Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Surfplattor till Thailands elever kommer i maj


MPR Nyheter

Recommended Posts

andersbangkok

Hej

Kan bara hålla med dig och jag tycker att det är ett bra initiativ av regeringen att låta barn ifrån landtes mindre bemedlade familjer och områden ta steget in i IT världen och dessa plattor börjar ju som sagt användas på skolor både i USA och Sverige så dom har nog något att tillföra, jag såg själv ett program på TV där barn i en svensk skola började använda dessa plattor redan i första klass, och i Thailand var det ju dessutom ett vallöfte och något som folk efterfrågade så regeringen gör helt rätt som fortsätter att försöka utjämna landets klyftor och ge alla en bättre chans i livet, IT och utbildning ska inte vara en klassfråga som dömmer vissa till okunskap, och jag förstår att dom rika protesterar även denna gång precis som när sjukvårdsreformen infördes och påtalar hur dyrt det blir, men att deras egna barn självklart ska ha tillgång till både IT och bra sjukvård.

Mvh Isan Lover

Jo det är riktigt att ett par skolor i Sverige har börjat med plattor.

Nu tycker jag att det råder en ganska avsevärd skillnad i standard mellan svenska skolsystemet och det Thailändska (pedagogik mm)

Att då satsa på plattor i Thailand som den första åtgärden verkar helt knasigt tycker jag. Förändra skolsystemet, satsa på riktigt pedagogik mm, det tycker jag vore mer prioriterat.

Angående ditt påstående att ".det ju dessutom ett vallöfte och något som folk efterfrågade." så undrar jag var du fått det ifrån? De enda som efterfrågat detta är väl din marionett och anhang. Jag är beredd att satsa en rejäl peng på att när dessa plattor köps, så görs det genom ett företag med anknytning till någon inom regeringen eller närstående.

Vågar du sätta emot?

När det gäller den typ av affärer så är det tyvärr inte bara ditt anhang som gör liknande; det är alla regeringar i Thailand.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 271
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    31

  • Tallviking

    30

  • noBuzz

    25

  • Isaan Butterfly

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Så uttalar sig de extremt konservativa i alla länder när det foreslåss forändringar.

Då tillhör jag dom extremt konservativa!

Jag tycker att folk skall ha sina basala krav tillgodosedda. Det gör uppenbarligen inte du. Är det fel att folk först får varmt och kallt vatten, bra förutsättningar för skolutbildning?? Hur tänkte du här?

Samma resonemang som du anför, det använde Pol Pot i Kambodja.

Folket behöver bara arbeta för staten. Några basala rättigheter och behov skall inte tillgodoses.

Det är bra att du tydliggör din ståndpunkt här. Det var känt sedan tidigare men blev mycket tydligt nu

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Då tillhör jag dom extremt konservativa!

Jag tycker att folk skall ha sina basala krav tillgodosedda. Det gör uppenbarligen inte du. Är det fel att folk först får varmt och kallt vatten, bra förutsättningar för skolutbildning?? Hur tänkte du här?

Samma resonemang som du anför, det använde Pol Pot i Kambodja.

Folket behöver bara arbeta för staten. Några basala rättigheter och behov skall inte tillgodoses.

Det är bra att du tydliggör din ståndpunkt här. Det var känt sedan tidigare men blev mycket tydligt nu

OK Andersbangkok , jag vet att du är konservativ avseende det thailändska samhället.

Naturligtvis vill även jag att man rustar upp skolorna. Vi har själva två barn i grundskolan.

Det jag menar är att detta upprustningsbehov skall Ni konservativa inte använda som ett argument for att hindra att eleverna får kunskaper om modern datateknik som surfplattor.

Thailand är ett rikt land, så varfor skall de thailändska barnen inte folja med tex de japanska eller kinesiska i denna utveckling?

Forra regeringen, med Abhisit i spetsen, hade nästan tre år vid makten. De inforde i sann konservativ anda

fri skoluniform.

