Jump to content
IGNORERAD

Air-con sjuk IGEN!


Kjell

Recommended Posts

Tjena!

Vi har två st Air-con här hos oss. Hitachi med Plasmacluster(ingen aning vad det är eller vad det fyller för funktion.)

2 ggr om året beställer vi rengörning samt service.

Dom monterar en speciell plast-säck under aggregaten inomhus med en slang i botten ut genom fönstret.

Tvättar aggregatet med en mini-högtryckstvätt inomhus. Blir rent som fan.

Plockar isär utomhusdelen...tvättar och rengör den med högtryckstvätt.

Kollar så trycket är ok m.m.

Tar ca 3 timmar och kostar här 300 Baht/st. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    39

  • Fritz

    6

  • Jive

    4

  • Fridde

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Här hemma vet jag att frun kör service på de 6 a.c som finns i huset men det är väl normalt bara 2 som används dagligen.Nej..det var nog någon av de 2 taxi bilarna som bär skulden till detta men hej och hopp så är det bara lite rossel och möjligen lite feber som återstår..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade det här på nätet om plasmaklusterrening

Skarpa KC-860U Plasmacluster Air luftrenare översyn

Written by Gunda Nyman on november 27th, 2011.

Sharps nya Plasmacluster luftrenare med befuktning funktionen erbjuder en unik kombination av luft behandlingsteknik att göra dig och din familj bekvämare, oavsett säsongen.

Bakterier, bakterier, mögel sporer, pollen, sällskapsdjur dander, rök, damm och lukter kan göra blåsa hårdare, framför allt för astma och allergi sjuka.

Skarpa KC-860U Plasmacluster Air luftrenare funktioner

Befuktning funktion – lägger till fukt i luften för förbättrad luftkvalitet och maximal komfort, särskilt vid kallare väder. Det bidrar också till att minska statisk elektricitet som är resultatet av torr luft.

Främre visa – visar Plasmacluster drift, damm bildskärm, luftfuktigheten och lampan att avgöra när vattenbehållaren behov för återfyllnad.

Sant HEPA Filter – insamlingar 99,97% partiklar som små som 0,3 mikrometer som passerar genom, bland annat pollen, mold, pet dander och damm. Det särskilda antimikrobiell lager ger extra skydd mot virus.

Plasmacluster teknik – delningar vatten molekyler till positivt och negativt laddade joner, som sprids i hela rummet, kring luftburna partiklar. Detta system återställer effektivt den naturliga balansen av joner i luften, liksom i närheten av ett vattenfall eller strax efter åska. Återställda balansen hjälper uppdatera luften och lämnar det renare luktade.

Enkel drift – med ”Instant On” knappar för ren luft, ren luft & Humidify och snabb ren läge.

Rensa tecken indikator – visar halten av orenheter i luften så det är lätt att se framsteg som det returnerar friskare, renare luft in i rummet.

Manuell drift – användaren kan välja bland 3 fan varvtal plus Pollen och snabb ren lägen.

Automatisk drift – använder sensorn för att automatiskt justera fläkthastighet för graden av rengöring krävs.

Plasmacluster Ion läge – kan tändas mellan rena läge / Ion styrsätt och Auto-läge automatiskt. Upprätthåller den naturliga ion balansen i rummet.

Biblioteket Quietв „ў – åtgärden är idealisk för sovrum och vardagsrum. Tyst läge är så tyst som 28 decibel med luftfuktare, om volymen av rustling blad. Detta är en av de tystaste luftrenare med HEPA filter tillgängliga var som helst.

Energy Efficient – åtgärden innebär enkelt på plånboken. Med sin avancerade teknik är det 35% mer energieffektiv än standardmodeller, vilket gör det energi STARВ ® qualified.1

Ultra lång livslängd HEPA filter – kräva ändrar endast en gång varje 5 years2 så att kostnaderna är låga.

Sharp KC-860U Plasmacluster luftrenare hjälper till att ta bort dessa irriterande ämnen med en ultra tyst fan som drar luft genom ett 3-steg filtersystem. Detta filtersystem plus den revolutionära Plasmacluster Ion tekniken för luftrenare gör att luften friskare och renare luktade.

