Jump to content
IGNORERAD

Koka spagetti i riskokaren


smilet

Recommended Posts

Det går. Min riskokare har en max-effekt på 350w så vattnet kokar inte upp så snabbt. Ha bara koll så att inte riskokaren går ner i varmhållningsläget då detta läget är designat för att ge riset en temperatur på ca 65 grader.

Link to comment
Dela på andra sajter

provade att koka risgrynsgröt i julas...slutade med ett haveri :mellow:

Den mår nog bäst att koka ris på "vanligt" sätt..

mvh

pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

provade att koka risgrynsgröt i julas...slutade med ett haveri :mellow:

Den mår nog bäst att koka ris på "vanligt" sätt..

mvh

pensionaren

Jag kokar alltid min Risgrynsgröt i riskokaren, fungerar utmärkt! :)

Kokar först upp riset som vanligt i kokaren, när vattnet kokat ut slår jag i mjölken och låter sedan kokaren stå på ändast

värme i ca 20-30 minuter. Rör runt 3-4 gånger.

Kärlet i kokaren är av teflon och den har två värmelägen, kok & enbart värme!

Tempen kan ju variera från kokare till kokare, så om inte bara värme hjälper när du slagit i mjölken så kan du alltid köra igång koket igen i ett par minuter och sedan slå av till värme de sista 15-20 minuterna

Har även kokat på vanligt ris, men det är ju klart godare med det rundkorniga, är väl mer känslan än smaken kanske!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kokar alltid min Risgrynsgröt i riskokaren, fungerar utmärkt! :)

Kokar först upp riset som vanligt i kokaren, när vattnet [size=5]kokat ut[/size] slår jag i mjölken och låter sedan kokaren stå på ändast

värme i ca 20-30 minuter. Rör runt 3-4 gånger.

Kärlet i kokaren är av teflon och den har två värmelägen, kok & enbart värme!

Tempen kan ju variera från kokare till kokare, så om inte bara värme hjälper när du slagit i mjölken så kan du alltid köra igång koket igen i ett par minuter och sedan slå av till värme de sista 15-20 minuterna

Har även kokat på vanligt ris, men det är ju klart godare med det rundkorniga, är väl mer känslan än smaken kanske!

Det där med att koka ris är en liten vetenskap för sej.

Det är en utbredd missuppfattning att vattnet skall koka ut.

Vattnet kokar in i riset och därför är det viktigt att man har rätt mängd vatten i förhållande till riset - t ex 3 dl ris och 6 dl vatten.

Om man använder en vanlig kastrull, så låter man riset koka upp och därefter sänker man värmen så att vattnet sjuder lugnt i ca 20 min eller tills allt vatten har kokat in i riset.

Jag brukar lägga några mynt mellan kokplatta och kastrull, så att inte vattnet sjuder för häftigt så att ingen vattenånga läcker ut mellan kastrull och lock.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...