Jump to content
IGNORERAD

Ännu en svensk som ordnat kost & logi ett bra tag framöver


PlayTheGame

Recommended Posts

Tror inte att det spelar någon roll vem som vårdar buset, det är ju rätt vanligt med återfallsförbrytare.

Men med Carema skulle nog driften av kriminalvården bli mycket billigare.

Personligen tror jag att den totala kostnaden för samhället skulle bli högre. Men då tänker jag som sagt iofs ett snäpp längre än vad min reptilhjärna klarar av.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    12

  • Soengsang

    11

  • Blueday

    10

  • hamnoi

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Vandrarhem???Då var det länge sen du besökte en kåk.De är numera uppgraderade till 5-stjärninga inrättningar med egna rum och tv-spel+tv.Utbildningsmöjligheter som naturligtvis är gratis men med studiebidrag,maten är 10 gånger bättre än vad de serverar i skolorna och äldreboenden.Så att kalla det fängelser är nog att ta i.Fråga en utländsk (f.d.oststatare)vad de tycker så ska du få se på ett leende värt namnet.

Jag var med när man tog människosmugglare på Gotland. Det var just när Sovjetunionen vittrat sönder och baltstaterna blivit fria. Vi tog en fartygskapten som smugglade människor i fartyg som kunde sjunka vilken sekund som helst (verkligen livsfarligt för de stackare som betalat för at komma till Sverige!!). När han togs så var han inte ett dugg orolig. Han sa "det är helt ok med ett par år i svenskt fängelse. Det är ändå mycket bättre än det liv jag har hemma".

Svenska fängelser var inte särskilt avskräckande för honom och de andra som ägnade sig åt smuggling. :-(

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du känna dig trygg med att gå hem från krogen en sen kväll, eller att låta din dotter vara ute på sta'n om ni gjorde detta tillsammans med människor som "tagits hand om" de du föreslår, det skulle inte jag. Inte för att det är helt riskfritt idag heller men jag tror det kunde varit värre. Jag tror vi måste tänka snäppet längre än vad vår reptilhjärna säger oss rörande kriminella och hur vi ser på dem.

Kan du specificera lite mer hur du menar och tänker, vilken vård/straff ska vi ge dem som åker ut & in om & om igen? Kriminella som varje gång de är ute återigen begår nya våldsbrott mot oskyldiga människor som i flera fall får livslånga skador både psykist och fysikt!

Ändrades av Blueday
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att se att gamla myter fortfarande lever kvar och frodas. Att maten på fängesler skulle vara bättre eller dyrare än i skolor och i äldreomsorgen är en klassiker. Vad har folk så aktivt emot fakta när de kommer i vägen för de egna resonemangen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt Carema ta hand om kriminalvården eller lej ut den till öststaterna

Klockrent, då är det slut på daltande med packet.

Straff skall vara straff och inte som det är nu.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att se att gamla myter fortfarande lever kvar och frodas. Att maten på fängesler skulle vara bättre eller dyrare än i skolor och i äldreomsorgen är en klassiker. Vad har folk så aktivt emot fakta när de kommer i vägen för de egna resonemangen?

Vad då myt? fängelsematen är dyrare än skolmaten, i skolan serveras endast ett mål mat, frukt och fika till utflykter osv förväntas föräldrar betala.

Vore det rättvist så skulle tjyvarna få betala av kost och logi efter avtjänat straff, det är inte helt orimligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Intressant att se att gamla myter fortfarande lever kvar och frodas.

Att maten på fängesler skulle vara bättre eller dyrare än i skolor och i äldreomsorgen är en klassiker.

Vad har folk så aktivt emot fakta när de kommer i vägen för de egna resonemangen?

Lite fakta (om man nu ska tro på det som skrivs på Internet?)

Skolmaten:

"Enligt nya siffror från 2009 serverades en elev i den svenska grundskolan skolmat för 5140 kronor.