Varfor rustade de inte upp skolorna?

Satsade de på något for skolbarnen mera positivt än surfplattor?

Är overtygad om att regeringen Yingluck kommer att satsa mer på upprustning av grundskolan än vad Abhisit gjorde.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur kan du jämfora thailändska skolbarns mojligheter att få lära sig grunderna om ,

och få tillgång till Intenet i skolan , med att kopa nya fälgar till en gammal bil.

Kan du inte se längre framåt i tiden for dessa skolbarn?

``kopa fina fälgar till bilen``

Tror du inte det finns något mer stimulerande for människor, och skolbarnen i detta fall,

än att kopa nya fälgar till bilen.

Du avslojar återigen dina ultrakonservativa tankar.

Satsningen på surfplattor i grundskolan är enligt min mening även en långsiktig satsning på den demokratiska utvecklingen i Thailand.

Hej

Håller med dig fullständigt i detta inlägg.

Överklassen har alltid velat hålla "pöbeln" i okunskap och i vårt eget land var det väl en gång i tiden förbjudet att lära vanligt folk att läsa och skriva, kunskap och att kunna hantera dom "nya" teknikerna ska inte vara förbehållet socialgrupp 1.

Naturligtvis måste även underklassens barn få tillgång till datorer och få ta del av alla dom möjligheter den nya tekniken ger, och jag ser ingen koppling alls till att datorerna skulle leda till att vägbyggen uteblir eller försenas eller att maten skulle bli näringsfattig, och vad det gäller kvaliten på utbildningen så borde denna också höjas i.o.m att barnen tillåts ta steget in i IT världen, där finns det ju kunskap att hämta in som kanske lärarna inte förmedlar och bara att kunna hantera en dator i sig är väl en viktig lärdom i dagens samhälle.

Jag tror att det är dags att avliva några myter om den Thailändska skolan, dess lokaler kan vara ganska ok, varmt eller kallt vatten är ingen stor fråga (åtminstone inte på landsbygden) men det är däremot rent vatten vilka många nu har fått via små renings och filter anläggningar som har installerats, och vad det gäller maten så kan jag bara uttala mig om vår egen skola och dom andra i närområdet och där är maten både aptitlig, näringsrik, varierad och man får mjölk att dricka varje dag och några extra paket med sig hem över helgen, vår egen son äter den med glädje liksom lärarna, jag har själv ätit med dom många gånger och har inget att anmärka på.

Så jag tycker att PT gör rätt som trots kritiken ifrån landets högerkrafter fortsätter föra en politik som gynnar den majoritet av befolkningen som har dom största behoven och som har lett till 5 raka valsegrar, låt överklassen lipa och tjura för att andra också får det bättre, det kommer att betala sig i kommande val.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var ord o inga visor.

Gratulerar IL

Tyvärr biter det ju inte på bankock högern på forumet ser väl sin egen närvaro hotad . Varmt vatten mot en bättre pedagogik.För står inte hur dom tänker , men kan man byta fälgar stup i kvarten förstår jag.Och det är väl där det klämmer rör inte mina fälgar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En förutsättning för att man ska få någon som helst undervisningsnytta av en läsplatta i skolan är elektricitet vid i princip varje bänk samt trådlöst internet. Något som den stora majoriteten skolor i Thailand saknar.

Finns det på dina barns skola Issan Butterfly?

En billig laptop-som man kan får för samma pengar som läsplattorna-kan man ha mer nytta av då den även går att använda "offline" men det fattar ni inte i er iver att försvara det ultrakonservativa regeringspartiet PTP och alla deras stolligheter.

Men ni unnar ju inte barnen i Thailand en bra utbildning heller-för annars hade ni insett att det finns hur många saker som helt att åtgärda innan man ger dem läsplattor som man i princip bara kan spela spel på.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

OK Andersbangkok , jag vet att du är konservativ avseende det thailändska samhället.

