Jump to content
IGNORERAD

Ny bil, vad ska jag välja?


Guest Atom

Recommended Posts

Förutsättning: Vi har haft vår Toyota Wish i snart 7 år och gillar den. Det är dock dags att byta och vi vill ha en liknande bil. Vi kör mest korta distanser i Bangkoks förorter men typ var tredje vecka kör vi hem till byn, 200 km t/r. Vi vill inte betala mer än 3 miljoner Baht och helst inte mer än 2.

Tänk: Vi skulle gärna köpa en ny Wish men de har stoppat tillverkningen i väntan på den nya modellen som kommer 2013 och detsamma gäller en annan favorit, Mitsu SpaceWagon. Just nu lutar det åt Honda CR-V eller Hyundai Tucson men även Totoya Innova (nya modellen), Toyota Estima och ett par andra modeller finns med i tankarna.

Vi vet inget om bilar och har inget större intresse så vore tacksam om någon som har erfarenhet och kunskap kunde komma med lite tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    10

  • andrejsdenruskige

    9

  • Baa

    5

  • Caveman

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vi har varit väldigt nöjda med vår Chevrolet Captiva (Made in Thailand).

En halvstor "Crossover SUV" , 7-sitsig om man vill det, vår har 4WD som kopplas in automatiskt, antisladdsystem och en del andra finesser, bra betyg från krocktester, man sitter lite högre än i WISH och det är skönt att se över alla personbilar i trafiken.

Väljer man som vi, Diesel så kör man billigt, den drar mindre och Dieseln är subventionerad (var iaf senast jag tankade i somras) till max 30Bath/liter, Dieseln var också den piggaste på programmet när vi köpte vår.

Frugan som tog körkort just innan vi köpte vår bil tyckte den var lättare att köra än den Toyota Soluna VIOS som hon övningskörde med i BKK-trafiken, sen kände hon sig säkrare i Captivan också.

Vi har hela tiden fått bra service på Chevrolet Ram intra.

Klart värt en provkörning! 2012 har fått en ansiktslyftning så den ser lite tuffare ut, tror priset på toppmodellen ligger under 1,7 miljoner.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte bara vätnta in 2013 och köpa den bil du vill ha?

För de andra bilarna du nämner är inte (enligt mig) samma som du söker.

Innovan för liten och rapplig.

Esiman kan vara för stor i BKK trafiken.

CRV:n en liten SUV... Är det tillräckligt stor utan sista sätesraden?

Hyundai Tuscon... Vet inte så mycket om den men gissar att du får för lite för pengarna.

Du kör ju tydligen omkring i samma bil i många år... Vänta in 2013 och köp den som passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitsubishi Pajero Sport(samma som P3 har) har precis släppt en ny motormodell, 2,4L bensin för 900,000B, det kanske kan vara nått för familjen Atom?

Mycket bil för pengarna i alla fall.

http://isaannews.com/suv-bargain/

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

RAV-4:an och CRV:n är två minisuvar i min personliga smak. Inte onödigt stora att konka omkring med i stadstrafiken men ändå säkrare än vanliga personbilar. Dessutom har de funnits på marknaden ett tag och är väl beprövade. Populära modeller med bra andrahandsmarknad vilket är en viktig faktor den dagen man vill bli av med den.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsättning: Vi har haft vår Toyota Wish i snart 7 år och gillar den. Det är dock dags att byta och vi vill ha en liknande bil. Vi kör mest korta distanser i Bangkoks förorter men typ var tredje vecka kör vi hem till byn, 200 km t/r. Vi vill inte betala mer än 3 miljoner Baht och helst inte mer än 2.

Tänk: Vi skulle gärna köpa en ny Wish men de har stoppat tillverkningen i väntan på den nya modellen som kommer 2013 och detsamma gäller en annan favorit, Mitsu SpaceWagon. Just nu lutar det åt Honda CR-V eller Hyundai Tucson men även Totoya Innova (nya modellen), Toyota Estima och ett par andra modeller finns med i tankarna.