Med inflationen borträknad är det en ökning med 5,4 procent från året innan.

Per skoldag är kostnaden knappt 29 kronor per elev. I kostnaden ingår råvaror, personalkostnader,

transporter och övriga förnödenheter såsom diskmedel.

Av dessa 29 kr svarar livsmedlen för cirka 40 procent, alltså i snitt drygt 11 kronor per elev.

– Ökningen från förra året säger inget om kvaliteten på måltiderna.

Vi ser samtidigt ett skriande behov av satsningar på matkvalitet, utbildning och köksutrustning

i många kommuner, säger Annika Unt Widell från Skolmatens Vänner."

http://www.skolmatensvanner.se/prm100630.php

Fängelsematen:

"Maten kostar cirka 45 kronor per dygn för varje intagen och då ska man komma ihåg

att det är kostnader för frukost, lunch och middag samt mellanmål (fika).

Man kan därför inte jämföra kostnaderna med den lunchportion som eleverna får i skolan."

http://www.kriminalvarden.se/sv/Statistik/Mat/

Hur det kostnadsmässigt och fördelningsmässigt faller ut?

-Ja det beror nog lite på hur man räknar och vad man inkluderar i begreppet "Matkostnad".

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att se att gamla myter fortfarande lever kvar och frodas. Att maten på fängesler skulle vara bättre eller dyrare än i skolor och i äldreomsorgen är en klassiker. Vad har folk så aktivt emot fakta när de kommer i vägen för de egna resonemangen?

Det är inte bara en myt Wille, det är många skolor som har en lägre matpeng än många anstalter, det kan sedan skilja mellan anstalt och skolor vad gäller belopp. Men man kan generellt se att det läggs ett lägre belopp på skolor och äldreomsorg när det gäller matpeng för kostnaden för en lunch (man räknar på lunchen). Skollunchen ligger i snitt på 6-10kr. Kriminalvården ca 10-15kr. Sedan varierar det klart mellan anstallt och skola, men det är snittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta ett Thailandforum eller ett för svensk inrikespolitik?

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Intressant att se att gamla myter fortfarande lever kvar och frodas. Att maten på fängesler skulle vara bättre eller dyrare än i skolor och i äldreomsorgen är en klassiker. Vad har folk så aktivt emot fakta när de kommer i vägen för de egna resonemangen?

Jag vet inte hur det är idag, men jag har både ätit fängelsemat och skolmat och åren var nog kring 1990 och då var fängelsematen mycket bättre än det skolorna kunde servera.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du specificera lite mer hur du menar och tänker, vilken vård/straff ska vi ge dem som åker ut & in om & om igen? Kriminella som varje gång de är ute återigen begår nya våldsbrott mot oskyldiga människor som i flera fall får livslånga skador både psykist och fysikt!

Jag föreslår att vi ska fortsätta med det straff som vi tillämpar idag, dvs frihetsberövande. Att tro att detta innebär att någon ligger på sitt rum och käkar chips, spelar tv-spel och har det bra tills de släpps ut är naivt.

Gällande vård förslår jag att vi satsar ännu mer än vad vi gör idag på insatser som föreslår och motiverar till alternativ till en kriminell livsstil, tex behandlingsprogram för våldsförbrytare och utbildningar för de som begår brott av ekonomiska skäl.

Många återfaller som sagt i brott, men ska vi ge upp för det? Någon har sagt att det aldrig går att bromsa sig ur en uppförsbacke.

Enligt mina erfarenheter är det som i slutändan ändå får någon att ge upp den kriminella livsstilen är mognad tillsammans med möjligheter till alternativ. Mognaden kan inte Kriminalvården göra så mycket åt, men att skapa refexioner kring alternativen är de ganska bra på. Detta innebär att de intagna, som blir allt yngre på våra anstalter, kommer att återfalla, men att sannolikheten att de klarar av en "hederlig" livsstil den dagen de tröttnar är mycket större för de som samhället har satsat resurser på.

