Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Surfplattor till Thailands elever kommer i maj


MPR Nyheter

Recommended Posts

Även dessa fall kan leda till en positiv forändring genom att yngre lärare rekryteras till dessa skolor.

Vad då rekryteras för att få ett lärarjobb måste du betala från 100.000,- och uppåt

på byskolan i min by.

Dom har redan ett datarum med datorer som inte fungerar, jag köpte efter

önskemål från min fru´s gamla lärarinna (som bryr sej) två datorer och

en skrivare till ett annex där dom yngre barnen håller till för nåt år sedan.

Lärarinnan sa då att hon skulle se till att byborna i övrigt skulle få tillgång till

dom utom skoltid. Vilket har fungerat.

Året efter berättade hon att rektor hadde varit där o begärt att få en att ta med hem,

som tur är så är tanten tuff och satte ned foten och sade att farangen

som har en polischef i nära familjen hadde sagt att datorerna skall

finnas där och enbart där

Lite OT kanske men det är inte bara svart och vitt allt

Och varför fungerade inte dom datorer dom hadde ? Därför att

dom hadde ingen teknisk kunnig som kunne hålla dom igång.

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 271
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    31

  • Tallviking

    30

  • noBuzz

    25

  • Isaan Butterfly

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Svar till Atom

Där misstolkar du mig.

Det jag menar är att de valt att bosätta sig uppe i dessa bergsbyar, trots att där inte finns el, eftersom de ser andra fordelar där som de prioriterar hogre än el.

Naturligtvis tycker även jag att dessa byar skall få el snarast, liksom vattenledningar, mobiltelefonantenner, bra vägar, sophämtning etc som i ovriga landet.

Och framforallt en grundläggande skolutbildning for barnen där på samma nivå och med samma tekniska hjälpmedel som i städerna och i ovriga landet.

Men att använda dessa byar som ett argument mot inkop av surfplattor for skolorna i Thailand, tycker jag blir helt fel.

Tror snarare att regeringens satsning med surfplattor till skolorna kan komma att påskynda elinstallation i dessa fåtal byar.

Naturligtvis kommer de som saknar el inte med i forsta omgången for surfplattorna i maj detta år, men det finns flera andra anledningar som som gor att vissa skolar får vänta , tex de skolor som uppger att de inte har lärare som kan undervisa med hjälp av surfplatta.

Även dessa fall kan leda till en positiv forändring genom att yngre lärare rekryteras till dessa skolor.

Tycker det är ett mycket positivt forsta steg att nu även de fattigare skolorna på landsbygden kommer att borja anpassas till den tekniska utvecklingen avseende Informationsteknologi, Internet, E-post, elektroniska bocker mm.

Tack för klargörandet. Faktum kvarstår dock; att dela ut surfplattor i ett land där det i de flesta skolor inte finns mer än en PC per 100 elever är en oerhört märklig satsning. Om beslutsfattarna nu verkligen har nästan obegränsat med pengar och anser att IT är viktigare än utbildade lärare och vettig kurslitteratur så kunde väl eleverna åtminstonde fått laptops. En surfplatta är ju huvudsakligen en leksak, även om det kan vara en nyttig sådan, och en laptop vore ju mycket mer användbar i undervisningen.

Inte ens i de allra dyraste internationella skolorna och privatskolorna i Bangkok får 6-åringar surfplattor men de har tusentals andra hjälpmedel, läromedel mm som är ofantligt mycket bättre än vad de vanliga skolorna har. Om PT och deras rådgivare har kommit fram till att surfplattor är det allra bästa att använda en begränsad budget till så verkar det vara något som utbildningsexperter i nästan hela världen missat och, om än möjligt, så verkar inte det så troligt.

