Guest Forden34 Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 Tänkte borra en brunn nästa år nära garaget som ska byggas Tänkte då om man borrar 2 hål å leder allt överblivet vatten från taket när det regnar i ett hål är det förkastligt att göra det då jag märkt att vattnet här i brunnen sinar när man kör med högtryckstvätten lite väl ofta Vad är kostnaden för borrning??? Hur långt behövdes det borras för er?? Kostnad pump?? Kan skilja i pris det vet jag men vill ha ett hum på ett ungefär Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 Vi betalade 3000 bath och vi borrade 18 meter. Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiola Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 jag borrade for 5-7 år sedan 96m 6-8 tum`s hål med slitsade plastror som foder hela vägen ner och pump nere i hålet kostnad = 180,000B (1,500B / m) det blev inget specielt vatten , 2 reningsfilter som måste backspolas 2ggr i veckan på grund av urfällning i vattnet fick jag välja idag så blev det gräva tegel 1m längst ner sedan cementringar upp , täta hålen lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 On 2012-01-22 at 10:41, skrev thaiola: jag borrade for 5-7 år sedan 96m 6-8 tum`s hål med slitsade plastror som foder hela vägen ner och pump nere i hålet kostnad = 180,000B (1,500B / m) det blev inget specielt vatten , 2 reningsfilter som måste backspolas 2ggr i veckan på grund av urfällning i vattnet fick jag välja idag så blev det gräva tegel 1m längst ner sedan cementringar upp , täta hålen lycka till Hur menar du med att gräva?? Gräva 96 meter?? Förklara lite mer ingående är du snäll Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 On 2012-01-22 at 10:41, skrev thaiola: jag borrade for 5-7 år sedan 96m 6-8 tum`s hål med slitsade plastror som foder hela vägen ner och pump nere i hålet kostnad = 180,000B (1,500B / m) det blev inget specielt vatten , 2 reningsfilter som måste backspolas 2ggr i veckan på grund av urfällning i vattnet fick jag välja idag så blev det gräva tegel 1m längst ner sedan cementringar upp , täta hålen lycka till Varför foder hela vägen ner? är det inte bergborrning ? 1500 B/m det är ju ungefär samma pris som i sverige Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 Det är inte berg nära marken överallt. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiola Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 On 2012-01-22 at 11:03, skrev Forden34: Hur menar du med att gräva?? Gräva 96 meter?? Förklara lite mer ingående är du snäll gräv så djupt du vill brunnen (så du får mycket vatten) angående foder , så är det for att hindra att hålet rasar ihop om det är dåligt berg (säkerhetsåtgärd) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 En kompis borrade 30 meter i Sisaket för 2 år sedan kostnad 30.000Bath inklusive pump, han är skitnöjd Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L200 Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 Om du har plats,sa kop typ 8st samma vatten kruka som din familj har som driksvatten. En kruka kostar cirka 700bath. Ska du oppna en biltvatt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 (ändrad) On 2012-01-22 at 11:39, skrev L200: Om du har plats,sa kop typ 8st samma vatten kruka som din familj har som driksvatten. En kruka kostar cirka 700bath. Ska du oppna en biltvatt? Jag ska ha för högtryckstvätt Det behövs tvättas även i Thailand Därför ska jag borra brunn för vatten 5600 för krukorna när man kan få det borrat för nästan samma peng å för den delen så ska ju krukorna fylla kan ju inte vänta med att tvätta tills det har regnat å fyllt krukorna, vattnet ska ut därifrån åsså Ändrades Januari 22, 2012 av Forden34 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 (ändrad) On 2012-01-22 at 11:57, skrev Forden34: Jag ska ha för högtryckstvätt Det behövs tvättas även i Thailand Därför ska jag borra brunn för vatten 5600 för krukorna när man kan få det borrat för nästan samma peng å för den delen så ska ju krukorna fylla kan ju inte vänta med att tvätta tills det har regnat å fyllt krukorna, vattnet ska ut därifrån åsså Högtryckstvätten klara av att suga genom slangen själv om du bara lägger ner slangen i krukan Ändrades Januari 22, 2012 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 Krukorna var en bra ide, då kan man lagra vatten och fylla på då det, då vattnet inte används till annat. Ska själv skaffa krukor eller tank efter ditt förslag. Har sett blå plasttankar på ca 2000 liter, färdiga för inkoppling av vattenrör. Vet dock inte priset. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 On 2012-01-22 at 12:03, skrev leifen: Krukorna var en bra ide, då kan man lagra vatten och fylla på då det, då vattnet inte används till annat. Ska själv skaffa krukor eller tank efter ditt förslag. Har sett blå plasttankar på ca 2000 liter, färdiga för inkoppling av vattenrör. Vet dock inte priset. Leif Har kollat lite i Surin på en 1000 eller 1500 liters tank å den kostar ca 5-6000thb Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 On 2012-01-22 at 12:03, skrev Tallviking: Högtryckstvätten klara av att suga genom slangen själv om du bara lägger ner slangen i krukan Inte den jag har i sverige, jag ska ta hit den + en massa andra grejor, den står bara nu å samlar damm så lika bra att ta hit den Jag köpte en h-tvätt här i Thailand men den är inte myckat att hurra för Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 Jag har grävt brunn med pump som fyller på tanken när det tappas För två veckor sen la jag lite gräsmatta som jag tänkte vattna med spridare tyvärr var trycket för dårligt så jag köpte ytterligare en likadan pump som jag hadde innan (bekymmersfritt i 6-7år) kostade ungefär 6-7000 Baht. drog ut rör till 2 kranar och problem löst Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 On 2012-01-22 at 12:34, skrev Khemmarat: Jag har grävt brunn med pump som fyller på tanken när det tappas För två veckor sen la jag lite gräsmatta som jag tänkte vattna med spridare tyvärr var trycket för dårligt så jag köpte ytterligare en likadan pump som jag hadde innan (bekymmersfritt i 6-7år) kostade ungefär 6-7000 Baht. drog ut rör till 2 kranar och problem löst Hur djupt vart det grävt i brunnen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 On 2012-01-22 at 12:45, skrev Forden34: Hur djupt vart det grävt i brunnen? Hej ! Jag vet bara att det är 15 ringar och kommer inte ihåg hur höga dom är gissningsvis nånstans 60 -80 cm. Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 Kan lägga till att jag kör med högtryckstvätten på det gamla systemet, mvh Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 Det blir ju inte så mycket tryck, när tanken sitter 5-8 meter upp på ställningen, men på flera ställen har jag sett dom monterat in tryckhållningspumpar som både suger från tanken och håller ett konstant vattentryck på ca 3 bar Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 (ändrad) Man får väl gräva så att man kommer ner till grundvattennivån ( som kan variera väldigt mycket mellan olika platser ) + lite till. Fritz.. Ändrades Januari 22, 2012 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 On 2012-01-22 at 12:58, skrev husse: Det blir ju inte så mycket tryck, när tanken sitter 5-8 meter upp på ställningen, men på flera ställen har jag sett dom monterat in tryckhållningspumpar som både suger från tanken och håller ett konstant vattentryck på ca 3 bar jag vet, men det har funkat bra till nu med dusch o dyl.Det var spridarna som krävde lite mera, jag kör med två samtidigt. Men som sagt "problem solved" med plånboken. Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 (ändrad) On 2012-01-22 at 12:53, skrev Khemmarat: Hej ! Jag vet bara att det är 15 ringar och kommer inte ihåg hur höga dom är gissningsvis nånstans 60 -80 cm. Hur lyckas man gräva så djupt?? handkraft eller med maskin?? Ändrades Januari 22, 2012 av Forden34 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 Det är naturligtvis som Fritz skriver att man måste ner till grundvattennivån. Förslagsvis så borrar man dit. Man går en bit under grundvattennivån så att vattnet inte tar slut. Sen krävs en pump med hydropress/hydrofor som är en typ av trycktank med blåsa med tryckluft i för att hålla ett konstant mottryck så man får ett jämt tryck på vattnet. Sedfan behövs en tryckströmbrytare som har till uppgift att känna av tryckfall när man spolar vatten. Och starta och stoppa pumpen på förväg inställt tryckintervall. Att uppskatta vad detta kostar är ungefär lika lätt som att säga hur långt ett snöre är. Då djupet till grundvattenivån är väldigt skiftande. Det finns även 2 typer av pumpar. En tryckande pump som man sänker ner i borrhålets botten och fungerar bäst men är dyrare. Och en sugande ejektorpump som man placerar ovan hålet. Mvh Janne "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 On 2012-01-22 at 13:31, skrev Forden34: Hur lyckas man gräva så djupt?? handkraft eller med maskin?? Handkraft mvh Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
piloten66 Inlagd Januari 22, 2012 Dela Inlagd Januari 22, 2012 jag borrade förra året tror det var 18 meter och sen plaströr i hålet så inte leran trillar ned kostade 3000 o sen pumpen 6000 För mycket är lagom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu