Jump to content
IGNORERAD

Borra vattenbrunn (kostnad)


Guest Forden34

Recommended Posts

Guest Forden34

Tänkte borra en brunn nästa år nära garaget som ska byggas

Tänkte då om man borrar 2 hål å leder allt överblivet vatten från taket när det regnar i ett hål

är det förkastligt att göra det då jag märkt att vattnet här i brunnen sinar när man kör med högtryckstvätten lite väl ofta

Vad är kostnaden för borrning???

Hur långt behövdes det borras för er??

Kostnad pump??

Kan skilja i pris det vet jag men vill ha ett hum på ett ungefär

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khemmarat

    6

  • thaiola

    3

  • Tallviking

    2

  • leifen

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

jag borrade for 5-7 år sedan

96m 6-8 tum`s hål med slitsade plastror som foder hela vägen ner och pump nere i hålet

kostnad = 180,000B (1,500B / m)

det blev inget specielt vatten , 2 reningsfilter som måste backspolas 2ggr i veckan på grund av urfällning i vattnet

fick jag välja idag så blev det gräva

tegel 1m längst ner sedan cementringar upp , täta hålen

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

jag borrade for 5-7 år sedan

96m 6-8 tum`s hål med slitsade plastror som foder hela vägen ner och pump nere i hålet

kostnad = 180,000B (1,500B / m)

det blev inget specielt vatten , 2 reningsfilter som måste backspolas 2ggr i veckan på grund av urfällning i vattnet

fick jag välja idag så blev det gräva

tegel 1m längst ner sedan cementringar upp , täta hålen

lycka till

Hur menar du med att gräva??

Gräva 96 meter??

Förklara lite mer ingående är du snäll

Link to comment
Dela på andra sajter

jag borrade for 5-7 år sedan

96m 6-8 tum`s hål med slitsade plastror som foder hela vägen ner och pump nere i hålet

kostnad = 180,000B (1,500B / m)

det blev inget specielt vatten , 2 reningsfilter som måste backspolas 2ggr i veckan på grund av urfällning i vattnet

fick jag välja idag så blev det gräva

tegel 1m längst ner sedan cementringar upp , täta hålen

lycka till

Varför foder hela vägen ner? är det inte bergborrning ?

1500 B/m det är ju ungefär samma pris som i sverige

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte berg nära marken överallt.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med att gräva??

Gräva 96 meter??

Förklara lite mer ingående är du snäll

gräv så djupt du vill brunnen (så du får mycket vatten)

angående foder , så är det for att hindra att hålet rasar ihop om det är dåligt berg (säkerhetsåtgärd)

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis borrade 30 meter i Sisaket för 2 år sedan kostnad 30.000Bath inklusive pump, han

är skitnöjd

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har plats,sa kop typ 8st samma vatten kruka som din familj har som driksvatten.

En kruka kostar cirka 700bath.

Ska du oppna en biltvatt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Om du har plats,sa kop typ 8st samma vatten kruka som din familj har som driksvatten.

En kruka kostar cirka 700bath.

Ska du oppna en biltvatt?

Jag ska ha för högtryckstvätt

Det behövs tvättas även i Thailand

Därför ska jag borra brunn för vatten

5600 för krukorna när man kan få det borrat för nästan samma peng å för den delen så ska ju krukorna fylla

kan ju inte vänta med att tvätta tills det har regnat å fyllt krukorna, vattnet ska ut därifrån åsså

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ha för högtryckstvätt

Det behövs tvättas även i Thailand

Därför ska jag borra brunn för vatten

5600 för krukorna när man kan få det borrat för nästan samma peng å för den delen så ska ju krukorna fylla

kan ju inte vänta med att tvätta tills det har regnat å fyllt krukorna, vattnet ska ut därifrån åsså

Högtryckstvätten klara av att suga genom slangen själv om du bara lägger ner slangen i krukan

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Krukorna var en bra ide, då kan man lagra vatten och fylla på då det, då vattnet inte används till annat.

Ska själv skaffa krukor eller tank efter ditt förslag. Har sett blå plasttankar på ca 2000 liter, färdiga för inkoppling av vattenrör.

Vet dock inte priset.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Krukorna var en bra ide, då kan man lagra vatten och fylla på då det, då vattnet inte används till annat.