Naturligtvis vill även jag att man rustar upp skolorna. Vi har själva två barn i grundskolan.

Det jag menar är att detta upprustningsbehov skall Ni konservativa inte använda som ett argument for att hindra att eleverna får kunskaper om modern datateknik som surfplattor.

Thailand är ett rikt land, så varfor skall de thailändska barnen inte folja med tex de japanska eller kinesiska i denna utveckling?

Forra regeringen, med Abhisit i spetsen, hade nästan tre år vid makten. De inforde i sann konservativ anda

fri skoluniform.

Varfor rustade de inte upp skolorna?

Satsade de på något for skolbarnen mera positivt än surfplattor?

Är overtygad om att regeringen Yingluck kommer att satsa mer på upprustning av grundskolan än vad Abhisit gjorde.

Ja jag tillhör dom konservativa unde rde förutsättningar du angav: jag vill ha bättre skola. Det gör alltså inte du? Du skriver att du gör det men samtidigt skriver du att man måste vara konservativ och det är ju inte du...Hur får du ihop detta?

Även i Sverige, som jag bedömer har en modernare utvecklad skola än Thailand, diskuteras det livligt värdet av att börja med plattor så tidigt. Det finns ingen som helst grund för att det skulle vara bra för inlärningen. OM det nu är bra så tycker jag fortfarande att det finns saker som bör prioriteras långt före plattor!

Det där är populistiskt trams från regeringen.

Om du verkligen tycker att de Thailändska barnen skall ha samma undervisning som de i t.ex. Japan, då borde man börja med att fokusera på Engelska istället. Om du bor i Thailand så vet du hur det är ställt med kunskaperna i det språket.

Det är bara löjligt att antyda att jag skulle vilja förhindra kunskap i Thailand. Den som tror det har mycket kvar att förstå.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Jittra´s förra skola skulle nog pengarna behövas till lite annat först

post-3485-0-87098000-1327408651_thumb.jp

post-3485-0-83768900-1327408653_thumb.jp

post-3485-0-69691900-1327408655_thumb.jp

post-3485-0-60223500-1327408657_thumb.jp

post-3485-0-48815800-1327408659_thumb.jp

post-3485-0-43513400-1327408661_thumb.jp

post-3485-0-64525300-1327408662_thumb.jp

post-3485-0-40758800-1327408667_thumb.jp

Faktiskt inte så mycket anorlunda än mellanstadie-skolan jag själv gick på, dock snart 40 år sedan.

Så de har lite att ta igen, innan surfplattor borde prioriteras.

Utan att för den sakens skull förringa datorers betydelse i skolarbetet, (själv skulle jag inte villa gå tillbaka till räknestickan...)

Tillgång till dator, absolut... Surfplatta, ja, om alla får tillgång, och det finns tillräckliga medel för övrig skolgång.

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten grej som jag och frugan brukar göra, är att köpa ett par billiga beg. lap-tops, här i Sverige, som vi faranger tycker har blivit för "slöa".

Behöver oftast inte kosta mer än max 500 Sek. Att konvertera dessa till thai-datorer är så pass billigt att det inte är någon ide att hålla på själv!

Att sen dela ut dessa i familjen, (familjen kan bli stor...), har skänkt gädje åt många. En bra början i datorvärlden, och en ny teknik för många.

Sen vet även jag att de sista två åren har priserna rasat på datorer i Thailand, men hittills har vi bringat en viss glädje.

Är det glädje där nere, blir det glädje hemma...

Mvh. borje222

Ändrades av borje222
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker IL och IB gör sig själva en otjänst samt förlöjligar debatten när de påstår att alla som har synpunkter på surfplattorna med automatik måste vara högerextremistiska Isaanhatare.