Vi vet inget om bilar och har inget större intresse så vore tacksam om någon som har erfarenhet och kunskap kunde komma med lite tips.

Tycker som P3 att Du ska vänta på Wishen, såväl CRV som Hyundaien är bra mycket mindre inuti (har en kompis i Sthlm som har en Tucson, finns inte mkt packplats i den) och CRV är ju välkänd här i landet och inte i närheten av utrymmet i Wishen.

Chevan ser fräck ut, har dock inte sett närmare på den nya!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vi är inne på vår tredje bil här i Thailand. Efter två pickisar blev det en Toyota Fortuner.

Vi köpte den med all utrustning men valde bort fyrhjulsdriften.

Har haft många bilar tidigare i Sverige...men fan vet om inte Fortuner är min absoluta favorit.

Väger ju ca 2 ton. Men slickar i sej under 1 liter/mil vid normal körning(Diesel)Automatväxl.

Otroligt bra drag i bilen...för att vara en diesel och så tung.

Automatisk klimat-anläggning,fart-hållare,skinnklädes,backvarnare m.m m.m

Helt enkelt en kanonbil för pengarna. :thumbsup:

Lycka till...oavsett vad du köper!

Förra årets pris för vår: 1.290.000 Baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar for de rad som kommit in hittills och fyll garna pa med mer. Det gar givetvis att googla pa diverse bilforum men personligen ser jag, som inte ar bilintresserad utan mest ser den som ett transportmedel, den har typen av fragor som ett perfekt fall for MPR :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som caveman skrev så är Mitsubishi Pajero Sport en trevlig bil. Var och provkörde en sådan i Thailand för några veckor sedan.

Och upplevde den som helt ok. Full option tror jag låg run 1.2 miljoner

Hur kvaliten på den är kan jag ej uttala mig om. Vill du ha en bil som ej rasar för mycket i värde så är ju som jag kör Lexus ett bra alternativ. Dock ganska dyra i inköp(dock är väl ingen bil att ses som en investering). Var dock häromåret och tittade hos en gråimportör på en RX 270 i Toyota utförande. Då 2.8 miljoner kostade den ny (helglasat tak).

Annars är det ju bara att titta runt. Snacka med Inaktiv medlem (stjp) volvo kan ju vara ett alternativ? Om inte annat så kan han nog framhålla för och nackdelar för dom flesta bilmärken och ge dig vägledning. Då jag vet att han är mycket kunnig vad gäller bilar!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vi är inne på vår tredje bil här i Thailand. Efter två pickisar blev det en Toyota Fortuner.

Vi köpte den med all utrustning men valde bort fyrhjulsdriften.

Har haft många bilar tidigare i Sverige...men fan vet om inte Fortuner är min absoluta favorit.

Väger ju ca 2 ton. Men slickar i sej under 1 liter/mil vid normal körning(Diesel)Automatväxl.

Otroligt bra drag i bilen...för att vara en diesel och så tung.

Automatisk klimat-anläggning,fart-hållare,skinnklädes,backvarnare m.m m.m

Helt enkelt en kanonbil för pengarna. :thumbsup:

Lycka till...oavsett vad du köper!

Förra årets pris för vår: 1.290.000 Baht.

Hej thomas001.Varfor valde du bort 4x4 driften?

Mvh Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej thomas001.Varfor valde du bort 4x4 driften?

Mvh Roger

Tjena!

Kör ju nästan bara på asfalts-vägar. Funkade även på vägen till PAI..ska visst vara 768 kurvor.