Men som jag skrev tidigare, jag välkomnar alla satsningar på utbildning i Thailand, tyvärr tror jag inte att denna satsning har barnens bästa som sin främsta motivering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tack för klargörandet. Faktum kvarstår dock; att dela ut surfplattor i ett land där det i de flesta skolor inte finns mer än en PC per 100 elever är en oerhört märklig satsning. Om beslutsfattarna nu verkligen har nästan obegränsat med pengar och anser att IT är viktigare än utbildade lärare och vettig kurslitteratur så kunde väl eleverna åtminstonde fått laptops. En surfplatta är ju huvudsakligen en leksak, även om det kan vara en nyttig sådan, och en laptop vore ju mycket mer användbar i undervisningen.

Inte ens i de allra dyraste internationella skolorna och privatskolorna i Bangkok får 6-åringar surfplattor men de har tusentals andra hjälpmedel, läromedel mm som är ofantligt mycket bättre än vad de vanliga skolorna har. Om PT och deras rådgivare har kommit fram till att surfplattor är det allra bästa att använda en begränsad budget till så verkar det vara något som utbildningsexperter i nästan hela världen missat och, om än möjligt, så verkar inte det så troligt.

Men som jag skrev tidigare, jag välkomnar alla satsningar på utbildning i Thailand, tyvärr tror jag inte att denna satsning har barnens bästa som sin främsta motivering.

Hej igen Atom. Delar din uppfattning att all satsning på utbildning i Thailand är välkommen.

Vi får väl hoppas att dessa surfplattor är lättare att skota och underhålla än de gamla PCna som även vår byskola har, men inte fungerar.

Om jag minns rätt har jag läst att Japan och Finland använder surfplattor i grundskolan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Atom. Delar din uppfattning att all satsning på utbildning i Thailand är välkommen.

Vi får väl hoppas att dessa surfplattor är lättare att skota och underhålla än de gamla PCna som även vår byskola har, men inte fungerar.

Om jag minns rätt har jag läst att Japan och Finland använder surfplattor i grundskolan.

Min dotter går i första klass i en internationell skola och de använder också surfplattor, IPad 2, men de har inga personliga utan får låna en när det är dags. De får dock låna obegränsat med böcker och har tillgång till faciliteter och tekniska hjälpmedel som elever i statliga thailändska skolor bara kan drömma om. Trots att skolan tar ut skyhöga avgifter, och kan höja dem nästan när de vill, har de ändå tagit beslutet att privata surfplattor är slöseri med pengar och inte bidrar till någon förbättrad inlärning. De kan givetvis ha fel men för min del lutar det allt åt att det är PT som kör populistkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva tanken med surfplattor är inte nödvändigtvis dålig. Den finns t.ex. potetial att aldrig behöva köpa in en skolbok igen om allt kan tillrättaläggas via välutvecklade apps.

Men det det har ju inte skvallrats om att man ökat utbildningsdbudgeten med några miljarder bath som skulle krävas för att det skulle ge något tillbaka på sikt.

Ska inte upprepa vad andra redan skrivit men undrar hur man tänkt sig att hantera "svinn" som innefattar både stölder och fuktskador.

Är skolorna tillräckligt bra rent byggnadsmässigt för att plattor skall kunna förvaras där utan att gå sönder? Nutidens elektroniska prylar har ju en tendens att "gå sönder" bara man andas på dem eller av normal kondens.

Hur det kommer se ut när luftfuktigheten är som värst vågar jag knappt tänka på men vartenda litet klistermärke som indikerar fukt kommer antagligen markera vilket i sin tur gör att fabriksgarantin inte gäller.

Det kommer alltså krävas ett antal tusen ersättningsplattor varje år (vilket man säkert inte budgeterat för).

Får jag gissa så utgår jag ifrån att tusentals av dessa surfplattor bara kommer hamna i ett förråd där de blir liggande och till slut fuktskadade, mest pga att lärarna inte kan utnyttja dem och inte har vett eller möjlighet att förvara dem rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan uppfattade jag det som att det var det någon i tidigare inlägg som tyckte att så länge det finns skolar som inte har el så är det fel att kopa surfplattor till andra skolor.

Vilken utveckling får ett samhälle om man tillämpar detta resonemang.

Det var nog mitt inlägg du menar.

