Jump to content
IGNORERAD

Air-con sjuk IGEN!


Kjell

Recommended Posts

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    39

  • Fritz

    6

  • Jive

    4

  • Fridde

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Undrar egentligen hur fräsch luften är som kommer ut från AC. Filter ska väl bytas årligen, men de ggr jag frågat ang. detta får man en axelryckning som svar.

Föredrar dock fläkt framför AC.

Edit: minns nu på ett hotell då AC fick elfel och började brinna. Tanten i chock, jag glad då jag slapp polarkyla några dagar.

Ändrades av ReKa
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar egentligen hur fräsch luften är som kommer ut från AC. Filter ska väl bytas årligen, men de ggr jag frågat ang. detta får man en axelryckning som svar.

Föredrar dock fläkt framför AC.

Edit: minns nu på ett hotell då AC fick elfel och började brinna. Tanten i chock, jag glad då jag slapp polarkyla några dagar.

En sak är jag övertygad om och det är att oavsett hur bra och nytt filter du har så lär det inte filtrera bort några virus, om det nu mot förmodan skulle finnas några i AC:n. Men klart som tusan att man ska byta eller åtminstonde rengöra filtret ändå. :)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande feber men det känns aningen bättre trots allt. Hoppas,hoppas för nu vill jag ut och promenera i det vackra vädret i Jomtien även om min fru har en avvikande åsikt :fie:

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade oxå förkylningar i LOS i början på 80t Sökte för detta när jag kom hem Läkarna oroade sig för den då nya Ac sjukan som var vanlig då oxå började Aids komma det lugnade inte så mycket Efter några år så kom vetenskaparna fram till att det torde bero på stillastående vatten vid o på Ac. Denna sjuka förväxledes ofta med pappegjosjukan

Jag hade ingendera Men nu har jag varit snuvig i nästan 2 månader och börjar fundera på detta med Acen Gumman älskar att ha den på och sedan vira in sig täcken! för det är kallt Huga

Oroliga Offe

Ps 9 d kvar

Ps

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är droppskålen som vattnet rinner ner i som kan bli en riktig bakterie/mögel härd

Kan se riktig snuskiga ut, samma med bilar

Det finns medel att köpa som rengör

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frun kör på air con för högtryck och lite surt menar jag, att då sover jag banne mig på soffan. Nu menar min vackra hälft att jag kan slå av den när jag går till sängs men det är ju f-n som en frysbox därinne...Nej bättre då att sova på soffan så kanske jag är ännu lite bättre imorgon.Ibland undrar man om det är argans list hos damen...för hon vet ju mina planer bara jag blir frisk :angry:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är droppskålen som vattnet rinner ner i som kan bli en riktig bakterie/mögel härd

Kan se riktig snuskiga ut, samma med bilar

Det finns medel att köpa som rengör

Vaddå medel... Diska ur skålen typ varannan vecka så e ju det problemet löst. Skålen sitter oftast bakom 1:a kåpan och är oftast löstagbar.

Dom kan ha hur många UV-filter dom vill, men finns det inget vatten så kan inte legionellan växa...

Så töm behållaren så ofta ni kan i era aggregat beroende hur mkt. ni använder AC:n men iaf. minst varannan vecka...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå medel... Diska ur skålen typ varannan vecka så e ju det problemet löst. Skålen sitter oftast bakom 1:a kåpan och är oftast löstagbar.

Dom kan ha hur många UV-filter dom vill, men finns det inget vatten så kan inte legionellan växa...

Så töm behållaren så ofta ni kan i era aggregat beroende hur mkt. ni använder AC:n men iaf. minst varannan vecka...

Det är som med kroppen då,blir behållaren för full så kan den gå bananas :crazy: så det gäller att tömma den ofta

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå medel... Diska ur skålen typ varannan vecka så e ju det problemet löst. Skålen sitter oftast bakom 1:a kåpan och är oftast löstagbar.

Dom kan ha hur många UV-filter dom vill, men finns det inget vatten så kan inte legionellan växa...