Jag har inte sett någon skribent på MPR eller hört någon thailändare som kritiserar satsningen på surfplattor utifrån att de inte vill satsa på utbildning och/eller de fattigaste, det är ärligt talat bara en löjlig vinkling när argumenten tryter. Personligen ser jag gärna en mångdubbling av utbildningsbudgeten där den absolut största satsningen ska gå till att förbättra utbildningen på landsbyggden. Föråldrade skolböcker blir ju dock inte mindre föråldrade för att man kan läsa dem på en surfplatta och dåliga lärare blir ju snarare ännu sämre.

Thailand har förmodligen världens sämsta skola, i förhållande till sin relativa rikedom, och alla utbildningssatsningar är av godo. Om pengarna som går till surfplattor kommer från militärbudgeten, minskade mutor eller höjda skatter så har jag inget emot satsningen men när pengarna kommer från den vanliga utbildningsbudgeten, vilket innebär att inga satsningar kommer göras på det som verkligen behövs, så kan det inte finnas några andra skäl att hylla beslutet än att man är en politisk extremist. Jag är säker på att IL och IB hade sågat förslaget om surfplattor längs med elkabeln om Abhisit föreslagit det men i rättvisans namn så finns det väl en del skribenter som idag sågar förslaget som då hade hyllat det..

Obegränsad tillgång till datorer och internet borde vara en självklar för alla barn och jag antar att 99.9% av alla pedagogiska experter anser att det hade varit ett bättre mål än surfplattor till utvalda skolor. Politik och logik går docksällan hand i hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter hemma hos svåger och svägerska i en förort till Bangkok, kommer inte i håg vad den heter.

Dom har en son 12 år. Nu när vi kom för en vecka sedan köpte vi en dator åt honom och han

blev så klart jätteglad. Har suttit och tragglat med honom för att få honom att lära sig engelska

på några program som vi hittat och han lär sig mera och mera.

Problemet är ju bara att direkt jag vänder ryggen till är det dataspel som gäller.

Tror han går i en hyfsad skola, skolbussen hämtar honom kl. 6 på morgonen och så är han hemma 17.00.

I den skolan verkar dom ha noll undervisning i Engelska, det lilla han kan har han lärt av mig och nu

kan vi faktisklt föra mycket begränsade samtal.

Men det som jag egentligen skulle skriva om är att varje dag kommer det en flicka och en pojke som ser ut att vara syskon

och som är i ungefär samma ålder som sonen i huset.

Dom går frånsoptunna till soptunna och letar flaskor mm. som dom stoppar i varsin stor säck som dom bär på ryggen.

De barnen antar jag skulle vara jätteglada om dom slapp sopletandet och i stället fick vara i skolan även utan surfplatta'

Mvh. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Flor

Ja det finns mycket som är tragiskt i Thailand.

Skulle tro att de sopletande barnen inte är Thai.

Barn till importerade ``gästarbetare`` från tex Burma, Cambodja har oftast inte ens rätt att gå i thailändsk skola.

Deras foräldrar tas till Thailand, ofta illegalt, for att utfora de skitigaste jobben i fabrikerna. Deras loner är långt under Thailands

minimiloner.

Tycker dock det blir fel att kräva att regeringens planerade hojning av minimilonerna, och surfplattor till skolorna, stoppas pga att många `` invandrare`` inte får del av detta.

Enligt min mening har utländska journalister ett stort ansvar att rapportera om de många orättvisor och diskriminering som `` icke thai`` utsätts for i Thailand.

Dvs den extrema nationalismens skadeverkningar.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tycker IL och IB gör sig själva en otjänst samt förlöjligar debatten när de påstår att alla som har synpunkter på surfplattorna med automatik måste vara högerextremistiska Isaanhatare.