Jag utgår från att du är ärkemoderat för som jag ser det så får samhället en bra utveckling om man först ser till att ALLA skolor har bra lokaler, material, lärare osv istället för att slänga bort pengarna genom att köpa surfplattor. Bättre att fixa grunden först, sen skaffa riktiga datorer och lära barnen använda dem och när det är klart kan man börja köpa in leksakerna... Såvida man inte förordar elitistskt tänkande...

Tror snarare att regeringens satsning med surfplattor till skolorna kan komma att påskynda elinstallation i dessa fåtal byar.

Naturligtvis kommer de som saknar el inte med i forsta omgången for surfplattorna i maj detta år,

Jag tror faktiskt inte en enda sekund på att elförsörjningen kommer att ordnas ute i byarna bara för att regeringen försöker fiska popularitet genom att köpa in leksaker till barnen.

Och de som inte har el kommer inte heller med i andra, tredje eller fjärde omgången om det nu blir några fler omgångar, vilket jag starkt tvivlar på.

Det hela påminner lite om när politikerna i Sverige upphandlade skoldatorn Kompis. Ett enda stort fiasko...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gick på gymnasiet i en av stadens två bästa statliga skolor fick jag avstå från en "skriva med skrivmaskin-kurs", bara för att det var ont om plats och jag var dålig på att knuffa ned andra för att komma dit jag ville.

Jag fick även avstå från datakursen bara för att det var så få datorer och så många elever.

:::

Jag började få tillgång till datorer först när jag gick på universitetet.

Men tyckte ändå att den var begränsad.

Så jag valde att spara pengar och köpte en egen dator på 25 000 Baht (ca 15 år sen).

Men - jag hade dåligt samvete länge.

Orsaken var att mormor var sjuk och låg på sjukhuset. Inget av hennes barn kunde skaffa fram pengar för sjukvården. Eller inget brydde sig tillräckligt.

Betalade man inte fick man inte ta ut henne därifrån för att lägga henne på ett statligt sjukhus.

Men jag fick en fråga från frugan till en av mina morbröder om inte jag hade lite sparpengar att låna ut.

Jag visste inte vad jag skulle göra.

Lånade jag ut pengarna skulle jag aldrig få tillbaka dem.

Men att välja en dator framför mormors sjukvård??? Hjärtlöst???

Jag frågade en äldre kompis.

Han tyckte att mina 25 000 Baht skulle inte räcka långa vägar för mormors sjukvård.

Och det var förresten hennes 5 barns ansvar att ta hand om henne i första hand. Inte jag som bara var barnbarn som dessutom studerade (och försörjde mig själv med studentlån och extrajobb).

:::

Ingen i familjen visste att jag hade pengar.

Och ingen fick reda på att jag köpte en dator.

:::

Jag mådde så dåligt efter mormors bortgång ... länge.

:::

Kanske därför jag vill skriva i den här tråden och säga vad jag tycker.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ganska komiskt då vissa här dissade vallöftet som ren nonsens och valfläsk om att eleverna skulle få en surfplatta. Men nu när dom får det så är det rent utav förjävligt att dom infria sitt vallöfte. Korkat vallöfte, visst. Tanke på hur dåliga skolor och bristen på duktiga lärare är, som såklart skulle prioriteras före än en surfplatta. Kunde ju nöjt sig med att köpa in några datorer till varje skola istället.

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ganska komiskt då vissa här dissade vallöftet som ren nonsens och valfläsk om att eleverna skulle få en surfplatta. Men nu när dom får det så är det rent utav förjävligt att dom infria sitt vallöfte. Korkat vallöfte, visst. Tanke på hur dåliga skolor och bristen på duktiga lärare är, som såklart skulle prioriteras före än en surfplatta. Kunde ju nöjt sig med att köpa in några datorer till varje skola istället.

Visst var löftet rent valfläsk-och det hjälpte ju till att vinna valet.

Men eftersom det i kombination med den här "leksaken" kommer mycket stora möjligheter till att sko sig själva, sina företag och sina vänners företag så måste det ju genomföras anser regeringen.

Det finns tusentals saker saker som thailändska skolor över hela landet behöver innan man ska ens fundera på läsplattor.

Vad blir nästa vansinniga idé för att vinna enkla röster, alla elever ska få Nintendo eller Wii? Det kan ju iallafall i teorin få eleverna att röra på sig mer och då kan det väl räknas som skolgymnastik?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

..med den här "leksaken" kommer mycket stora möjligheter till att sko sig själva, sina företag och sina vänners företag så måste det ju genomföras anser regeringen.

Det finns tusentals saker saker som thailändska skolor över hela landet behöver innan man ska ens fundera på läsplattor.

Vad blir nästa vansinniga idé för att vinna enkla röster, alla elever ska få Nintendo eller Wii? Det kan ju iallafall i teorin få eleverna att röra på sig mer och då kan det väl räknas som skolgymnastik?

I forsta stycket ovan berättar du vad Thailands regering anser om surfplattor.

Kan du tala om vilken källa du har for detta påstående?

Eller är det dina fantasier du redovisar nu igen?

Sedan kan jag hålla med dig om att det finns tusentals saker som thailändska skolor over hela landet behover.

Jag bor själv på landsbygden i Thailand, men det skulle aldrig falla mig in att påstå att pga detta skall

de thailändska barnen inte få tillgång till ny teknik som surfplattor och Internet.

Dessa surfplattor hindrar väl inte någon från att satsa även på att forbättra miljon i skolorna framforallt på landsbyggden i Thailand.

``LEKSAKER``

MaiChai du protesterar mot att Thailands regering koper det du kallar leksaker till skolbarnen.

När det gäller leksaker till de thailändska generalerna har jag inte hort några protester från MaiChai.

Det måste väl vara bättre att pengar satsas på de thailändska skolbarnen.

De senaste åren har generalerna av regeringen fått åtskilliga miljarder for inkop av JAS-Gripen flygplan, ett par Zeppelinare, och några begagnade tyska U-båtar.

Har inte hort dig protestera mot detta.

Vore det inte bättre att satsa dessa miljarder på skolbarnen, eller soldaterna i de uråldriga barackerna

istället for dyra leksaker som ger generalerna mojlighet att sko sig själva?

Finns det ingen risk att generaler och `` deras vänner skor sig själva, sina foretag eller sina vänners foretag`` vid dessa miljardinkop?

For mig är det självklart en regering skall satsa på barnen fore generalerna, så om det fattas pengar,

for nodvändiga satsningar for barnens utveckling , skär ner kontot for leksaker till generalerna och satsa på barnen.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

I forsta stycket ovan berättar du vad Thailands regering anser om surfplattor.

Kan du tala om vilken källa du har for detta påstående?

Eller är det dina fantasier du redovisar nu igen?

Sedan kan jag hålla med dig om att det finns tusentals saker som thailändska skolor over hela landet behover.

Jag bor själv på landsbygden i Thailand, men det skulle aldrig falla mig in att påstå att pga detta skall

de thailändska barnen inte få tillgång till ny teknik som surfplattor och Internet.

Dessa surfplattor hindrar väl inte någon från att satsa även på att forbättra miljon i skolorna framforallt på landsbyggden i Thailand.

``LEKSAKER``

MaiChai du protesterar mot att Thailands regering koper det du kallar leksaker till skolbarnen.

När det gäller leksaker till de thailändska generalerna har jag inte hort några protester från MaiChai.

Det måste väl vara bättre att pengar satsas på de thailändska skolbarnen.

De senaste åren har generalerna av regeringen fått åtskilliga miljarder for inkop av JAS-Gripen flygplan, ett par Zeppelinare, och några begagnade tyska U-båtar.

Har inte hort dig protestera mot detta.

Vore det inte bättre att satsa dessa miljarder på skolbarnen, eller soldaterna i de uråldriga barackerna

istället for dyra leksaker som ger generalerna mojlighet att sko sig själva?