Så töm behållaren så ofta ni kan i era aggregat beroende hur mkt. ni använder AC:n men iaf. minst varannan vecka...

Men det vanligaste är väl att aggregatet sitter på eller nära en yttervägg och att vattnet leds ut genom ett plaströr genom väggen till utsidan och då brukar det räcka att man rengör filter och andra delar, inkl. plaströret var 3:e månad om AC:n används regelbundet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det vanligaste är väl att aggregatet sitter på eller nära en yttervägg och att vattnet leds ut genom ett plaströr genom väggen till utsidan och då brukar det räcka att man rengör filter och andra delar, inkl. plaströret var 3:e månad om AC:n används regelbundet.

Tänkte också så

Om aggregatet sitter på utsidan som det brukar. och det inte finns en uppsamlingskål så borde väl smittorisken vara obefintlig?

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Nee avluften (den varma) blåser ner i vattnet (för att torka ur). Filtret e ju bara ett typ pollenfilter, men visst det kan ju åxå bellamras med bakterier. Fast ska vi prata om smittokällor så är det kondensvattnet som orsakar ropplems..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nee avluften (den varma) blåser ner i vattnet (för att torka ur). Filtret e ju bara ett typ pollenfilter, men visst det kan ju åxå bellamras med bakterier. Fast ska vi prata om smittokällor så är det kondensvattnet som orsakar ropplems..

Tror jag skall kolla de här manickerna lite närmare nästa gång AC-gubben kommer och servar.

Just nu vet jag egentligen inte så mycket vad jag snackar om. Har egentligen bara sett att det går plaströr genom väggen och droppar vatten på utsidan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag skall kolla de här manickerna lite närmare nästa gång AC-gubben kommer och servar.

Just nu vet jag egentligen inte så mycket vad jag snackar om. Har egentligen bara sett att det går plaströr genom väggen och droppar vatten på utsidan.

Om det droppar är behållaren full... Å de e det vattnet som inte e så nyttigt..

Var är rörisJanne när man behöver honom...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Tycker själv att en fläkt duger lika bra som AC vid resor och rummen blir mycket billigare.

Thaimat kan vara gott men det gäller och välja rätter som passar en.

Hade med lite pulvermos förra resan men det blev alldrig nyttjat när vi väl var där.

Fanns ingen bra smör och krydda mm som jag kände till för moset.

PULVERMOS????? NÄR DE FINNS FIN FIN POTATIS PÅ PLATS ATT GÖRA RIKTIGT MOS :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja inte blåser det någon varmluft om du kör den som ac, suger in varma luften upptill och blåser kallt nertill

Droppskålen sitter under förångaren i innedelen och det ska vara självfall ut genon väggen annars monterar man en pump

Skålen kan vara ack så svår att demontera på vissa modeller och det kan bli ganska gäggigt där med damm och fukt

så att skruva av kåpan på innedelen och spraya på bakteridödande och sedan skölja av är inte fel göra då och då

I bilar brukar det bli stopp i avrinningen pga löv och annat smuts men det känns snabbt på lukten

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå medel... Diska ur skålen typ varannan vecka så e ju det problemet löst. Skålen sitter oftast bakom 1:a kåpan och är oftast löstagbar.

Dom kan ha hur många UV-filter dom vill, men finns det inget vatten så kan inte legionellan växa...

Så töm behållaren så ofta ni kan i era aggregat beroende hur mkt. ni använder AC:n men iaf. minst varannan vecka...

Legionellan är ofarlig vid dom temperaturerna, men börjar du komma upp mot +40 så ska man nog dra fram disekktionsmedeflaskan och tvätta droppskål och kylbatteri.

ett annat tips är att sätta fläkten på så låg hastighet som möjligt och rikta luftströmmarna uppåt, så det inte drar på en när man sover, utan kylan ramlar sakta ner över en.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni inte vet hur man gör, och skall bo ett tag på samma ställe så ta dit en gubbe som tar isär och tvättar ur hela aggregatet.

Som några skriver så är det inte bara bakterier utan även mögelsporer som ger problem, problem som kan sitta i länge.