För en ännu mer bekväm miljö övervaka sensorer ständigt luftkvaliteten i rummet, justera fan för luft renhet samtidigt ger optimal luftfuktighet. Denna kombination av funktioner är ett smart sätt att välja renare, friskare, mer andas luft.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade det här på nätet om plasmaklusterrening

Skarpa KC-860U Plasmacluster Air luftrenare översyn

Written by Gunda Nyman on november 27th, 2011.

Sharps nya Plasmacluster luftrenare med befuktning funktionen erbjuder en unik kombination av luft behandlingsteknik att göra dig och din familj bekvämare, oavsett säsongen.

Bakterier, bakterier, mögel sporer, pollen, sällskapsdjur dander, rök, damm och lukter kan göra blåsa hårdare, framför allt för astma och allergi sjuka.

Skarpa KC-860U Plasmacluster Air luftrenare funktioner

Befuktning funktion – lägger till fukt i luften för förbättrad luftkvalitet och maximal komfort, särskilt vid kallare väder. Det bidrar också till att minska statisk elektricitet som är resultatet av torr luft.

Främre visa – visar Plasmacluster drift, damm bildskärm, luftfuktigheten och lampan att avgöra när vattenbehållaren behov för återfyllnad.

Sant HEPA Filter – insamlingar 99,97% partiklar som små som 0,3 mikrometer som passerar genom, bland annat pollen, mold, pet dander och damm. Det särskilda antimikrobiell lager ger extra skydd mot virus.

Plasmacluster teknik – delningar vatten molekyler till positivt och negativt laddade joner, som sprids i hela rummet, kring luftburna partiklar. Detta system återställer effektivt den naturliga balansen av joner i luften, liksom i närheten av ett vattenfall eller strax efter åska. Återställda balansen hjälper uppdatera luften och lämnar det renare luktade.

Enkel drift – med ”Instant On” knappar för ren luft, ren luft & Humidify och snabb ren läge.

Rensa tecken indikator – visar halten av orenheter i luften så det är lätt att se framsteg som det returnerar friskare, renare luft in i rummet.

Manuell drift – användaren kan välja bland 3 fan varvtal plus Pollen och snabb ren lägen.

Automatisk drift – använder sensorn för att automatiskt justera fläkthastighet för graden av rengöring krävs.

Plasmacluster Ion läge – kan tändas mellan rena läge / Ion styrsätt och Auto-läge automatiskt. Upprätthåller den naturliga ion balansen i rummet.

Biblioteket Quietв „ў – åtgärden är idealisk för sovrum och vardagsrum. Tyst läge är så tyst som 28 decibel med luftfuktare, om volymen av rustling blad. Detta är en av de tystaste luftrenare med HEPA filter tillgängliga var som helst.

Energy Efficient – åtgärden innebär enkelt på plånboken. Med sin avancerade teknik är det 35% mer energieffektiv än standardmodeller, vilket gör det energi STARВ ® qualified.1

Ultra lång livslängd HEPA filter – kräva ändrar endast en gång varje 5 years2 så att kostnaderna är låga.

Sharp KC-860U Plasmacluster luftrenare hjälper till att ta bort dessa irriterande ämnen med en ultra tyst fan som drar luft genom ett 3-steg filtersystem. Detta filtersystem plus den revolutionära Plasmacluster Ion tekniken för luftrenare gör att luften friskare och renare luktade.

För en ännu mer bekväm miljö övervaka sensorer ständigt luftkvaliteten i rummet, justera fan för luft renhet samtidigt ger optimal luftfuktighet. Denna kombination av funktioner är ett smart sätt att välja renare, friskare, mer andas luft.

Tjena!

Tack för det!

Måste ha haft hjärnsläpp. Är ju två st SHARP vi har. :13:

Link to comment
Dela på andra sajter

Experter påstår att det inte finns något samband mellan kyla och förkylning. Förkyld blir man av virus.

http://www.smittskyd...st-vadrets-fel/

Fritz..

Till stor del har professorn rätt.

Allra helst på hotellen hör det väl mer till undantagen att dom byter filter i AC,na på rummen.