Finns det ingen risk att generaler och `` deras vänner skor sig själva, sina foretag eller sina vänners foretag`` vid dessa miljardinkop?

For mig är det självklart en regering skall satsa på barnen fore generalerna, så om det fattas pengar,

for nodvändiga satsningar for barnens utveckling , skär ner kontot for leksaker till generalerna och satsa på barnen.

Med tanke på vad den här reformen om "pekplattor till alla" verkar medföra, kan du då, ärligt med handen på hjärtat, påstå att det är en satsning på barnen ?

Och anser du inte att alla dessa pengar som "satsas" i detta projekt skulle gå till helt andra saker som VERKLIGEN kom BARN till godo ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I forsta stycket ovan berättar du vad Thailands regering anser om surfplattor.

Kan du tala om vilken källa du har for detta påstående?

Eller är det dina fantasier du redovisar nu igen?

Sedan kan jag hålla med dig om att det finns tusentals saker som thailändska skolor over hela landet behover.

Jag bor själv på landsbygden i Thailand, men det skulle aldrig falla mig in att påstå att pga detta skall

de thailändska barnen inte få tillgång till ny teknik som surfplattor och Internet.

Dessa surfplattor hindrar väl inte någon från att satsa även på att forbättra miljon i skolorna framforallt på landsbyggden i Thailand.

``LEKSAKER``

MaiChai du protesterar mot att Thailands regering koper det du kallar leksaker till skolbarnen.

När det gäller leksaker till de thailändska generalerna har jag inte hort några protester från MaiChai.

Det måste väl vara bättre att pengar satsas på de thailändska skolbarnen.

De senaste åren har generalerna av regeringen fått åtskilliga miljarder for inkop av JAS-Gripen flygplan, ett par Zeppelinare, och några begagnade tyska U-båtar.

Har inte hort dig protestera mot detta.

Vore det inte bättre att satsa dessa miljarder på skolbarnen, eller soldaterna i de uråldriga barackerna

istället for dyra leksaker som ger generalerna mojlighet att sko sig själva?

Finns det ingen risk att generaler och `` deras vänner skor sig själva, sina foretag eller sina vänners foretag`` vid dessa miljardinkop?

For mig är det självklart en regering skall satsa på barnen fore generalerna, så om det fattas pengar,

for nodvändiga satsningar for barnens utveckling , skär ner kontot for leksaker till generalerna och satsa på barnen.

Herrejesus Bosse, samma visa om och om igen.

Ja en surfplatta är en leksak för skolbarn, för de flesta vuxna också. Thailändska skolorna skulle gynnas mycket mer av att får riktiga datorer istället, rinnande vatten på skolan, elförsörjning, utbildade engelsklärare, säkra skoltransporter, näringsrika skolmåltider, fler utbildade lärare, osv, osv.

Det är bara några exempel på vad skolorna i Thailand skulle behöva långt innan de behöver några surfplattor som du tydligen inte kan inse.

Sen vete fan vad generalerna har med detta att göra-tog argumenten för att skaffa helt onödiga surfplattor till kidsen slut eller?

Några U-båtar har ännu inte köpts in det ligger på din husguds bord i Dubai att besluta om det. Men när han gör det så är det förstås en lysande affär för Thailand från ditt sätt att se det.

De 12 JAS planen ersätter 14 F5 plan från det tidiga 1960-talet. Du tycker förstås att försvaret ska flyga vidare med den här smått museala utrustningen. De skar ju också ner på antalet plan, det har du förstås inte noterat. Sen slarvar du som vanligt med fakta, de första Gripen planen beställdes under.PPP regeringen med Samak i spetsen. Men det har du väl glömt...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Med tanke på vad den här reformen om "pekplattor till alla" verkar medföra, kan du då, ärligt med handen på hjärtat, påstå att det är en satsning på barnen ?

Och anser du inte att alla dessa pengar som "satsas" i detta projekt skulle gå till helt andra saker som VERKLIGEN kom BARN till godo ?

Hej Tallviking Svar fråga 1 Ja. Tycker att många nysatsningar i den thailändska grundskolan

skulle vara bra. Det behover forändras en hel del där.