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Klockrent, då är det slut på daltande med packet.

Straff skall vara straff och inte som det är nu.

Packet . . . nja i vissa fall är jag väl villig att hålla med,

men nog är vi alla "syndare" i varierande grad om vi nu ransakar oss själva?

Det var en gång en snubbe som kläckte ur sig följande tanke-experiment (se nedan),

och det ligger nog en hel del i de orden.

Alla äro vi oskyldiga och moraliskt åtskilda från "packet" - tills man har åkt fast och lagförts förstås :wink:

"Den som själv är utan skuld skall kasta den första stenen"

Mvh önskar

SN som har spenderat 11 år i Tidaholm,

men det var turligt nog utanför murarna :ok:

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att se att gamla myter fortfarande lever kvar och frodas. Att maten på fängesler skulle vara bättre eller dyrare än i skolor och i äldreomsorgen är en klassiker. Vad har folk så aktivt emot fakta när de kommer i vägen för de egna resonemangen?

Nu är det inte bara maten det handlar om, buset har väl även fri sjukvård, läkemedel, tandvård, glasögon mm och halalmaten kunde väl tas bort, ät det som bjuds eller ät inte.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår att vi ska fortsätta med det straff som vi tillämpar idag, dvs frihetsberövande. Att tro att detta innebär att någon ligger på sitt rum och käkar chips, spelar tv-spel och har det bra tills de släpps ut är naivt.

Gällande vård förslår jag att vi satsar ännu mer än vad vi gör idag på insatser som föreslår och motiverar till alternativ till en kriminell livsstil, tex behandlingsprogram för våldsförbrytare och utbildningar för de som begår brott av ekonomiska skäl.

Många återfaller som sagt i brott, men ska vi ge upp för det? Någon har sagt att det aldrig går att bromsa sig ur en uppförsbacke.

Enligt mina erfarenheter är det som i slutändan ändå får någon att ge upp den kriminella livsstilen är mognad tillsammans med möjligheter till alternativ. Mognaden kan inte Kriminalvården göra så mycket åt, men att skapa refexioner kring alternativen är de ganska bra på. Detta innebär att de intagna, som blir allt yngre på våra anstalter, kommer att återfalla, men att sannolikheten att de klarar av en "hederlig" livsstil den dagen de tröttnar är mycket större för de som samhället har satsat resurser på.

Dalta fungerar tydligen inte.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Packet . . . nja i vissa fall är jag väl villig att hålla med,

men nog är vi alla "syndare" i varierande grad om vi nu ransakar oss själva?

Det var en gång en snubbe som kläckte ur sig följande tanke-experiment (se nedan),

och det ligger nog en hel del i de orden.

Alla äro vi oskyldiga och moraliskt åtskilda från "packet" - tills man har åkt fast och lagförts förstås :wink:

"Den som själv är utan skuld skall kasta den första stenen"

Mvh önskar

SN som har spenderat 11 år i Tidaholm,

men det var turligt nog utanför murarna :ok:

Nja pack var kanske fel utryckt, men jag syftar på de som skadar andra människor och andra kroniska återfallsförbytare som vill stå utanför samhällets lagar, de är inget annat än pack i mina ögon.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag utgår ifrån att du, med "dalta" menar dagens Kriminalvård. Men ingen har ju påstått att det löser alla problem. Allt jag säger att det förmodligen skulle vara ännu värre om man lät Carema el liknande låsa in dem och kasta nyckeln.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det växer så det knakar i kriminalvården så det är snart dags att bygga ut igen, man försöker nu hålla det på lite avstånd och vinna tid med hjälp av fotboja på unga kriminella. Hade kriminalvården varit börsnoterat och privatiserat så hade det varit en säker investering. :)

Ändrades av Blueday
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du fattar inte skillnaden på att tänka med hjärnan och tänka i vredesmod ?

Men du har rätt i en sak! För mej är min fru och mins barn viktigare för mej än vad alla andra människor är.