Det samlas mycket bakterier i filtrena som sedan sprids i rummet.

Sen kan man ju inte sticka under stolen att bakterier frodas mer i en varm miljö som Thailand vilket även påverkar.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Till stor del har professorn rätt.

Allra helst på hotellen hör det väl mer till undantagen att dom byter filter i AC,na på rummen.

Det samlas mycket bakterier i filtrena som sedan sprids i rummet.

Sen kan man ju inte sticka under stolen att bakterier frodas mer i en varm miljö som Thailand vilket även påverkar.

Mvh Janne

Mja, men nu var det väl så att man inte blir förkyld av bakterier utan det blir man av virus och virus tror jag inte kan frodas i en AC.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, men nu var det väl så att man inte blir förkyld av bakterier utan det blir man av virus och virus tror jag inte kan frodas i en AC.

Fritz..

Men i artikeln som DaToolbox har bifogat, så verkar det som att mögelsporer kan ge förkylningsliknande symptom och att mögel verkar vara ett än värre skit än förkylningsvirus att få i sej.

Man skall nog inte ta för lätt på vad AC kan ställa till med.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i artikeln som DaToolbox har bifogat, så verkar det som att mögelsporer kan ge förkylningsliknande symptom och att mögel verkar vara ett än värre skit än förkylningsvirus att få i sej.

Man skall nog inte ta för lätt på vad AC kan ställa till med.

Skulle jag ha fel ? Första gången i mitt liv i så fall :ahh:

PS: Nu tror jag datorn är fixad så nu hoppas jag du slipper fler spam från mitt hotmail. DS

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag ha fel ? Första gången i mitt liv i så fall :ahh:

PS: Nu tror jag datorn är fixad så nu hoppas jag du slipper fler spam från mitt hotmail. DS

Fritz..

Det tackar man för, men mail från dej utan spam är alltid välkommet.

/Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svartmögel i och runt AC'n eller i rummet och atchoo så var det mögelsporer i hela rummet då den sattes på.

Tanken med min länk var att uppmärksamma dom intresserade på att det oftast finns en anledning till dessa förkylnings symptomen och det ibland/ofta kan härledas till just svartmögel.

Svartmögel är ett samlingsnamn för flera olika typer av mögelsporer (Fysarium, Alternaria, Stachybotrys, Cladosporium, Penicillum, Aspergillus), Tillhör själv dom som gärna vill skylla på AC'n och drabbas allt för ofta av just dessa symptomen.

Har lärt mig att börjar man granska sin närmiljö lite mer noggrant så upptäcker man väldigt snabbt att det finns lite mögel både här och där.

Just my 2 satangs :morgon::lazy:

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst tycker jag man ska hålla rent och inte ha kallare än nödvändigt, men samtidigt måste immunförsvaret tåla en del. Utsätter man sig för lite skit så tål man mer. Bakterier behövs för att vi ska hålla oss friska.

Jag började äta LCHF mat för några år sen för att gå ner i vikt. En bieffekt som jag märkt är att jag aldrig blir förkyld numera. Förr var jag ganska ofta förkyld så jag vet att det är skillnad. Tyvärr innehåller ju öl en del kolhydrater men om det kanske man kan unna sig i lagom mängd :)

När jag är i Thailand får jag dock lägga ner LCHF och äta det som bjuds.

/Peter från mobilen

บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tänka på att inte dricka så mycket Lao kao också, det kan ju hjälpa att hålla sjukdomar borta.

Alkohol försämrar kroppens immunförsvar.

Alkohol torkar ut kroppen. Torra slemhinnor ökar mottagligheten för t.ex. förkylningsvirus.

Därför många blir förkylda efter/under flygresor; Torr luft -> Torra slemhinnor. Och naturligtvis tätt med folk.

A/C ger ju också den ofta en torrare luf t än normalt.

Har du kommit till stadiet då du börjar få feber, då har förkylningen troligtvis övergått till en bakteriesjukdom.

Men det är nog svårt för de flesta här att hoppa över flygresor och bira. Så det är väl bara ta förkylningen som den kommer. Men drick mycket vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tänka på att inte dricka så mycket Lao kao också, det kan ju hjälpa att hålla sjukdomar borta.

