Jump to content
IGNORERAD

Air-con sjuk IGEN!


Kjell

Recommended Posts

Aircon på 25 ? 25°C??? och du blir sjuk? Då skulle jag boka en genomgång av aggregatet, man blir inte sjuk av kyla utan av bakterier.. Ont i halsen av torr luft kan man få men att man blir sjuk av kall luft är ju samma skröna som att man får urinvägsinflammation av att sitta på en kall sten.

Först en rejäl förkylning som leder till lätt feber och hosta. Nu har läkaren konstaterat att jag har bronkit.

Symtom på luftrörskatarr

[size=2]

Luftrörskatarr ger samma symtom som en förkylning med hosta. Det gör ont i halsen, du får kanske feber, snuva och ibland också ont i muskler och leder. Ibland gör det ont bakom bröstbenet, särskilt när du hostar. Hostan kan vara torr och retande eller slemmig.

[/size]

[size=2]

Ofta ökar slemproduktionen, och därmed hostan, i slutet av infektionen. Detta är naturligt och ofta ett tecken på att kroppen håller på att göra sig av med infektionen.

[/size]

[size=2]

Om det bildas mycket slem, eller om luftrören reagerar med kramp, kan det bli svårare att andas och det kan höras ett pipande ljud från luftrören.

[/size]

Förebygga luftrörskatarr

[size=2]

Ett hälsosamt liv med lagom mycket motion och bra mat- och sömnvanor förbättrar immunförsvaret, det vill säga kroppens försvar mot infektioner. Stress, rökning och för mycket alkohol kan i stället försämra immunförsvaret.

[/size]

[size=2]

Frun fokuserar på alkoholen

:cray:

[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    39

  • Fritz

    6

  • Jive

    4

  • Fridde

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Först en rejäl förkylning som leder till lätt feber och hosta. Nu har läkaren konstaterat att jag har bronkit.

Symtom på luftrörskatarr

Luftrörskatarr ger samma symtom som en förkylning med hosta. Det gör ont i halsen, du får kanske feber, snuva och ibland också ont i muskler och leder. Ibland gör det ont bakom bröstbenet, särskilt när du hostar. Hostan kan vara torr och retande eller slemmig.

[size=2]Ofta ökar slemproduktionen, och därmed hostan, i slutet av infektionen. Detta är naturligt och ofta ett tecken på att kroppen håller på att göra sig av med infektionen.[/size]

[size=2]Om det bildas mycket slem, eller om luftrören reagerar med kramp, kan det bli svårare att andas och det kan höras ett pipande ljud från luftrören.[/size]

Förebygga luftrörskatarr

[size=2]Ett hälsosamt liv med lagom mycket motion och bra mat- och sömnvanor förbättrar immunförsvaret, det vill säga kroppens försvar mot infektioner. Stress, rökning och för mycket alkohol kan i stället försämra immunförsvaret. [/size]

[size=2]Frun fokuserar på att alkoholen

:cray:[/size]

Jag hade tagit det lugnt med alla 3, men stressen är nog inte farlig i thai kan jag tänka mig. Däremot så bryter alkoholen ner immunförsvaret styggt så om du dricker ofta så ge det några dagars paus så hjälper du kroppen. Och om du inte redan gjort det - se över filter, kondensbehållare och allt vad det heter på ac:n - inte kul att bli sjuk så fort den är på i det klimatet. Lycka till med visat - nu blir det 4 timmars sömn innan arbetet kallar... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Mackan...peppar,peppar så känns det bättre bara 12 timmar efter sprutan och hård medicinering. Känner mig hungrig efter frukost 06.15 och det var några veckor sedan man hade den matlusten. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Jag och min man råkar ofta ut för samma sak, sen fick vi reda på att det är filtrenas fel, så det första vi gör när vi kommer till ett hotellrum, är att plocka ur filtrena ur AC´n...ibland gör vi rent dem, annars kör vi utan dem och då har vi klarat oss från div förkylningar och skit.

Filtrena är ofta inte rengjorda på mycket länge och har samlat på sig en massa baskilusker.

OBS! Ta inte ur filtrena när AC´n är igång, för då hinner det komma en rejäl dust skit ut i rummet, utan ta ur filtrena direkt ni kommer till rummet!

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Först en rejäl förkylning som leder till lätt feber och hosta. Nu har läkaren konstaterat att jag har bronkit.

Symtom på luftrörskatarr

[size=2]Luftrörskatarr ger samma symtom som en förkylning med hosta. Det gör ont i halsen, du får kanske feber, snuva och ibland också ont i muskler och leder. Ibland gör det ont bakom bröstbenet, särskilt när du hostar. Hostan kan vara torr och retande eller slemmig.[/size]

[size=2]Ofta ökar slemproduktionen, och därmed hostan, i slutet av infektionen. Detta är naturligt och ofta ett tecken på att kroppen håller på att göra sig av med infektionen.[/size]

[size=2]Om det bildas mycket slem, eller om luftrören reagerar med kramp, kan det bli svårare att andas och det kan höras ett pipande ljud från luftrören.[/size]

Förebygga luftrörskatarr

[size=2]Ett hälsosamt liv med lagom mycket motion och bra mat- och sömnvanor förbättrar immunförsvaret, det vill säga kroppens försvar mot infektioner. Stress, rökning och för mycket alkohol kan i stället försämra immunförsvaret. [/size]

[size=2]Frun fokuserar på alkoholen

:cray:[/size]

Kom hem den 21/1 med en AC sjuka som heter duga.

Kho Chang-Jomtien 7timmar i +18 grader kan knäcka vem fan som helst i alla fall mig och min fru.

Men hon som tål penicilin och går till närmaste apotek och kvicknar till efter 4 dagar själv har jag allergi mot

penicilin så det är bara att hoppas man kan få träffa en svensk läkare i morgon.Men Sjuksköterskan man

ringde när man kom hem svarade lite elegant att just efter

Thailandsresor med mycket alckohol(visserligen sant men hur fan kan människan veta om jag druckit

eller inte) då är det lätt att dra på sig stämmbandsinflamation. Som man botar enligt

henne genom att sova sittande dricka mycket vatten hålla käften.Fan va säkra dom har blivit numera blivit

när det gäller telerådgivning.

Min fru sjuknade dessutom om igen,henes husläkare bad henne komma samma dag så fixar vi det

här,du kan ju inte plugga/jobba när du mår så där.

I morgon ska jag försöka störa läkarvetenskapen med en ond hals (+ond människa)

Tillägas att jag har jobbat hela tiden.

Kjell och ni andra det här är ingen sketen graviditet,det är man med förkylning/stämmbandsinflamation.

Sympati grabbar sympati gärna kryddat med mycket stor förståelse för min enkla självömkan.

Ni som vet.

Snyftiga hälsningar från en mycket förkyld människa.

jrk

,

Ändrades av jrk
Link to comment
Dela på andra sajter

Inser efter att läst denna tråd att vi är många som inte tål AC "kalldraget" i Thailand (eller Asien för den delen) utan blir sjuka. Oavsett om det är kylan eller smutsiga filter, var försiktig, stäng av eller ivarjefall, använd AC minsta möjliga. När man sover torkar den torra luften från aggregatet ut slemhinnorna, man vaknar med ont i halsen.

Det är i bästa fall, andra alteranativ har redan beskrivits i tråden.

Fram för mera fläktar, mindre AC.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade denna trådedn, inte har jag fattat att det är så himla allvarligt att ha en A/C gående nattetid när man sover. Har tyvärr inget kanonmedel att rekommendera för jag själv är fullständigt kärnfrisk, och har varit det i de 4 år som jag bott härnere.

Som någon nämnde, hygien är ju inte fel. Min fru brukar på regelbunden basis göra ren våra A/C, dessutom så var jag väldigt noga med placeringen utav A/C;n i sovrummet, Jag har den aldrig riktad direkt på mig. Jag stänger alltid av den svepande fläkten i A/C;n, och låter fläkten vara riktad rakt fram bara.

Om det beror på allt detta att jag fortfarande är frisk, eller om det beror på att flera av Er kanske super skallen av Er när ni åker hit ner, inte en susning, men lycka till i fortsättningen i alla fall.

Uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag åker Buss/Bil har jag ALLTID en keps på huvudet mot draget på skallen+en troja i beredskap

AC på rumet får ALDRIG blåsa på MIG=forkyld

ställ INTE AC´n så djävla kallt 25-27gr är lagom+då vänjer du dig bättre till värmen

35gr ÄR skont (tycker JAG)

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen känner jag mig helt frisk från förkylningen.Idag finns ingen hosta eller snuva kvar helt enligt läkarens utskrivning av piller.

Tror nog att det blir en liten tur till Nana i morgon och taga sig en öl.eller Beergarden och få i sig en soppa och öl.. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor man permanent i
Thailand
, är enligt min åsikt air con nattetid ett krav. Dom som pratar om att de sover med enbart fläkt under varma perioden måste vara stålis.

Jag har lärt mig att sova med 25 grader. Under vintern kan man köra enbart fläkt..men nu börjar värmen komma igen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bor man permanent i
Thailand
, är enligt min åsikt air con nattetid ett krav. Dom som pratar om att de sover med enbart fläkt under varma perioden måste vara stålis.

Jag har lärt mig att sova med 25 grader. Under vintern kan man köra enbart fläkt..men nu börjar värmen komma igen

Sitter uppe längre än frugan ibland men nog rackarns är det kylslaget när man kommer från +30 ned till +25. För säkerhets skull riktar jag alltid luftströmmen bort från mig och tar på mig en t-tröja. Jag betackar mig för flera air con förkylningar...fasen..det har försvunnit många veckor under årens lopp..men nu har jag lärt mig att gå till läkaren absolut första dagen och ta en spruta..punkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Följde med frugan till en akupunktör igår och det blev taxi och tro du inte på f-n att det var iskallt i bilen och full A-C på. Nu satt han ned till låg som de på nåder gör. Aldrig helt avstängd blir A-C..Japp,allt kom tillbaka om ej inte med full kraft. Nu blir det lokala läkaren ikväll och få se vad han säger.

Frun var nöjd efter ha fått 8 nålar i kroppen och hon klagade inte längre på nack värk. Idag är hon tillbaka och man sitter lite till mans och funderar om några nålstick skulle kunna häva mina förkylnings problem. Har åkt på några rediga förkylningar i Thailand som tagit månader att kurera och det verkar ligga och gro precis under skinnet...

Det är rackarns trist att ligga och ha feber när man skulle vilja vara på nån bar och ha trevligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Följde med frugan till en akupunktör igår och det blev taxi och tro du inte på f-n att det var iskallt i bilen och full A-C på. Nu satt han ned till låg som de på nåder gör. Aldrig helt avstängd blir A-C..Japp,allt kom tillbaka om ej inte med full kraft. Nu blir det lokala läkaren ikväll och få se vad han säger.

Frun var nöjd efter ha fått 8 nålar i kroppen och hon klagade inte längre på nack värk. Idag är hon tillbaka och man sitter lite till mans och funderar om några nålstick skulle kunna häva mina förkylnings problem. Har åkt på några rediga förkylningar i Thailand som tagit månader att kurera och det verkar ligga och gro precis under skinnet...

Det är rackarns trist att ligga och ha feber när man skulle vilja vara på nån bar och ha trevligt...

555 Va f-n Kjell tål du inte kyla du som är från norrland. :drinks: Hoppas allt är bra med dig för övrigt.

MVH mavange

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Kjell är en liten vekling... :nyam:

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

555 Va f-n Kjell tål du inte kyla du som är från norrland. :drinks: Hoppas allt är bra med dig för övrigt.

MVH mavange

Har åkt på några rejäla smällar och antar det har satt ned immun försvaret. Det känns inte bra om och när man får nåt allvarligare.

Samma förkylningsspruta och samma piller att tas i 5 dgr. Bronkit konstaterar läkaren men trots att jag bad om astma medicin så fick jag den vanliga kuren.Nu är jag inte lika illa däran som förra veckan men ändå är det en kamp mot klockan. Min fru som är lindrigt sagt orolig för mig kommer nog protestera högljutt inför söndagens fest speciellt med alkohol inblandat men den matchen får jag ta sedan :3:

post-4345-0-13415300-1329313606_thumb.jp

post-4345-0-13415300-1329313606_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan det vara en befrielse att tillbringa en stund i ett utrymme med välfungerande ac, men av erfarenhet vet jag att jag kan få besvär om jag hoppar mycket mellan tokhetta och tokkyla så därför har jag aldrig riktigt kallt på rummet i Thailand och sitter sällan i direkt kallutblås. Men, det är säkert väldigt individuellt. Finns troligen dem som är extra känsliga.

Lyckades med en riktig cirkus en gång när jag trasslade in ett moskitonät i en högvarvs fläkt i taket, men det får bli en annan dråplig tråd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kjell tror du det blir någon match ? Alkoholen är farlig går på knockout direkt.Ta det lungt med dessa små godisar :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Kjell är en liten vekling... :nyam:

Kan inte annat än hålla med :angry2:

Har icke några problem med isande kyla hemma men de förb---ade A-C fixar jag inte när jag har en förkylning i kroppen. Åker man tunnelbana så nog f-n blåser det halv orkan av kall luft. I varuhusen är det svinkallt.

Normalt inga problem men nu.. :nono:

Men Mavange och Fridde,jag är åtminstone i värmen,he,he

Hur har ni det där hemma och när är ni tillbaka i LOS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kjell tror du det blir någon match ? Alkoholen är farlig går på knockout direkt.Ta det lungt med dessa små godisar :thumbsup:

Tror tyvärr det men det ordnar sig :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade denna trådedn, inte har jag fattat att det är så himla allvarligt att ha en A/C gående nattetid när man sover. Har tyvärr inget kanonmedel att rekommendera för jag själv är fullständigt kärnfrisk, och har varit det i de 4 år som jag bott härnere.

Som någon nämnde, hygien är ju inte fel. Min fru brukar på regelbunden basis göra ren våra A/C, dessutom så var jag väldigt noga med placeringen utav A/C;n i sovrummet, Jag har den aldrig riktad direkt på mig. Jag stänger alltid av den svepande fläkten i A/C;n, och låter fläkten vara riktad rakt fram bara.

Om det beror på allt detta att jag fortfarande är frisk, eller om det beror på att flera av Er kanske super skallen av Er när ni åker hit ner, inte en susning, men lycka till i fortsättningen i alla fall.

Uncen...

Jag hävdar å det bestämdaste att det spelar ingen roll åt vilket håll man ställer in AC:n att blåsa åt.

Enligt din analys så har jag väl supit skallen av mig men det kan jag leva med, lycka till själv i fortsättningen. :)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte annat än hålla med :angry2:

Har icke några problem med isande kyla hemma men de förb---ade A-C fixar jag inte när jag har en förkylning i kroppen. Åker man tunnelbana så nog f-n blåser det halv orkan av kall luft. I varuhusen är det svinkallt.

Normalt inga problem men nu.. :nono:

Men Mavange och Fridde,jag är åtminstone i värmen,he,he

Hur har ni det där hemma och när är ni tillbaka i LOS?

Det är inte så kallt som det var förra veckan. Är nog tillbaks i slutet av nov. Jag vet hur det kan vara med den där förb----ade ac. Har haft samma problem som du. Men den här gången klarade jag mig.

MVH Mavange

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Har åkt på några rejäla smällar och antar det har satt ned immun försvaret. Det känns inte bra om och när man får nåt allvarligare.

Samma förkylningsspruta och samma piller att tas i 5 dgr. Bronkit konstaterar läkaren men trots att jag bad om astma medicin så fick jag den vanliga kuren.Nu är jag inte lika illa däran som förra veckan men ändå är det en kamp mot klockan. Min fru som är lindrigt sagt orolig för mig kommer nog protestera högljutt inför söndagens fest speciellt med alkohol inblandat men den matchen får jag ta sedan :3:

Frågan är om du blir frisk på dom där!

Brukar det inte ska vara mera färgglada mediciner om de ska vara riktigt bra?

Antalet verkar lite klent också! Kan det vara en kompetent thaimedicinman som skrev ut dessa? :ironi:

Ge dessa till AC'n och testa mera färgglada varianter själv. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Återvände hem till frun i BKK i söndags. Hade nog velat stanna kvar i Pattis men de små liven äger en besynnerlig förmåga att få en på dåligt samvete och kanske med all rätt,förstås. :crazy: Stupar som en klubbad oxe i sängen..frun drar på iskalla air con på 25.Vaknar att det är gör kallt men orkar inte släpa mig upp och stänga av fans tyget. Nästa morgon var man helt sänkt med feber och rejäl snuva IGEN. Igår tog hon med mig till läkaren så nu har man fått en spruta i baken samt 6 piller att intagas varje dag. Frun förklarade att den var mot infektion och den för bla,bla...ja,ja det är väl bara att ta det som en man och stoppa i sig dem.

Fast kunde nog önska att frun inte var så belåten med att ingen alkohol förtäring får ske :(

En penisilinspruta i röven är aldrig fel efter ett äventyr i Pattaya :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...