I vilket fall som helst: Så j-a nöjd med bilen. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom, de modeller som nämnts här, är alla storre än din nuvarande och kanske är det det du vill ha. Om du vill titta på en mindre bil, kanske smidigare i Bangkok, vill jag foreslå Mini. Finns med olika motorer, mycket bra väghållning och rolig att kora. Nypris, tror jag, från 2,4 milj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Atom, de modeller som nämnts här, är alla storre än din nuvarande och kanske är det det du vill ha. Om du vill titta på en mindre bil, kanske smidigare i Bangkok, vill jag foreslå Mini. Finns med olika motorer, mycket bra väghållning och rolig att kora. Nypris, tror jag, från 2,4 milj.

Vad är Mini för nått???

Go Cart??

Radiostyrd bil??

Går in i en bilaffär å säger

Hej jag vill köpa en Mini

Då ruskar dom bara på huvudet

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vad är Mini för nått???

Go Cart??

Radiostyrd bil??

Går in i en bilaffär å säger

Hej jag vill köpa en Mini

Då ruskar dom bara på huvudet

Inte om man går in i en affär som säljer Mini-Cooper.

Eftersom jag förstod att det var en Mini-Cooper så borde nog någon av Thailands 66milj. invånare förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om man går in i en affär som säljer Mini-Cooper.

Eftersom jag förstod att det var en Mini-Cooper så borde nog någon av Thailands 66milj. invånare förstå.

BMW Mini heter det väl ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg för något år sedan Vajiralongkorns dotter köra ut från Chatuchak med stor poliseskort i just en Mini- Cooper. Men är det verkligen en bil för andra än brats? Ok, skulle ju inte säga nej - om man var så privilegierad att man kunde hålla sig med 2 eller då helst 3 bilar i hushållet. För nog skulle en SUV, om än modell mindre, och en Pickup komma före av rent praktiska skäl. Dessutom anser iaf jag att det är rena skämtpriser på dessa små hundkojor pga hipfaktorn

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Inte om man går in i en affär som säljer Mini-Cooper.

Eftersom jag förstod att det var en Mini-Cooper så borde nog någon av Thailands 66milj. invånare förstå.

När dom inte vet vad man ska ha när man går in i en affär med dagligvaror å säger 1 sms sidäng (stavning på sidäng) men säger man ätmät då fattar dom

sms röd cigg

Jag går in i en affär

thaitjej säger nått på thai

jag säger just look

hon säger NO HAVE NO HAVE

nä det där med att förstå är inte lätt

Det är som du säger om man går in i en affär som säljer Mini Cooper då är det klart som korvspa att dom fattar

Jag säger inte Mini Cooper jag säger Hundkoja

Var inte så jävla säker med att dom förstår vad man säger andrejsdenruskige

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

När dom inte vet vad man ska ha när man går in i en affär med dagligvaror å säger 1 sms sidäng (stavning på sidäng) men säger man ätmät då fattar dom

sms röd cigg

Jag går in i en affär

thaitjej säger nått på thai

jag säger just look

hon säger NO HAVE NO HAVE

nä det där med att förstå är inte lätt

Det är som du säger om man går in i en affär som säljer Mini Cooper då är det klart som korvspa att dom fattar

Jag säger inte Mini Cooper jag säger Hundkoja

Var inte så jävla säker med att dom förstår vad man säger andrejsdenruskige

Nej i butiken med dagligvaror så förstår dom nog inte allting.

MEN jag skulle tippa på att dom inte skulle förstå dig i den lokala bilbutiken som sälger en Mini om du frågade efter en Baan Maa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det går att köpa den "Mini" modell som just i går vann Dakarrallyt?

Den såg ut som en mini på håll men närbilderna avslöjade en hel del, för att inte säga totalförändringar. Men likförbenat, "Mini" hette den! Inget Coopertillägg!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Nej i butiken med dagligvaror så förstår dom nog inte allting.

MEN jag skulle tippa på att dom inte skulle förstå dig i den lokala bilbutiken som sälger en Mini om du frågade efter en Baan Maa.

Tippa kan du göra på måltipset

Du förstår precis vad jag menar med du ska bara göra dig dryg dit drygspett

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...