Jag har inte sett någon skribent på MPR eller hört någon thailändare som kritiserar satsningen på surfplattor utifrån att de inte vill satsa på utbildning och/eller de fattigaste, det är ärligt talat bara en löjlig vinkling när argumenten tryter. Personligen ser jag gärna en mångdubbling av utbildningsbudgeten där den absolut största satsningen ska gå till att förbättra utbildningen på landsbyggden. Föråldrade skolböcker blir ju dock inte mindre föråldrade för att man kan läsa dem på en surfplatta och dåliga lärare blir ju snarare ännu sämre.

Thailand har förmodligen världens sämsta skola, i förhållande till sin relativa rikedom, och alla utbildningssatsningar är av godo. Om pengarna som går till surfplattor kommer från militärbudgeten, minskade mutor eller höjda skatter så har jag inget emot satsningen men när pengarna kommer från den vanliga utbildningsbudgeten, vilket innebär att inga satsningar kommer göras på det som verkligen behövs, så kan det inte finnas några andra skäl att hylla beslutet än att man är en politisk extremist. Jag är säker på att IL och IB hade sågat förslaget om surfplattor längs med elkabeln om Abhisit föreslagit det men i rättvisans namn så finns det väl en del skribenter som idag sågar förslaget som då hade hyllat det..

Obegränsad tillgång till datorer och internet borde vara en självklar för alla barn och jag antar att 99.9% av alla pedagogiska experter anser att det hade varit ett bättre mål än surfplattor till utvalda skolor. Politik och logik går docksällan hand i hand.

Hej

Jag förstår att du argumenterar på detta sättet och jag tar inte illa upp av det, men jag anser faktiskt att plattorna är viktiga för dom barn som annars skulle ställas utanför, det är väl nästan att anse som ett handikapp numera att totalt sakna erfarenhet av datorer.

Och jag vill nog se hur det kommer att fungera ute i byarna och vad barnen kommer att få ut av sina plattor innan jag kommer med någon kritik mot dom, själv tror jag att regeringens nya satsningar på att eleverna ska bli flerspråkiga i kombination med plattorna kan bli ett lyft för massor av barn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Isaan Lover Håller med dig helt där, och hoppas att denna satsning lyckas.

Thailand är ett rikt land, så alla satsningar på skolan är enligt min mening bra.

Tråkigt om satsningen misslyckas, men det har Thailand råd med tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isaan Lover Håller med dig helt där, och hoppas att denna satsning lyckas.

Thailand är ett rikt land, så alla satsningar på skolan är enligt min mening bra.

Tråkigt om satsningen misslyckas, men det har Thailand råd med tycker jag.

Jag håller med er i detta.

Hoppas att de fortsätter med surfplattorna flera år framöver.

När de gula har vunnit nästa val kommer de att börja se över pedagogiken och infrastrukturen så att de får det att börja fungera. Problemet där är att det tar längre tid att få ordning på något som är fel ifrån grunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om den breda allmänheten i Thailand är medvetna om hur och att de hindras från att ta del av basic faktakunskap.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag förstår att du argumenterar på detta sättet och jag tar inte illa upp av det, men jag anser faktiskt att plattorna är viktiga för dom barn som annars skulle ställas utanför, det är väl nästan att anse som ett handikapp numera att totalt sakna erfarenhet av datorer.

Och jag vill nog se hur det kommer att fungera ute i byarna och vad barnen kommer att få ut av sina plattor innan jag kommer med någon kritik mot dom, själv tror jag att regeringens nya satsningar på att eleverna ska bli flerspråkiga i kombination med plattorna kan bli ett lyft för massor av barn.

Mvh Isan Lover

Problemet är att du förväxlar en läsplatta med en dator, en dator vid varje skolbänk (laptop eller stationär) hade jag stött 7 dagar i veckan för den är ett användbart läroverktyg där det redan finns pedagogiska system att tillgå. Dessa datorer duger också att använda "offline" och kan även spärras mot att bara bli en speldator. Det är en sådan dator thailändska elever behöver, inte en läsplatta utan ordbehandlingsprogram och som kräver ständig uppkoppling för att fungera. Sen har ganska många lärare i Thailand viss erfarenhet av vanliga PC datorer då de ändå funnits de senaste 15-20 åren och kan då använda dem effektivt i utbildningen-till skillnad från en läsplatta som varit de senaste 2 årens hippa pryl.

För de 2400 som regeringen betalar för läsplattorna hade man fått en bra specad dator och en ganska bra specad laptop. Men nu står man där med en, visserligen trendig, med i princip oduglig läsplatta.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Problemet är att du förväxlar en läsplatta med en dator, en dator vid varje skolbänk (laptop eller stationär) hade jag stött 7 dagar i veckan för den är ett användbart läroverktyg där det redan finns pedagogiska system att tillgå. Dessa datorer duger också att använda "offline" och kan även spärras mot att bara bli en speldator. Det är en sådan dator thailändska elever behöver, inte en läsplatta utan ordbehandlingsprogram och som kräver ständig uppkoppling för att fungera. Sen har ganska många lärare i Thailand viss erfarenhet av vanliga PC datorer då de ändå funnits de senaste 15-20 åren och kan då använda dem effektivt i utbildningen-till skillnad från en läsplatta som varit de senaste 2 årens hippa pryl.

För de 2400 som regeringen betalar för läsplattorna hade man fått en bra specad dator och en ganska bra specad laptop. Men nu står man där med en, visserligen trendig, med i princip oduglig läsplatta.

Hej

Ja du har rätt, mitt intresse för datorer och den nya tekniken är ju som bekant inte så stort, jag trodde faktiskt att denna platta hade ungefär samma funktioner som en vanlig dator, och hade så varit fallet borde det ha inneburet en avsevärd förbättring för eleverna.

Vad kan man då mer precist använda den här plattan till i undervisningen?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag vill nog se hur det kommer att fungera ute i byarna och vad barnen kommer att få ut av sina plattor innan jag kommer med någon kritik mot dom, själv tror jag att regeringens nya satsningar på att eleverna ska bli flerspråkiga i kombination med plattorna kan bli ett lyft för massor av barn.

Mvh Isan Lover

Det är ett ganska kostsamt sätt att utvecklas på om man måste se resultaten av sina funderingar och satsningar innan man kan kritisera dem.

I dagens halvmoderna samhällen är det annars ett vedertaget sätt att "tänka efter före".

Inte minst i situationer som innebär gigantiska ekonomiska risker.

I Sverige hålls t.ex kurser i sådant och det är inte utan att man får rekommendera IL att ta en sådan.

Nu tänker säkert många att jag borde ha rekommenderat Yingluck etc samma kurs men jag tror nog redan att de har tagit kursen.

Bara de får ut lite paddor så har de redan uppnått vad de ville med spektaklet. Vad barnen får ut av det hela är sekundärt tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker IL och IB gör sig själva en otjänst samt förlöjligar debatten när de påstår att alla som har synpunkter på surfplattorna med automatik måste vara högerextremistiska Isaanhatare.

Jag har inte sett någon skribent på MPR eller hört någon thailändare som kritiserar satsningen på surfplattor utifrån att de inte vill satsa på utbildning och/eller de fattigaste, det är ärligt talat bara en löjlig vinkling när argumenten tryter. Personligen ser jag gärna en mångdubbling av utbildningsbudgeten där den absolut största satsningen ska gå till att förbättra utbildningen på landsbyggden. Föråldrade skolböcker blir ju dock inte mindre föråldrade för att man kan läsa dem på en surfplatta och dåliga lärare blir ju snarare ännu sämre.

