkten för diskussionen borde verkligen inte heller vara att det nödvändigtvis måste vara så., Om ni inte håller med mig så får jag väl vara så pass fräck att jag kallar de flesta av er kritiker aningen ignoranta på vad som faktiskt är tekniskt möjligt och inte idag.

Det bästa argumentet hittils är ju egentligen - för det går inte!.Sen har vi ju ditt argument - Internet som ju bara är en fluga...

Självklart skulle ju Internet vara bra för dem, men att reducera plattorna till elektroniska griffeltavlor är väl ändå att ta i?

Isåfall kunde de ju kasta ut datorerna de redan har eftersom det bara är dyrare skrivmaskiner som man redan har miljoner av?

Utan att vara alltför insatt så gissar jag att varenda försök med offlineverktyg som läromedel varit misslyckat.

Vad tillför en offlinepadda som inte redan ges av en bok? Förutom möjligheten att lagra flera böker på samma ställe?

Argumentet att man ska skaffa paddor till alla barn för att ge dem produktvana är jättebra. Om de använder produkten.

Problemet är ju bara att de inte kommer att göra det om de inte kan vara sociala med produkten och kommunicera med andra.

Och då får de ju just ingen användavana.

Offlineprylar är tråkiga och de flesta tröttnar på dem efter 5 minuter. Sen läggs de åt sidan. En offlinepadda låter ungefär lika stimulerande eller spännande som en internetbankdosa.

Datorerna de har i skolan idag har också väldigt begränsat värde. Visst finns visst värde i att elever får viss datorvana och kan lära sig ordbehandling, bildredigering och digital presentation. Men det stora värdet - vana av informationshämtning, utbyte av tankar och ideer och ökad förståelse genom kunskapstillgång när den efterfrågas, missas helt.

Om man väntade något år och Paddorna kom med Wifi med Pan-stöd och gavs till eleverna för fri privat användning - så skulle jag tro mer på en satsning på paddor. Eller om internet verkligen byggdes ut och alla gavs fri nättillgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om själva verktygen fungerar offline, så kräver själva uppdaterings strukturen m.m. en uppkoppling online. De flesta av de många fördelarna med att ha plattor försvinner om man tar bort online delen. I och för sig är jag emot förslaget ändå, men jag kan se vissa fördelar med plattor.

Seriöst finns det ens någon app där man kan skriva in en text och spara den som Word eller nått liknande, men som är gjord för och jobbar helt offline. Eller nått liknande Excel där man kan göra beräkningar. Jag har inte sätt det men det är möjligt att det finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om själva verktygen fungerar offline, så kräver själva uppdaterings strukturen m.m. en uppkoppling online. De flesta av de många fördelarna med att ha plattor försvinner om man tar bort online delen. I och för sig är jag emot förslaget ändå, men jag kan se vissa fördelar med plattor.

Seriöst finns det ens någon app där man kan skriva in en text och spara den som Word eller nått liknande, men som är gjord för och jobbar helt offline. Eller nått liknande Excel där man kan göra beräkningar. Jag har inte sätt det men det är möjligt att det finns.

Eftersom Androidappar är javabaserade så gissar jag att det finns många mer eller mindre avancerade texteditorer som ganska enkelt kan moddas och kompileras om för android i offlineläge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...