Det finns sprayer att köpa som innehåller Ammoniak, dessa används enligt instruktionen på burkarna, be frugan eller nån annan Thai att läsa, om det inte står på Engelska (vilket det oftast gör).

Kort beskrivning:

1. Stäng av strömmen.

2. Spraya vatten dimma på "kylflänsarna" inuti innerdelen.

3. Spraya på innehållet i burken på kylflänsarna, det blir skum, vänta 10-15 minuter. (1 sprayburk räckker till 2-4 behandlingar).

4. Spola försiktigt bort resterna av skummet, med vattendimma.

5 Låt torka.

6. Slå på strömmen igen, klart

Passa också på att göra rent dammfiltret som sitter framför "kylflänsarna", det brukar vara lätt att ta loss utan verktyg.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ha tillbringat natten på soffan utan att frun protesterade nämnvärt men bra förstås att hon har sluppit höra mitt hostande och harklande och fått sova ut.Hunden guzzi är väl den stora förloraren då han vaknar till av minsta lilla. Nu är han helt förbi av trötthet och han får åka till jobbet för att vila sig :D

Nu menar frun att jag skall ta den andra soffan då den är större.hon tänker på mitt bästa raringen... :crazy:

post-4345-0-80496100-1326680417_thumb.jp

post-4345-0-01096100-1326680439_thumb.jp

post-4345-0-80496100-1326680417_thumb.jp

post-4345-0-01096100-1326680439_thumb.jp

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Kjell,

när det gäller svenska mat så finns det på Scan Deli på sukhumvit soi 18, de är med hos www.foodbyphone.com så att du kan få godsakerna hemkörda också!

Sen när det gäller AC förkylningar så har vi alla varit där... Jag kyler ner lägenheten när jag kommer in kanske 10-20 minuter sedan stänger jag av AC aggregatet och nöjer mig med en golvfläkt på låg hastighet.

När man väl ska bli av med den där irriterande slemhostan och inte vill proppa i sig en massa olika piller så hittade jag faktiskt en äkta(?) finsk bastu på mitt område sist jag var förkyld. Visserligen belamrad med en massa skit men efter att ha förklarat för områdeschefen att jag betalar hyra och då vill jag också kunna nyttja faciliteterna så såg han till att skräpet rensades ur och bastun städades upp innan farangen klev in i värmen...

1 timme senare med ett evigt springande till duschen för att kyla av mig och till vasken för att spotta ut slem som jag hostade upp så kände jag mig okej. Kanske värt att prova

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla råd är välkomna även om jag som obotlig optimist tycker det känns mycket bättre idag så vet jag också att det kan ta om igen snabbt. Nu gäller det att hålla sig borta från a-c och kalla fläktar. Frun köpte lite pastarätter från SP och det smakade helt ok och om jag fortfarande sitter hemma imorgon så blir det en signal till Scan Deli...Stroganoff eller lax med dillstuvad potatis skulle sitta bra nu :nyam: . Öppnar ibland kylskåpet och blänger på några öl jag har där men lusten är som borta :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir förkyld en gång om året, just nu på bättringsvägen.

Mitt recept: Hostsirap utspädd i varmt te och en rejäl skvätt Whiskey, en eller två alvedon, därefter tillsängs. Man svettas som en gris, behöver avtorkning (skönt) och byte av T shirt några ggr om natten, när alvedonet slutat verka, gör om det hela, efter något dygn eller två: lite slut i kroppen, lite snuvig men stark nog för en promenad med stödkäpp (golfklubba)!

Baa (ra lite snuvig idag)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om frugan tänkte på ditt bästa så skulle hon sova i soffan och du i sängen :thumbsup:

Vi har förstås a-c där också men skulle min lilla utarbetade fru gå med det.Osannolikt att hon skulle sova i vardagsrummet men tror dock bara på en natt till med hunden. Det börjar kännas så mycket bättre att jag tom börjar fundera på vad för bus man ska hitta på om en dag eller två. Hoppet överger en aldrig tydligen :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...