Ska själv skaffa krukor eller tank efter ditt förslag. Har sett blå plasttankar på ca 2000 liter, färdiga för inkoppling av vattenrör.

Vet dock inte priset.

Leif

Har kollat lite i Surin på en 1000 eller 1500 liters tank å den kostar ca 5-6000thb

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Högtryckstvätten klara av att suga genom slangen själv om du bara lägger ner slangen i krukan

Inte den jag har i sverige, jag ska ta hit den + en massa andra grejor, den står bara nu å samlar damm så lika bra att ta hit den

Jag köpte en h-tvätt här i Thailand men den är inte myckat att hurra för

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har grävt brunn med pump som fyller på tanken när det tappas

post-7077-0-49062700-1327235405_thumb.jp

För två veckor sen la jag lite gräsmatta som jag tänkte vattna med spridare tyvärr var trycket för dårligt så

jag köpte ytterligare en likadan pump som jag hadde innan (bekymmersfritt i 6-7år) kostade

ungefär 6-7000 Baht. drog ut rör till 2 kranar och problem löst

post-7077-0-01179800-1327235444_thumb.jp

post-7077-0-49062700-1327235405_thumb.jp

post-7077-0-01179800-1327235444_thumb.jp

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag har grävt brunn med pump som fyller på tanken när det tappas

post-7077-0-49062700-1327235405_thumb.jp

För två veckor sen la jag lite gräsmatta som jag tänkte vattna med spridare tyvärr var trycket för dårligt så

jag köpte ytterligare en likadan pump som jag hadde innan (bekymmersfritt i 6-7år) kostade

ungefär 6-7000 Baht. drog ut rör till 2 kranar och problem löst

post-7077-0-01179800-1327235444_thumb.jp

Hur djupt vart det grävt i brunnen????

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur djupt vart det grävt i brunnen? ???

Hej !

Jag vet bara att det är 15 ringar och kommer inte ihåg hur höga dom är gissningsvis

nånstans 60 -80 cm.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan lägga till att jag kör med högtryckstvätten på det gamla systemet,

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju inte så mycket tryck, när tanken sitter 5-8 meter upp på ställningen, men på flera ställen har jag sett dom monterat in tryckhållningspumpar som både suger från tanken och håller ett konstant vattentryck på ca 3 bar

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl gräva så att man kommer ner till grundvattennivån ( som kan variera väldigt mycket mellan olika platser ) + lite till.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju inte så mycket tryck, när tanken sitter 5-8 meter upp på ställningen, men på flera ställen har jag sett dom monterat in tryckhållningspumpar som både suger från tanken och håller ett konstant vattentryck på ca 3 bar

jag vet, men det har funkat bra till nu med dusch o dyl.Det var spridarna som krävde lite mera, jag kör med två samtidigt.

Men som sagt "problem solved" med plånboken.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Hej !

Jag vet bara att det är 15 ringar och kommer inte ihåg hur höga dom är gissningsvis

nånstans 60 -80 cm.

Hur lyckas man gräva så djupt?? handkraft eller med maskin??

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis som Fritz skriver att man måste ner till grundvattennivån. Förslagsvis så borrar man dit. Man går en bit under grundvattennivån så att vattnet inte tar slut. Sen krävs en pump med hydropress/hydrofor som är en typ av trycktank med blåsa med tryckluft i för att hålla ett konstant mottryck så man får ett jämt tryck på vattnet. Sedfan behövs en tryckströmbrytare som har till uppgift att känna av tryckfall när man spolar vatten. Och starta och stoppa pumpen på förväg inställt tryckintervall.

Att uppskatta vad detta kostar är ungefär lika lätt som att säga hur långt ett snöre är. Då djupet till grundvattenivån är väldigt skiftande. Det finns även 2 typer av pumpar. En tryckande pump som man sänker ner i borrhålets botten och fungerar bäst men är dyrare. Och en sugande ejektorpump som man placerar ovan hålet.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lyckas man gräva så djupt?? handkraft eller med maskin??

Handkraft

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

jag borrade förra året tror det var 18 meter och sen plaströr i hålet så inte leran trillar ned kostade 3000 o sen pumpen 6000

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...