Thailand har förmodligen världens sämsta skola, i förhållande till sin relativa rikedom, och alla utbildningssatsningar är av godo. Om pengarna som går till surfplattor kommer från militärbudgeten, minskade mutor eller höjda skatter så har jag inget emot satsningen men när pengarna kommer från den vanliga utbildningsbudgeten, vilket innebär att inga satsningar kommer göras på det som verkligen behövs, så kan det inte finnas några andra skäl att hylla beslutet än att man är en politisk extremist. Jag är säker på att IL och IB hade sågat förslaget om surfplattor längs med elkabeln om Abhisit föreslagit det men i rättvisans namn så finns det väl en del skribenter som idag sågar förslaget som då hade hyllat det..

Obegränsad tillgång till datorer och internet borde vara en självklar för alla barn och jag antar att 99.9% av alla pedagogiska experter anser att det hade varit ett bättre mål än surfplattor till utvalda skolor. Politik och logik går docksällan hand i hand.

Oavsett vem som kommit med förslaget så hade i vart fall jag ratat det. Förslag så som dessa, eller andra allmänomfattande systemändringar, bör ju lämpligen utredas först och komma som lösningsförslag efter någorlunda djuplodande studier.

Hade PT haft frågan om kompetenshöjning och skolmoderniserng ute för behandling på t.ex KPI eller likvärdiga, så som brukligt annars, och detta förslag hade kommit som rekommendation, så hade det inte funnits så mycket att säga.

Men när det kommer i en påse av förslag, tillsammans med förslag om kreditkort för bönder och annat, i en samling förslag som tycks ha brainstormats fram under en eftermiddagssejour med valkampanjsplanerare - så har jag svårt att ge det någon tilltro.

Och även efter valet så saknas fortfarande information om underlaget till beslutet.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja du har rätt, mitt intresse för datorer och den nya tekniken är ju som bekant inte så stort, jag trodde faktiskt att denna platta hade ungefär samma funktioner som en vanlig dator, och hade så varit fallet borde det ha inneburet en avsevärd förbättring för eleverna.

Vad kan man då mer precist använda den här plattan till i undervisningen?

Mvh Isan Lover

Tyvärr är en läsplatta mest en"ball pryl" iallafall nu och inom överskådlig framtid. Jag funderade själv på att byta till en läsplatta istället för en laptop men insåg ju efter lite undersökande att en läsplatta i princip bara duger till att uppdatera Facebook och spela spel på. Jo man kan läsa en del dokument på den men den är i princip omöjlig att skriva något av värde på. Helt oduglig att genomföra något arbete på.

Plus då att den måste vara online hela tiden vilket medför ökade kostnader för skolorna.

En billig laptop hade eleverna varit mycket mer betjänta av. Men tyvärr så låter inte det lika "häftigt" som en "Ipad" gör.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är nog statusen på prylarna viktigare än funktionen.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Ber om ursäkt att jag bryter mitt tysthetslöfte temporärt men har väl inga större förhoppningar om att inläggen får stå kvar ändå, så det gör väl detsamma :rolleyes:

Isan Lover, ditt hycklande börjar ta löjliga proportioner. För minder än 2 år sen var utbyggnaden av bredband populistiskt då det var "fel" regering som beslutade om detta.. Nu när "rätt" regering fattar beslut som är direkt beroende av tidigare regeringens korkade felbeslut så hyllas detta beslut och dina svamlande floskler om klassfråga och dömmande till okunskap är argument du egentligen använder mot dig själv och dina tidigare inlägg.. Det är även lustigt hur prioriteringar du anser vara lämpliga helt ändras beroende på vilken regering som sitter vid makten..

Hej

Kan bara hålla med dig och jag tycker att det är ett bra initiativ av regeringen att låta barn ifrån landtes mindre bemedlade familjer och områden ta steget in i IT världen och dessa plattor börjar ju som sagt användas på skolor både i USA och Sverige så dom har nog något att tillföra, jag såg själv ett program på TV där barn i en svensk skola började använda dessa plattor redan i första klass, och i Thailand var det ju dessutom ett vallöfte och något som folk efterfrågade så regeringen gör helt rätt som fortsätter att försöka utjämna landets klyftor och ge alla en bättre chans i livet, IT och utbildning ska inte vara en klassfråga som dömmer vissa till okunskap, och jag förstår att dom rika protesterar även denna gång precis som när sjukvårdsreformen infördes och påtalar hur dyrt det blir, men att deras egna barn självklart ska ha tillgång till både IT och bra sjukvård.

