Jump to content
IGNORERAD

Faranger får ju inte äga mark men skulle man kunna.......


andersbangkok

Recommended Posts

andersbangkok

...registrera ett bolag med traditionellt ägande 51/49?

Bolaget skulle bedriva verksamhet (i mitt fall gummiproduktion)

Jag skulle då kunna göra ett aktieägartillskott med den summa vi skall köpa marken.

Detta skulle innebära att jag i alla fall kan "säkra" (så gott man nu kan i Thailand) min investering eftersom jag uppfatta att aktieägartillskott är prioriterad fordran även i Thailand.

Har någon här gjort något liknande?

Vad trro ni om upplägget?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter väl som det vanligaste sättet att kringå markägarlagen... Jag har iaf hört att många gör på det sättet.

Sen om det funkar vet jag inte. 51 % av bolaget ägs ju iaf av Thai som när som hälst kan sälja.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

...registrera ett bolag med traditionellt ägande 51/49?

Bolaget skulle bedriva verksamhet (i mitt fall gummiproduktion)

Jag skulle då kunna göra ett aktieägartillskott med den summa vi skall köpa marken.

Detta skulle innebära att jag i alla fall kan "säkra" (så gott man nu kan i Thailand) min investering eftersom jag uppfatta att aktieägartillskott är prioriterad fordran även i Thailand.

Har någon här gjort något liknande?

Vad trro ni om upplägget?

Så länge bolaget inte uppfattas av myndigheterna att ha som uppgift att äga mark så fungerar det.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller leasa marken på X antal år via ett bolag i t.ex. Singapore eller annat ASEAN land!

Då kan ju förlusten av mark vid expropiation eller skilsmässa inte gå ur händerna så länge du lever om man antar att X=70!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

@Baa; har du, eller känner du någon som gjort så?

Att använda ASEN är bra. Funderar just nu på detta vid import till Thailand

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller leasa marken på X antal år via ett bolag i t.ex. Singapore eller annat ASEAN land!

Då kan ju förlusten av mark vid expropiation eller skilsmässa inte gå ur händerna så länge du lever om man antar att X=70!

Helt riktig väg att gå!

Det är IKEA Malaysia, som äger IKEA Thailand!

För Europeiska företag får inte äga mark och bolag i Thailand.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir det om frugan som e thailändare äger mark eller en fastighet...hon dör..barnen e svenska medborgare.hur blir det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir det om frugan som e thailändare äger mark eller en fastighet...hon dör..barnen e svenska medborgare.hur blir det då?

inte bra

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir det om frugan som e thailändare äger mark eller en fastighet...hon dör..barnen e svenska medborgare.hur blir det då?

har du barnen med thai-frun så kan barnen ha dubbelt medborgarskap =inget problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...