Nu ska inte herr'n vara stygg i mun.

För herr'n förstår inte konskekvenserna innan det drabbar herr'n.

Så länge du inte blir drabbad så är det skit samma vad folk får för straff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med din inställning är min åsikt att du inte bör ha någonting med svensk kriminalvård att göra.

Jag hade en inställning liknande din i högstadiet.

sedan blev jag både äldre och visare, det enda som motiverar dödsstraff för mej är om min fru,eller mina barn utsätts för sexualbrott eller grovt våld. Jag inser dock snabbt att det inte är straffsatser och reform vi är inne på nu.

Att arbetsmoralen är låg är det konstigt tycker du ?, det speglar en stor del av samhället i övrigt.

Jag tror tyvärr inte att ekonomi finns för att ha en tillfredsställande fångvårdsreform, att öka insatserna riktat på varje enskild individ skulle medföra astronomiska kostnader som samhället aldrig kommer att acceptera.

Det finns så många andra grupper som bör prioriteras före om ekonomin var tillräckligt stark.

Det råder redan en inställning att vi enbart tillämpar förvaring och inte en återanpassning till samhället, det går inte jämföra svart mot vitt vårat samhälle mot det thailändska.

Alla åsikter är viktiga så även de motsatta,däremot är ditt förakt för andra människors liv skrämmande.

Så dödsstraff är motiverat om det gäller din familj,inte annars???Vad det gäller min kontakt med kriminalvården så hoppas jag innerligen det är ett avslutat kapitelen för min del.Men kontakt med den kommer jag ha av andra skäl några år till.Mitt förakt till andra människors liv??Jag älskar människor men jag hatar människor som inte tillåter andra människor till ett drägligt liv.T.e.x. knarkbaroner som tjänar miljoner på andras olycka och beroende med allt det medför med brott mot den enskilda människan.Jag hatar tyranner som trycker ner andra för sitt maktbegär(pengar)ang.kostnader så kostar väl en intern 100 gånger mer än en äldre boende på våra miserabla vårdhem där de t.o.m. ska väga blöjor för att få budgeten att gå ihop så de kan transportera ut skattepengarna ur landet till nåt skatteparadis.Mvh Måne som älskar människan som en fri individ

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara en myt Wille, det är många skolor som har en lägre matpeng än många anstalter, det kan sedan skilja mellan anstalt och skolor vad gäller belopp. Men man kan generellt se att det läggs ett lägre belopp på skolor och äldreomsorg när det gäller matpeng för kostnaden för en lunch (man räknar på lunchen). Skollunchen ligger i snitt på 6-10kr. Kriminalvården ca 10-15kr. Sedan varierar det klart mellan anstallt och skola, men det är snittet.

Sen tillkommer väl personalkostnaderna på fängelserna och dom är betydligt högre än vad mattanternas kostnad.På kåken är det ju en personal per intagen(Kumla)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tror på hårdare straff... typ lås in dom i en låda och ge dom vatten och bröd, eller varför inte bara avrätta dom direkt. Men den metoden hjälper inte heller, och det är ju redan bevisat.. så vad föreslår du?

De är ju dömda till ett STRAFF ingen spa-vistelse.Jag har ingen riktigt gångbar mall hur man ska göra men min mall skulle inte bli godkänd,DET vet jag Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Låt MPR´s moderatorer ta hand om fångarna, där läggs inga fingrar emellan.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt MPR´s moderatorer ta hand om fångarna, där läggs inga fingrar emellan.. :)

Eller tank om vi domde dem till att spendera en vecka med BTT, Arne, Nisse och ett par av vara andra pariah; efter det hade nog halften blivit fromma munkar och halften avslutat sina liv ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt MPR´s moderatorer ta hand om fångarna, där läggs inga fingrar emellan.. :)

Och de ska banne mig inte få några besök heller, så ett intressefora vore ju lämpligt att skicka dem till...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...