Mvh Isan Lover

Hej

Håller med dig fullständigt i detta inlägg.

Överklassen har alltid velat hålla "pöbeln" i okunskap och i vårt eget land var det väl en gång i tiden förbjudet att lära vanligt folk att läsa och skriva, kunskap och att kunna hantera dom "nya" teknikerna ska inte vara förbehållet socialgrupp 1.

Naturligtvis måste även underklassens barn få tillgång till datorer och få ta del av alla dom möjligheter den nya tekniken ger, och jag ser ingen koppling alls till att datorerna skulle leda till att vägbyggen uteblir eller försenas eller att maten skulle bli näringsfattig, och vad det gäller kvaliten på utbildningen så borde denna också höjas i.o.m att barnen tillåts ta steget in i IT världen, där finns det ju kunskap att hämta in som kanske lärarna inte förmedlar och bara att kunna hantera en dator i sig är väl en viktig lärdom i dagens samhälle.

Jag tror att det är dags att avliva några myter om den Thailändska skolan, dess lokaler kan vara ganska ok, varmt eller kallt vatten är ingen stor fråga (åtminstone inte på landsbygden) men det är däremot rent vatten vilka många nu har fått via små renings och filter anläggningar som har installerats, och vad det gäller maten så kan jag bara uttala mig om vår egen skola och dom andra i närområdet och där är maten både aptitlig, näringsrik, varierad och man får mjölk att dricka varje dag och några extra paket med sig hem över helgen, vår egen son äter den med glädje liksom lärarna, jag har själv ätit med dom många gånger och har inget att anmärka på.

Så jag tycker att PT gör rätt som trots kritiken ifrån landets högerkrafter fortsätter föra en politik som gynnar den majoritet av befolkningen som har dom största behoven och som har lett till 5 raka valsegrar, låt överklassen lipa och tjura för att andra också får det bättre, det kommer att betala sig i kommande val.

Mvh Isan Lover

Hej

Jag tycker också att bredband är en bra grej, men det är ändå lite kontroversiellt i ett land där många har svårt att få ihop till mat och kläder,

och där kvinnor tvingas till prostitution för att dom och deras familjer ska överleva.

Man kunde nog väntat med det populistiska bredbandet några år och sett till dom i samhället som verkligen har det besvärligt skulle få det lite bättre först, och varför inte satsa lite av dessa pengar på barnhem och familjer med barn som i princip saknar inkomster, eller på dom tusentals familjer som lever på soptipparna i landet.

Mvh Isan Lover

Hej

Jag förstår att du argumenterar på detta sättet och jag tar inte illa upp av det, men jag anser faktiskt att plattorna är viktiga för dom barn som annars skulle ställas utanför, det är väl nästan att anse som ett handikapp numera att totalt sakna erfarenhet av datorer.

Och jag vill nog se hur det kommer att fungera ute i byarna och vad barnen kommer att få ut av sina plattor innan jag kommer med någon kritik mot dom, själv tror jag att regeringens nya satsningar på att eleverna ska bli flerspråkiga i kombination med plattorna kan bli ett lyft för massor av barn.

Mvh Isan Lover

Hej

Jag har inget annat svar än det jag har givit tidigare, och det är att visst är det bra med bredband men jag tror inte att gemene man har råd med detta, och frågan är om inte andra saker som t.ex att lära sig läsa och skriva bra och gärna även på engelska i skolan borde ha priorterarts först.

Men om 10-20 år så tror jag att ganska många har dator hemma även i Thailand.

mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...