Alkohol försämrar kroppens immunförsvar.

Alkohol torkar ut kroppen. Torra slemhinnor ökar mottagligheten för t.ex. förkylningsvirus.

Därför många blir förkylda efter/under flygresor; Torr luft -> Torra slemhinnor. Och naturligtvis tätt med folk.

A/C ger ju också den ofta en torrare luf t än normalt.

Har du kommit till stadiet då du börjar få feber, då har förkylningen troligtvis övergått till en bakteriesjukdom.

Men det är nog svårt för de flesta här att hoppa över flygresor och bira. Så det är väl bara ta förkylningen som den kommer. Men drick mycket vatten.

Kan lova att det blir mycket vatten drucket och ölen står och väntar i kylen så snällt :drinks:

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det gått en vecka sedan jag insjuknade och känner mig inte 100% ännu . Viruset ligger under ytan och pyr...Brukar vakna vid 03-04 tiden och då är det slut på vilat för vår hund så nu får han tillsvidare alltid följa med frun för att sova ikapp. Här är frun på väg med en sömndrucken hund och så skall han ju förstås som vanligt på shamponering idag. 2 ggr i veckan badar han och det gillar han skarpt.

post-4345-0-49472600-1326856470_thumb.jp

post-4345-0-49472600-1326856470_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tänka på att inte dricka så mycket Lao kao också, det kan ju hjälpa att hålla sjukdomar borta.

Alkohol försämrar kroppens immunförsvar.

Alkohol torkar ut kroppen. Torra slemhinnor ökar mottagligheten för t.ex. förkylningsvirus.

Därför många blir förkylda efter/under flygresor; Torr luft -> Torra slemhinnor. Och naturligtvis tätt med folk.

A/C ger ju också den ofta en torrare luf t än normalt.

Har du kommit till stadiet då du börjar få feber, då har förkylningen troligtvis övergått till en bakteriesjukdom.

Men det är nog svårt för de flesta här att hoppa över flygresor och bira. Så det är väl bara ta förkylningen som den kommer. Men drick mycket vatten.

Jag undrar om du har rätt där! Lao Kao tar död på det mesta. Förmodligen baciller, virus och annan skit också. Problemet är väl då att för mycket Lao Kao drickande tar väl ihjäl immunsystemet också. Kanske därför Lao Kao är så farligt att dricka. :)

Tack för i övrigt bra input! :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om du har rätt där! Lao Kao tar död på det mesta. Förmodligen baciller, virus och annan skit också. Problemet är väl då att för mycket Lao Kao drickande tar väl ihjäl immunsystemet också. Kanske därför Lao Kao är så farligt att dricka.

Tack för i övrigt bra input!

Lai Kao för utvärtes bruk tar död på baciller. Dock vad många inte tänker på så är alla bakteriekulturer inte av ondo. Magen innehåller fullt av goda bakterier som exempel. Och dricker man mycket starksprit slås även dessa ut, och man försämrar imunförsvaret genom detta. Ett exempel på mat som innehåller goda bakterier är yogurt.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lai Kao för utvärtes bruk tar död på baciller. Dock vad många inte tänker på så är alla bakteriekulturer inte av ondo. Magen innehåller fullt av goda bakterier som exempel. Och dricker man mycket starksprit slås även dessa ut, och man försämrar imunförsvaret genom detta. Ett exempel på mat som innehåller goda bakterier är yogurt.

Mvh Janne

:ok: Precis... annars skulle man ju aldrig vara sjuk.

Lite alkohol kan ju ta död på utvärtes bakterier & virus och sterilisera.

Men att dricka alkohol för att bota en virusjukdom i blodet är nog lika bra som att äta bandage då man vrickat foten.

Men det är väl som med det mesta, i lagom mängder är väl det mest bra för dig. Och det är inte bra att få i sig för mycket. Av något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att sitta i fläktdrag varje kväll Kjell. :crazy:

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att sitta i fläktdrag varje kväll Kjell. :crazy:

Va f-n det har ju funkat förr...det minns du väl :drinks:

Och nu har jag mer eller mindre suttit inomhus sedan i tisdags förra veckan. :(

Men skam den som ger sig...i morse kom en vändning...kunde sova utan hosta fram till 6.30 och frun rapporterar att jag sover lugnare...det finns alltså hopp även för en annan :dance1:

Lite högfärds hosta återstår och lite,lite snuva men det får en dag till att verka ut men sedan måste jag få i mig en öl på Nana och kolla bara lite på folk och fä :blush2:

Fridde...var befinner du dig nu.Hua Hin?

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

nopp...Paknam.eller i bkk kan man väl säga..

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån där hund hade vi uppe i byn, hon fick bada varje dag och det första hon gjorde var att rulla sig i dyngstan!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Återvände hem till frun i BKK i söndags. Hade nog velat stanna kvar i Pattis men de små liven äger en besynnerlig förmåga att få en på dåligt samvete och kanske med all rätt,förstås. :crazy: Stupar som en klubbad oxe i sängen..frun drar på iskalla air con på 25.Vaknar att det är gör kallt men orkar inte släpa mig upp och stänga av fans tyget. Nästa morgon var man helt sänkt med feber och rejäl snuva IGEN. Igår tog hon med mig till läkaren så nu har man fått en spruta i baken samt 6 piller att intagas varje dag. Frun förklarade att den var mot infektion och den för bla,bla...ja,ja det är väl bara att ta det som en man och stoppa i sig dem.

Fast kunde nog önska att frun inte var så belåten med att ingen alkohol förtäring får ske :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Återvände hem till frun i BKK i söndags. Hade nog velat stanna kvar i Pattis men de små liven äger en besynnerlig förmåga att få en på dåligt samvete och kanske med all rätt,förstås. :crazy: Stupar som en klubbad oxe i sängen..frun drar på iskalla air con på 25.Vaknar att det är gör kallt men orkar inte släpa mig upp och stänga av fans tyget. Nästa morgon var man helt sänkt med feber och rejäl snuva IGEN. Igår tog hon med mig till läkaren så nu har man fått en spruta i baken samt 6 piller att intagas varje dag. Frun förklarade att den var mot infektion och den för bla,bla...ja,ja det är väl bara att ta det som en man och stoppa i sig dem.

Fast kunde nog önska att frun inte var så belåten med att ingen alkohol förtäring får ske :(

Aircon på 25 ? 25°C??? och du blir sjuk? Då skulle jag boka en genomgång av aggregatet, man blir inte sjuk av kyla utan av bakterier.. Ont i halsen av torr luft kan man få men att man blir sjuk av kall luft är ju samma skröna som att man får urinvägsinflammation av att sitta på en kall sten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aircon på 25 ? 25°C??? och du blir sjuk? Då skulle jag boka en genomgång av aggregatet, man blir inte sjuk av kyla utan av bakterier.. Ont i halsen av torr luft kan man få men att man blir sjuk av kall luft är ju samma skröna som att man får urinvägsinflammation av att sitta på en kall sten.

Först en rejäl förkylning som leder till lätt feber och hosta. Nu har läkaren konstaterat att jag har bronkit.

Symtom på luftrörskatarr

[size=2]

Luftrörskatarr ger samma symtom som en förkylning med hosta. Det gör ont i halsen, du får kanske feber, snuva och ibland också ont i muskler och leder. Ibland gör det ont bakom bröstbenet, särskilt när du hostar. Hostan kan vara torr och retande eller slemmig.

[/size]

[size=2]

Ofta ökar slemproduktionen, och därmed hostan, i slutet av infektionen. Detta är naturligt och ofta ett tecken på att kroppen håller på att göra sig av med infektionen.

[/size]

[size=2]

Om det bildas mycket slem, eller om luftrören reagerar med kramp, kan det bli svårare att andas och det kan höras ett pipande ljud från luftrören.

[/size]

Förebygga luftrörskatarr

[size=2]

Ett hälsosamt liv med lagom mycket motion och bra mat- och sömnvanor förbättrar immunförsvaret, det vill säga kroppens försvar mot infektioner. Stress, rökning och för mycket alkohol kan i stället försämra immunförsvaret.

[/size]

[size=2]

Frun fokuserar på att alkoholen

:cray:

[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...