Hoppas att myndigheterna framover även kommer att satsa på lärarna, lokalerna, läromedel och framforallt på eleverna.

Forra regeringen Abhisit gjorde en satsning på fria skoluniformer.

Eftersom barnen har uniformsplikt, liksom soldater, så var det väl bra att de inforde ett bidrag till foräldrarna for inkop av uniform. Fast tycker nog de kunde avskaffat uniformsplikten for skolbarn istället och använt dessa pengar till något bättre for barnen.

Svar fråga 2 Nej. Nuvarande regering har valt att satsa på surfplattor till alla barn i grundskolan. Tycker detta är en bättre satsning än fri uniform.

Detta kan ses som en introduktion for barnen till det spännande IT-området. Tror att detta kan skapa

glädje och nyfikenhet hos barnen.

Läste att avsikten även är att de skall ersätta vissa bocker inom språk-, historie-, och matematikundervisningen.

Låter inte fel tycker jag.

Hur sedan skolmyndigheter, lärare och elever kommer att lyckas med denna satsning det får vi svaret på i efterhand, liksom när det gäller andra nysatsningar i samhället.

Jag hoppas att denna forsta satsning på forstaklassarna nästa skolår går bra.

Visst finns det en risk att det blir ett fiasko, men det har det ju blivit av flera av ``leksaks-`` inkopen till de thailändska generalerna också tex Zepelinarsatsningen, Bombscannersatsningen .

Foredrar helt klart stora satsningar for skolbarnen framfor stora satsningar for generalerna.

Misstänker att du har en annan åsikt där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att de flesta av oss unnar de thailändska barnen en bättre skolgång,men tror nog att satsningen på surfplattor är att börja i fel ände.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som framkommit till dags dato...

1. Paddutdelningen är inte finansierad.

Företrädare för förslaget "tittar" först nu på möjligheter att ordna finansiering (borde man inte veta att man kan finansiera en sådan sak innan man lovar något till höger och vänster?). Alltså så är det fortfarande långt ifrån säkert att det sker någon paddutdelning alls. Trots vad man säger i media. Så sent som bara för en månad sedan sade PTs dåvarande utbildningsminister Worawut att ALLA elever upp till M6 (Matthayom) borde kunna få en padda innan Maj.

Min gissning är fortfarande att det inte kommer att ske. Och om det sker så sker det i en väldigt begränsad omfattning och av en padda som möjligen är en groda i paddförpackning. Kanske har Kineserna ett lager av en undermålig och äldre produkt som ligger och skräpar i ett hörn någonstans. Dessa kanske man kan ge Thailändarna i utbyte mot kycklingar eller annat. Resultat: en dålig deal där Thailand förlorar pengar, eleverna får en skitprodukt men PT räddar ansiktet (eller... njae... man kan försvara sig med att man börjat utdelningen genom att ge några paddor till några skolor).

2. Paddan som "ska" delas ut verkar inte få behållas av eleverna utan måste "checkas ut" i skolan. Möjligheterna att koppla upp sig kommer att vara extremt begränsade och nuvarande tankegång är att man ska installera några enklare läroprogram i några grundämnen. Resultatet av en undermålig produkt som eleverna inte kan använda som "egna" är att eleverna kommer att tycka att den är tråkig. Ska "paddan" ha någon bra verkan i utbildningsyfte så måste den göras personlig, så att eleverna vill utforska alla möjligheter att göra den "unik" och använda all funktionalitet.

Jag tror fortfarande att allt kommer att bli en gigantisk flopp. Men hoppas naturligtvis att jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte finns bra internetansluning, bra pedagogiska program och bra lärare som kan tekniken (och internet). Vad skall då ungarna ha surfplattorna till ??

Om de skall ersätta vissa läroböcker så måste väl läroböckerna först finnas ? Jag tvivlar på att det finns någon som helst elektronisk lärobok på thailändska som lämpar sig för barn i första klass. Eller utgår man från att de börjar skolan med färdiga kunskaper i engelska så att man kan piratkopiera material utifrån ?

Påminner om vad min (thai)fru säger om pengarna som delades ut till byarna: De användes för att köpa guldsmycken och statusprylar istället för att användas till förbättringar. Det här verkar vara en variant på samma tema.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking Svar fråga 1 Ja. Tycker att många nysatsningar i den thailändska grundskolan

skulle vara bra. Det behover forändras en hel del där.

Hoppas att myndigheterna framover även kommer att satsa på lärarna, lokalerna, läromedel och framforallt på eleverna.

Forra regeringen Abhisit gjorde en satsning på fria skoluniformer.

Eftersom barnen har uniformsplikt, liksom soldater, så var det väl bra att de inforde ett bidrag till foräldrarna for inkop av uniform. Fast tycker nog de kunde avskaffat uniformsplikten for skolbarn istället och använt dessa pengar till något bättre for barnen.

Svar fråga 2 Nej. Nuvarande regering har valt att satsa på surfplattor till alla barn i grundskolan. Tycker detta är en bättre satsning än fri uniform.

Detta kan ses som en introduktion for barnen till det spännande IT-området. Tror att detta kan skapa

glädje och nyfikenhet hos barnen.

Läste att avsikten även är att de skall ersätta vissa bocker inom språk-, historie-, och matematikundervisningen.

Låter inte fel tycker jag.

Hur sedan skolmyndigheter, lärare och elever kommer att lyckas med denna satsning det får vi svaret på i efterhand, liksom när det gäller andra nysatsningar i samhället.

Jag hoppas att denna forsta satsning på forstaklassarna nästa skolår går bra.

Visst finns det en risk att det blir ett fiasko, men det har det ju blivit av flera av ``leksaks-`` inkopen till de thailändska generalerna också tex Zepelinarsatsningen, Bombscannersatsningen .

Foredrar helt klart stora satsningar for skolbarnen framfor stora satsningar for generalerna.

Misstänker att du har en annan åsikt där.

Du tog just över den gula ledartröjan från IL på att vara mest ljusblå och ändå knallröd . :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Du tog just över den gula ledartröjan från IL på att vara mest ljusblå och ändå knallröd . :whistle:

Fan Tallviking

Har ni i det morkblå teamet lyckats få IL avstängd for att jag skulle kunna ta over den gula ledartrojan?

Nej tack, inga gula trojor for min del i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Tallviking

Har ni i det morkblå teamet lyckats få IL avstängd for att jag skulle kunna ta over den gula ledartrojan?

Nej tack, inga gula trojor for min del i Thailand.

Mörkblå ??

IL brukar alltid påstå att det finns ett blodtörstigt militärälskande demokratihatande gult team här ju ! :crazy:

Eller har du glömt att ALLA partier i Thailand, om man mäter med svenska färger, är djupt mörkblå med mycket små nyansskillnader

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Isaan Butterfly

Mera om Surfplattorna till forstaklassarna som borjar i maj:

Läste i The Nation att Elektroniska lärobocker i matematik, thai, engelska, samhälle, kommer att uppta 8 GB av det totala minnet på 16 GB.

Borde väl räcka for en sju-åring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Juha Om det är Du som är på din avatar i foregående inlägg , så måste jag fråga

Har du tandställning?

Frågar eftersom jag aldrig träffat någon ``finndjävel`` som du själv kallar dig i avataren.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Ingen elektricitet, ingen WiFi, Inga problem.

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=155855

Visst finns det en liten andel av de thailändska skolorna som fortfarande inte har el, men menar du att man skall använda detta som argument for att stoppa utvecklingen for barnen i alla de skolor som har el?

Med det sättet att resonera borde väl inforandet av TV, Video, PC etc i de thailändska skolorna också

stoppas.

Tror snarare att när surfplattorna borjar delas ut i maj så kan detta hjälpa de eftersatta skolorna

att få el indragen så att de kan komma med i systemet så småningom, och få vara med att losa de problem som säkert kommer att uppstå.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...